abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77381681
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het ging mij meer om het dramatisch verontwaardigde gehalte van de post door toevoeging van dat ene woordje

Een volk dat een ander volk afslacht is walgelijk.
Dat mensen kreperen van de honger is walgelijk
Dat we solide geldverkeer hebben is belangrijk.

Verschil in gradatie.
Teveel met verontwaardiging smijten is imho niet goed. Het begrip 'walgelijk' devalueert zo erg dan.
Kennelijk hanteer ik dan andere maatstaven dan jij. Ik kan er echt boos om worden (ik doe het niet omdat dat zinloos is) als schade neergelegd wordt bij mensen die er niks mee te maken hebben. Ik ben geen kapitalist omdat het lekker bekt op feestjes, maar omdat ik een einde wil maken aan bijvoorbeeld de principes van collectivering. Enkel als de principes van het kapitalisme zuiver worden doorgetrokken in de samenleving kunnen zwakkeren zich beschermen tegen graaihanden van machtige figuren.
quote:
Liquiditeit is nog steeds een even groot probleem.
Liquiditeit is geen probleem meer, immers het geld is gewoon in bewaring. Het wordt dus ook geen eigendom van de bank, net zoals de aandelen die je hebt op je effectenrekening niet van de broker zijn maar van jou.
quote:
De degene aan wie de bank leent niet terugbetaalt, kan de bank spaarder nog steeds niet betalen.
Dat is het risico van geld uitlenen (bedenk dat banken slechts intermediair zijn, zij zijn in staat afwijkende wensen van vraag en aanbod naar/van geld op elkaar af te stemmen), daar bestaat een vergoeding voor, rente. De cirkel is dus rond.

En dat is nu niet het geval. Men ontvangt rente op producten die geen risico kennen (het spaargeld is gegarandeerd) en geen opportunity costs kennen (immers het geld is direct opeisbaar), zoiets kan niet in een correct functionerend economisch systeem.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 28-01-2010 19:34:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')