Wiekschoten VII:
8. Ballast, groen en een nieuwe trein:
Allereerst de bielzen een bruin laagje gegeven en de rails roestbruin geschilderd. Daarna de bovenkant weer goed schoongemaakt. Nadat de kleurtechnische mengverhoudig aan het ballast nog wat was aangepast, werd het tijd om het proefbaantje te gaan ballasten. Ballast verdeeld met een zacht kwastje, om mij daarna op het bekende geklieder met ontspannen lijmoplossing en een pipet te storten. Proefrijden! En natuurlijk bleek vervolgens een wisseltong geen stroom meer te krijgen. Heel dun stroomdraadje naar de tong gesoldeerd; je ziet er niets van! Het werkt pico bello. Nog een aantal malen lijmoplossing gedruppeld. Bijna als het recept van de dokter: drie maal daags. Goed laten drogen, en daarna wat begroeiing aan de voorkant uitgestrooid en eveneens doordrenkt met de ontspannen lijmoplossing.
De aan de onderzijde van de rails bevestigde stroomdraadjes plus klodders soldeer zijn niet meer zichtbaar, dus dat is gelukt. Maar er valt ook wel wat kritiek te leveren op het resultaat. De beplanting is naar mijn smaak iets te licht van kleur. Speelgoedgroen. Daar moet maar eens een donkergroen waasje overheen, en nog wat donkerder vlokjes. En ik geloof dat het ook mooier staat, als ik een ietsje minder ballast gebruik. En ja, ik moet nog een keer een elektrische vliegenmepper verbouwen tot grasmaster, op basis van de bouwbeschrijving die eerder door een hulpvaardige medespoorder in dit topic werd gepost. Maar dat komt nog wel. En ook de strijkregels moeten natuurlijk roestkleurig worden geverfd. Vergeten. Stom stom stom! Nog even alsnog doen, dan maar...
Gelukkig was er ook nog een buitenhuizige activiteit. Naar een kortingsmarkt bij een treintjeswinkel. Fijn boodschappen gedaan. Onder meer een tweedehandse 2200 tegen afbraakprijs
en twee mooie ketelwagens, eveneens voor een prijs die beslist vriendelijk mag worden genoemd.
Om heel eerlijk te zijn: ik kan niet wachten tot dit moois zijn baantjes trekt in het “echte” station Wiekschoten…
En aan het einde van deze episode eindig ik met de mededeling, dat reacties, suggesties en tips zeer van harte welkom zijn. Graag zelfs. Roept u maar!
[ Bericht 6% gewijzigd door DriekOplopers op 02-06-2010 18:01:49 ]