abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 januari 2010 @ 21:16:44 #1
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_77309246
Vandaag las ik in de krant dat er bij iemand een beslag wordt gelegd door de belastingdienst. Nou komt dat wel meer voor, maar het ging in dit geval om een bedrag van "slechts" ¤ 400 euro.
Nou heb ik er geen ervaring mee, maar ik vroeg me af hoe zoiets in zijn werk gaat. Er komt zo'n deurwaarder binnen en gaat hij dan direct dingen meenemen of schrijft hij gewoon dingen op? En hoeveel dagen zou dat gezin dan hebben om na beslaglegging een verkoop te voorkomen?

Misschien zijn er deurwaarders actief hier?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_77310256
Ik ben geen deurwaarder, maar ik ben er wel vrij bekend mee en heb ook (van beide kanten) best wat ervaring met deurwaarders.

Het bedrag doet niet echt ter zake. Wanneer een schuld niet voldaan wordt, kan in het geval van de belastingdienst de belastingdeurwaarder worden ingeschakeld.

De eerste keer dat een belasingdeurwaarder komt overhandigt hij een dwangbevel. Hierop staat wat de belastingdienst vordert en dat dit binnen 2 dagen moet worden voldaan. Wanneer ook hierna betaling uitblijft zal de deurwaarder overgaan tot beslaglegging (meestal na een paar weken, doorgaans niet meteen na 2 dagen). De deurwaarder zal indien mogelijk en indien het iets oplevert de voorkeur hebben voor een loonbeslag. De werkgever of uitkeringsinstantie moet dan maandelijks een deel van het loon of de uitkering overmaken naar de deurwaarder.

De deurwaarder kan ook beslag leggen op bankrekeningen, huizen, auto's of inboedel.

In het geval van een beslag op roerende zaken komt de deurwaarder langs en schrijft op wat er aan waardevolle spullen staat en maakt hier een verslag van. De spullen die in het verslag genoemd worden mogen niet meer verkocht of verwijderd worden.

Wanneer de schuldenaar dan nog niet over de brug komt, zal de deurwaarder een openbare verkoop inplannen en advertenties plaatsen in de krant.

Op de dag van de verkoop zal de deurwaarder alles verkopen aan de hoogste bieder. De schuldenaar mag kiezen in welke volgorde zijn spullen worden verkocht. Wanneer er voldoende is binnen gehaald om de volledige vordering inclusief alle tot dan tot bijgekomen kosten te voldoen, zal de deurwaarder stoppen met de openbare verkoop. In de praktijk komt dit echter zelden voor.

Een openbare verkoop vindt meestal zo'n 4 tot 8 weken na de beslaglegging plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')