Ik huur al een paar jaar een appartement van Ymere, een woningbouwvereniging in Amsterdam.
In november (was het begin nov/eind okt?) toen het heel hard regende, begon er lekkage in m'n appartement, dat trouwens pas een paar jaar geleden helemaal gerenoveerd is.
Gelukkig was het nog niet heel ernstig, het druppelde een beetje door het plafond heen en er zit een grote lelijke bruine plek in het stucwerk. Wel vlak boven mijn televisie trouwens. Dat gebeurde een paar dagen achter elkaar, en niet lang daarna nog een keer maar toen harder.
Ik belde natuurlijk naar Ymere om het te laten repareren. Dat wilde ik niet alleen, dat is zelfs mijn plicht volgens het huurcontract. Inmiddels heb ik een keer of twaalf (!!) gebeld in de loop van de tijd, en ik heb ze laten merken dat ik kwaad ben. Steeds beloftes dat ze iets zouden doen, dat ze zouden komen repareren, dat er naar gekeken zou worden, dat ik teruggebeld zou worden: NIET EEN KEER ben ik door ze teruggebeld en er is nu, maanden later, nog helemaal NIETS gedaan. Ik begin het nu zat te worden.
Door rondvragen bij de buren was ik er inmiddels achtergekomen dat de lekkage waarschijnlijk door de schoorsteen komt: die moet geimpregneerd worden - iets wat bij de renovatie niet is gebeurd. Dat gaf ik door aan Ymere, die vervolgens zeiden dat ze wel iemand wilden sturen om te komen kijken, mits ik de verantwoordelijkheid ervoor nam dat mijn buurman er ook was zodat ze eventueel door zijn huis konden gaan kijken. Nou vraag ik je, het pand is toch hun eigendom en verantwoordelijkheid? Bel hem lekker zelf! En kom verdomme je werk doen hier voordat je voorwaarden gaat stellen!
Maar ze stuurden dus een extern klusbedrijf naar me toe, dat eerst bij mij thuis keek en toen buiten, en dat tot de briljante conclusie kwam dat ze geen idee hadden hoe ze op het dak moesten komen. Ik moest daarna zelf maar naar Ymere bellen om te vragen wat het externe bedrijf had gezegd en hoe nu verder - ik zou weer eens teruggebeld worden door Ymere, niet natuurlijk. Ik heb ze dus weer gebeld, een dag of tien later, en kreeg een of ander miepje met een verhaal dat er een steigerbedrijf was gebeld voor een "steigerverzoek" ?? Waar mij en de andere bewoners hier niks over verteld was - trouwens niks aan de hand, want we zijn nu alweer een weekje of zes verder en nog niets van een steiger gezien.
..En ik maar braaf elke maand ik weet niet hoeveel honderden euro's huur betalen met als voorwaarde dat Ymere het onderhoud voor z'n rekening neemt. Ik heb nog zelden zo'n laks, lui, onverantwoordelijk, niet-communicerend en slecht georganiseerd kutbedrijf meegemaakt. Ondertussen wacht ik op de volgende harde regenbui en dan gaat het weer gezellig regenen hierbinnen!
Mijn vraag: Wat kan ik doen om Ymere te dwingen de lekkage te komen repareren? Moet ik huur inhouden? Een aangetekende brief sturen? Welke stappen kan/mag ik nemen om Ymere nou eens voor het blok te zetten?