Het schuldgevoel spreekt wel door de regels heen.quote:Op maandag 1 februari 2010 16:55 schreef gifkwal het volgende:
Bedankt voor je verhaal Fantasma!
Jammer voor je dat je het contact met je moeder hierdoor bent kwijtgeraakt. Zie je het weer hersteld worden in de toekomst? Ben wel blij voor je dat het met jou zelf nu beter gaat.
Het is inderdaad goed als die persoon zelf weet heeft van zijn/haar ziekte en dat je dat op zulke momenten gewoon kan benoemen ("wat je nu doet is niet jouw schuld maar de schuld van je ziekte, maar je gaat nu bij mij een grens over"). Het zal denk ik een eeuwige oefening blijven. Lastig hoor. Het ergste is het natuurlijk nog voor de persoon in kwestie zelf, in elk geval de persoon die ik ken heeft er zo veel last van dat het hele persoonlijke leven erdoor beperkt (of eigenlijk: verpest) wordt
Nou, als "ex-borderliner" kan ik je vertellen dat dat absoluut niet waar is. Ik hoop dat ik ooit nog een keer een boek kan schrijven over alle verschrikkelijke dingen die ik ervaren heb en dat er in de toekomst meer bewustwording zal komen voor dit soort persoonlijkheidsproblematiek. Ik begrijp overigens wel dat mensen wantrouwig zijn, maar men gaat er dan ook zo makkelijk van uit dat de psychosomatische voorwaarden voor iedereen hetzelfde zijn.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:18 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat de term borderline steeds meer als excuus wordt gebruikt om je maar als een egocentrische mongool te kunnen gedragen.
Nou, het kan wel, zodra er vertrouwen is, maar daar gaat heel veel tijd en moeite inzitten. Ik weet niet of het bij iedereen even erg is, maar naar mijn eigen problemen terugkijkende, denk ik dat het beter geweest was als ik direct een tijdje in dagbehandeling was gegaan, want van vrienden kun je zoiets eigenlijk niet vragen, laat staan van een partner. Je hebt namelijk zo'n warped view of reality.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:51 schreef gifkwal het volgende:
Het probleem met borderliners is echter dat een goed gesprek niet bestaat.
Ik ben tot 3 keer toe mensen tegengekomen met dezelfde interesses in hetzelfde "vriendengroepje" waar het eigenlijk wel mee zou moeten klikken.quote:
Dan heb je nog nooit iemand meegemaakt met een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Ik heb het niet direct gezien, maar wel van een afstandje bekeken op een forum en wel mee gemaakt met het forum behorende feesten waar die persoon kwam. Je staat versteld wat zo iemand kan uitkramen.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:18 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat de term borderline steeds meer als excuus wordt gebruikt om je maar als een egocentrische mongool te kunnen gedragen.
Hoeveel borderliners ken je eigenlijk dat je zo'n overkoepelende uitspaak doet?quote:omgaan met deze mensen: dat ze vaak mensen tegen elkaar uitspelen
Ok, persoonlijk ken ik er 1 (waarvan ik het weet). Maar dit is wel 1 van de officiele kenmerken waaraan borderliners gediagnosticeerd worden, dus mag je er denk ik wel vanuit gaan dat dit voor velen geldt?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:16 schreef Xtinction het volgende:
[..]
Hoeveel borderliners ken je eigenlijk dat je zo'n overkoepelende uitspaak doet?
+1quote:
Dat is wel één van de kenmerken van borderliners, ook in de hulpverlening gebeurt dat vaak.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:16 schreef Xtinction het volgende:
[..]
Hoeveel borderliners ken je eigenlijk dat je zo'n overkoepelende uitspaak doet?
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:13 schreef HugoBaas het volgende:
90% is aanstellerij en een excuus om je bot en lomp te gedragen.
Ik behandel die mensen net zoals alle andere mensen.
Zij hebben een probleem en alles wat ze fout doen gooien ze op de borderline. Lekker makkelijk. Daar ga ik geen rekening mee houden.
Als iemand een probleem heeft dan moet diegene dat zelf oplossen.
Dat is een rare vergelijking.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is wel één van de kenmerken van borderliners, ook in de hulpverlening gebeurt dat vaak.
[..]
![]()
![]()
_!
Ik hoop maar dat je omgeving een iets andere instelling heeft op het moment dat je in een rolstoel eindigt, blind of gehandicapt raakt.
Orly? Want?quote:
Misschien moet je je dan maar eens een beetje in gaan lezen voordat je hier komt janken als een kortzichtige 15-jarige puber.quote:Een lichamelijke afwijking is heel iets anders dan een beetje bordeline gejank.
Frappant dat het geen grenzen kunnen stellen en geen nee kunnen zeggen een oorsprong vindt in de opvoeding?quote:Op maandag 1 februari 2010 16:48 schreef Fantasma het volgende:
Mijn moeder heeft een borderline stoornis. Heeft mijn hele jeugd beinvloed, want ben enigst kind en ouders gescheiden. Ik was één van de personen waar ze vaak heel hard tegen aan schopte. Heb veel mensen in mijn moeder's leven zien komen en gaan, vooral gaan om altijd dezelfde redenen.
Op mijn 15e heb ik besloten dat ik haar niet meer zo vaak wilde zien, dat is nu uitgelopen op dat ik haar al 8 jaar écht niet meer heb gezien. Was voor mij op dat moment verstandig, omdat ik er zelf ook aan onderdoor ging.
Nu echter had ik gewild dat ik sterker was geweest, of meer steun had gehad in mijn omgeving. Ik weet vrij veel van borderline door ervaring, maar ook omdat ik Psychologie studeer. Als je echt van die persoon houdt, en die persoon van jou, dan moet je eerlijk kunnen zijn tegen die persoon. Wanneer de diagnose Borderline Stoornis is gesteld, weet die persoon dus wat er aan de hand is. Op moeilijke momenten moet jij gewoon kunnen zeggen, en die ander dat accepteren 'het is nu genoeg'. Het is een beetje alsof je met een driftig kind omgaat. Zomaar iemand uit je leven bannen, zoals hier wel geopperd wordt, lijkt me niet altijd een optie. Heb het zelf dus wel gedaan (bij mijn eigen moeder zelfs), maar zal niet zeggen dat ik hier geen spijt van heb. Met mij is het nu wel beter dan ooit, maar had dit liever gehad mét moeder.
Je moet elkaar steunen binnen de familie, en met die persoon praten. Soort van afspraken maken van 'wat te doen als het te ver gaat'.
Verder kan het je zeker beinvloeden. Ik ben ook iemand die conflicten vermijd etc. Maar het hoeft natuurlijk niet. En aan dat soort persoonlijkheidstrekken valt best te werken natuurlijk.
Succes ermee!
Mijn ex was een borderliner dus vertel me niet dat ik eerst eens wat moet lezen, want geloof me ik weet er alles van.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Orly? Want?
[..]
Misschien moet je je dan maar eens een beetje in gaan lezen voordat je hier komt janken als een kortzichtige 15-jarige puber.
Ah, er speelt een stukje persoonlijke frustratie mee wat je maar projecteert op alle borderliners.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:56 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Mijn ex was een borderliner dus vertel me niet dat ik eerst eens wat moet lezen, want geloof me ik weet er alles van.
Dat ongetwijfeld, daarvoor zijn het ook borderliners. Ik ontken niet dat het vervelend is, maar beweren dat het aanstelleritis eerstegraads is gaat me dan weer een brug te ver. Het gaat om een persoonlijkheidsstoornis, d.w.z.: een psychische aandoening. Daar kiezen die mensen niet voor, dus kun je het ze ook moeilijk kwalijk nemen. Dat het vervelend is om zo iemand in je sociale omgeving mee te maken geloof ik graag.quote:Tevens ken ik nog een meisje dat het heeft en het is elke keer hetzelfde gezeik.
Je bedoelt: wacht maar totdat je zelf een keer een borderliner meemaakt en zo gefrustreerd raakt dat je alle nuance kwijt bent? Neuh, dank je.quote:Misschien moet jij je eens inlezen.
Je begrijpt me verkeerd.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, er speelt een stukje persoonlijke frustratie mee wat je maar projecteert op alle borderliners.![]()
![]()
[..]
Dat ongetwijfeld, daarvoor zijn het ook borderliners. Ik ontken niet dat het vervelend is, maar beweren dat het aanstelleritis eerstegraads is gaat me dan weer een brug te ver. Het gaat om een persoonlijkheidsstoornis, d.w.z.: een psychische aandoening. Daar kiezen die mensen niet voor, dus kun je het ze ook moeilijk kwalijk nemen. Dat het vervelend is om zo iemand in je sociale omgeving mee te maken geloof ik graag.
[..]
Je bedoelt: wacht maar totdat je zelf een keer een borderliner meemaakt en zo gefrustreerd raakt dat je alle nuance kwijt bent? Neuh, dank je.
waar is dat bewezenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:04 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd.
Tuurlijk is het een aandoening, maar ik weet uit ervaring dat alles dat die mensen doen of wat fout gaat maar op de borderline wordt gegooid.
Dit is ook bewezen.
Daarom zei ik al: 90% is aanstellerij. Er zal vast een probleem kunnen ontstaan door de borderline, maar dat is hooguit 10%.
Ah, dus 10% van hun gedrag is daadwerkelijk aan de persoonlijkheidsstoornis te wijten, de rest doen ze gewoon om hun omgeving te pesten terwijl ze geniepig in hun vuistje lachen omdat iedereen denkt dat het borderline is, ofzo?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:04 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd.
Tuurlijk is het een aandoening, maar ik weet uit ervaring dat alles dat die mensen doen of wat fout gaat maar op de borderline wordt gegooid.
Dit is ook bewezen.
Daarom zei ik al: 90% is aanstellerij. Er zal vast een probleem kunnen ontstaan door de borderline, maar dat is hooguit 10%.
ik zou gewon met hem in gesprek gaanquote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:17 schreef GimmeGore het volgende:
Over inlezen gesproken.
Wat voor materiaal is aan te raden?
Ik ben echt een totale leek, dus hoogdravende psychologische pillen zijn niet voor mij weggelegd.
En is het überhaupt wel verstandig?
Want de ene borderliner is de andere niet. Ik ben bang dat er een extreem scenario in die boeken geschetst wordt waardoor ik die vriend van me misschien wel in een heel ander daglicht ga zetten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |