abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77368742
Ik krijg een contract voorgelegd waarin ik een klantenbeding moet tekenen wat in mijn ogen mijn verdere "carriere: erg benadeeld, ook wil mijn werkgever geen opzegtermijn in het contract vastleggen maar het tegenovergestelde vastleggen dat er geen opzegtermijn is. Dit maakt het voor mij moeilijk om eventueel ander werk te vinden (op tijd) plus als ze mn contract niet verlengen hoeven ze dat ook niet te melden vooraf. Ik heb netjes verzocht of ze dit er wel in willen zetten maar dat weigeren ze. Nu is het wel zo dat ik wel al 1x 6mnd contract bij hun onder dezelfde voorwaarden heb uitgediend, helaas had ik niet goed ingezien wat voor wurgcontract het eigenlijk eerst was. Nu ben ik al 1,5 maand opzoek naar werk en heb al wat afspraken lopen bij andere werkgevers maar als ik het niet op tijd red is mijn vraag hoe ik er voor sta bij het UVW?
pi_77368965
Geen opzegtermijn is volgens mij onwettig. Ook al staat er in het contract dat er géén opzegtermijn is, dan is er volgens mij nog altijd een wettelijke opzegtermijn. Maar daar kunnen anderen waarschijnlijk meer over zeggen
Edit: weer wat geleerd

Verder: als het een contract voor bepaalde tijd is, hoeven ze idd niet te zeggen dat het contract niet verlengd wordt. Ze kunnen in de laatste minuut van je contract nog zeggen: "Dit is je laatste minuut hier. We verlengen je contract niet." Dat is gewoon legaal.

[ Bericht 9% gewijzigd door spijkerbroek op 28-01-2010 11:11:53 ]
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_77368997
Je hebt gewoon een contract op basis van een bepaalde tijd?
Dan is een opzegtermijn inderdaad niet nodig. Omdat hij voor die bepaalde tijd is.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_77369121
- Geen opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd is normaal
- Geen verplichte datum noemen wanneer zij zeggen dat je wel of niet mag blijven is net zo normaal.

Zover geen gekke dingen dus, vraag ik mij alleen nog af wat voor 'klantenbeding' je moet tekenen.
pi_77369368
Klantenbeding is even grofweg als volgt: Ik zou geen klanten of potentiele klanten mogen benaderen of contact mee opnemen etc voor een jaar terwijl ik in de logistiek zit waar iedereen alles en iedereen benaderd voor tarieven en dergelijken. Als ik me er niet aan zou houden zou het me een jaarsalaris kunnen kosten staat er in de clausule. Ik kan het vanavond wel even exact neerzetten.
pi_77369429
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:15 schreef Losgieros79 het volgende:
Klantenbeding is even grofweg als volgt: Ik zou geen klanten of potentiele klanten mogen benaderen of contact mee opnemen etc voor een jaar terwijl ik in de logistiek zit waar iedereen alles en iedereen benaderd voor tarieven en dergelijken. Als ik me er niet aan zou houden zou het me een jaarsalaris kunnen kosten staat er in de clausule. Ik kan het vanavond wel even exact neerzetten.
Dit is toch normaal? Welkom in de grote mensenwereld
pi_77369505
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:15 schreef Losgieros79 het volgende:
En ook dit is weer redelijk normaal. Het is wel zo dat als dit beding onredelijk is en jou remt in je verdere carrière zal de rechter dit wel voor matigen of nietig verklaren. Wat mij in dit geval reëel lijkt. Je zou voor de zekerheid hierover ook nog even contact kunnen opnemen met rechtsbijstand/juridisch loket.
  donderdag 28 januari 2010 @ 11:27:01 #8
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_77369741
Dit is toch geen wurgcontract?

Zoals hierboven al is gezegd: alle genoemde punten zijn doodnormaal.

Een tijdelijk contract kan niet tussentijds worden opgezegd – tenzij anders bepaald – en loopt automatisch af. Je weet dus op het moment dat je het contract tekent wanneer het afloopt.

Om dat concurrentiebeding zou ik me niet zo druk maken. Hoe gaan ze erachter komen dat je je er niet aan houdt en zo ja, zouden ze dan echt de moeite nemen stappen tegen je te ondernemen?
  donderdag 28 januari 2010 @ 11:31:22 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_77369883
Het is niet verplicht een opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd op te nemen. De werkgever staat dus in zijn recht in deze.

Verder kan een klantenbeding schadelijk zijn voor je carriere, dat is een bewuste keuze. De klant wilt zijn business natuurlijk beschermen en dat recht heeft hij, zolang het beding aan de wetgeving voldoet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_77369922
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:17 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Dit is toch normaal? Welkom in de grote mensenwereld
pi_77370125
Verbaas me wat jullie normaal vinden, ik ben het nog niet zo tegengekomen?
Ik ben ook verplicht om te zeggen waar ik ga werken en van horen zeggen maken ze er degelijk werk van. Goed om heel duidelijk te zijn zal ik vanaf het wel ff quoten wat er precies staat.

Ik vind het alleen vervelend dat ik geen opzegtermijn krijg, ik wil gewoon als ik wat beters tegenkom na een maand weggaan. Wat toch eigenlijk ook niet zo gek is om te vragen? De markt in de logistiek is nu wel zo dat ze wel snel een ander voor me vinden.
pi_77370194
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:38 schreef Losgieros79 het volgende:
Ik ben ook verplicht om te zeggen waar ik ga werken en van horen zeggen maken ze er degelijk werk van. Goed om heel duidelijk te zijn zal ik vanaf het wel ff quoten wat er precies staat.

Ik vind het alleen vervelend dat ik geen opzegtermijn krijg, ik wil gewoon als ik wat beters tegenkom na een maand weggaan. Wat toch eigenlijk ook niet zo gek is om te vragen? De markt in de logistiek is nu wel zo dat ze wel snel een ander voor me vinden.
Nou ja, wij vinden het niet alleen normaal, binnen veel bedrijven is dit gewoon normaal. Zeker geen mogelijkheid tot opzeggen bij een contract voor bepaalde tijd, dat is zowat standaard.
  donderdag 28 januari 2010 @ 11:40:57 #13
270592 Johannes_Klabanus
pi_77370219
quote:
Natuurlijk is dat erg vervelend, dat kan ik me helemaal voorstellen. Ik zit ook op een jaarcontract, maar gelukkig wel met een opzegtermijn (2 maanden), en ben nu al aan het solliciteren hoewel mijn contract pas op 31 december afloopt. Die luxe heb jij niet.

Je werkgever staat echter volkomen in zijn recht. Als hij weigert een opzegtermijn in het contract op te nemen, heb je geen poot om op te staan. Ik denk trouwens dat de meeste werkgevers geen tussentijds opzeggen van tijdelijke contracten toestaan, dus dit is niets bijzonders.
pi_77370261
quote:
Oh? Dus jij gaat een contract voor een bepaalde duur aan met je volle verstand, maar je weet nu al dat je het niet gaat uitzitten. Logisch dat de werkgever geen opzegbeding opneemt.
pi_77370367
quote:

besef je niet dat het omgekeerd ook werkt?? Als ze jou willen ontslaan moeten ze tot het einde van het contract wachten. Anders kost het ze heel wat maanden loon.
pi_77370389
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:42 schreef nealzzz het volgende:

[..]

Oh? Dus jij gaat een contract voor een bepaalde duur aan met je volle verstand, maar je weet nu al dat je het niet gaat uitzitten. Logisch dat de werkgever geen opzegbeding opneemt.
Als ik wat anders tegenkom, dat kan toch? Als je denkt dat er geen verdere toekomst is ben je wel zo eerlijk tegenover jezelf omf wat anders te nemen, ik ben al druk bezig met solliciteren...
pi_77370439
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:45 schreef Losgieros79 het volgende:

[..]

Als ik wat anders tegenkom, dat kan toch? Als je denkt dat er geen verdere toekomst is, ik ben al druk bezig met solliciteren...
Besef je wel dat als je bij je volgende werkgever ook weer een contract voor bepaalde tijd krijgt je met hetzelfde probleem zit. Plus dat je waarschijnlijk ook weer een proeftijd krijgt.
  donderdag 28 januari 2010 @ 11:48:32 #18
270592 Johannes_Klabanus
pi_77370485
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:45 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

besef je niet dat het omgekeerd ook werkt?? Als ze jou willen ontslaan moeten ze tot het einde van het contract wachten. Anders kost het ze heel wat maanden loon.
Inderdaad. Ik kan tussentijds opzeggen, maar ook tussentijds ontslagen worden. Dat geldt voor TS niet (behalve natuurlijk bij ernstig wangedrag e.d.).
pi_77370980
T.S. ik denk dat je eens goed op internet moet gaan zoeken naar arbeidscontracten.
Want bij een tijdelijk contract langer dan XX maanden moet er wel degelijk een opzegtermijn in staan.

Dit moet je ook kunnen vinden in de CAO waar je onder valt = logistiek??? TLN of KNV CAO?

Het concurrentiebeding staat in vele contracten (zelf in de IT gewerkt) waar dit dus doodnormaal is.
Je hoeft er ook niet voor te vrezen want de ex-werkgever zal moeten bewijzen dat je deze clausule hebt overtreden, dit soort zaken gaat altijd via de rechter. Ik zou er niet bang voor zijn.

Hm ... ga eens langs een arbeidsdeskundige van het UWV.
Of iemand met kennis over het ontslagrecht (die weten ook hoe contracten in elkaar zitten).
Ik denk dat je daar meer te weten komt dan bij ons op Fok!
pi_77371140
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:47 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Besef je wel dat als je bij je volgende werkgever ook weer een contract voor bepaalde tijd krijgt je met hetzelfde probleem zit. Plus dat je waarschijnlijk ook weer een proeftijd krijgt.
Niet de eerste keer dat ik van werkgever wissel, alleen bij deze werkgever ga ik me wel zorgen maken om de eventuele gevolgen als ik tussentijds weg wil.
  donderdag 28 januari 2010 @ 12:07:30 #21
270592 Johannes_Klabanus
pi_77371144
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:02 schreef A_Noniem het volgende:
T.S. ik denk dat je eens goed op internet moet gaan zoeken naar arbeidscontracten.
Want bij een tijdelijk contract langer dan XX maanden moet er wel degelijk een opzegtermijn in staan.
O ja? Waarop baseer je dit?
quote:
Dit moet je ook kunnen vinden in de CAO waar je onder valt = logistiek??? TLN of KNV CAO?
In sommige cao’s is inderdaad bepaald dat een contract voor bepaalde tijd wel degelijk tussentijds opzegbaar is, dat klopt. En de werkgever mag volgens mij niet in voor de werknemer negatieve zin van de cao afwijken.

Dit zou TS dus inderdaad moeten nakijken.
pi_77371338
CAO is regelend recht. Val je niet onder die CAO dan heb je er niks mee te maken. Volgens dwingend recht mag het gewoon dat er geen opzegtermijn in staat.
  donderdag 28 januari 2010 @ 12:16:32 #23
270592 Johannes_Klabanus
pi_77371458
We zijn een beetje offtopic aan het raken. Het ging volgens mij eigenlijk om verwijtbare werkloosheid.

Ik denk dat we hebben vastgesteld dat de bepalingen in het contract van TS niet onredelijk zijn. Het lijkt mij dus dat je verwijtbaar werkloos bent als je het weigert.
pi_77371578
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:02 schreef A_Noniem het volgende:

Het concurrentiebeding staat in vele contracten (zelf in de IT gewerkt) waar dit dus doodnormaal is.
Je hoeft er ook niet voor te vrezen want de ex-werkgever zal moeten bewijzen dat je deze clausule hebt overtreden, dit soort zaken gaat altijd via de rechter. Ik zou er niet bang voor zijn.

Hm ... ga eens langs een arbeidsdeskundige van het UWV.
Of iemand met kennis over het ontslagrecht (die weten ook hoe contracten in elkaar zitten).
Ik denk dat je daar meer te weten komt dan bij ons op Fok!
Ik heb het uitgezocht wbt de opzegtermijn, als er niets over in staat in het contract gaat de wettelijke regeling in. Zodra er iets vermeld staat erover geld die afspraak. Ik heb het UVW hierover al benaderd maar ze durfden er geen uitspraak over te doen vooraf (eigenlijk niet zo gek). Ik zal idd ook eens iemand van het ontslagrecht gaan benaderen.
pi_77371688
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:20 schreef Losgieros79 het volgende:

[..]

Ik heb het uitgezocht wbt de opzegtermijn, als er niets over in staat in het contract gaat de wettelijke regeling in. Zodra er iets vermeld staat erover geld die afspraak. Ik heb het UVW hierover al benaderd maar ze durfden er geen uitspraak over te doen vooraf (eigenlijk niet zo gek). Ik zal idd ook eens iemand van het ontslagrecht gaan benaderen.
die zal je exact vertellen wat wij net hebben gedaan. er hoeft bij een tijdelijk contract geen opzegtermijn in te staan. Dat betekent dus ook dat je niet kostenvrij kan opzeggen, tenzij het in goed overleg gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')