abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77299915
Omdat wij graag zo goedkoop mogelijk laminaat willen leggen zoek ik de goedkoopste ondervloer die voldoet aan ICO+10db volgens NEN-EN-ISO 717-2. Ik ben er zelf niet in thuis maar misschien heeft er hier iemand ervaring en tips waar dit goedkoop te kopen?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_77300740
Overal In bouwmarkten, bij parketboeren, en er is zelfs laminaat/parket te krijgen dat daar aan voldoet.

Je bent niet de enige die er aan moet voldoen gelukkig.
pi_77303542
Dat ik het overal kan krijgen snap ik wel maar ik zoek de goedkoopste aanbieder
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_77308885
wat kosten die platen nou, dat valt toch ook wel mee
namaste
pi_77321495
De Ikea heeft het als het goed is voor ¤2,99 per m2. Momenteel kan ik het niet op de website vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het echt niet hebben. De Makro heeft weleens ondervloer op de folder en dan is het ong. 30 cent per m2 goedkoper dan bij de Ikea.
pi_84476332
Ico>=+10 dB is een eigenschap van de totale vloerconstructie, niet van de ondervloer zelf. Als er op de verpakking staat dat het x dB realiseert, hoort daar eigenlijk ook bij te staan in met welke vloeropbouw er onder. Helaas moet je voor dat soort informatie meestal de producent bellen. Als de x dB gemeten is met een halve meter betonvloer eronder, is dat iets anders dan wanneer er een houten vloertje onder zit.

Dus eigenlijk zou je moeten weten wat je constructieve vloer zelf realiseerd. Voor nieuwbouw is tegenwoordig Ico=+5 dB vereist, maar als het bestaand is, zal het eerder ergens rond de -5 dB à 0 dB zijn. En dan wordt +10 dB erg lastig te realiseren met alleen een ondervloer. Dan moet je eerder aan een zwevende dekvloer denken (en behalve als je je huis toch al half aan het slopen bent, wil je dat echt niet aanleggen).

Als op de verpakking staat dat het aan het Bouwbesluit voldoet, wil dat overigens helemaal niets zeggen. Het bouwbesluit stelt geen eisen aan ondervloeren, maar alleen aan de hele constructie (en die voldoet al, want er is ooit een bouwvergunning verleend voor je huis.) Het is eigenlijk het zelfde als op een pak yoghurt zetten dat ie aan de wegenverkeerswet voldoet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_84853903
quote:
Op zondag 25 juli 2010 19:05 schreef stavromulabeta het volgende:
Ico>=+10 dB is een eigenschap van de totale vloerconstructie, niet van de ondervloer zelf. Als er op de verpakking staat dat het x dB realiseert, hoort daar eigenlijk ook bij te staan in met welke vloeropbouw er onder. Helaas moet je voor dat soort informatie meestal de producent bellen. Als de x dB gemeten is met een halve meter betonvloer eronder, is dat iets anders dan wanneer er een houten vloertje onder zit.

Dus eigenlijk zou je moeten weten wat je constructieve vloer zelf realiseerd. Voor nieuwbouw is tegenwoordig Ico=+5 dB vereist, maar als het bestaand is, zal het eerder ergens rond de -5 dB à 0 dB zijn. En dan wordt +10 dB erg lastig te realiseren met alleen een ondervloer. Dan moet je eerder aan een zwevende dekvloer denken (en behalve als je je huis toch al half aan het slopen bent, wil je dat echt niet aanleggen).

Als op de verpakking staat dat het aan het Bouwbesluit voldoet, wil dat overigens helemaal niets zeggen. Het bouwbesluit stelt geen eisen aan ondervloeren, maar alleen aan de hele constructie (en die voldoet al, want er is ooit een bouwvergunning verleend voor je huis.) Het is eigenlijk het zelfde als op een pak yoghurt zetten dat ie aan de wegenverkeerswet voldoet.
Bovenstaand is maar gedeeltelijk waar.

Bij een TNO gekeurde vloer staat op de verpakking op welke vloer deze gelegd moet worden bv op betonvloer of op houten vloerdelen en wat voor soort parket er op de ondervloer gelegd moet worden om de geluidsreductie te realiseren.

Dus als er op de verpakking staat dat er een TNO keurmerk op de ondervloer zit en 10dB geluidsreductie gerealiseerd wordt wanneer de ondervloer op beton gelegd wordt en dan laminaat of lamelparket overheen gelegd wordt. Wordt er wel degelijk een geluidsreductie van 10 dB gerealiseerd.

Dat de totale geluidsreductie het misschien niet haalt bij de normen van het laatste bouwbesluit is onafhankelijk van de geluidsreductie die wel behaald kan worden met TNO gekeurde ondervloeren.

Bij het nieuwe appartementrecht is het voor het leggen van een nieuwe harde vloer verplicht om minimaal 10dB contact geluidsreductie te realiseren ongeacht of het appartement aan het nieuwste bouwbesluit voldoet. De enige manier om dit aan te tonen is met een TNO gekeurde vloer gelegd volgens de voorschriften op de verpakking

[ Bericht 12% gewijzigd door bouwmeester op 04-08-2010 15:40:17 ]
pi_84864650
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 14:56 schreef bouwmeester het volgende:

[..]

Bovenstaand is maar gedeeltelijk waar.

Bij een TNO gekeurde vloer staat op de verpakking op welke vloer deze gelegd moet worden bv op betonvloer of op houten vloerdelen en wat voor soort parket er op de ondervloer gelegd moet worden om de geluidsreductie te realiseren.

Dus als er op de verpakking staat dat er een TNO keurmerk op de ondervloer zit en 10dB geluidsreductie gerealiseerd wordt wanneer de ondervloer op beton gelegd wordt en dan laminaat of lamelparket overheen gelegd wordt. Wordt er wel degelijk een geluidsreductie van 10 dB gerealiseerd.

Dat de totale geluidsreductie het misschien niet haalt bij de normen van het laatste bouwbesluit is onafhankelijk van de geluidsreductie die wel behaald kan worden met TNO gekeurde ondervloeren.

Bij het nieuwe appartementrecht is het voor het leggen van een nieuwe harde vloer verplicht om minimaal 10dB contact geluidsreductie te realiseren ongeacht of het appartement aan het nieuwste bouwbesluit voldoet. De enige manier om dit aan te tonen is met een TNO gekeurde vloer gelegd volgens de voorschriften op de verpakking

TS had het over een Ico van +10dB, uitgaande van NEN 1070 is dat de contactgeluidisolatie van de hele vloerconstructie en niet een contactgeluidverbetering. (Ik zou ook niet weten hoe je een Ico van alleen zo'n dunne ondervloer zou moeten meten, zonder dat de apparatuur erdoorheen dondert.)
De totale contactgeluidisolatie van de uiteindelijke vloer (constructieve vloer - ondervloer - afwerklaag) wordt dan
lco (totale vloerconstructie) = lco (constructieve vloer) + Delta Llin - 1 dB,
waarbij Llin (of soms Delta Ico) de contactgeluidverbetering van de ondervloer en afwerking is. De verbetering kun je inderdaad uit testrapporten halen, waarbij het zoals jij aangeeft inderdaad van belang is dat ze op de zelfde wijze worden toegepast.

Uitgaande van het feit dat TS om een Ico vraagt en niet Llin (of Delta Ico), suggereert dat er een eis aan de totale vloeropbouw gesteld wordt en niet aan de verbetering. Aangezien je dus niet zonder meer weet welke verbetering je moet halen om aan de eis te voldoen, weet je ook niet welke ondervloer je nodig hebt.

Overigens is er voor zover ik weet niet zoiets als een appartementsrecht in het kader van contactgeluidisolatie (wel in het kader van een kadastrale splitsing). Aanvullende eisen aan contactgeluidisolatie zijn doorgaans vastgelegd in de splitsingsakte. Daarvoor zijn modelaktes beschikbaar die een bepaalde contactgeluidisolatie of verbetering daarvan regelen. Een uiteindelijke Ico van +10 dB of een verbetering van +10 dB komen daar regelmatig in voor. Maar het is zeker geen wettelijke eis en uitsluitend iets dat je privaatrechtelijk met je buren regelt. Je kunt er dus ook alles inzetten, van helemaal niets tot volstrekt absurde eisen, of een eis aan de verbetering of aan de totale vloeropbouw.
Bij TS lijkt het er op dat er een eis aan de totale vloeropbouw (want aangegeven als Ico) in staat en niet aan de verbetering.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_110502009
*knip*

Ik heb je reclame verwijderd; spam is namelijk niet toegestaan op FOK!
Wil je toch reclame maken ? Mail eens naar pr@fok.nl voor de mogelijkheden.

[ Bericht 83% gewijzigd door Vonkenboer op 18-04-2012 20:29:16 ]
Internet Concept Ontwikkeling
pi_110556615
http://www.kwaliteitparke(...)laminaat-p-1715.html

Ben er erg over te spreken!
Toen ik het kocht was het nog 2,65 euro per m2, nu 2,75 zie ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')