Leers hels over verwijt handjeklap
MAASTRICHT - De onlangs opgestapte burgemeester Gerd Leers van Maastricht is woedend over aantijgingen dat hij handjeklap met de Maastrichtse gemeenteraad zou hebben gespeeld over zijn ontslaguitkering. Als Leers (58) tot zijn pensioen een uitkering zou krijgen, zou Maastricht dat 750.000 euro kosten.
Leers diende eerder deze maand tijdens een raadsvergadering over de Bulgaarse villa-affaire zijn ontslag in. Tijdens een schorsing van die vergadering heeft hij met de fractievoorzitters doorgesproken wat de financiële gevolgen zouden zijn als hij zelf opstapte in plaats van zich formeel weg te laten sturen. Leers: "De enige reden waarom ik zelf wilde opstappen, is omdat ik geen verscheurde gemeenteraad achter wilde laten. Daar koopt niemand wat voor en dat is zeker niet in het belang van de stad. Daarom is doorgesproken wat de financiële gevolgen zouden zijn.
Uit de gemeentelijke regeling bleek dat Leers bij ontslag recht had op de uitkering. Maar als hij zelf opstapte na 'verstoorde verhoudingen' met de raad, geldt de regeling ook.
Bestuursjurist Cees Versteden bevestigt de uitleg van Leers. "Met name de wethouders waren als de dood voor de situatie van onderling verdeelde fracties. Bij een hoofdelijke stemming was het zelfs niet uitgesloten dat Leers het toch gered had, waardoor zelfs binnen partijfracties enorme verdeeldheid zou zijn ontstaan. "
De in Maastricht mateloos populaire Leers verwacht niet dat hij veel van zijn uitkering zal ontvangen: "Welnee, je denkt toch niet dat ik achterover ga leunen? Ik zou morgen al aan de slag kunnen. Nu blijf ik heel even in rustiger vaarwater, maar ik ga straks echt weer aan de slag."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5906 ... html?p=6,1