Dank voor je snelle reactie.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:40 schreef capricia het volgende:
Het lijkt er op dat met deze constructie de bank (bij nalatigheid van jouw kant) niet op eigen voorwaarden tot bijv. executie over kan gaan...mocht het ooit zo ver komen. De bank moet dan opeens rekening houden met de verkoper van voor jouw tijd.
Het zou kunnen dat ze daar geen trek in hebben.
Het verschil kan in de kleine lettertjes in de voorwaarden zitten.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:43 schreef Semoi het volgende:
[..]
Dank voor je snelle reactie.
Jouw reden is precies waarom ik die KoopGarant heb aangehaald. Daarbij zit je namelijk met exact hetzelfde. Ook daar koop je met die terugkoop en erfpacht regeling en die willen ze wel financieren.
Ik zie het probleem niet?quote:Op zondag 17 januari 2010 17:54 schreef Daniel1976 het volgende:
huis kopen op gepachte grond![]()
ook al is het voor het leven.
Het zal wel psychisch zijn. Huis van mij grond ook van mij. Ik weet niet wat voor oostblok gemeentes dat zijn,quote:Op zondag 17 januari 2010 17:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet?
Ik veel gemeentes bestaat er niets anders...![]()
Volgens m'n tussenpersoon heeft de maatschappij aangeven dat alles dik in orde was, m.u.v. van die koopcomfort regeling. Daarnaast heb ik een overzicht te zien gekregen waar per maatschappij op staat welke vormen ze wel/niet financieren en of ze NHG als voorwaarde hanteren. Op dat overzicht staat bij deze maatschappij dat ze wel KoopGarant, maar geen geen KoopComfort financieren.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:49 schreef capricia het volgende:
Je weet wel zeker dat je aanvraag afgekeurd is vanwege die regeling?
Vaak staat er in zo'n regeling ook tot welk bedrag je max. een hyp. mag nemen. Daar kan het ook mis gaan...
Dit heb ik van meer mensen gehoord, maar ik zie het probleem niet. Ik zie juist een voordeel. Als ik wil verhuizen, dan ben ik binnen 3 maanden van het huis af. Heerlijk toch in deze tijd van crisis?quote:Op zondag 17 januari 2010 17:54 schreef Daniel1976 het volgende:
huis kopen op gepachte grond![]()
ook al is het voor het leven.
Het is een beetje off-topic. Maar 'erfpacht eeuwig durend afgekocht' geeft je zo ongeveer dezelfde rechten als dat je als eigenaar hebt.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:59 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het zal wel psychisch zijn. Huis van mij grond ook van mij. Ik weet niet wat voor oostblok gemeentes dat zijn,
maar hier kun je gewoon een kavel kopen.
Dan zou ik het echt niet weten. Hopelijk zijn er nog heldere lichten die je een antwoord kunnen geven hier.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:03 schreef Semoi het volgende:
[..]
Volgens m'n tussenpersoon heeft de maatschappij aangeven dat alles dik in orde was, m.u.v. van die koopcomfort regeling. Daarnaast heb ik een overzicht te zien gekregen waar per maatschappij op staat welke vormen ze wel/niet financieren en of ze NHG als voorwaarde hanteren. Op dat overzicht staat bij deze maatschappij dat ze wel KoopGarant, maar geen geen KoopComfort financieren.
Wat betreft je andere opmerking. Ik heb de voorwaarden van KoopComfort en KoopGarant doorgekeken van de WBV waar ik van koop en zo op het eerste gezicht zijn ze nagenoeg gelijk, op de korting de winst/verlies deling na. Omdat de KoopGarant regeling ook gebaseerd is op erfpacht, neem ik aan dat de hypotheekverstrekker in beide gevallen niet de enige is die aanspraak kan maken.
Onder mijn toekomstige huis ligt een oude bierbrouwerijquote:Op zondag 17 januari 2010 18:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Het b. Als er in de buurt (en het is natuurlijk geheim waar precies) iets strategisch belangrijks in de grond ligt.
Met bovengrondse tap?quote:Op zondag 17 januari 2010 18:08 schreef Semoi het volgende:
[..]
Onder mijn toekomstige huis ligt een oude bierbrouwerijProbleem opgelost
Lijkt me heel strategischquote:Op zondag 17 januari 2010 18:08 schreef Semoi het volgende:
[..]
Onder mijn toekomstige huis ligt een oude bierbrouwerijProbleem opgelost
Dat zal ik nog eens voor de zekerheid gaan navragen. Lijkt me toch wel een vereistequote:
Ik denk dat het daar aan ligt. Ga je de afkoop van de erfpacht meefinancieren in je hypotheek of niet? Zo ja: Dan ga je dus geld lenen om iets te betalen wat niet jouw eigendom wordt, daar heeft de bank dus niets aan.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:37 schreef Semoi het volgende:
Om dit goed vast te kunnen leggen krijg ik de grond in erfpacht, die ik voor het leven afkoop (de prijs daarvan zit in de aankoopprijs).
Dat ga ik inderdaad doen (de afkoop ervan is onderdeel van de koopsom). Het probleem met deze uitleg is dat deze maatschappij per definitie geen KoopComfort constructie wil financieren, maar de vergelijkbare KoopGarant (waar de erfpacht ook in de aankoopsom zit) doen ze wel financieren.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:30 schreef testje318 het volgende:
[..]
Ik denk dat het daar aan ligt. Ga je de afkoop van de erfpacht meefinancieren in je hypotheek of niet? Zo ja: Dan ga je dus geld lenen om iets te betalen wat niet jouw eigendom wordt, daar heeft de bank dus niets aan.
Disclaimer: Dit is mijn vermoeden, dus niet per se de werkelijkheid
Erfpacht betaal je of maandelijks/jaarlijks een bedrag voor (en dat financier je dus niet mee in je hyp).quote:Op zondag 17 januari 2010 18:30 schreef testje318 het volgende:
[..]
Ik denk dat het daar aan ligt. Ga je de afkoop van de erfpacht meefinancieren in je hypotheek of niet? Zo ja: Dan ga je dus geld lenen om iets te betalen wat niet jouw eigendom wordt, daar heeft de bank dus niets aan.
Disclaimer: Dit is mijn vermoeden, dus niet per se de werkelijkheid
Er zijn er welquote:Op zondag 17 januari 2010 19:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Erfpacht betaal je of maandelijks/jaarlijks een bedrag voor (en dat financier je dus niet mee in je hyp).
Of je koopt hem eeuwigdurend af. En dat financier je wel gewoon mee in je hyp. Ik ben nog nooit een hyp.verstrekker tegen gekomen waarbij dat een probleem was.
En geloof me...ik heb er al heel wat gezien..
Heb je toevallig ook wat namen? Ik ben benieuwd of de maatschappij die me heeft afgewezen ertussen zitquote:
Het is inderdaad een feit, maar niemand kan me vertellen waarom. Zelfs iemand bij de maatschappij weet het niet. Die kan alleen maar zeggen dat het bedrijfs policy is.quote:Op zondag 17 januari 2010 20:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar goed. Het is een feit dat niet elke verstrekker een Koopcomfort-regeling accepteert. Wat het probleem is, begrijp ik overigens niet, want waarom stapt je tussenpersoon (erg ervaren lijkt hij me niet....als hij dat niet zelf regelt) niet naar een andere verstrekker?
Overigens is het in 99 van de 100 gevallen verplicht om het via NHG te financieren.
Ah, dat stond niet in je eerdere postquote:Op zondag 17 januari 2010 20:18 schreef Semoi het volgende:
[..]
Het is inderdaad een feit, maar niemand kan me vertellen waarom. Zelfs iemand bij de maatschappij weet het niet. Die kan alleen maar zeggen dat het bedrijfs policy is.
Ik moet zeggen: de regelingen zijn niet verglijkbaar. Het zijn juist twee ontzettend verschillende regelingen, juist op het punt van verkoop bij verlies. Punt is: de eigenaar is verplicht bij verkoop de woning aan de corporatie aan te bieden. Bij gedwongen verkoop zit de volgende koper vast aan de koopcomfortvoorwaarden, aangezien deze vast zitten aan de erfpacht.quote:En er is verder geen probleem, want mijn tussenpersoon is direct andere offertes gaan aanvragen en er is inmiddels een andere aanvraag de deur uit. Ik wil alleen heel erg graag weten waarom zo'n regeling niet gefinancierd wordt, terwijl een bijna vergelijkbare regeling wel wordt gefinancierd.
Volgens mij hebben we hier een Babylonische spraakverwarring. Ik wist wel waarom ik geweigerd ben, namelijk vanwege die KoopComfort, maar ze kunnen me niet vertellen waarom ze per definitie een KoopComfort regeling weigeren (of begrijp ik nu jouw post verkeerd?).quote:Op zondag 17 januari 2010 20:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah, dat stond niet in je eerdere post(dat ze niet wisten waarom er geweigerd was, terwijl het gewoon een acceptatievoorwaarde is)
Dat ze juist op het punt van winst/verlies bij verkoop verschillend zijn is ook de hele tijd mijn punt geweest. Op gebied van erfpacht komen ze wel overeen.quote:Op zondag 17 januari 2010 20:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik moet zeggen: de regelingen zijn niet verglijkbaar. Het zijn juist twee ontzettend verschillende regelingen, juist op het punt van verkoop bij verlies. Punt is: de eigenaar is verplicht bij verkoop de woning aan de corporatie aan te bieden. Bij gedwongen verkoop zit de volgende koper vast aan de koopcomfortvoorwaarden, aangezien deze vast zitten aan de erfpacht.
Ergo: dat zijn nogal wat nadelige zaken voor de hypotheekverstrekker. Bij Koopgarant wordt het verlies tenminste nog gedeeld tussen de eigenaar en de corporatie, waardoor het verlies/risico voor de verstrekker beperkt wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |