FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Die f*cking irritante incasso/administratie kosten
bob_26vrijdag 29 januari 2010 @ 13:55
In ben vorig jaar zomer verhuisd. Ik dacht bij alle belangrijke "relaties" mijn adreswijziging te hebben doorgevoerd. Helaas toch niet...

Op het oude adres lagen rekeningen van:

Laatste maand adsl: bedrag 19,95 + incassokkosten EDR 38,75
Tandarts vergeten afspraak: bedrag 40.50 + 20 administratiekosten DFA service
Lidmaatschap atletiekunie: bedrag 14,50 + 58,74 administratiekosten Debi collect
Ben telecom: bedrag 6,95 + 15 administratiekosten

Nu vraag ik me af of ik al die extrakosten zomaar moet betalen. Ja, inprinciepe wel want ik ben te laat.
Maar... misschien help slijmen/klagen/bezwaren, hebben jullie daarmee ervaring, tips zijn welkom!
Netsplittervrijdag 29 januari 2010 @ 13:55
58,74 administratiekosten Debi collect
WTF????
__Saviour__vrijdag 29 januari 2010 @ 13:57
met die 58 moet je echt niet akkoord gaan, dat is buitensporig voor zo'n bedrag
CyclingGirlvrijdag 29 januari 2010 @ 13:58
Ik was vergeten een rekening van het Trias te betalen, geen herinnering gehad maar wel ineens een brief van een deurwaarderskantoor. Originele rekening: ¤ 118 Rekening van dw kantoor ¤ 178 dus dan weet je het ook wel. Het is toch schandalig al die extra kosten.
Lastpostvrijdag 29 januari 2010 @ 13:58
Ach bij m'n ouders komen ook regelmatig nog rekeningen binnen en ben toen ik alle hectiek van het verhuizen een aantal zaken vergeten te betalen die daar nog lagen.
Heb ze vriendelijk opgebelt met wat excuses en uitgelegt dat ik daar niet meer woonde en of de extra kosten kwijtgescholden konden worden en gek genoeg was dat geen probleem.

Zou het dus gewoon proberen.
Elcadarnvrijdag 29 januari 2010 @ 13:59
Met de incasso kosten, heel erg uitkijken. De wettelijk belastbare incasso kosten kan je vinden in Rapport Voorwerk II (rapport voorwerk 2)

Succes!
Flurryvrijdag 29 januari 2010 @ 14:03
Ik kreeg laatst een brief van een duurwaarder voor 250e nav precies zo'n zelfde akkefietje... oorspronkelijke rekening 40e... natuurlijk hebben ze gelijk, maar het is wel zuur.
Civilianvrijdag 29 januari 2010 @ 14:06
Met een hoofdsom lager dan 250,- zijn de wettelijke incassokosten 15% van de hoofdsom, met een minimum van ¤ 37,- ex btw.
Hogere kosten kan je tegen ingaan, vaak met succes
kikoooooovrijdag 29 januari 2010 @ 14:46
Ik betaal nooit de incassokosten en hoor er vrijwel nooit meer wat over..
Kazazaterdag 30 januari 2010 @ 01:38
Ik vind die incassokosten vooral erg sneu voor mensen die (tijdelijk) de rekening niet kúnnen betalen. Doen ze er nog een berg geld bovenop, zitten die mensen nog verder in de financiële zorgen.
Ludacrisszaterdag 30 januari 2010 @ 14:42
Probleem is dat mensen vaak bang zijn voor incasso bureaus dat ze zonder kijken het bedrag betalen. Ik raad daarom iedereen aan om eerst "Voorwerk II" in te kijken. Bedrijven mogen voor een bedrag lager dan 250,- euro maximaal 37 euro aan incassokosten rekenen (administratiekosten zijn hierbij inbegrepen!!). Bedrijven die dus naast de 37 euro ook nog een bedrag voor administratie rekenen zijn dus fout bezig, deze hoef je niet te betalen!
Hugo__Bosszaterdag 30 januari 2010 @ 16:46
Gewoon originele rekening betalen, eventueel erachteraan bellen dat je al betaald hebt en dan is het meestal wel goed allemaal
wdnzaterdag 30 januari 2010 @ 17:42
Die incassokosten niet betalen en gewoon de normale rekening aan het bedrijf van die rekening betalen.
Geen contact opnemen met het incassoburo en alles retour zenden van hun (met een briefje: "is allang betaald" maar dan wel ook betalen he),

Laat dat bedrijf dat incassoburo maar de factuur intrekken
xaban06zaterdag 30 januari 2010 @ 18:23
Voor zover ik weet is die "Voorwerk II" een richtlijn en hoeven ze zich er niet verplicht aan te houden
sjorsie1982zaterdag 30 januari 2010 @ 19:35
Ik heb ze nog nooit betaald, maar wel de normale rekening.

Nooit iets van gehoord.
edceterazondag 31 januari 2010 @ 21:09
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 18:23 schreef xaban06 het volgende:
Voor zover ik weet is die "Voorwerk II" een richtlijn en hoeven ze zich er niet verplicht aan te houden
Als het een richtlijn is, dan is dat wel iets wat in een rechtzaak gebruikt zal worden. Verrder zal er wel wettelijk iets vastgelegd moeten zijn ander zijn incassokosten zowieso niet te claimen. Dan is het bij verhuizing: Inschrijven bij de andere gemeente en iedere brief verstuurd naar het oude adres is hun probleem en niet de jouwe (wel de originele rekening in de tussentijd betalen)