Ik behoor niet tot de academische top in die zin dat ik geen academische opleiding heb gevolgd. Daarnaast is het voor mij ook niet zo belangrijk om elk onderdeeltje van een theorie helemaal te snappen. De grote lijnen kan ik gemakkelijk volgen, maar ik ben volgens mij wel redelijk goed in abstract denken.quote:Op donderdag 21 januari 2010 04:35 schreef Stoomhamer het volgende:
Het kan inderdaad, maar dan moet je wel erg goed zijn, dus tot de academische top behoren. Dan krijg je steun van mensen om het vol te houden, anders wordt het ontreddering/cerebraal.
quote:The feeling of awed wonder that science can give us is one of the highest experiences of which the human psyche is capable. It is a deep aesthetic passion to rank with the finest that music and poetry can deliver. It is truly one of the things that make life worth living and it does so, if anything, more effectively if it convinces us that the time we have for living is quite finite.
Als wetenschapper kan ik beamen dat het beoefenen van wetenschap zeer zeker vreugde met zich meebrengt. Maar ik denk dat je tegelijkertijd moet oppassen dat je de wetenschap niet verheft boven haar eigen domein. Een broodje warme pastrami met mosterd eten brengt mij ook vreugde, maar daaraan verbind ik compleet geen metafysische gevolgen. Ik denk dat je het, helaas, ook zo met de wetenschap moet zien. Het simpele feit is namelijk dat de wetenschap wellicht in theorie een ‘objectief verifieerbare waarheid’ nastreeft, maar dit in de praktijk ten eerste nooit zal behalen, en ten tweede hier zelfs vrij ver van staat. Wetenschap is, boven alles, een menselijk fenomeen, en het is dan ook niet vreemd dat wetenschap heel vaak ondergeschikt staat aan politiek, religie, geld, ambitie, etcetera. Begrijp me niet verkeerd: wetenschap is een belangrijk goed en we moeten het blijven beoefenen, maar tegelijkertijd moet je blijven bedenken dat wetenschap, wellicht meer dan welke andere discipline dan ook, feilbaar is (en moet zijn).quote:Zo ervaar ik dit zelf niet. De wetenschap geeft mij juist mijn levensvreugde. Ik zie hoe bizar mooi de realiteit is waarin ik leef. De wetenschap geeft mij een objectief verifieerbaar beeld dat het beeld dat de geloven ons voorschotelen doet verbleken. De wetenschap geeft ons echte elegantie en ik voel me veilig bij de wetenschap omdat het dus een objectief verifieerbare waarheid nastreeft.
Dat is niet helemaal correct. Alle wetenschappelijke disciplines zijn uiteindelijk gebaseerd op axioma’s; assumpties die zelf niet door de wetenschap kunnen worden bewezen of weerlegd. In die zin is wetenschap, net als religie, gebaseerd op geloof. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat wetenschap en religie beide dezelfde doelstelling hebben, dat is natuurlijk niet zo. Wetenschap is veel systematischer, maar nog altijd een systematisch stelsel gebaseerd op ‘geloof’ (assumpties).quote:Wat voor de gelovige bidden is of naar de kerk gaan, is voor mij het kijken van een ogen
De wetenschap is mijn "geloof", waarbij geloof tussen aanhalingstekens geplaatst moet worden omdat de wetenschap uiteraard niet gebaseerd is op geloof. In de wetenschap MOET je juist kritische vragen stellen om dichter bij de waarheid te komen van dit avontuur dat het leven heet.
Waarom denk je dat wetenschap en Christendom/Islam met elkaar concurreren? Religies houden zich vaak met compleet andere vragen bezig dan dat de wetenschap doet (en kan doen).quote:Hoe kan in godsnaam het Christendom of de Islam daarmee concurreren? Hoe blind ben je als je dit niet ziet? Of hoe bang of lui ben je als je niet door de aanvankelijke kilheid van de wetenschap kunt heenkijken om te zien wat het echte ware geschenk is van de wetenschap?
Ik deel je mening compleet wat je in je vorige post uiteenzet.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:12 schreef jdschoone het volgende:
...In die zin is wetenschap, net als religie, gebaseerd op geloof...
tja, als je wetenschap en ethiek wil samenvoegen, kom je al snel op evolutionistische gedachten uit. Bijvoorbeeld jouw voorbeeld over zwaar misvormde babies. Evolutionair gezien zou je dan moeten afwegen of de resources die je eraan spendeert wel in verhouding staan met het voordeel van het in leven houden (bijvoorbeeld het voordeel van een grotere genenpoel). dat is een heel rationele afweging.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Sattyagraha het volgende:
Wetenschap heeft op dit moment veel weg van een zingevingssysteem zoals bijvoorbeeld religies.
Echter, wetenschap kan geen uitspraken doen over juist handelen, over ethiek en moraal.
Bijvoorbeeld de atoombom. Wetenschap heeft die binnen het bereik van de mensheid gebracht.
Maar hoe dit ding vervolgens gebruikt dient te worden kan de wetenschap ons niet vertellen.
Hetzelfde geldt voor ingewikkelde medische ingrepen. We kunnen nu zelfs zwaar misvormde baby's in leven houden. Maar de vraag is: Moeten we dat willen?
Deze vragen kunnen alleen benaderd worden vanuit de religie of de filosofie en zelfs dan blijft het ontzettend moeilijk.
Stel dat de wetenschap ook normen en waarden kan blootleggen en staven zou ik het wetenschappelijke systeem gelijk aannemen als zingeving.
Nee dus. De wetenschap keent geen 'zou' of 'ought to', alleen 'is'. Iets is zo (of is zo gegaan), maar vertelt je niet hoe het zou moeten. Dus het kan wel een rationele afweging zijn, maar niet 1 die logischerwijs volgt uit de wetenschap.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:43 schreef Bensel het volgende:
[..]
tja, als je wetenschap en ethiek wil samenvoegen, kom je al snel op evolutionistische gedachten uit. Bijvoorbeeld jouw voorbeeld over zwaar misvormde babies. Evolutionair gezien zou je dan moeten afwegen of de resources die je eraan spendeert wel in verhouding staan met het voordeel van het in leven houden (bijvoorbeeld het voordeel van een grotere genenpoel). dat is een heel rationele afweging.
daarom zeg ik ook: vanuit het evolutionisme bekeken.quote:Op donderdag 21 januari 2010 17:03 schreef Farizeeer het volgende:
[..]
Nee dus. De wetenschap keent geen 'zou' of 'ought to', alleen 'is'. Iets is zo (of is zo gegaan), maar vertelt je niet hoe het zou moeten. Dus het kan wel een rationele afweging zijn, maar niet 1 die logischerwijs volgt uit de wetenschap.
Ja, Dawkins moest ik ook aan denken toen ik de OP schreef. Dawkins kan het heel mooi verwoordenquote:
Er zijn uiteraard verschillende vormen van religie maar wetenschap is de tegenhanger in die zin dat het gebruik maakt van objectief verifieerbaar bewijs.quote:Op donderdag 21 januari 2010 08:07 schreef mariox het volgende:
Waarom heb je het idee dat wetenschap een tegenhanger is van religie?
Ik geloof zeker in een subjectieve weg naar waarheid onder andere door lucide dromen, maar ik denk dat het overgrote deel van de mensen niet wijs genoeg is om via subjectieve weg tot echte waarheid te komen. De meeste mensen zijn daar domweg niet open-minded genoeg voor.quote:Alleen niet elke kennis kan vergaard worden met wetenschap alleen. Bijvoorbeeld wat gaat er gebeuren na de dood? Die kennis zul je nooit en te nimmer vergaren met de huidige wetenschappelijke methode. Daar heb je dus andere bronnen van kennis nodig. Die verlangen naar kennis zal dus altijd open blijven als je je beperkt tot een soort kennis bron (empirisch en rationele kennis).
De wetenschap is juist zo feilbaar omdat het erkent dat fouten maken goed is, want juist van fouten maken leren we. Ik denk dat dat 1 van de eerste wijsheden is die een echt volwassen mens leert. Fouten maken is niet verkeerd, want je leert er juist van en het biedt je de mogelijkheid te evolueren tot een hoger niveau. Dat andere discipline minder feilbaar zijn geeft voor mij alleen maar aan dat ze minder volwassen zijn. Alles is mensenwerk en overal worden fouten gemaakt. Dit niet erkennen op proberen te onderdrukken is de ziekte van onze huidige maatschappij en getuigt van nog maar zeer weinig zelfkennis.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:12 schreef jdschoone het volgende:
Wetenschap is, boven alles, een menselijk fenomeen, en het is dan ook niet vreemd dat wetenschap heel vaak ondergeschikt staat aan politiek, religie, geld, ambitie, etcetera. Begrijp me niet verkeerd: wetenschap is een belangrijk goed en we moeten het blijven beoefenen, maar tegelijkertijd moet je blijven bedenken dat wetenschap, wellicht meer dan welke andere discipline dan ook, feilbaar is (en moet zijn).
Ik wist dat deze beredenering zou komenquote:Dat is niet helemaal correct. Alle wetenschappelijke disciplines zijn uiteindelijk gebaseerd op axioma’s; assumpties die zelf niet door de wetenschap kunnen worden bewezen of weerlegd. In die zin is wetenschap, net als religie, gebaseerd op geloof. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat wetenschap en religie beide dezelfde doelstelling hebben, dat is natuurlijk niet zo. Wetenschap is veel systematischer, maar nog altijd een systematisch stelsel gebaseerd op ‘geloof’ (assumpties).
Ze beconcurreren elkaar in die zin, dat ze allebei een ander beeld van de wereld opleveren. Dat betekent niet meteen dat deze beelden niet samen kunnen leiden tot 1 samengevoegd beeld. Het probleem is dat het "geloof " 1 grote verzamelterm is van vele visies.quote:Waarom denk je dat wetenschap en Christendom/Islam met elkaar concurreren? Religies houden zich vaak met compleet andere vragen bezig dan dat de wetenschap doet (en kan doen).
Of wetenschap en geloof samen kunnen gaan ligt aan de opvattingen van gelovige. Hoe strenger de gelovige, hoe moeilijker dit wereldbeeld te verenigen is met de wetenschap.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:19 schreef koningdavid het volgende:
Ik zie niet helemaal hoe wetenschap concurrentie van geloof is of vice versa. Het zijn twee verschillende zaken, ook al overlappen ze elkaar soms.
Ik kan ook genieten van de wetenschap, ook al ben ik christen.
Geloven is niet synoniem voor weten of kennen wanneer we geloven dat er een grote boze man in de hemel woont die dinosaurusbotten op de aarde heeft gelegd om ons geloof in hem te testen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:34 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik deel je mening compleet wat je in je vorige post uiteenzet.
Denk dat we een keer dat hele gedoe over geloven-weten-kennis onder de loep moeten nemen (misschien in een andere topic). Want hier bestaat heel veel verwarring over terwijl weten/geloven/kennis elkaars synoniemen zijn (met misschien wat nuance verschillen in welke zin je het gebruikt).
Dus de eeuwige discussie wat is weten, wat is geloven en wat is kennis --> Epistemologie!
Dat zijn idd hele irritante mensen. Die snappen zelf geen ene fuck van de wetenschappelijke theorieen die ze aanhalen maar omdat het wetenschap is, is het waar.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:53 schreef erodome het volgende:
Ook vind ik dat er wel mensen zijn die wetenschap tot geloof hebben verheven, dit gaat dus niet om de wetenschap zelf of om methode's van de wetenschap, maar over vaak gewone mensen die alles waar een wetenschapskaartje aan hangt als absolute waarheid zien.
Het vreemde is dat ik me als een goed mens gedraag door de simpele regel: Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden door die ander.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Sattyagraha het volgende:
Deze vragen kunnen alleen benaderd worden vanuit de religie of de filosofie en zelfs dan blijft het ontzettend moeilijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |