quote:beetje elite sport of niet ??
Op maandag 06 mei 2002 15:28 schreef Marnix_Karssenberg het volgende:
Goedendagdeel.... Het is moeilijk of dit nou bij sport of bij Hobbies, uitgaan en vrije tijd thuis hoort, maar ik vroeg me af of hier toevallig nog fans van de poolsport rondlopen. Ben zelf groot fan van poolen sinds een collega van mij die het behoorlijk goed kan mij er het een en ander over heeft geleerd... speel een uur of 8 in de week denk ik....
Ik speel het ook niet echt proffessioneel, ga wel eens in mijn eentje trainen bijvoorbeeld maar dat is ook gewoon omdat ik het heel leuk vind... Speel nog maar 3 maand maar kan het wel redelijk. Speel vaak aan beginnerstoernooitjes mee, das leuk om te spelen en niet te serieus.
Maar het is wel leuk, met snooker heb je niet zoveel lucky balls en dat maakt pool voor niet spelers wat interessanter!
Verder vraag ik me af of jullie ook wel eens 9-ball en/of Straightpool (14.1) spelen?
quote:Das waar, maar dan nog lijkt het een stuk makkelijker dan snooker, maar dat is toch in verhouding, en je kunt snooker eiks niet met pool vergelijken!
Op zaterdag 18 mei 2002 15:10 schreef Marnix_Karssenberg het volgende:
Dat ligt eraan welke regels je speelt. Als je de echte toernooiregels speelt moet je announceren waar een bal in gaat, gaat ie ergens anders in, dan blijft de bal wel van tafel maar vervalt je beurt.Verder vraag ik me af of jullie ook wel eens 9-ball en/of Straightpool (14.1) spelen?
9 Ball is toch dat je alles in princiepe op volgorde weg speelt?? Dan leg je de ballen in een ruitvormpje toch?? Dat doe ik soms wel, maaar wat is straight??
quote:Tell me something... ik heb gisteren even gesnookered... en het was een verademing weer ff op een pooltafel te kunnen spelen... hoewel ik snooker wel erg leuk is hoor
Op zaterdag 18 mei 2002 15:16 schreef Emizea het volgende:[..]
Das waar, maar dan nog lijkt het een stuk makkelijker dan snooker, maar dat is toch in verhouding, en je kunt snooker eiks niet met pool vergelijken!
9 Ball is toch dat je alles in princiepe op volgorde weg speelt?? Dan leg je de ballen in een ruitvormpje toch?? Dat doe ik soms wel, maaar wat is straight??
Wat de regels betreft, het is jammer dat zoveel mensen verkeerde regels spelen... 2x, zwart in tegenover liggende pocket ten opzichte van de laatst gepotte bal... dat soort geintjes....
9-ball is inderdaad met 9 ballen, je moet altijd de de bal met het laagste nummer als eerst raken. Je mag dus ook een andere bal potten, als je maar eerst de laagste bal raakt. Degene die de 9 pot wint.
Straight Pool, ook ewl 14.1 genoemd is een heel ander spelletje en lijkt iets meer op snooker. De basic rules:
Je spreekt van tevoren af hoever je speelt, bijvoorbeeld tot de 50.
Alle ballen komen in het rek, normaal wordt er altijd net als bij snooker gebroken door zacht de ballen aan de zijkant te raken.
Je mag alle ballen op tafel (ook zwart) potten, elke bal is 1 punt waard. Als er 14 ballen gepot zijn en alleen wit en nog 1 bal nog op tafel liggen komen alle andere ballen terug op tafel, zoals ze altijd in het begin liggen, maar dan zonder de voorste bal. Vervolgens speel je gewoon verder en het gaat er dan om wie het eerst bij de 50 is.
De kunst is niet het potten van een bal maar het openspelen van een rack. Het wereldrecord Straight Pool staat op rond de 500 dacht ik zo.... ![]()
Straight Pool is goed om te spelen omdat je er mee veel gevoel krijgt omdat je alles kunt potten, en omdat je vaak een bal moet potten en tegelijk met wit ook nog een groep ballen open moet spelen, daarmee leer je om problemen op tafel op te lossen.
quote:ohow, dat doe ik dus ook...Dat hoort eigenlijk dus niet?
Op woensdag 22 mei 2002 10:36 schreef Marnix_Karssenberg het volgende:[..]
Wat de regels betreft, het is jammer dat zoveel mensen verkeerde regels spelen... 2x, zwart in tegenover liggende pocket ten opzichte van de laatst gepotte bal... dat soort geintjes....
Paar belangrijke officiele regels:
- Zwart mag in elke pocket worden gespeeld
- Een speler moet announceren welke bal waarin gaat. Als de bal in een andere pocket gaat gaat de beurt naar de tegenstander. (dit om de faktor geluk te beperken)
- Een speler mag maar 1x stoten, als hij een bal pot mag hij verder, als hij mist gaat de beurt naar de tegenstander (dus 2x spelen kan nooit)
- Als er een foul wordt gemaakt krijgt de andere speler een Bal-in-hand, dit houd in dat hij de bal overal op tafel neer mag leggen.
- Nadat de witte bal een andere bal heeft geraakt moet altijd de witte bal of de andere bal een band raken (of gepot worden)
Een foul wordt bijvoorbeeld gemaakt als:
- Je eerst een bal van de tegenstander raakt of helemaal geen bal raakt
- Wit wordt gepot
- Geen enkele bal een band raakt.
Deze regels maken de potjes korter en je bent minder afhankelijk van geluk. Verder wordt het spel ook tactischer, omdat je nu veel beter Safe kunt spelen, dwz de witte bal op een legale manier zo neerleggen dat de tegenstander geen bal kan potten of zelfs geen bal kan raken (zo kun je dan een foul en dus een bal in hand proberen af te dwingen)
Ik pool ook heel graag (elke dag een potje in onze kantine, daar hebben we zo'n klein model pooltafel staan).
Zijn er ook poolcompetities en verenigingen? Ik ben heel benieuwd naar mijn spelniveau. Lid van een poolclub ofzo lijkt me ook wel handig voor mijn sociale contacten.
Heeft iemand hier ervaring mee?
quote:Helaas geen ervaring, ik speel wel eens toernooitjes mee, maar word altijd in de halv efinale uitgeschakeld. Er zijn namelijk altijd lui die wel elke week minimum 3 keer spelen en dus behoorlijk makkelijk potten.
Op woensdag 5 maart 2003 15:11 schreef Vamos het volgende:
*grote schop*Ik pool ook heel graag (elke dag een potje in onze kantine, daar hebben we zo'n klein model pooltafel staan).
Zijn er ook poolcompetities en verenigingen? Ik ben heel benieuwd naar mijn spelniveau. Lid van een poolclub ofzo lijkt me ook wel handig voor mijn sociale contacten.
Heeft iemand hier ervaring mee?
én ik heb enkele jaren competitie gespeeld. In Nederland is de poolcompetitie zeer uitgebreidt, en enkele spelers in de europese top ( www.epbf.com ). In Belgie is het iets kleiner.
sinds anderhalf jaar op wat intensiever niveau. ik doe mee met toernooitjes enzo. ben blij als ik weer beter ben en na een aardige pitstop weer kan poolen.
quote:Is mijn favorite
Op zaterdag 18 mei 2002 15:10 schreef Marnix_Karssenberg het volgende:
Dat ligt eraan welke regels je speelt. Als je de echte toernooiregels speelt moet je announceren waar een bal in gaat, gaat ie ergens anders in, dan blijft de bal wel van tafel maar vervalt je beurt.Verder vraag ik me af of jullie ook wel eens 9-ball en/of Straightpool (14.1) spelen?
quote:
Een foul wordt bijvoorbeeld gemaakt als:- Je eerst een bal van de tegenstander raakt of helemaal geen bal raakt
- Wit wordt gepot
- Geen enkele bal een band raakt. - Na contact met de objectbal !!!
(binnenkant van bijvoorbeeld de midden-pocket is ook geen band, bijna niemand weet dit of houdt er rekening meevolgens mij)
quote:9-Ball is ook mijn favoriet, het gewoon net ff wat moeilijker dan 8-ball en wat spannender
Op donderdag 23 oktober 2003 14:43 schreef Lithius het volgende:[..]
Is mijn favorite
Gaat snookeren.
quote:Zo ben ik wel uitgekomen bij het snookeren ( zo'n 4 jaar geleden). Ik ben begonnen met poolen, maar op een gegeven moment als je alle stoten beheerst (excl jumpshots) dan is voor mij de lol eraf. Dan heb je alleen nog wedtrijdjes in hoe snel kan ik de tafel leegspelen in een beurt..
Op maandag 16 februari 2004 16:11 schreef zjroentje het volgende:
Mensen, pool is voor beginners.Gaat snookeren.
Hetzelfde voor geld voor hij, alhoewel ik ook niet zo vaak poolde. Was er nogal snel op uitgekeken. Bij snooker komt toch wat meer tactiek en positionering kijken.quote:Op donderdag 19 februari 2004 16:55 schreef Elgigante het volgende:
Zo ben ik wel uitgekomen bij het snookeren ( zo'n 4 jaar geleden). Ik ben begonnen met poolen, maar op een gegeven moment als je alle stoten beheerst (excl jumpshots) dan is voor mij de lol eraf. Dan heb je alleen nog wedtrijdjes in hoe snel kan ik de tafel leegspelen in een beurt..
Daarna overgegaan naar snooker, was enrom wennen in het begin aangezien je delicater moet stoten en de allen veel harder rolen en de tafel een aanzienlijk stuk groter is.
Nu speel ik 1 keer per week snooker, maar in de voetbalkantine vaak ook een paar potjes pool, blijft leuk al is het wel weer wennen als je normaal alleen snookert.
Leuk topic by the way...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |