quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:24 schreef Piles het volgende:
[..]
Maken we er toch een "XTC Kofschip" van?
'quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:24 schreef Piles het volgende:
[..]
Maken we er toch een "XTC Kofschip" van?
Nu een moeilijke. Hij heeft twee files ge– (nu met deleten).quote:
Nee, want daar zit geen "x" inquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:27 schreef DaMart het volgende:
Snapt Paul het nog als er twee keer een c in staat dan?
Misschien is 't FOK!schaapdan makkelijker
.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:28 schreef cherrycoke het volgende:
kan mij iemand nou is uitleggen
hoe d t en dt werkt?
is daar een ezelsbruggetje voor?
De tweede en derde persoon enkelvoud krijgen in de tegenwoordige tijd een t achter de stam (m.u.v. de onregelmatige werkwoorden). Behalve dan bij achterplaatsing van ‘jij’, dan niet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:28 schreef cherrycoke het volgende:
hoe d t en dt werkt?
quote:
Ik gok op gedeletequote:Op woensdag 20 januari 2010 15:28 schreef Iblis het volgende:
Nu een moeilijke. Hij heeft twee files ge– (nu met deleten).
is = eensquote:
Moet mezelf inhoudenquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu een moeilijke. Hij heeft twee files ge– (nu met deleten).
Ik wil best wel wat les.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:10 schreef DeLuna het volgende:
Ja, je mag hun taal zeggen. Het is jouw taal. Dus een bezittelijk voornaamwoord.
Ik doe de lerarenopleiding Nederlands
Ja. Vervang het werkwoord door de vervoeging van lopen (of smurfen). Als je een t hoort, schrijf je een t.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:28 schreef cherrycoke het volgende:
hoe d t en dt werkt?
quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:08 schreef DeLuna het volgende:
[..]
dt bestaat niet!
Het is gewoon:
Ik word.
Jij wordt
Hij wordt
Stam + t
Stam + t =
Word + t
Dus: Hij wordt.
De schone spellingsregels schrijven gedeletet voor. Dit in ogenschijnlijke tegenspraak met alles wat we zojuist gezegd hebben, want zie jij een ‘e’ in ’t xtc-kofschip?quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:29 schreef Piles het volgende:
Ik gok op gedeleteMaar geen onderbouwing voor
aha bedankt! en DTquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja. Vervang het werkwoord door de vervoeging van lopen (of smurfen). Als je een t hoort, schrijf je een t.
Word je ook zo moe van Paul? --> Loop je ook zo moe van Paul? --> Geen t dus.
Maar is de stam van "deleten" niet "delet"?quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
De schone spellingsregels schrijven gedeletet voor. Dit in ogenschijnlijke tegenspraak met alles wat we zojuist gezegd hebben, want zie jij een ‘e’ in het xtc-kofschip?
Te traagquote:
Er komt alleen een d voor de t als die d al in het hele werkwoord staat.quote:
Ik zou toch zeggen ‘delete’.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:32 schreef Piles het volgende:
Maar is de stam van "deleten" niet "delet"?
hij wordtquote:
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Er komt alleen een d voor de t als die d al in het hele werkwoord staat.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:08 schreef DeLuna het volgende:
[..]
dt bestaat niet!
Het is gewoon:
Ik word.
Jij wordt
Hij wordt
Stam + t
Stam + t =
Word + t
Dus: Hij wordt.
Inleidingquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:30 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Ik wil best wel wat les.
Ik kan geen verhalen opbouwen
Ja OK, maar zoals ik vanmorgen al in dit topic zei:quote:
quote:Generaties leerlingen praten elkaar aan dat er iets heel engs en moeilijks bestaat, namelijk 'dt', dat soms om duistere redenen zomaar ineens achter een woord geplakt wordt. Als kinderen dat eenmaal geloven, krijgt geen docent het er meer uit.
Waar we in elk geval helemaal van af moeten is überhaupt de term 'dt'.
Als je zegt: 'Hij wordt schrijf je met dt', dan maak je dus een denkfout. Of wees consequent en zeg dan ook: 'Hij zwemt schrijf je met mt.'
Ja en pt. Hij loopt. Of st. Hij leest.quote:
Gij hadt.quote:
Ja, maar dat loopt volgens mij enigszins spaak in dit geval.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:35 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, ik ook, maar volgens de regels? "en" van het woord afhalen ofzo?
Dus gewoon "verwijderd". Opgelostquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar dat loopt volgens mij enigszins spaak in dit geval.
Dat verdient sowieso de voorkeur. Ik heb overigens een taaladvies gevonden:quote:
quote:De stam van een werkwoord van Engelse herkomst schrijven we op dezelfde manier als in het Engels:
Volgens mij wijkt deleten af van de gebruikelijke regels, omdat het is overgenomen uit het Engels en ook de Engelse stam heeft behouden. Voor de voltooid verleden tijd wordt dan gekeken naar de klank aan het einde van de stam, en aangezien je een 't' hoort, is die 't' leidend bij de vervoeging.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:35 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, ik ook, maar volgens de regels? "en" van het woord afhalen ofzo?
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:40 schreef DaMart het volgende:
Dat is tenminste wat ik denk dat de verklaring is, misschien kan iemand anders dat bevestigen of ontkrachten?
Dat was snel!quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat verdient sowieso de voorkeur. Ik heb overigens een taaladvies gevonden:
[..]
Ja, dat zal de reden zijn. Dat is ook de reden dat de ‘x’ vaak niet expliciet genoemd wordt omdat de ‘s’ wel in het kofschip zit.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:40 schreef DaMart het volgende:
[..]
Volgens mij wijkt deleten af van de gebruikelijke regels, omdat het is overgenomen uit het Engels en ook de Engelse stam heeft behouden. Voor de voltooid verleden tijd wordt dan gekeken naar de klank aan het einde van de stam, en aangezien je een 't' hoort, is die 't' leidend bij de vervoeging.
Dat is tenminste wat ik denk dat de verklaring is, misschien kan iemand anders dat bevestigen of ontkrachten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Ja Iblis, wat doe je nou eigenlijk voor werk.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
De klank en fonologische assimilatieprocessen vormen sowieso de uiteindelijke basis van de spellingsregels in dit geval. Alleen kofschip doceert net dat beetje makkelijker dan een uiteenzetting over progressieve assimilatie en stemhebbende en stemloze plof- en wrijfklanken.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, dat zal de reden zijn. Dat is ook de reden dat de ‘x’ vaak niet expliciet genoemd wordt omdat de ‘s’ wel in het kofschip zit.Dan is het bij XTC COFFEESHOP eigenlijk ook zo. iks tee see Koffiesjop.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:43 schreef Iblis het volgende:
Dat heb ik ooit nog van jou opgestoken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelfs bij mijn studie Nederlands hebben ze me dat nooit verteld.
Dat is volgens mij ook minder interessant voor ‘mensen-grammatica’s’ en meer voor computers. Een computer-taalkundige ziet (soms) liever een regel als ge+stam+d (wat in feite altijd gebeurt), met als subregel dat er vanwege fonologische processen assimilatie optreedt waardoor de ‘d’ in sommige gevallen als ‘t’ gerealiseerd wordt, dan twee aparte ‘hoofdregels’ namelijk ge+stam+d en ge+stam+t. Hetzelfde kun je b.v. zien bij de vorming van verkleinwoorden, in principe is het altijd +tje, alleen in omstandigheden kan dit anders gerealiseerd worden (koningtje → koninkje, hemdje → hempje, bloem → (bloemetje/bloempje, met betekenisonderscheid)).quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:45 schreef Frollo het volgende:
Dat heb ik ooit nog van jou opgestoken.
Zelfs bij mijn studie Nederlands hebben ze me dat nooit verteld.
Dat zal best, toch is het een essentieel stukje informatie om het waarom achter het kofschip te begrijpen, waardoor het meer wordt dan een trucje. Zelfs bij morfologie is dit nooit verteld, maar goed, daar ben ik ook niet echt op doorgegaan.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is volgens mij ook minder interessant voor ‘mensen-grammatica’s’ en meer voor computers. [...]
Pas maar op, als je in dit tempo informatie blijft lekken, weten we nog dit millennium waar je huis woont!quote:Uiteindelijk ben ik daar echter niet op doorgegaan. Nu weet je in ieder geval een beetje wat ik niet doe.
Waar kan ik dat uit afleiden dan dat het zegt is maar geen zegdquote:Op woensdag 20 januari 2010 18:40 schreef Piles het volgende:
[..]
Voltooid deelwoord Paul"Hij heeft gezegd".
"Hij zegt" is stam + t.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |