Bron: http://www.nu.nl/internet(...)e-onbetrouwbaar.htmlquote:Cijfers politie zijn onbetrouwbaar
AMSTERDAM - Een nieuw computersysteem van de politie is zo onhandig, dat agenten vaak niet de moeite nemen om processen-verbaal in te voeren. Statistieken van de politie, die de basis vormen voor veel politieke besluitvorming, zijn daardoor niet betrouwbaar. Dat meldt Webwereld dinsdag.
Het systeem, de Basisvoorziening Handhaving (BVH), werd afgelopen jaar ingevoerd. Het systeem zou zo omslachtig zijn, dat processen-verbaal, observaties, bekeuringen en andere politiehandelingen vaak niet meer worden geregistreerd.
"In het verleden werd een aanrijding of een bemiddeling makkelijk ingevoerd", zegt Mengs Gerritsen, hoofd communicatie politie IJsselland aan Webwereld. "Tegenwoordig zijn agenten veel sneller geneigd te denken: het is onderling geregeld en het is klaar. Zonder het administratief vast te leggen."
Volstrekt onbetrouwbaar
Volgens Gerritsen zijn de cijfers van de politie daardoor "volstrekt onbetrouwbaar". Zo zouden de statistieken een sterke daling laten zien van het aantal aanrijdingen, maar is niet te zeggen of er werkelijk minder ongelukken gebeuren, omdat die lang niet altijd worden vastgelegd. De politiecijfers worden veel gebruikt in wetenschappelijk onderzoek en in politieke besluitvorming.
Storing
De politie kampt al sinds vorige week met een computerstoring. Die storing zou los staan van de structurele problemen. De storing heeft geen invloed op de bereibaarheid van hulpdiensten, maar kan wel leiden tot vertragingen bij aangiftes. Aangifte doen via internet is wel mogelijk.
Kamervragen
SP-Kamerlid Ronald van Raak heeft inmiddels Kamervragen over de zaak aangekondigd. Hij eist dat het systeem snel wordt aangepast.Van Raak verzamelde afgelopen zomer al een groot aantal klachten (zie link hieronder) over het systeem.
Gezellig met duizenden tegelijk koffie drinken achter die bureaus, de vraag verraadt het antwoord eigenlijk alquote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:31 schreef BasEnAad het volgende:
Wat doen ze dan wel met z'n duizenden achter die bureaus??
Nee, beslist geen schopje DIG. Als ze daar willen discussiėren over de technische werking van het systeem, moeten ze dat maar doen.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:34 schreef Elcadarn het volgende:
schopje => DIG
Ik heb me wel eens laten vertellen dat dat gebeurt om juridische steekspelletjes zo veel mogelijk te voorkomen. Je hebt vaak maar een verkeerde zinssnede nodig om een crimineel vrijuit te moeten laten gaan. Maar het wekt wel erg veel irritatie op, inderdaad, zowel bij politieagenten als bij goedwillende burgers.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:50 schreef ThaMadEd het volgende:
Ik hoorde toevallig gister nog van een politieagent hoe omslachtig dat allemaal te werk gaat. Mijn mond viel open van verbazing. Hij zei precies hetzelfde als wat hier in dit bericht wordt geschetst. Heb het ook meegemaakt toen ik zelf een proces-verbaal ondertekende als getuige van een vechtpartij. De taal waarin het stond omschreven is zo omslachtig (verdachte 1 bewoog met gebalde vuist zijn arm naar achteren, om een seconde later kennelijk met de intentie verdachte 2 te raken met zeer hoge snelheid zijn arm naar voren te bewegen) iets in die strekking. Zo moet het ook echt worden omschreven. Dan kan ik begrijpen dat je er als agent geen zin meer in hebt.
Geen idee. Wat ik wél weet, is dat de problemen zeer groot zijn:quote:Op woensdag 27 januari 2010 22:50 schreef Hukkie het volgende:
Heeft dit ook iets te maken met het feit dat de afgelopen Oud en Nieuw 'rustig' is verlopen doordat een hele berg incidenten niet is gemeld?
Bron: http://webwereld.nl/nieuw(...)--catastrofaal-.htmlquote:Korpschef: computerproblemen 'catastrofaal'
Computerproblemen zorgen voor een crisisituatie bij de politie. Agenten kunnen hun werk niet meer doen. De politie IJsselland luidt de noodklok.
In een vertrouwelijke brief aan vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) schrijft de korpschef van politieregio IJsselland, Peter-Jaap Aalbersberg, dat de ict-problemen "catastrofale vormen" hebben aangenomen. "Het niet functioneren van onze systemen raakt de slagader van mijn organisatie."
Televisieprogramma NOVA wist de hand te leggen op deze vertrouwelijke brief. Aalbersberg is zeer kritisch op de verantwoordelijke computerorganisatie van de politie: vtsPN. "Ik vind het onacceptabel dat een politieorganisatie burgers teleur moet stellen omdat haar werksystemen uitvallen c.q. zo traag zijn."
Minder toegang tot systemen
Landelijk klagen agenten steen en been over het nieuwe invoersysteem, BVH. Daarbovenop hebben korpsen in Noord- en Oost-Nederland sinds vorige week last van een netwerkstoring, waardoor de politie noodgedwongen minder medewerkers toegang geeft tot administratieve systemen.
De ict-problemen hebben tot gevolg dat agenten minder toekomen aan werk op straat, en dat de administratie bij de politie een rommel is. De woordvoerder van de Politie IJsselland zei dinsdag dat een deel van de eigen politiecijfers over 2009 de prullenbak in kan, omdat agenten niet alles meer registeren.
Info veelplegers verdwenen
Politievakbond NPB vertelt in NOVA dat agenten op straat niet meer terug kunnen vallen op betrouwbare info. Kentekens van verdachte auto' zouden te laat binnenkomen. Ook zouden de gegevens van veelplegers bij een regio verdwenen zijn.
De NPB meldt ook dat agenten wordt gevraagd om thuis de adminstratie te doen. "Je gaat niet operationele politie-informatie op je privé-computer zetten. De beveiliging en procedures die je op een politiecomputer hebt, heb je natuurlijk niet thuis."
Spoedoverleg
Vandaag is er spoedoverleg in de Tweede Kamer over de ict-problematiek. Dinsdag kondigde het ministerie van Binnenlandse Zaken een externe onderzoek aan dat de ict-problematiek moet doorlichten, zodra de situatie in Noord-Oost Nederland is verholpen. De SP stelde al eerder Kamervragen over de niet langer betrouwbare politiecijfers.
Bron: http://www.nu.nl/economie(...)rijpen-minister.htmlquote:ACP eist ingrijpen minister
LEUSDEN - De ernstige problemen met de computersystemen van de politie spelen al maanden en in het hele land. Daarom eist voorzitter van politievakbond ACP, Gerrit van de Kamp, dat minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst, de korpsbeheerders en de korpschefs snel ingrijpen. Hij vindt met name dat de bewindsvrouw zich in deze ''noodsituatie'' teveel op de achtergrond houdt.
''Er moeten als de bliksem besluiten worden genomen om de werking en betrouwbaarheid van het systeem op een aanvaardbaar niveau te krijgen'', benadrukt Van de Kamp. ''Een goede informatiepositie is namelijk essentieel voor de veiligheid van burgers en politiemensen.''
Keuzes
Op basis van de informatie uit het systeem worden namelijk keuzes gemaakt over de inzet van politiemensen of over de prioriteit die aan een melding wordt gegeven.''
''De situatie is op dit moment zo urgent dat het noodzakelijk is om tot ingrijpende maatregelen te komen om de veiligheid te garanderen'', verduidelijkt de ACP voorman. ''We krijgen al maanden van politiemensen uit het hele land meldingen over de systeemproblemen. Het is dus een landelijk en structureel probleem.''
Catastrofale vormen
Korpschef Peter-Jaap Aalbersberg van de politieregio IJsselland bevestigde inmiddels de alarmerende situatie, die de ACP dinsdag naar buiten bracht op basis van eigen onderzoek.
Hij schreef in een vertrouwelijke brief waar het televisieprogramma Nova woensdag de hand op wist te leggen dat de computerproblemen bij de politie ''catastrofale vormen'' hebben aangenomen. Ook volgens hem is er sprake van een crisissituatie. Het ministerie van Binnenlandse Zaken wilde dinsdag niet op het onderzoek van de ACP ingaan, omdat het volgens het departement te algemeen en te weinig concreet was.
Ik niet, het is godverdomme onderdeel van hun baan, geen zin in = werkweigeren = ontslag..quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:50 schreef ThaMadEd het volgende:
Dan kan ik begrijpen dat je er als agent geen zin meer in hebt.
Ik vind het illustratief voor de professionaliteit bij de politie. Nu piepen de korpschefs dat computerproblemen "catastrofaal" zijn. Men had ook vooraf kunnen bedenken dat goedwerkende systemen van VITAAL belang zijn voor de politie. Dus wat doe je dan: dan zorg je dat je alternatieve scenario's hebt. Kennelijk zijn die er niet. Terwijl er vaak WEL bakken met geld worden betaald aan ICT-experts die dergelijke projecten "wel eventjes runnen"...quote:Op donderdag 28 januari 2010 15:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
Hebben ze bij de politie nooit gehoord van acceptatietesten en stresstesten vraag ik me dan af
Dat het nog kan in Nederland.
Verder heb je eigenlijk altijd opstart problemen bij grote ICT projecten. Alleen duurt het te lang bij de politie om ze te verhelpen, tja, het blijven wel ambtenaren.
Dat is helaas wel de realiteit ja. Of het nou onwetendheid of onwelwillendheid is van de overheid, ze laten met zich sollen. Maar het erge is dat het hier gaat om vitale systemen bij de politie, dus niet zomaar wat onbelangrijks.quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Als de overheid een ICT project start dan hebben bijna alle partijen er baat bij dat de doorloop tijd van deze projecten zo lang mogelijk is.
Het probleem is dat er niemand op resultaten wordt afgerekend. Men kan zich wel topambtenaar of topexpert noemen maar kennelijk (als ik zo zie) zijn zij dat beslist niet.. Een expert of topper is een Guru, dit zijn gewoon zakkenvullers/omhooggevallen prutsers die niets in de weg gelegd wordt.quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:55 schreef Boldface het volgende:
Terwijl er vaak WEL bakken met geld worden betaald aan ICT-experts die dergelijke projecten "wel eventjes runnen"...
Tja een beetje goed fall back scenario is blijkbaar teveel gevraagd.quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:55 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik vind het illustratief voor de professionaliteit bij de politie. Nu piepen de korpschefs dat computerproblemen "catastrofaal" zijn. Men had ook vooraf kunnen bedenken dat goedwerkende systemen van VITAAL belang zijn voor de politie. Dus wat doe je dan: dan zorg je dat je alternatieve scenario's hebt. Kennelijk zijn die er niet. Terwijl er vaak WEL bakken met geld worden betaald aan ICT-experts die dergelijke projecten "wel eventjes runnen"...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |