Misschien dat je reageerde op de vorige posts maar in ben niet uit op een volledig wetenschappelijke samenleving. Juist de wetenschap onthult het wonder der natuur en daarom is de wetenschap voor mij transcendent. Door de wetenschap krijg ik steeds meer respect voor de wereld en word ik steeds dankbaarder voor het het feit dat ik leef.quote:Op donderdag 21 januari 2010 20:46 schreef revo989 het volgende:
Ten eerste zal ik je vertellen dat ik niet gelovig ben en wetenschap ook persoonlijk als hoogste goed beschouw. Maar deze utopie van een volkomen wetenschappelijke samenleving zonder enige esotherische en transcedente draagvlakken is pragmatisch onverantwoord, het werkt simpel gezegd gewoon niet. Het is belangrijk om te onthouden dat rede (in de zin van wetenschap) en religie een onlosmakelijke verbintenis met elkaar kennen. ....................
Tuurlijk wel, maar dogmatisch geloof brengt nou eenmaal allerlei onzin met zich mee. Met spiritualiteit is niets mis zolang het een persoonlijke benadering is. Een spiritueel iemand die zichzelf onder een bepaalde noemer schaart en die het "hogere" en voor ons onkenbare reduceert tot een enkele eindige term heeft er in mijn ogen niet zo heel veel van gesnapt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 02:49 schreef eigendeegcookie het volgende:
Ik dacht dat een wetenschapper geen problemen zou hoeven hebben met een gelovige.
Andersom natuurlijk wel , want het [christelijk ] geloof brengt tal van beperkingen met zich mee.
De wetenschapper daarintegen is gewend een reden te bedenken bij verschijnselen die onlogisch lijken.
zoals bv het geloof.
Ikzelf heb wat bedacht : ik meen zelfs met REDE te kunnen uitleggen waarom geloven sommige mensen gelukkig kan maken.
jij nog niet?
Het probleem is dat dogmatisch geloof mensen ervan weerhoudt kritisch te denken en daardoor onze ontwikkeling als mensheid tegenhoudt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 05:07 schreef eigendeegcookie het volgende:
nou goed , bovenstaand figuur heeft dr niet heel veel van gesnapt ,
jij wel , vind je ,
geeft jou toch levensvreugde ?
wat is t probleem?
Er is nog steeds een verschil tussen wetenschap en wetenschappers. Dat sommige wetenschappers dogmatisch denken en er een materialistisch beeld vd wereld op na houden, ga ik ook niet ontkennen. Is 1 van mijn grootste irritaties eigenlijk.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 05:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
ja , OK , we willen niet worden tegengehouden.
Zeker niet door gelovigen.
Gelukkig loopt t zo'n vaart niet , zo populair is t christendom niet meer.
Ik bedacht net dat wetenschappelijk denken evenzeer een geloof is , wanneer het bestaan van onverklaarbare dingen daarmee wordt ontkend . voorbeeld:
Kleine kinderen die nog maar pas een beetje kunnen praten , zeggen nogaleens dingen waarvan je je afvraagt:
'hoe bestaat t , het kind is helderziend!'
Dat gaat gauw over helaas , want bij zulke gelegenheden krijgt t kind te horen : 'dat kun jij niet weten!' ,
'daar was jij niet bij , dus daar weet jij niks van' ,
Zo hanteren goed bedoelende ouders en wijsneuzige oudere broers en zussen
de wetenschap als dogmatisch geloof.
Net zo lang tot de peuter zelf ook begrijpt dat hij dat niet kan weten.
Want wat gebeurt er met de wetenschapper als hij slaapt?
Zo gauw hij geen last meer heeft van zijn bewustzijn is hij weer in staat in de tijd te kijken.
Twee richtingen.
Maar als we nou eens zouden kijken naar de sceptische functie van wetenschap en geloof? Dus niet uitgaan van verifieerbaarheid, maar naar falsificeerbaarheid? Kan religie niet evenals wetenschap onjuiste meningen van mensen over de wereld falsificeren? Wij mensen denken bijvoorbeeld maar al te vaak dat we heer en meester zijn, maar zowel religie als wetenschap spreken dat tegen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 01:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er zijn uiteraard verschillende vormen van religie maar wetenschap is de tegenhanger in die zin dat het gebruik maakt van objectief verifieerbaar bewijs.
punt bij religie/geloof is dat het z'n eigen beweringen niet wil/kan falsificeren.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 08:39 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Maar als we nou eens zouden kijken naar de sceptische functie van wetenschap en geloof? Dus niet uitgaan van verifieerbaarheid, maar naar falsificeerbaarheid? Kan religie niet evenals wetenschap onjuiste meningen van mensen over de wereld falsificeren? Wij mensen denken bijvoorbeeld maar al te vaak dat we heer en meester zijn, maar zowel religie als wetenschap spreken dat tegen.
Wetenschap kan in die zin concurrentie zijn van een geloof, dat wetenschap een wereldbeeld schept wat voor veel mensen, inclusief ikzelf, erg moeilijk te verenigen is met een religieus wereldbeeld wat veel religies schetsen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:19 schreef koningdavid het volgende:
Ik zie niet helemaal hoe wetenschap concurrentie van geloof is of vice versa. Het zijn twee verschillende zaken, ook al overlappen ze elkaar soms.
Ik kan ook genieten van de wetenschap, ook al ben ik christen.
Een uitspraak waar ik me wel in kan vindenquote:" It doesn't seem to me that this fantastically marvelous universe, this tremendous range of time and space and different kinds of animals, and all the different planets, and all these atoms with all their motions, and so on, all this complicated thing can merely be a stage so that God can watch human beings struggle for good and evil - which is the view that religion has. The stage is too big for the drama. "
Natuurlijk: er zijn een aantal religieuze uitspraken en gedachten die wetenschappelijk onderzocht kunnen worden. Te denken valt aan God als Schepper, maar wellicht een duidelijker voorbeeld is gebedsgenezing, iets waar veel onderzoek naar is gedaan. En het kan gebeuren dat de conclusie van zo'n wetenschappelijk onderzoek is dat gebedsgenezing oftewel niet voorkomt, oftewel wellicht andere oorzaken heeft dan het gebed.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wetenschap kan in die zin concurrentie zijn van een geloof, dat wetenschap een wereldbeeld schept wat voor veel mensen, inclusief ikzelf, erg moeilijk te verenigen is met een religieus wereldbeeld wat veel religies schetsen.
Het Christelijke wereldbeeld bijvoorbeeld, waarin er een God bestaat die zich bekommert om de mens, ethiek en die beschreven wordt in de bijbel is een wereldbeeld wat erg moeilijk valt te combineren met het abstracte en relatieve wereldbeeld wat de wetenschap probeert te schetsen. Het is natuurlijk wel te combineren, maar voor bepaalde mensen werkt die combinatie niet. Voor mij ook niet. Dit is trouwens een verzuchting die ikzelf ook bij natuurkundigen ben tegengekomen.
Je geeft nu wel een heel extreem voorbeeld om te definieeren wat geloven is. Ik zou dezelfde extreme voorbeeld kunnen geven van een wel gerespecteerd historische wetenschapper en zijn inzicht van toen quoten over een (met pas door huidig verifieerbaar kennis te achterhalen) belachelijke uitspraak (van toen) en zeggen, he maar was dat niet weten?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 02:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Geloven is niet synoniem voor weten of kennen wanneer we geloven dat er een grote boze man in de hemel woont die dinosaurusbotten op de aarde heeft gelegd om ons geloof in hem te testen.
Dat ben ik niet met je eens. Wetenschap kan bijvoorbeeld wellicht een verklaring geven waar ethiek en moraal vandaan komt. Gisteren heb ik nog een lezing gehad over de wiskunde van kiessystemen, wat me een redelijk belangrijk onderwerp in de politiek lijkt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:58 schreef jdschoone het volgende:
Maar bovenstaande betekent niet dat wetenschap een wereldbeeld schetst. Au contrair, de wetenschap kan en mag geen wereldbeelden schetsen. Zoals anderen al in dit topic hebben aangegeven heeft de wetenschap niet veel te zeggen over ethiek, over politiek, over hoe je je leven moet leiden, etcetera.
Wetenschap is in die zin superieur dat het de meest constructieve vorm van kennisvergaring is.quote:Je moet dus altijd zelf je keuzes maken. Hoe zit het dan met plekken in je wereldbeeld waarbij religie en wetenschap lijken te botsen? Je kunt het inderdaad proberen te combineren. Maar laat ik je deze vraag stellen: waarom zou je ervan uitgaan dat wetenschap 'superieur' is aan andere vormen van informatievergaring. Natuurlijk, de wetenschap heeft wellichts heel veel goed gedaan in de afgelopen eeuwen, maar we hebben ook kunnen zien hoe veranderlijk, hoe fout en hoe slecht wetenschap is en kan zijn.
Ik vind dit een raar voorbeeld. In de wetenschap neem je niet iets "klakkeloos aan". Je kijkt wat waarschijnlijk is op basis van de kennis die je hebt. Dat gaat niet altijd even goed, maar dat lijkt me triviaal. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat voor punt je hier probeert te maken. "Volg niet klakkeloos de wetenschap"? Ik denk die raad inherent aan de wetenschappelijke methode is: kritisch zijn.quote:Stel je voor dat je een boek krijgt van een erg betrouwbaar persoon. Deze persoon zegt je dat er allemaal waarheden in dat boek staan. Een van de dingen die in dat boek staan is dat er een begin is geweest van alles. Echter, de huidige wetenschap zegt dat alle wetenschappelijke bewijzen aangeven dat alles eeuwig heeft bestaan en dat er geen begin was. Moet je dan klakkeloos de wetenschappelijke conclusie overnemen? Waarom zou je dit doen? Dit zou alleen maar geldig zijn als wetenschap in alle, of ten minste in heel veel gevallen 'gelijk' heeft. Maar als we naar de geschiedenis van de wetenschap kijken, kunnen we dat dan concluderen? Wellicht zullen sommigen dit doen, maar er zijn even goede argumenten om tot andere conclusies te komen. Dat gegeven alleen al zou iedereen ervoor moeten waarschuwen om niet voorbarig geloof te stellen in de wetenschap.
Daarin onderscheid het zich niet van wetenschap, omdat wetenschappers ook niet alles willen of kunnen falsificeren. Die religieuze beweringen zou je kunnen vergelijken met (hulp)hypothesen in de wetenschap. Hypothesen worden aangenomen omdat ze een groot verklarend vermogen hebben en daarmee nuttig zijn om verder onderzoek te stimuleren.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:27 schreef Bensel het volgende:
[..]
punt bij religie/geloof is dat het z'n eigen beweringen niet wil/kan falsificeren.
Een wereldbeeld behelst niet alleen de vraag hoe de wereld is, maar ook hoe de wereld zou moeten zijn. Iemand met een liberaal wereldbeeld wil graag een wereld met meer individuele vrijheden en kleinere overheden, maar dat wereldbeeld baseert hij niet op het feit dat de wereld liberaal is want dat is het in grote mate niet. Wetenschap zal de ought-vraag, nooit kunnen beantwoorden want zij gaat slechts over wat is. Ethiek sluit de ought-vraag in en daarin onderscheid het zich van wetenschap. Als je gaat kijken naar de oorsprong van moraal dan heb je te maken met wetenschapsgebieden als biologie. psychologie, neuropsychologie en sociologie.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:38 schreef Haushofer het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Wetenschap kan bijvoorbeeld wellicht een verklaring geven waar ethiek en moraal vandaan komt. Gisteren heb ik nog een lezing gehad over de wiskunde van kiessystemen, wat me een redelijk belangrijk onderwerp in de politiek lijkt.
Waarom mag de wetenschap geen wereldbeeld schetsen? Dat wetenschap slechts zaken aandraagt en verder niet "verantwoordelijk" (in de zin dat het geen rechtstreekse conclusies zijn) is voor het wereldbeeld wat ik daarmee schets verbiedt mij niet om het toch te doen.
Ok, daar doel ik inderdaad niet opquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:05 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Een wereldbeeld behelst niet alleen de vraag hoe de wereld is, maar ook hoe de wereld zou moeten zijn.
Maar dat is toch helemaal geen interessante vraag? Die vraag wordt altijd gevolgd door: Wat kun je er mee?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, daar doel ik inderdaad niet opIk richt me vooral op de "wat is" vraag.
Natuurlijk kunnen religie en wetenschap elkaar beļnvloeden, en in die zin 'concurreren'. Ik ben het ook niet eens met Stephen Jay Gould als hij zegt dat religie en wetenschap twee "non-overlapping magisteria" zijn. Dawkins heeft daar terecht kritiek op, ze overlappen namelijk wel degelijk.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wetenschap kan in die zin concurrentie zijn van een geloof, dat wetenschap een wereldbeeld schept wat voor veel mensen, inclusief ikzelf, erg moeilijk te verenigen is met een religieus wereldbeeld wat veel religies schetsen.
Het Christelijke wereldbeeld bijvoorbeeld, waarin er een God bestaat die zich bekommert om de mens, ethiek en die beschreven wordt in de bijbel is een wereldbeeld wat erg moeilijk valt te combineren met het abstracte en relatieve wereldbeeld wat de wetenschap probeert te schetsen. Het is natuurlijk wel te combineren, maar voor bepaalde mensen werkt die combinatie niet. Voor mij ook niet. Dit is trouwens een verzuchting die ikzelf ook bij natuurkundigen ben tegengekomen. Een mooi voorbeeld hiervan is Feynman, die het verwoorde als
[..]
Een uitspraak waar ik me wel in kan vinden
Zoals een Christelijke god voor veel Christenen het universum veel eleganter en zinvoller zou maken, zo zou diezelfde god voor mensen met bovenstaande insteek het universum juist veel minder eleganter en ronduit absurd maken. En als er geen goede reden is om zo'n absurd beeld aan te nemen, dan doe je dat ook niet. Los van het feit dat je ook nog es moet kiezen welke van die "absurde wereldbeelden" je aanneemt. Wordt je joods,Christen, moslims...?
Vooral ja, niet uitsluitend. Wetenschappelijk wereldbeeld is als het letterlijk wordt opgevat een contradictio in terminis. Niemand staat zuiver wetenschappelijk in het leven, want de ought-vraag wordt door iedereen vroeger of later gesteld.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:07 schreef Haushofer het volgende:
Ok, daar doel ik inderdaad niet opIk richt me vooral op de "wat is" vraag.
Dan had ik beter "wetenschappelijk geļnspireerd wereldbeeld" kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:40 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Vooral ja, niet uitsluitend. Wetenschappelijk wereldbeeld is als het letterlijk wordt opgevat een contradictio in terminis. Niemand staat zuiver wetenschappelijk in het leven, want de ought-vraag wordt door iedereen vroeger of later gesteld.
Je maakt mijn punt eigenlijk hier al vrij duidelijk. Wetenschap kan alleen maar verklaringen geven maar kan jou niet vertellen hoe deze verklaringen te interpreteren, in andere woorden, hoe deze verklaringen in te passen in je wereldbeeld. Wetenschap heb je wellicht nodig om een goed kiessysteem te creeren. Maar de keuze voor een bepaald politiek systeem en/of de keuze voor bepaalde karakteristieken hierbinnen zijn geen wetenschappelijke aangelegenheden. De wetenschap zegt niets over de correctheid van politiek, democratie, stalinisme, of nazisme. Wetenschap is als gereedschap: het helpt je om een doel te bereiken, maar daar houdt haar kracht ook op.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Wetenschap kan bijvoorbeeld wellicht een verklaring geven waar ethiek en moraal vandaan komt. Gisteren heb ik nog een lezing gehad over de wiskunde van kiessystemen, wat me een redelijk belangrijk onderwerp in de politiek lijkt.
Waarom mag de wetenschap geen wereldbeeld schetsen? Dat wetenschap slechts zaken aandraagt en verder niet "verantwoordelijk" (in de zin dat het geen rechtstreekse conclusies zijn) is voor het wereldbeeld wat ik daarmee schets verbiedt mij niet om het toch te doen.
Maar is het aan de hand van dit topic niet al duidelijk geworden dat er veel zaken zijn waar wetenschap niets over zegt; die dus buiten het domein van de wetenschap vallen? Ik ben het met je eens dat wetenschap een goede vorm van kennisvergaring is, maar dat betekent niet dat de ethische en metafysische gevolgtrekkingen die je maakt op basis van de wetenschap derhalve ook 'goed' zijn.quote:Wetenschap is in die zin superieur dat het de meest constructieve vorm van kennisvergaring is.
Dat mensen daar hun eigen omgang mee hebben doet daar voor mij niks aan af.
Dit rare voorbeeld is een stuk menselijke geschiedenis. Veel wetenschappers dachten niet al te lang geleden, op basis van hun onderzoek, dat het universum altijd heeft bestaan. Veel religieuze mensen gingen waren het hier niet mee eens. Immers, hun heilige boek gaf duidelijk aan dat er een begin was aan alles om ons heen. De vraag is nu of het 'dom' was van deze religieuze mensen om de kennis uit zo'n boek boven de kennis vanuit de wetenschap te stellen. En mijn antwoord op die vraag is dat je dat niet zomaar mag zeggen. De wetenschap mag dan wel kritisch zijn, maar hoe kritisch staan wij op dit moment nog tegenover het bestaan van quarks en electronen, de juisheid van quantumfysica en de relativiteitstheorieen, etcetera. Dit zijn belangrijke paradigma's geworden. Maar moeten wij dan ook bepaalde metafysische gevolgtrekkingen hieruit volgen? Moeten wij concluderen dat alles wat bestaat is opgebouwd uit elementaire deeltjes? Dit is precies een vraag die de wetenschap wellicht suggereert, en wat absoluut een wereldbeeld kan zijn, maar die niet 'klakkeloos' hoeft worden overgenomen als wereldbeeld zijnde.quote:Ik vind dit een raar voorbeeld. In de wetenschap neem je niet iets "klakkeloos aan". Je kijkt wat waarschijnlijk is op basis van de kennis die je hebt. Dat gaat niet altijd even goed, maar dat lijkt me triviaal. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat voor punt je hier probeert te maken. "Volg niet klakkeloos de wetenschap"? Ik denk die raad inherent aan de wetenschappelijke methode is: kritisch zijn.
Maar hoe interpreteer jij 'hij zal antwoorden'? Het klinkt cliché, maar er staat niet voor niks in de Bijbel "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Wat maakt antwoorden voor hem hetzelfde als dat het voor jou is?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:29 schreef rijsttafel het volgende:
In hoeverre wetenschap en geloof overlappen is in feite niet echt interessant. Waar TS volgens mij meer op doelt is dat hij niet kan begrijpen waarom mensen dingen geloven die ze niet zelf kunnen verifiėren. En dat kan ik eerlijk gezegd ook niet begrijpen.
Dan is wetenschap ook wel gebaseerd op een soort geloof, je moet bepaalde hypotheses en modellen namelijk maar voor waar aannemen, maar je kan deze wel toetsen en kunnen dus mogelijk waar zijn. Het 'model' dat er een god is die de aarde heeft geschapen e.d. kan ik in ieder geval niet verifiėren. "Spreek tot god en hij zal antwoorden" o.i.d. staat er in de Bijbel. Probeer het maar eens.. ik krijg steeds geen gehoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |