abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 januari 2010 @ 01:42:12 #1
165237 Leef
Sunny side up!
pi_77236826
Ik huur al een paar jaar een appartement van Ymere, een woningbouwvereniging in Amsterdam.
In november (was het begin nov/eind okt?) toen het heel hard regende, begon er lekkage in m'n appartement, dat trouwens pas een paar jaar geleden helemaal gerenoveerd is.

Gelukkig was het nog niet heel ernstig, het druppelde een beetje door het plafond heen en er zit een grote lelijke bruine plek in het stucwerk. Wel vlak boven mijn televisie trouwens. Dat gebeurde een paar dagen achter elkaar, en niet lang daarna nog een keer maar toen harder.

Ik belde natuurlijk naar Ymere om het te laten repareren. Dat wilde ik niet alleen, dat is zelfs mijn plicht volgens het huurcontract. Inmiddels heb ik een keer of twaalf (!!) gebeld in de loop van de tijd, en ik heb ze laten merken dat ik kwaad ben. Steeds beloftes dat ze iets zouden doen, dat ze zouden komen repareren, dat er naar gekeken zou worden, dat ik teruggebeld zou worden: NIET EEN KEER ben ik door ze teruggebeld en er is nu, maanden later, nog helemaal NIETS gedaan. Ik begin het nu zat te worden.

Door rondvragen bij de buren was ik er inmiddels achtergekomen dat de lekkage waarschijnlijk door de schoorsteen komt: die moet geimpregneerd worden - iets wat bij de renovatie niet is gebeurd. Dat gaf ik door aan Ymere, die vervolgens zeiden dat ze wel iemand wilden sturen om te komen kijken, mits ik de verantwoordelijkheid ervoor nam dat mijn buurman er ook was zodat ze eventueel door zijn huis konden gaan kijken. Nou vraag ik je, het pand is toch hun eigendom en verantwoordelijkheid? Bel hem lekker zelf! En kom verdomme je werk doen hier voordat je voorwaarden gaat stellen!

Maar ze stuurden dus een extern klusbedrijf naar me toe, dat eerst bij mij thuis keek en toen buiten, en dat tot de briljante conclusie kwam dat ze geen idee hadden hoe ze op het dak moesten komen. Ik moest daarna zelf maar naar Ymere bellen om te vragen wat het externe bedrijf had gezegd en hoe nu verder - ik zou weer eens teruggebeld worden door Ymere, niet natuurlijk. Ik heb ze dus weer gebeld, een dag of tien later, en kreeg een of ander miepje met een verhaal dat er een steigerbedrijf was gebeld voor een "steigerverzoek" ?? Waar mij en de andere bewoners hier niks over verteld was - trouwens niks aan de hand, want we zijn nu alweer een weekje of zes verder en nog niets van een steiger gezien.

..En ik maar braaf elke maand ik weet niet hoeveel honderden euro's huur betalen met als voorwaarde dat Ymere het onderhoud voor z'n rekening neemt. Ik heb nog zelden zo'n laks, lui, onverantwoordelijk, niet-communicerend en slecht georganiseerd kutbedrijf meegemaakt. Ondertussen wacht ik op de volgende harde regenbui en dan gaat het weer gezellig regenen hierbinnen!

Mijn vraag: Wat kan ik doen om Ymere te dwingen de lekkage te komen repareren? Moet ik huur inhouden? Een aangetekende brief sturen? Welke stappen kan/mag ik nemen om Ymere nou eens voor het blok te zetten?
pi_77236855
Hart van Nederland / RTL Boulevard
pi_77237109
Klacht schriftelijk melden, met daarbij de data dat je gebeld hebt en het bezoek van externe bedrijf.
En verzoek tot reparatie binnen 2 weken.
pi_77237224
http://www.huurders.info/?id=1399

Je kan kijken of je de huur 40% omlaag kunt krijgen.

Zie ook het gebreken boek van VROM.

Ik weet niet helemaal precies hoe het zit maar het lijkt me de moeite waard om uit te zoeken.
pi_77237249
http://www.huurcommissie.nl/Veelgestelde_vragen

Hier zoeken op gebreken.
quote:
Hoe moet de huurder een verzoek tot huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken indienen bij de Huurcommissie?

Als de huurder er met de verhuurder niet uitkomt, dan kan de huurder een verzoek tot huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken indienen bij de Huurcommissie. Dit kan de huurder doen binnen zes maanden na de dag dat hij de gebreken heeft gemeld bij zijn verhuurder. Ook als de huurder en verhuurder het niet eens worden over de mate waarin de verhuurder de gebreken heeft hersteld, kan de huurder een verzoek tot huurverlaging indienen bij de Huurcommissie. De Huurcommissie kan de huurprijs tijdelijk verlagen totdat de gebreken zijn verholpen door de verhuurder. Alleen gebreken die in de A-, B- en/of C-lijsten staan, leiden tot huurverlaging.
  maandag 25 januari 2010 @ 06:02:02 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_77237983
Aangetekende brief sturen dat je het zat bent, en ze nog 4 weken de tijd geeft om het gebrek op te lossen. Daarbij aangeven dat je al tig keer gebeld hebt en dat de problemen van Ymere niet jouw problemen zijn.

En dat wanneer dit niet gebeurd je dit gaat laten doen op kosten van Ymere, en de gemaakte kosten in mindering zal brengen in de huur.

En dat dan ook doen.
Dum de dum
pi_77238713
quote:
Op maandag 25 januari 2010 02:13 schreef tanteklara het volgende:
Klacht schriftelijk melden, met daarbij de data dat je gebeld hebt en het bezoek van externe bedrijf.
En verzoek tot reparatie binnen 2 weken.
Hier zou ik ook mee beginnen want bellen is duidelijk zinloos.
  maandag 25 januari 2010 @ 08:28:14 #8
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_77238745
Meestal als je met de pers dreig krijgen ze het wel benauwd
pi_77238871
wat hierboven gezegd wordt.
brief sturen waartin je alle gebelde data aangeeft.
geef ze 1 week om te reageren, en geef ze 4 weken om het te repareren voordat jij dat laat doen op hun kosten.
geef aan dat je een compensatie verwacht voor het verminderd woongenot.

geef ook duidelijk aan dat als er geen reactie binnen een week is dat je dan aanneemt dat je voorwaarden voro akkoord zijn aangenomen.

na die 4 weken laten repareren door een professioneel bedrijf, en bij offerte aanvraag al meteen angeven dat de rekening naar Ymere moet.

alles overigens aangetekend doen!
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 25 januari 2010 @ 08:50:25 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_77238987
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:28 schreef donthate het volgende:
Meestal als je met de pers dreig krijgen ze het wel benauwd
Joh

Ik lach me altijd kapot als mensen gaan dreigen met kassa, radar of SBS6.

Daarintegen helpt het wel als je brieven met je klachten gaat sturen naar de RvC of directie. Je krijgt meestal geen reactie, maar het probleem is wel snel verholpen
Dum de dum
  maandag 25 januari 2010 @ 08:51:34 #11
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_77239006
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Joh

Ik lach me altijd kapot als mensen gaan dreigen met kassa, radar of SBS6.

Daarintegen helpt het wel als je brieven met je klachten gaat sturen naar de RvC of directie. Je krijgt meestal geen reactie, maar het probleem is wel snel verholpen
En toch als je dermee dreigt veranderen ze opeens
  maandag 25 januari 2010 @ 09:47:30 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_77240014
quote:
Op maandag 25 januari 2010 08:51 schreef donthate het volgende:

[..]

En toch als je dermee dreigt veranderen ze opeens
Ja

Je gaat van klagende klant naar complete randdebiel die geen aandacht meer verdient
Dum de dum
  maandag 25 januari 2010 @ 14:16:14 #13
279364 Medewerker-2
het Juridisch Loket
pi_77247658
Wellicht ten overvloede:

Zoals je merkt wordt er inderdaad niet positief gereageerd om je telefoontjes. Aangetekende brieven zijn in zulke situaties dan raadzaam. Je kunt in de brief aangeven dat je hen al meerdere malen hebt verzocht het gebrek te verhelpen en dat je hen nog een week de gelegenheid geeft om dit te doen. Op het moment dat zij wederom nalatig zijn, kun je ervoor kiezen om:
* De huur op te schorten en pas over te gaan tot betalen als het gebrek is verholpen;
* Zelf het gebrek te verhelpen en de rekening te sturen naar de verhuurder;
* De huurcommissie te benaderen in verband met huurverlaging in verband met verminderd woongenot.

In alle drie de gevallen zul je moeten vermelden in de brief wat je gaat doen en waarom, met andere woorden legitimeren waarom je handelt zoals je handelt.

Mocht er een negatieve reactie komen van de wbv of reactie nog steeds uitblijven, kun je altijd nog contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering/ Het Juridisch Loket of een advocaat.

Succes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')