Dan is het ook maar de vraag of dat voortijdig afbreken van school goed of slecht is. In veel gevallen is gebruik van middelen zoals alcohol en drugs een teken dat er onvrede heerst, oftewel lijkt het me handig om tijd te hebben om de oorzaak van die onvrede te vinden in plaats van ondanks alle stress door te gaan. Dat kan overigens nog eens erg gevaarlijk zijn voor zowel school als de leerling en het gezin zelf. Ik zie dan ook liever niet leerlingen die zich altijd netjes aan de regels hebben gehouden, en dan ineens losbarsten met een bloedbad als gevolg ofzo. Binnen het gezin zijn er nu eenmaal vaak problemen, de leerling in dit geval lijkt mij dan ook niet de oorzaak.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:56 schreef ToT het volgende:Van de frontpage:
Veel drinken en blowen vergroot het risico op het voortijdig afbreken van school. Dat meldt het ministerie van Onderwijs vandaag na een onderzoek van het Trimbos Instituut en de Universiteit Utrecht.
Het is voor het eerst dat de relatie tussen alcohol- en cannabisgebruik en schoolproblemen wetenschappelijk is bevestigd. Het onderzoek wijst uit dat overmatig gebruik van softdrugs en alcohol door jongeren leidt tot spijbelen, slechtere schoolprestaties en gebrekkige schoolmotivatie, wat uiteindelijk het risico op voortijdig schoolverlaten vergroot.
Volgens staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) is spijbelen de voorbode van uitval. "Leerlingen die veel blowen, zien hun toekomst in rook opgaan." Van Bijsterveldt had de uitkomsten al verwacht. "Laat dit een waarschuwing zijn voor ouders."
De staatssecretaris heeft het Trimbos Instituut nu gevraagd een zogenoemde handreiking te ontwikkelen ter ondersteuning van docenten en leerlingbegeleiders op het MBO. Zij moeten daardoor eerder, sneller en beter kunnen omgaan met drugs- en alcoholgebruik bij leerlingen. Van Bijsterveldt heeft beloofd meer geld hiervoor vrij te maken.
[ afbeelding ]
Jaa dat zeker!quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:03 schreef ToT het volgende:
Tuurlijk, de achtergrond van de kids telt natuurlijk ook absoluut mee, maar let's face it: van veel blowen en zuipen word je ook niet helderder op school, en als je na schooltijd meteen met je matties jonkos gaat zitten smoken, komt van het huiswerk maken ook weinig terecht.
Blowen of zuipen zou ook gezegd mogen worden eigenlijk, net zoals dat er nog wel wat andere drugs te bedenken zijn. Mijn ervaring is dan ook dat de meeste blowers minder zuipen. De mensen die het beide veel doen gebruiken daar meestal dan ook nog andere middelen bij. En dan heb je uiteraard de groep die alleen maar drinkt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:03 schreef ToT het volgende:
Tuurlijk, de achtergrond van de kids telt natuurlijk ook absoluut mee, maar let's face it: van veel blowen en zuipen word je ook niet helderder op school, en als je na schooltijd meteen met je matties jonkos gaat zitten smoken, komt van het huiswerk maken ook weinig terecht.
Erbij willen horen en stoer doen hebben beiden ook als oorzaak stress.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:15 schreef ToT het volgende:
Stress, maar ook er bij willen horen, stoer doen enz.
Tot wat dan vraag ik me af, de onzekerheden die elk mens heeft, maar ieder op zijn eigen manier het hoofd probeert te bieden?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:17 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Erbij willen horen en stoer doen hebben beiden ook als oorzaak stress.
Als je erbij wil horen, denk je immers dat je er niet bij hoort, wat stress oplevert. Dan ga je stoer doen, oftewel laat je je remmingen los om je doel te bereiken, omdat je niet kunt omgaan met deze stress.
Het is allemaal te herleiden volgens mij.
Je hebt stress, en dat heeft een oorzaak. Je moet dan iets doen om deze stress te kunnen verwerken, oftewel zul je de oorzaak aan moeten pakken. Daarvoor is uiteraard tijd en dus energie nodig.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:33 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Tot wat dan vraag ik me af, de onzekerheden die elk mens heeft, maar ieder op zijn eigen manier het hoofd probeert te bieden?
Om ermee om te gaan blijf je energie nodig hebben, dat is de andere zekerheid. Middelen zoals alcohol, suiker, caffeïne en drugs beïnvloeden dit dan ook, die laten je minder energie nodig hebben door verdoving, of laten je denken dat je genoeg energie hebt, terwijl je dat niet hebt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:37 schreef ATuin-hek het volgende:
Het leven is 1 grote verzameling onzekerheden, op een paar uitzonderingen na. Hoe je daar om mee gaat maakt het verschil
Soms moet je een beetje sprokkelen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:40 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Om ermee om te gaan blijf je energie nodig hebben, dat is de andere zekerheid. Middelen zoals alcohol, suiker, caffeïne en drugs beïnvloeden dit dan ook, die laten je minder energie nodig hebben door verdoving, of laten je denken dat je genoeg energie hebt, terwijl je dat niet hebt.
We missen de mogelijkheden en de kennis om deze energie te waarborgen, waardoor veel van ons onbewust gedwongen worden tot dat sprokkelgedrag. En dat zorgt ook voor stress.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:47 schreef Ticker het volgende:
[..]
Soms moet je een beetje sprokkelen.
Dus de overheid zou iedereen moeten verplichten om een pakje dextro-energy bij zich te dragen?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
We missen de mogelijkheden en de kennis om deze energie te waarborgen, waardoor veel van ons onbewust gedwongen worden tot dat sprokkelgedrag. En dat zorgt ook voor stress.
Ben ik het niet mee eens. Als je een beetje op je lichaam let kan je dat prima in het groene houden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
We missen de mogelijkheden en de kennis om deze energie te waarborgen, waardoor veel van ons onbewust gedwongen worden tot dat sprokkelgedrag. En dat zorgt ook voor stress.
Dan is het ook mooi om daar de concentratie voor te hebben uiteraard.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Als je een beetje op je lichaam let kan je dat prima in het groene houden.
Wat moet ik daar in zien?quote:
quote:
Heb ik gemaakt door wat creatief met morphologische operaties op een MRI scan van mijn hoofd te frutten. Ben nog bezig om het iets op te schonenquote:
Just kiddin, je hoeft mij niet uit te leggen wat me ogen zien.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:08 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Heb ik gemaakt door wat creatief met morphologische operaties op een MRI scan van mijn hoofd te frutten. Ben nog bezig om het iets op te schonenVooral die bolletjes in de ogen moeten nog weg.
Gelukkigquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:10 schreef Ticker het volgende:
[..]
Just kiddin, je hoeft mij niet uit te leggen wat me ogen zien.
Dus volgens jou is alles te herleiden tot stress?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dit vat het wmb perfect samenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:37 schreef ATuin-hek het volgende:
Het leven is 1 grote verzameling onzekerheden, op een paar uitzonderingen na. Hoe je daar om mee gaat maakt het verschil
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |