Hier verder dan maarquote:Laatst weer een gesprek met mijn schoonouders.
Schoonmama: Dus.. na je studie, ga je op zoek naar een goede baan?
TS: Nou dat weet ik nog niet hoor, Misschien ga ik eerst reizen of zoek ik wat part-time..
Schoonmama: Maar lieverd, je hebt METEEN een goede baan NODIG. Anders kun je het allemaal niet betalen!
TS:Huh? Wat betalen?
Schoonmama: Nou je huis, en de auto, en de inrichting.
TS: Dat valt wel mee. Neem nou mijn oom, die werkt parttime en dan ook nog MBO niveau, en die komt prima rond! En dan gaat hij ook nog eens lekker vaak op vakantie.
Schoonmama: Ja maar, kijk eens in wat voor huis hij woont. En die auto!
TS:Ja hij woont in een flat, en?
Schoonmama: Nou, een flatje, dat kun je toch geen huis noemen!
TS: Ja het is geen vrijstaand huis, maar verder een prima optrekje. En hij zit niet vast aan een heel zware hypotheek. Dus heeft hij ruimte om minder te werken. Hij geniet van zijn vrije tijd.
Schoonmama: Ja hoe kun je op vakantie gaan terwijl je nog geen fatsoenlijk huis hebt? En zijn kamer staat vol tweedehands spullen!
TS: Misschien liggen zijn prioriteiten niet bij een groot huis met nieuwe spullen er in?
Schoonmama: Nou, met zo' n instelling heb je dus duidelijk je prioriteiten verkeerd!
TS
Mijn schoonouders stalen zo ongeveer constant de volgende boodschap naar me uit.
Leg je prioriteiten net zo als die van ons. Werk hard, want je moet veel geld verdienen. Dat heb je nodig voor spullen. Dure spullen, want goedkope spullen zijn ' geen doen' . Wat overblijft na al die dure spullen, daar kun je mee doen wat jij leuk vindt.
En oh ja. Ik ga natuurlijk kinderen krijgen. Ik heb me nog nooit uitgelaten over een eventuele kinderwens, maar daar gaan ze gewoon standaard vanuit. Want mensen die vrijwillig geen kinderen hebben, dat zijn rare kwezels natuurlijk.
Ik weet dat het het beste is om me niet zoveel van aan te trekken. Maar het begint me onderhand behoorlijk te irriteren. Ik wist niet dat er zoveel druk was om een burgerleventje te gaan leiden. Wat als ik daar geen zin in heb?
Wat als je prioriteiten niet overeen komen met die van de maatschappij?
Iemand anders ervaring met huisje boompje beestje druk?
En dan hebben we het nog niet over de generatie die daardoor groot gebracht is; papa werkt, mama werkt, ze voelen zich allebei zo schuldig als de neten dat ze er nooit waren voor de kinderen, en dus zijn die vanaf dag 1 verwend met dingen die ze graag wilden hebben, en het liefst direct, wat het kind zou toch eens iets tekort komen. Dat kwamen ze ook: aandacht.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:59 schreef mirved het volgende:
Idd sommige mensen zijn zo in hun materialisme doorgeslagen.
Als ze maar meer en beter hebben dan de buurman dat is het belangrijkste in het leven. WERKEN WERKEN WERKEN want dat moet. Een leuk leven hebben is bijzaak
Naar aanleiding van deze post heb ik hem ook gezien. Sowieso een film die het kijken waard is. Maar inderdaad erg toepasselijk voor dit topic. Het gaat wat verder dan parttime werken maar dezelfde gedachte zit er achter.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:02 schreef solidslayer het volgende:
Een leuke aanrader om te kijken is "Into the Wild" als ik al deze verhalen hoor
Het lef om op die mensen neer te kijken? Hier laat jij weer de indruk achter als of hun minder zijn. Ze hebben gewoon een vertekend beeld van wat echt telt in het leven. Vergeet niet dat grootverdieners het meeste bijdragen aan de maatschappij.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:06 schreef Minette het volgende:
Dat is de generatie die het straks vanzelfsprekend vindt dat ze op hun 25ste in een leaseauto van ¤ 40.000,= rijden, en dan ook nog het lef heeft om neer te kijken op mensen die een tweedehandsje rijden.
Doe jij dit geheel op eigen kracht of vang jij meer vanuit de overheid dan je zou krijgen wanneer je 5 dagen per week zou werken? Doormidden van huursubsidie bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:12 schreef mirved het volgende:
Ik werk parttime op het moment 3dagen in de week(zou ook fulltime kunnen). Maar ik vind de vrije tijd fijn en vind dat ik nog tijd te kort kom. Maar krijg dan wel vaker de vraag waarom ik niet fulltime werk. Als ik dan uitleg dat ik liever de vrije tijd heb dan dat extra geld kijken ze je altijd raar aan. Het is sommige mensen niet aan het verstand te brengen dat vrije tijd mij meer waard is dan het geld dat ik verdien met die 2 dagen werken.
Spreek voor jezelfquote:Op donderdag 28 januari 2010 19:06 schreef Minette het volgende:
En dan hebben we het nog niet over de generatie die daardoor groot gebracht is; papa werkt, mama werkt, ze voelen zich allebei zo schuldig als de neten dat ze er nooit waren voor de kinderen, en dus zijn die vanaf dag 1 verwend met dingen die ze graag wilden hebben, en het liefst direct, wat het kind zou toch eens iets tekort komen. Dat kwamen ze ook: aandacht.
Dat vind ik helemaal niet logisch. Ik ga dan waarschijnlijk wel lease-auto rijden, maar dat wordt 1: een goedkopere en 2) omdat dat bij de baan komt die ik wil gaan doenquote:Op donderdag 28 januari 2010 19:06 schreef Minette het volgende:
Dat is de generatie die het straks vanzelfsprekend vindt dat ze op hun 25ste in een leaseauto van ¤ 40.000,= rijden, en dan ook nog het lef heeft om neer te kijken op mensen die een tweedehandsje rijden.
Wat maakt dat nou uit. Huursubsidie is er om in gebruik te nemen. Als men vindt dat je minimaal full-time moet werken, dan moet de overheid de wetgeving omtrent huursubsidie maar veranderen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:46 schreef Fortitude het volgende:
Doe jij dit geheel op eigen kracht of vang jij meer vanuit de overheid dan je zou krijgen wanneer je 5 dagen per week zou werken? Doormidden van huursubsidie bijvoorbeeld.
Heel wat verder dan datquote:Op donderdag 28 januari 2010 19:46 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Naar aanleiding van deze post heb ik hem ook gezien. Sowieso een film die het kijken waard is. Maar inderdaad erg toepasselijk voor dit topic. Het gaat wat verder dan parttime werken maar dezelfde gedachte zit er achter.![]()
.
Je doet net of het een service is zonder enige kosten. Het is niet om gebruik van te maken maar om mensen te ondersteunen met het krijgen van een dak boven hun hoofd. Indirect wordt er sowieso voor gewerkt. Het zou inderdaad beter geregeld moeten worden als mensen hier onterecht toespraak op doen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 22:04 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou uit. Huursubsidie is er om in gebruik te nemen. Als men vindt dat je minimaal full-time moet werken, dan moet de overheid de wetgeving omtrent huursubsidie maar veranderen.
Heb je gelijk in. Ik ben echter wel zo ingesteld dat wanneer mogelijkheden mij geboden worden, ik er ook gebruik van maak. Wat ik niet zou doen is minder gaan werken en dan lekker huursubsidie vragen. Dat heeft echter meer ermee te maken dat ik mijn toekomstige baan gewoon leuk vind, dan dat ik dat doe uit ethische overwegingen. Ik ben vrij egoïstisch, en ach, daar is de samenleving tegenwoordig ook op ingedeeld.quote:Op donderdag 28 januari 2010 22:29 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Je doet net of het een service is zonder enige kosten. Het is niet om gebruik van te maken maar om mensen te ondersteunen met het krijgen van een dak boven hun hoofd. Indirect wordt er sowieso voor gewerkt. Het zou inderdaad beter geregeld moeten worden als mensen hier onterecht toespraak op doen.
Klopt, dit is de rede waarom ik dit überhaupt naar voren breng. Bij sommige mensen in dit topic krijg ik de indruk dat ze dit niet realiseren. Profiteer dan liever in stilte zoals de meeste andere doen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 22:54 schreef RRGJL het volgende:
Ik ben vrij egoïstisch, en ach, daar is de samenleving tegenwoordig ook op ingedeeld.
Ja op eigen kracht zonder uitkeringen of subsidies. Ik moet daarbij wel zeggen dat mijn maandlasten heel erg laag zijn omdat ik in een appartement zit dat van mijn familie is. Ik ben me er bewust van dat niet iedereen deze luxe heeft.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:46 schreef Fortitude het volgende:
Doe jij dit geheel op eigen kracht of vang jij meer vanuit de overheid dan je zou krijgen wanneer je 5 dagen per week zou werken? Doormidden van huursubsidie bijvoorbeeld.
Als de luxe tot je beschikking is, waarom dan niet gebruiken?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:40 schreef mirved het volgende:
[..]
Ja op eigen kracht zonder uitkeringen of subsidies. Ik moet daarbij wel zeggen dat mijn maandlasten heel erg laag zijn omdat ik in een appartement zit dat van mijn familie is. Ik ben me er bewust van dat niet iedereen deze luxe heeft.
1. Dus als je bijvoorbeeld geen kinderen hebt ben je meteen een vrijbuiter? dan zijn er veel vrijbuitersquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:
@ Henk. Even mij definities helder. Huisje boompje beestje betekent voor mij dat je aan alles voldoet. Partner, kinderen, koophuis, auto, mooie spullen.
'Een andere weg kiezen' betekent voor mij NIET vrijgezel huis EN baanloos, zoals jij aanneemt.
Veel mensen die een andere weg kiezen. hebben gewoon een baan. Een bed and breakfast op Tahiti runnen is ook gewoon een baan. En de meeste zeilinstructeurs of expeditie-biologen worden gewoon betaald. Zelfs backpackers werken om in hun levensonderhoud te voorzien, ze schijnen de Polen van Australië te zijn.
En ik heb ook al laten zien dat er best wel getrouwe vrijbuiters zijn. En er zijn er ook met een eigen huis. De oom uit de OP heeft jarenlang een koophuis gehad, en heeft ook al dik 30 jaar een relatie.
Daar heb je gelijk in . Mensen romantiseren het ' wilde' leven teveel. Wij als moderne westerlingen zouden helemaal terug naar de natuur niet meer trekken..quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:17 schreef henkzijlstra het volgende:
uiteindelijk streeft iedereen naar huisje boompje beestje. of de een nou gelukkig is of niet is een ander verhaal maar ligt meer aan zijn leefomgeving denk ik en hij zij bijvoorbeeld een leuke baan heeft. als je echte totaal buiten de paden treedt en dus niet materialistisch bent woon je in een stro hutje, verbouw je zelf je groente en drink je water uit je vijvertje. daar wordt niemand gelukkig mee dunkt mij
Je bewandelt inderdaad een iets andere weg dan het geijkte pad.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:17 schreef henkzijlstra het volgende:[/b] Dus als je bijvoorbeeld geen kinderen hebt ben je meteen een vrijbuiter? dan zijn er veel vrijbuiters.
Inderdaad niemand kan van de wind leven. Maar het is aan ieder zelf te beslissen hoever ze willen gaan in het koppen van dure spullen. De gemiddelde burger geeft iets meer om spullen dan ik bijvoorbeeld. Als ik liever op tahiti zit in een oud huisje met als enige bezitting een mooie surfplank, dan in Almere met een koophuis en de rest dan is dat aan mij te beslissen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 15:17 2. B&B op tahiti klinkt mooi maar is wordt natuurlijk zelden wat. (geromantiseerd beeld). maar dan nog doe je dat om geld te verdienen om daar spullen van te kopen. of dat nou in NL of in tahiti is maakt niet uit
Iedereen die het iets ander doet dan de rest en daarom vaak zijn keuzes uit moet leggen.quote:]Op vrijdag 29 januari 2010 15:17 schreef henkzijlstra het volgende:[/b]
3. wat is jouw definitie van vrijbuiter dan
En: "Houden jullie het bij 1 kind? Vinden jullie dat niet zielig? Ben je niet bang dat ie dan verwend en egoistisch wordt?"quote:Op vrijdag 29 januari 2010 18:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Iedereen die het iets ander doet dan de rest en daarom vaak zijn keuzes uit moet leggen.
'Je wil geen kinderen? ik spreek je over toen jaar nog wel'
'Je verbouwt je eigen groeten? Ben je een antroposoof ofzo?
'Je neemt je kinderen een jaar mee op wereldreis? En je denk dat ze meer daar van leren dan nog een jaar op school? En hun leeftijdgenootjes dan? Worden ze dan geen sociale miskleunen?'
' Waarom blijf je in dit baantje hangen? Je vindt het leuk? Maar je kan zoveel meer! Bij de bank hebben ze altijd mensen van jouw niveau nodig, dan verdien je veel meer dan nu!'
'Je wil niet op vakantie? Je vindt het veel fijner om in je eigen huisje te zijn? Maar mis je dan niet veel?!'
De lijst is eindeloos. Er zit vaak waarheid in de adviezen maar ze worden vaak gegeven op het moment dat de ander daar ook al over heeft nagedacht en zijn keuzes gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 18:20 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
En: "Houden jullie het bij 1 kind? Vinden jullie dat niet zielig? Ben je niet bang dat ie dan verwend en egoistisch wordt?"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |