abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77202876
Ja, ik kom uit de kast: ik ken de Nederlandse grammaticaregels niet en ik heb een cursus nodig!

Als kind ben ik veel ziek geweest en ben daardoor veel basiskennis misgelopen. Ik heb wel een diploma en inmiddels ook een leuke baan maar ik ben het zat om steeds zenuwachtig te worden als ik iets schrijf. Ik ben wat dat betreft net een stotteraar - ik ontwijk alle "moeilijkheden" en kan dus nooit een tekst schrijven zoals ik wil, ik moet altijd omwegen verzinnen.

Nu ben ik dus op zoek naar een website / thuisstudie / boek waarop/waarin staat hoe het nou precies werkt met de Dtjes en Ttjes. Heb zonet op LOI.nl een cursus gevonden maar voor ik 6 x ¤42 uitgeef, wil ik eerst weten of er betere / goedkopere alternatieven zijn.

Heeft iemand een idee?
  zondag 24 januari 2010 @ 10:57:18 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_77202906
Je moeder is een hamster
  zondag 24 januari 2010 @ 10:58:18 #3
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_77202929
Dikke TVP.

Tip aan TS. Zoek eerst uit wat voor jou de beste manier is om te leren.
Voor de LOI heb je veel discipline nodig. De stof waar je het over hebt is niet heel moeilijk. Misschien leer je het beter wanneer iemand het uitlegt.
  zondag 24 januari 2010 @ 10:58:22 #5
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_77202931
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_77203333
Ah, fijn om de reacties te zien!

mgerben: Ja, LOI is lastig maar ik ben wel gemotiveerd (is met een D, toch?). Ik ben het zo zat om zo onzeker te zijn en om het meer of minder geheim te houden voor collega's. Dit is mijn goede voornemen voor 2010!

PierreTT: Wat een lieve site! Ik ga hier zeker mee aan de slag!
  zondag 24 januari 2010 @ 11:21:29 #7
239294 PierreTT
pi_77203392
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:18 schreef ennuikhier het volgende:
Ah, fijn om de reacties te zien!

mgerben: Ja, LOI is lastig maar ik ben wel gemotiveerd (is met een D, toch?). Ik ben het zo zat om zo onzeker te zijn en om het meer of minder geheim te houden voor collega's. Dit is mijn goede voornemen voor 2010!

PierreTT: Wat een lieve site! Ik ga hier zeker mee aan de slag!
Geen probleem Ik oefen met deze site vaak met mensen hier in de buurt
Overigens respect dat je er zo voor uitkomt, en er ook wat aan wil doen
pi_77204222
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:21 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Geen probleem Ik oefen met deze site vaak met mensen hier in de buurt
Overigens respect dat je er zo voor uitkomt, en er ook wat aan wil doen
dat dus!

Het beheersen van de grammatica van je moedertaal draagt bij aan het serieus genomen worden in deze maatschappij, vooral op je werk en bij solliciteren en dat soort dingen, en geweldig dat je er werk van maakt

Ik hoop dat je een geschikte manier vindt dat zouden meer mensen moeten doen!
Ja doei.
pi_77204370
TVP. Ik wil de de Nederlandse grammatica ook goed kunnen beheersen !
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 24 januari 2010 @ 12:07:37 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_77204434
Help hier users met hun taal

Daar staat ook het een en ander uitgelegd, o.a. over je d's en t's
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_77204652
Geprobeerd, getracht etc. -> verlengen. Geprobeerde, getrachte. Je zegt bijvoorbeeld niet geprobeerte.
Dat werkt in gevallen van hij heeft geprobeerd, zij heeft getracht, etc. Voltooid deelwoord.

Verder kun je lopen gebruiken.
Zij liep, hij loopt, zij liepen, hij heeft gelopen.
Zij sliep, hij slaapt, zij sliepen, hij heeft geslapen.

Hij probeert, is dus met een T, want: hij loopt, ook een T.
Hij wordt, is dus met een T, want: hij loopt, ook een T.
Ik word, geen toevoeging, want: ik loop, zonder T.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2010 12:17:35 ]
  zondag 24 januari 2010 @ 12:16:41 #12
118585 Crutch
pi_77204685
Werkwoorden vervoegen mag van mij ook wel ergens in de FAQ worden uitgelegd.
Je moeder is een hamster
  zondag 24 januari 2010 @ 12:19:00 #13
24652 tisauch
Don't mention the war
pi_77204764
Reken er maar op dat dit topic een flinke reeks views gaat krijgen.
Niets mis IMHO.
Qui habet aures audiendi audiat
pi_77206289
Bedankt voor de lieve reacties!

En ja, ik schaam me er best wel voor. Natuurlijk had ik veel eerder aan de bel moeten trekken maar het is zo'n geval van "Ja, toen ik 10 was had ik het moeten zeggen maar nu ik 16 ben, is het superstom", "Ja, toen ik 16 was had ik het moeten zeggen maar nu ik 20 ben, is het een belachelijk probleem", enzovoorts. Maar goed, inmiddels ben ik bijna 27 lentes jong, ik moet nog minimaal 50 jaar mee en ik ben het zat om hier hoofdpijn van te krijgen!

Ik kan zo 1-2-3 geen voorbeeldobstakels bedenken maar misschien vind (vindt? Wat is het nou!) iemand het "leuk" om mij te corrigeren?
pi_77207513
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:04 schreef ennuikhier het volgende:
Bedankt voor de lieve reacties!

En ja, ik schaam me er best wel voor. Natuurlijk had ik veel eerder aan de bel moeten trekken maar het is zo'n geval van "Ja, toen ik 10 was had ik het moeten zeggen maar nu ik 16 ben, is het superstom", "Ja, toen ik 16 was had ik het moeten zeggen maar nu ik 20 ben, is het een belachelijk probleem", enzovoorts. Maar goed, inmiddels ben ik bijna 27 lentes jong, ik moet nog minimaal 50 jaar mee en ik ben het zat om hier hoofdpijn van te krijgen!

Ik kan zo 1-2-3 geen voorbeeldobstakels bedenken maar misschien vind (vindt? Wat is het nou!) iemand het "leuk" om mij te corrigeren?
Zie mijn post hierboven. Dan had je geweten dat het 'vindt' is
loopt iemand.
pi_77207986
quote:
Op zondag 24 januari 2010 10:55 schreef ennuikhier het volgende:
Ja, ik kom uit de kast: ik ken de Nederlandse grammaticaregels niet en ik heb een cursus nodig!

Als kind ben ik veel ziek geweest en ben daardoor veel basiskennis misgelopen. Ik heb wel een diploma en inmiddels ook een leuke baan maar ik ben het zat om steeds zenuwachtig te worden als ik iets schrijf. Ik ben wat dat betreft net een stotteraar - ik ontwijk alle "moeilijkheden" en kan dus nooit een tekst schrijven zoals ik wil, ik moet altijd omwegen verzinnen.

Nu ben ik dus op zoek naar een website / thuisstudie / boek waarop/waarin staat hoe het nou precies werkt met de Dtjes en Ttjes. Heb zonet op LOI.nl een cursus gevonden maar voor ik 6 x ¤42 uitgeef, wil ik eerst weten of er betere / goedkopere alternatieven zijn.

Heeft iemand een idee?
Je schrijft beter Nederlands dan 90% van de Fok!kers, dus veel om je zorgen over te maken heb je niet.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zondag 24 januari 2010 @ 13:51:24 #17
118585 Crutch
pi_77208011
Mijn leraar Nederlands had een dik stuk kabel. Ik denk dat het ongeveer een diameter had van 10 cm.
Daarmee sloeg hij op de tafel en riep: "Wat is de belangrijkste vraag van het leven!", waarop wij dan lichtelijk geschrokken en in koor terugschreeuwden: "Persoonsvorm of geen persoonsvorm".

Daarnaast kregen we voor het werkwoorden vervoegen een lijstje waarop stond uitgelegd hoe je door simpelweg 'lopen' in te vullen weet wanneer je een 'd', 't' of 'dt' moet plaatsen.

Geachte heer Braam,

U verdient een standbeeld.

Mvg,

Crutch.
Je moeder is een hamster
pi_77208315
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:50 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je schrijft beter Nederlands dan 90% van de Fok!kers, dus veel om je zorgen over te maken heb je niet.
Dat dus

Maar wel tof dat je er actief mee bezig gaat. Bij mij is het er in geramd op school. Heb toen 2 jaar lang een leraar Nederlands gehad die iedere 2 weken een schriftelijke overhoring gaf met 30 woorden d's en t's. Als je het niet haalde moest je net zolang blijven tot je een voldoende had
Gelukkig nooit een onvoldoende gehaald
A mind with a heart of it's own
  zondag 24 januari 2010 @ 13:59:23 #19
118585 Crutch
pi_77208375
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:57 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Dat dus

Maar wel tof dat je er actief mee bezig gaat. Bij mij is het er in geramd op school. Heb toen 2 jaar lang een leraar Nederlands gehad die iedere 2 weken een schriftelijke overhoring gaf met 30 woorden d's en t's. Als je het niet haalde moest je net zolang blijven tot je een voldoende had
Gelukkig nooit een onvoldoende gehaald
Nog zo'n held van een leraar.
Je moeder is een hamster
  zondag 24 januari 2010 @ 14:15:17 #20
239294 PierreTT
pi_77209041
Bij mij is het er op de basisschool, maar vooral op de middelbare school ook ingeramd. d's, t's, maar ook het spellen van moeilijkere zelfstandige naamwoorden. Ook dat je bij geschreven taal "tien" schrijft, en geen "10" "Het is Nederlands, geen Wiskunde!"
pi_77211382
Bij mij is het er juist absoluut niet ingeramd. Heb het mezelf geleerd omdat ik het beschamend vond, net als TS. Nooit echt boeken of cursussen voor nodig gehad though. Gewoon de regeltjes opzoeken en zelf situaties verzinnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2010 15:17:00 ]
  zondag 24 januari 2010 @ 15:25:38 #22
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_77211628
Uhm, mijn Nederlands is ook niet om over naar huis te schrijven. Maar wel beter dan vorig jaar door gewoon te gaan schrijven wat ik wil samen met het boekje ''basisvaardigheden taal.'' Werkt geweldig
Echte mannen hebben altijd honger
pi_77333582
Dit is een handige site met veel oefeningen:
http://users.skynet.be/mi(...)20LO%20Ned%20MSB.htm

Hier nog een:
http://hotpot.klascement.net/ne.htm
Sowieso schrijf je zo.
  woensdag 27 januari 2010 @ 14:27:23 #24
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_77334478
Even een tvp
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')