abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 31 maart 2000 @ 14:37:00 #1
2180 Avia
FOK-Member
pi_256534
Nu Seki de bus verlaten heeft, valt me op dat nu iedereen met elkaar aan het kiften is.
Is het niet zo dat mensen zoals Seki, die duidelijk voor hun mening uit durven te komen, vaak het slachtoffer zijn van mensen die dat helemaal niet kunnen.
De busbewoners die frustraties oplopen en dit tegen Seki uitten, want ze moeten toch ergens die frustraties kwijt en schop dan maar tegen de sterkste aan want die kan daar wel tegen , maar eigenlijk is de reden dat ze niet met hun ongenoegens overweg kunnen/ konden.
Wat gebeurt er nu??
Nu Seki weg is moeten ze die frustraties onder elkaar uitvechten want ze hebben blijkbaar niet de gave om hun eigen ongenoegens te analyseren en er op een redelijke wijze mee om te gaan.
Seki was de sterkste, dus daar trap je dan tegenaan als je zelf zwakker bent.
Nu de verhoudingen binnen de groep verandert zijn door zijn vertrek, zijn de dwazen hun stabiliteit kwijt, want Seki was hun uitlaatklep.
Eigenlijk lijkt dit een beetje in het klein op wat er in Joegoslavie gebeurde na Tito's vertrek. De leider vertrekt en zie wat er gebeurt.....
Wie gelijk heeft, hoeft dat nog niet te krijgen, en wie gelijk krijgt, hoeft dat nog niet te hebben.
pi_256535
Als er iemand uit de groep vertrekt vallen alle relaties binnen die groep even uit elkaar. Het is als de schakels van een ketting, als er een schakel weggehaald wordt sluit de ketting zich niet automatisch maar gaan alle schakels zich heroriënteren. Voorbeeld: sinds het vertrek van Willeke hebben Jop en Iwan elkaar gevonden. Was daarvoor ondenkbaar geweest.

Met het vertrek van Seki is bovendien het alfa-mannetje uit de groep vertrokken. En dat levert een heel verwarrende situatie op, behalve de al genoemde heroriëntatie is er ook een strijd aan de gang tussen de kroonprinsen.

  vrijdag 31 maart 2000 @ 14:53:00 #3
2180 Avia
FOK-Member
pi_256536
Klopt heb je gelijk in.
Maar waar het mij vooral om draait, is dat er schijnbaar geruzied MOET worden.
Wie gelijk heeft, hoeft dat nog niet te krijgen, en wie gelijk krijgt, hoeft dat nog niet te hebben.
pi_256537
quote:
op 03-31-2000 om 02:45 PM schreef Sorrow het volgende:
Als er iemand uit de groep vertrekt vallen alle relaties binnen die groep even uit elkaar. Het is als de schakels van een ketting, als er een schakel weggehaald wordt sluit de ketting zich niet automatisch maar gaan alle schakels zich heroriënteren. Voorbeeld: sinds het vertrek van Willeke hebben Jop en Iwan elkaar gevonden. Was daarvoor ondenkbaar geweest.

Met het vertrek van Seki is bovendien het alfa-mannetje uit de groep vertrokken. En dat levert een heel verwarrende situatie op, behalve de al genoemde heroriëntatie is er ook een strijd aan de gang tussen de kroonprinsen.


Interessant Sorrow ! In die zienswijze zie ik Jop een 'alliantie' met Iwan aangaan, omdat hij misschien 'voelt' dat Iwan met een alfa-offensief bezig is (Jop is 'meeloper', geen 'leider'). Tessa idem dito, maar die is verwikkeld in haar concurrentie-strijd met Essie, en valt daarom Büllent aan op 'sexuele avances': stelt hem bloot als het ware om zijn bondje met Es. te torpederen.
Iemand nog uitbreidingen van deze dynamiek gezien ?

pi_256538
Komt waarschijnlijk door communicatieve armoede. Als iemand er eindeloos omheen draait en twintig keer 'snappiewattikbedoel' zegt zou ik ook ietwat geïrriteerd raken.

Nog sterker dan bij BB kun je deze groep daarom met een chimpansee kolonie vergelijken. De hel kan daar losbarstsen om een banaan. Hier ging het om een zoen.

Overigens, de beelden waren van maandagnacht. Intussen lijkt de rust weergekeerd op de apenheuvel.

[Dit bericht is gewijzigd door Sorrow (Datum 31 Maart 2000).]

pi_256539
quote:
op 03-31-2000 om 02:53 PM schreef Avia het volgende:
Klopt heb je gelijk in.
Maar waar het mij vooral om draait, is dat er schijnbaar geruzied MOET worden.

Individualisatie heet dat, Avia, en door te strijden met de mededingers traint het individu zijn kracht en ontwikkeling.
Dit duurt al zo ongeveer 11 miljoen jaar geloof ik (pak me niet op een miljoentje meer of minder )

pi_256540
quote:
op 03-31-2000 om 03:02 PM schreef Moor het volgende:
Individualisatie heet dat, Avia, en door te strijden met de mededingers traint het individu zijn kracht en ontwikkeling.
Dit duurt al zo ongeveer 11 miljoen jaar geloof ik (pak me niet op een miljoentje meer of minder )

Ik denk dat het er voornamelijk om draait dat iedereen zo druk bezig is met zijn of haar profilering en dat dat nog al eens botst met de profilering van een ander en dan heb je ruzie. Het opvallendste is dan dat Iwan weinig ruzie heeft. Profileert hij zich dan niet of heeft hij een manier van profileren gevonden die niet botst met die van anderen? Kortom, wint hij?

Het leven van een student gaat ook niet altijd over rozen

pi_256541
Moor je schrijft Jop is geen leider.
Wie is in de bus wat volgens het Enneagram en plaats in jou visie eventjes de bijbehorende getallen achter de naam??
Met jou 'mensenkennis' moet dat voor de rest van de lezers een referentiepunt kunnen zijn. We horen vanzelf hoe de anderen dit zien.
Seki was wat mij betreft zeker geen 8.
pi_256542
Sorry Coos, enneagram is niet mijn 'ding'...
pi_256543
Het is een 'leuk meetinstrument', overigens tijdens BB bleek alleen het voorspelde (hier op dit forum) over Bart en Karin, zoals we ze ook na de bus hebben leren 'kennen' te kloppen.
pi_256544
Degene die het hardste vecht om de status van leider is Bullent. Hij wil een tweede Seki worden, hij wil sturing gaan geven. Dit nijgt zelfs naar het aannemen van een superieure houding. "Ik zit liever op de bank dan dat ik moet stemmen". Of gisteravond toen de groep te horen kreeg dat er volgende week een enorme verrassing komt: "O, dan weet ik wat er gaat gebeuren, dat hebben ze me verteld. Maar ik mag er niks over zeggen. Dat heb ik beloofd."

Tegelijkertijd betekent zijn verbeten strijd om het leiderschap dat hij de natuurlijke leider dus niet is. Maar wie Bullent als de grote concurrent ziet weet ik niet. Aziz uiteraard niet, Jop lijkt me sterk. Dan toch Iwan? Of doorbreekt hij het rollenpatroon?

  vrijdag 31 maart 2000 @ 16:08:00 #12
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_256545
Bullent is toen als extra passagier gekozen
Van wie er nu in de bus zit zat er in zijn groepje, en heeft hij toen dus 'verloren'?
Misschien zegt dit meer
Ik vind bul ook erg geforceerd leider spelen.
Ik zie het hem ook nooit naar zij zin hebben, nooit een ontspannen gezicht (wat hij de eerste week wel had)
Denk dat hij beter uit de bus had kunnen gaan, was toen een goede gedachte van hem en een juiste beslissing geweest.(niet negatief bedoeld)
  vrijdag 31 maart 2000 @ 16:09:00 #13
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_256546
Nou ik heb liever dat ze flink vechten dan dat het zo een passief zooitje wordt zoals bij BB daar was Big-Bartje tenminste nog 1 onberekenbaar.

Dus meer knokken en minder passief gedrag !

I'm getting too old for this....
pi_256547
Sorrow ik vrees toch dat Jop de uiteindelijke 'leider' zal blijken te zijn.
De tijd zal het leren en ook hier wil ik wel een goede fles om verwedden.

vanmiddag ging ik effe een broek kopen en dacht hé daar staat Iwan. Na een kwartiertje tegen hem aangeluld te hebben zette ik mijn bril op en toen bleek dat ik al die tijd tegen een etalagepop had staan te lullen.
Heb ik weer..

pi_256548
quote:
op 03-31-2000 om 04:13 PM schreef Coos het volgende:
Sorrow ik vrees toch dat Jop de uiteindelijke 'leider' zal blijken te zijn.
De tijd zal het leren en ook hier wil ik wel een goede fles om verwedden.

Jop, de 'leader without a clue'?
Het gaat me er even niet om wie de leider is of wordt maar wie Bullent als zijn concurrent ziet. De koelheid (of in jouw visie 'rigor mortis') van Iwan kan als heel bedreigend worden ervaren.

pi_256549
quote:
op 03-31-2000 om 04:21 PM schreef Sorrow het volgende:
De koelheid (of in jouw visie 'rigor mortis') van Iwan kan als heel bedreigend worden ervaren.

No problem voor de Regie, Sorrow, ze gieten hem gewoon de laatste weken elke dag vol met Pasoa... (beproefd recept van BB-regie)

  vrijdag 31 maart 2000 @ 16:28:00 #17
2734 THE BORG
Houston, we have a problem....
pi_256550
Lijkt mij dat Aziz en Jop strijden om de rol van Seki te mogen overnemen. Ze doen ook allebei hun best om op hem te lijken.

En wat Büllent betreft, die heeft z'n plek binnen de groep al lang bepaald.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')