FOK!forum / Vraag & Aanbod / [TK] Audi 100 2.8 V6
HurricaneHeinzmaandag 1 februari 2010 @ 15:32
Te koop staat een Audi 100 2.8 V6 met automatische versnellingsbak.
Bouwjaar 1993. 174 PK

Huidige stand 85000 KM

Door de fraudegevoeligheid omtrent auto's in Nederland ben ik in destijds in Duitsland gaan kijken waar ik deze auto vond, kocht en naar Nederland importeerde.

Optielijst:
ABS
Airbag
Airbag passagier
Airconditioning
Boordcomputer
CD Speler met USB ingang. (originele audi radio wordt megeleverd)
Centrale vergrendeling
Climate Control
Elektrische ramen
Elektrische spiegels (verwarmd)
Lichtmetalen velgen
Mistlampen
Startonderbreker
Stuurbekrachtiging

De auto verkeerd in zeer goede staat, vrijwel geen steenslag te vinden!
Door de verzinkte karosserie is de auto ontzettend roestbestendig! Er is natuurlijk ook geen roest te vinden! De automaat schakelt uitstekend en is rond 60000 gereviseerd/vervangen.

Ondanks de wat grotere motor is de auto relatief zuinig. De auto weegt slechts 1400 kilo (belastingtechnisch zelfs slechts 1300!!!). Met mijn rijstijl haal ik gemiddeld eenvoudig 1 op 10. Tevens verbruikt de auto amper olie. Ik heb nooit olie hoeven bijvullen. Zelfs nu na ongeveer 16000 kilometer na een complete verversing geeft de peilstok een ruim voldoende stand aan.

Op de auto zitten momenteel 4 winterbanden met meer dan 6mm profiel. Zomerbanden op onbeschadigde 5-spaaks aluminium velgen zijn aanwezig en worden meegeleverd. Deze hebben circa 5 milimeter
profiel. De auto beschikt tevens over een volwaardig reservewiel.

Een factuur van de Audi-merkdealer uit 2007 is aaanwezig. De stand bedroeg toen 60000. De factuur is tevens het bewijs dat de automaat bij 60000 is vervangen/gereviseerd.

Ik heb de auto goed onderhouden. De volgende zaken zijn direct na invoer in Nederland preventief vervangen (Stand circa 65000):
- Distributieriem
- Multiriem
- Thermostaat (op advies van enkele audi kenners)
- Oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter

75000 kilometer:
Rubbers van de draagarmen en schokdempers aan de voorzijde vervangen.

80000 kilometer:
Remblokken voor en achter vervangen.

Foto's:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Het is een ideale auto voor lange afstanden.

Er zit een Pioneer USB radio in. Deze blijft er uiteraard inzitten! De originele radio wordt ook meegegeven.

Ik doe de auto weg omdat ik een grotere sedan wil (hobby he:)). Ik heb al een tweede auto op het oog waardoor ik haast heb met de verkoop. Daarom het volgende:
Voor 5 februari = vaste prijs van 4000.
Na 5 februari is de richtprijs 4750

[ Bericht 0% gewijzigd door Symphonic op 07-03-2011 19:06:23 ]
HurricaneHeinzmaandag 1 februari 2010 @ 16:19
Kung Fu Kick
JK1982maandag 1 februari 2010 @ 16:55
Kijk ik er nou overheen, of mis ik de huidige km-stand?

Edit: zo dan..

[ Bericht 20% gewijzigd door JK1982 op 01-02-2010 19:09:22 ]
HurricaneHeinzmaandag 1 februari 2010 @ 23:09
Ik zal even vertellen waarom ik zeg wat ik zeg, aanbied wat ik aanbied en doe wat ik doe.


Betreffende "Importbak"
Mensen in Nederland kicken op de leus "Origineel Nederlandse Auto" en "NAP CHECK". Import wordt bestempeld als louche, slecht en dit en dat, zus en zo. Dit is een imago gecreerd door handelaren om te zorgen dat mensen de waardeloze aangeboden voorraad van deze handelaren blijven kopen en niet particulier of import kopen.
Dit opzettelijk gecreerde imago van "Origineel Nederlandse Auto" is het meest idiote en absurde dat er bestaat.
Er is in Nederland geen enkele garantie en bescherming voor een KM stand. De zogenaamde Nationale Autopas is een dom en idioot systeem waar zelfs een kleuter het fraudegat in ziet. Een duidelijk afgestempeld onderhoudsboek, een zeer goede staat EN rekeningen van een dealer zouden me kunnen overtuigen. Maar ja, dan spreken we al over auto's van boven de 10000 euro of kleine autotjes waar vanwege gebrek aan veiligheid niet in wil rijden.

In Duitsland is het bij wet verboden om een KM stand terug te draaien. Wanneer een auto consequent bij een dealer wordt onderhouden en de kilometerstand klopt niet meer in de registratie, moet dit gemeld worden. In Nederland worden de louche handelaren beschermd en wordt gedaan alsof "handel gewoon handel" is terwijl mensen wel moeten kunnen rekenen op de veiligheid van een auto!


Betreffende algemene auto zaken in Nederland
Ga eens met een budget van circa 5000 euro in Nederland shoppen. Je bent al met me eens dat je alleen waardeloze auto's met hoge KM standen OF veel te weinig opties krijgt.
Tevens kom je dan bij louche lui die termen hanteren zoals "Garantie op het draaiende gedeelte". Je vraagt vervolgens aan zon grapjas wat het "Draaiende gedeelte" is. Hij zegt "Alles in de motor en de versnellingsbak dat draait". Dit lijkt super! Toch zijn er ZEER VEEL mensen die over deze vorm van garantie klagen op verschillende fora en zich opgelicht voelen als een garage weigert onder garantie wat DRAAIENDS te repareren.
Het is multi-interpretabel en niet universeel gedefinieerd. Ja inderdaad je bent er zelf bij als je een auto koopt. Ik loop echter PRINCIPIEEL om dit soort bedrijven heen. Je weet dan al dat je met een roversnest te maken hebt. In Duitsland bestaat deze term niet eens. Je hebt daar "Garantie gegen aufpreis" of "X Monate Garantie". Niks meer, niks minder.
Over de BOVAG hoeven we niet te spreken, daar geen kritiek op maar ja, dan shop je al ruim boven de 8000 euro wil je een beetje auto hebben.

Bij de Pruis
Zoals eerder opgemerkt zijn de TUV controles strenger in Duitsland waardoor een auto goed onderhouden dient te zijn. Ook wordt een auto daar gezien als helige koe. Auto's zonder boekjes dalen al gauw 3000 euro in waarde. In nederland kijken handelaren en garages je vuil aan als je naar boekjes vraagt en wordt geschreeuwd "Vertrouwt u ons niet?"
Tevens heeft Duitsland een aantal mooie mentaliteitsvoordelen. Als een auto in Duitsland eenmaal 2 eigenaren gehad heeft, wordt het gezien als afval en daalt deze GRANDIOOS in prijs terwijl ze vaak wel zeer goed zijn onderhouden. In Duitsland staat tevens het aantal eigenaren vermeld op het deel I. Daar staat bij mij dus een 1 omdat ik mijn auto rechtstreeks van de eerste eigenaar heb gekocht. Dit zijn papieren die door het Duitse Strasseverkehrsamt worden gedrukt en bestempeld, hier wordt niet mee gefraudeerd, kloppen gegevens niet krijg je je exportplaat of duits kenteken niet eens gedrukt.
In Nederland wil iedereen met zijn onderhoud voor een dubbeltje op de eerste rij. Alles moet onderhouden worden maar het mag niks kosten. Dit is echter onmogelijk en het resultaat is de waardeloze voorraad 2e hands autos die je hier in Nederland ziet in de categorie 0-7000. Vaak slecht onderhouden voor een absurd hoge prijs.

Toen ik deze auto uit Duitsland mee wilde nemen, checkte de Duitse ambtenaar even of de chassisnummers kloppen. Alles was in orde waarna de auto werd geinspecteerd door een keurmeester . Ik vroeg dus "waarom inspectie, ik neem hem toch mee? Niks Duits aan vanaf nu" waarna gezegd werd dat ik nog steeds op Duitse wegen terug naar huis rijd en de auto dus in een goede staat moet verkeren om geen ongelukken of shit te veroorzaken. Waar het in dat verhaaltje om gaat is de mentaliteit omtrent auto's. Daar worden auto's behandelt zoals het hoort. Er zullen vast auto's tussen zitten die kut zijn, ook in Duitsland wonen paupers, maar toch. Weet waar je moet zoeken, zorg voor een dosis kennis en neem iemand mee als onafhankelijk oordeel mocht je te verliefd worden op een auto. Doe je dat, dan is Duitsland een goudmijn. Vooral de kleine vergrijste dorpjes. Daar haal je autos met boeken rekeningen stempels en alles origineel in goede staat. De term "Rentnerfahrzeug" komt alleen in Duitsland tot zijn recht.


Ik bied mijn auto hier niet aan om vervolgens allerlei domme replies te krijgen van idioten die op een AFSTAND denken te kunnen weten waar het om gaat. Die meedoen/meelopen met "de rest" en termen gebruiken zoals "Importbak" "oude auto" dit en dat. Ik kreeg een golf van kritiek van alle VINEX-woonwijk burgertjes in de buurt nabij over deze auto en de procedure:
"Oh jeetje, zeker teller teruggedraaid"
"Oh shit man na 5 jaar is een auto op joh!"
"Oh duitsland, hebben ze geen NAP dus gefraudeerd!"
"Oh geen origineel Nederlandse auto! Zeker schade auto!!"
En dezelfde VINEX-blokhuis bewonertjes die zelf geen durf, kennis en doortastend vermogen hebben, stonden in hun domme lease(vaak Franse en Italiaanse) autos moeilijk te doen in het harde winterweer van dit jaar...
En mijn zogenaamde "Importbak" start in 1 keer, verbruikt zo goed als GEEN olie (teken van weinig tot geen motorsltijgage = lage KM stand), rijdt moeiteloos weg en ligt als een blok op de weg.
Ja toen keken ze maar raar naar mijn oprit.. En toen was er toch wel wat meer belangstelling. Het mooie geluid van een rustige soepele zescylinder was heel wat beter dan het gepiep en geknars dat uit deze burgerautotjes kwam:)

Slot
Ik zoek voor deze auto geen gezinnetje, ook geen betweterig grapjurkje die vanuit zijn kantoortje en dagelijkse sleur wat kritiek zit te posten hier. Die iedere 4 jaar smeekt voor een nieuwe Opel Agila leasebak of een "leuke" Plastic Renault Scenic leasebak... .
Ik zoek iemand die een auto juist op waarde weet te schatten, zelf een oog heeft voor techniek en staat en precies zoals ik de dingen op zijn/haar eigen manier doet. Ik weet wat deze auto is, in welke staat ze verkeert en hoe goed ik haar onderhouden heb.
Al duurt het nog een jaar voordat iemand die mijn visie/passie deelt zich meldt, deze mensen lopen gelukkig nog rond in Nederland.

Heb je niks boeiends te vermelden of ga je gewoon zeiken om niks, ga dan naar het volgende topic. Ik wist van tevoren dat het moeilijk is zo'n auto te verkopen maar weet daarentegen ook dat echte liefhebbers en kenners nog gewoon rondlopen. Ik wacht rustig af.


KM stand is nu trouwens 85000
HurricaneHeinzmaandag 1 februari 2010 @ 23:25
Audiforum vraagt er geld voor. Maar hij staat nu op genoeg sites om gezien te worden. Je weet nooit wat mond->mond msn->msn doet.

Ik kan hier wel vermelden dat ik de auto van een bejaarde vrouw kocht maar ik kan dit niet op papier bewijzen. Daarom vermeld ik dit er niet bij.

Het is in Duitsland overigens de gewoonste zaak van de wereld om met je pensioen een dikke auto te kopen.

Check deze sites eens:

www.autohan.nl
www.autoleitner.nl

Die ondernemers halen regelmatig smetteloze exemplaren uit begin jaren 90. Nu zeg jij als forum-grapjas dat dit niet kan? Neem op een vrije dag eens een kijke in hun showroom, je wordt weggeblazen door ouderwetse en robuuste jaren 90 degelijkheid.
junkiexpdinsdag 2 februari 2010 @ 01:12
Waarom is de bak bij 60.000 vervangen ?
Zon bak moet zeker 2 ton meegaan.
HurricaneHeinzdinsdag 2 februari 2010 @ 10:41
kick
HurricaneHeinzdinsdag 2 februari 2010 @ 22:37
Bedankt allen met een leuke reply.

Kick
nachtdier3woensdag 3 februari 2010 @ 03:12
Op zich wel een leuke wagen. Maar die spoiler op de achterklep, die maakt m toch een stuk minder fraai om te zien.
HurricaneHeinzwoensdag 3 februari 2010 @ 09:24
Spoiler is een Zender. Was destijds in 1993 origineel geleverd, hoorde bij een bepaald pakket ofzo. Garantiebewijs van de spoiler (gedrukt met een oude jaren 80 printer:D) heb ik er nog bij.

Er zelf over nagedacht de spoiler eraf te halen. Je hebt dan echter wel 2 schroefgaten in je karosserie die je heel professioneel moet dichten zodat er absoluut geen water in kan komen. Dit was ik van plan te doen maar nooit aan toegekomen.

Kick

P.S. Het verschil tussen Airco en Climate is dat je bij een Airco alleen in kunt stellen om lucht kouder dan de buitentemperatuur te laten blazen (deze moet immers gemaakt worden met een apparaat zoals in een koelkast). Bij Climate Control is deze ook nog eens per halve graad nauwkeurig in te stellen. Daarom vermeld ik er CC bij zodat mensen weten dat dit niet een aircotje is die alleen IJSKOUD of KEIWARM blaast maar een regelbaar systeem.
HurricaneHeinzwoensdag 3 februari 2010 @ 17:12
Kick
HurricaneHeinzwoensdag 3 februari 2010 @ 20:08
Thanks, kick

Bij deze alvast excuses voor het zo vaak kicken. Vanaf nu 1x per 24h

[ Bericht 76% gewijzigd door HurricaneHeinz op 03-02-2010 20:16:30 ]
admiraal_anaalmaandag 8 februari 2010 @ 10:32
Topic opgeschoond en wil iedereen wegblijven die alleen wat op te merken heeft aan de auto of geen interesse heeft
HurricaneHeinzdinsdag 9 februari 2010 @ 00:49
Kick
YoshiBignosedinsdag 9 februari 2010 @ 22:17
-edit:

[ Bericht 74% gewijzigd door admiraal_anaal op 10-02-2010 09:20:10 ]
junkiexpwoensdag 10 februari 2010 @ 00:07
-edit: slowchat

[ Bericht 91% gewijzigd door admiraal_anaal op 10-02-2010 09:20:21 ]
admiraal_anaalwoensdag 10 februari 2010 @ 09:21
Wat is er zo moeilijk aan begrijpend lezen? GEEN slowchat of offtopic. Niet mee eens, kom dan maar in FB klagen
HurricaneHeinzdonderdag 11 februari 2010 @ 16:31
kick
HurricaneHeinzzondag 21 februari 2010 @ 01:07
kick
leolinedancemaandag 17 januari 2011 @ 19:44
Is ie er nog?
PetervdKmaandag 17 januari 2011 @ 20:04
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:44 schreef leolinedance het volgende:
Is ie er nog?
Ik zou zeggen: bel hem even (zie OP). Lijkt me nl niet waarschijnlijk dat ie een topic van een jaar oud nog actief volgt.....
YoshiBignosemaandag 17 januari 2011 @ 20:36
Vreemd, op RDW is het kenteken niet eens meer te vinden. Vast geëxporteerd naar Polen :)
HurricaneHeinzmaandag 17 januari 2011 @ 21:11
Nieuwe eigenaar woont in Duitsland.

Een Nederlander die vlak over de grens woont. Is er erg blij mee. Mag ook wel :-)

Polen kopen deze auto niet. Is te duur in benzine en te duur in aanschaf. Opels zijn meer in trek.
YoshiBignosemaandag 17 januari 2011 @ 21:37
Oke :)
admiraal_anaalmaandag 17 januari 2011 @ 22:24
Dan gaat ie op slot, bedankt voor het niet-melden in V&A FB