SAAL iemandquote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Echt bloedstollend snel ziet het er niet uit
quote:
Waarom zou je een paar miljard aan zo'n lijn besteden voor 4 uur tijdwinst, als je ook een paar miljard aan een HSL kunt besteden voor 30 minuten?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zat ookal met james op msn. Stel nouw dat je het hele spoorweg netwerk upgrade naar die snelheden. Kan je binnen 1,5 uur groningen -> vlissing doen
Zo'n rondje randstad zou opzich al genoeg zijn om het grootste deel van Nederland snel te bereiken. Als de overheid nou gewoon regelt dat 1 vervoersbedrijf en bouwmaatschapij het betalen samen met de overheid en dat hun er dan voor jaren op mogen rijden.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zat ookal met james op msn. Stel nouw dat je het hele spoorweg netwerk upgrade naar die snelheden. Kan je binnen 1,5 uur groningen -> vlissing doen
ook wel een goed plan. Waarom daar nooit meer over gesproken is voor mij volstrekt onduidelijk.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:16 schreef James1988 het volgende:
En ik blijf voorstander van een spoorlijn over de Afsluitdijk, bovenlangs richting Groningen en verder.
Dat ging toch niet meer? Omdat iemand had besloten dat er beter nog meer asfalt kon liggen?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:16 schreef James1988 het volgende:
En ik blijf voorstander van een spoorlijn over de Afsluitdijk, bovenlangs richting Groningen en verder.
Van wat ik heb begrepen, is er bij de bouw genoeg ruimte over gelaten voor een tweesporig traject, maar die ruimte is nu dus geasfalteerd.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:19 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
ook wel een goed plan. Waarom daar nooit meer over gesproken is voor mij volstrekt onduidelijk.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:19 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat ging toch niet meer? Omdat iemand had besloten dat er beter nog meer asfalt kon liggen?
[..]
Van wat ik heb begrepen, is er bij de bouw genoeg ruimte over gelaten voor een tweesporig traject, maar die ruimte is nu dus geasfalteerd.
bron wiki.quote:het was de bedoeling, dat na voltooiing van de dijk een spoorlijn Noord-Holland en Friesland zou verbinden: van Anna Paulowna naar Harlingen. Daartoe werd al rekening gehouden bij de aanleg van de Amsteldiepdijk. De geologische opbouw van Wieringen, als hooggelegen keileembult, maakte het mogelijk om vlot in de lengterichting van het toenmalige eiland een kaarsrecht tracé voor de spoorlijn af te graven. Dit gebeurde tot op het niveau van de beide afsluitdijken. De uitgegraven keileem werd gebruikt voor de aanleg van de Amsteldiepdijk.
Van de spoorlijn is afgezien omdat een rendabele exploitatie destijds onmogelijk bleek. De sleuf waarin de spoorlijn zou komen te liggen is vanaf de nadering van de Amsteldiepdijk nog eenvoudig te herkennen. Een deel van het oorspronkelijke spoortracé vult het tracé van de huidige autoweg, die Wieringen in tweeën deelt. Die kerf, zeggen de Wieringers, is als een wond in het landschap.
Ook op de Afsluitdijk zelf werden al voorzieningen getroffen voor een mogelijke spoorlijn. Naast de oorspronkelijke enkelbaansweg werd op de dijk een strook grond gereserveerd voor de spoorlijn en bij de sluizen werden funderingen voor draaibruggen gelegd, die tientallen jaren ongebruikt bleven. Toen in de jaren zeventig de autoweg werd verbreed tot autosnelweg A7 werden de funderingen alsnog gebruikt voor extra draaibruggen voor het autoverkeer. De voor de spoorlijn bedoelde strook is in gebruik genomen als tweede rijbaan.
Nu de Afsluitdijk waarschijnlijk verhoogd moet worden (en dus ook verbreed) wordt er gekeken naar extra mogelijkheden om de dijk beter te benutten. Voorzichtig wordt er weer gekeken naar een spoorlijn.
Een tweede Øresundsbrug?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:23 schreef James1988 het volgende:
Gewoon als dubbellaags ding bouwen: onder de treinen laten rijden, erboven een verhoogde snelweg met auto's en windschermen. 160 km/h is wel genoeg denk ik.
Waarom ben je voorstander? Omdat het op zich een handige verbinding is? Of heb je informatie waardoor je ook van een rendabele exploitatie zou kunnen spreken?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:16 schreef James1988 het volgende:
Misschien, wie weet.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom ben je voorstander? Omdat het op zich een handige verbinding is? Of heb je informatie waardoor je ook van een rendabele exploitatie zou kunnen spreken?
Met de Hanzelijn wordt de verbinding vanuit Amsterdam naar Friesland en Groningen al een stuk korter waardoor alleen voor de reizigers in het boven Amsterdam gelegen deel van Noord-Holland echt interessant wordt (mijn niet onderbouwde gok). Ik vermoed dat er nog wel een serieuze problemen zouden kunnen zijn om een spoorbaan over de Afsluitdijk rendabel te maken.
Ja, precies, dat blijft helaas een probleem voor een verbinding over de Afsluitdijk denk ik.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:22 schreef Ofyles2 het volgende:
De Kop van Noord-Holland en Friesland zijn niet echt redelijk bevolkt.
In feite zou alleen een rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Leeuwarden (zonder tussenstops) volstaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, precies, dat blijft helaas een probleem voor een verbinding over de Afsluitdijk denk ik.
Als ze nou eerst eens beginnen met de spoorlijn van Groningen van Heerenveen.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:36 schreef KapiteinT het volgende:
Ik denk dat een Zuiderzeelijn een stuk rendabeler is, en ook nog een stuk goedkoper in aanleg... En qua reistijd zal het ook niet zo gek veel uit maken denk ik.
Dit huis niks voor jou?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 03:37 schreef Socios het volgende:
Aanleggen maar. Ik vind het prima. Die lijn mag zelfs door m'n achtertuin lopen.Alles voor nieuwe treintrajecten.
Oftewel weer 2 stellen weg, gisterAVond.quote:In de late avond van 15-1 zijn de 510+808 vanuit Wt naar Zlr overgebracht.
Of HSL stops bij Zoetermeerquote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:33 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Als ze nou eerst eens beginnen met de spoorlijn van Groningen van Heerenveen.
Neuh, is doodnormaalquote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:44 schreef Lemjur het volgende:
+ 139 voor de Thalys op dit moment, iets gebeurd?
Zo'n lijn is ook niet rendabel, tenzij de weg opgebroken wordt en al het vervoer over de dijk over het spoor gaat.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vermoed dat er nog wel een serieuze problemen zouden kunnen zijn om een spoorbaan over de Afsluitdijk rendabel te maken.
Ik zeg, DOENquote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:04 schreef Cothen het volgende:
[..]
Zo'n lijn is ook niet rendabel, tenzij de weg opgebroken wordt en al het vervoer over de dijk over het spoor gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |