abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76867169

Ter gelegenheid van de Olympische Spelen en de Olympische droom in het algemeen heeft NSR 5 treinstellen enkele jaren geleden in het oranje gestoken. Vier hiervan zijn bestickerd met diverse sporters, waarvan VIRM stel 9520 er 1 is. De aanstaande winterspelen in Canada maken deze prent weer actueel nieuws. Treinstel 9520 is als IC 1937 op weg van Den Haag Centraal naar Venlo en rijdt ter hoogte van Boxtel. Donderdag 14 januari 2010


In een heerlijk middagzonnetje onder een strak blauwe hemel en een nog maagdelijk wit sneeuwdek ter hoogte van Biezenmortel is NMBS 2817 met Opeltrein 47558 onderweg van Bochum naar Antwerpen. Donderdag 14 januari 2010


De Duitse vervoerder Locon is sinds december 2008 in Nederland actief met het twee-wekelijkse vervoer van Papierpulp vanuit de Sloehaven naar het Oostenrijkse Amstetten. De trein wordt sinds de start onder licentie van ACTS gereden, omdat Locon zelf geen veiligheidsattest heeft in Nederland. Het afgelopen jaar werd doorgaans de witte 186 144 (type Bombardier Traxx) ingezet om de trein tussen Oostenrijk en Sloehaven te rijden, maar sinds enkele weken heeft Locon een nieuwe tractie gestrikt. De in het verleden voor ERS rijdende 189 206 is ondertussen voorzien van een groot Locon logo en zodoende bijna niet te missen. In de 2e week van 2010 rijdt Locon de papierpulptrein bij uitzondering maar liefst 4 maal en dat leverde op woensdag 13 januari 2010 een sneeuwplaat op ter hoogte van Heukelom, net ten westen van Oisterwijk. Doordat de trein deze week zo vaak rijdt, zijn er meerdere wagensets ingezet en zaten er vandaag 2-assige schuifwandwagens van het type Hbbillns in de trein, terwijl normaliter enkel 4-assige wagens (type Habbis of Habbiins) gebruikt worden. Woensdag 13 januari 2010
  vrijdag 15 januari 2010 @ 21:06:55 #202
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_76867654
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 20:57 schreef Zug-Chef het volgende:
Ok. 2009 is 2 weken oud. Tijd om de balans op te maken.
2009 is klaar. EN het was kut. Ik hou je steen wel even omhoog
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
pi_76868240
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 20:57 schreef Zug-Chef het volgende:
186 144 (type Bombardier Traxx) ingezet om de trein tussen Oostenrijk en Sloehaven te rijden, maar sinds enkele weken heeft Locon een nieuwe tractie gestrikt. De in het verleden voor ERS rijdende 189 206 is ondertussen voorzien van een groot Locon logo en zodoende bijna niet te missen. In de 2e week van 2010 rijdt Locon de papierpulptrein bij uitzondering maar liefst 4 maal en dat leverde op woensdag 13 januari 2010 een sneeuwplaat op ter hoogte van Heukelom, net ten westen van Oisterwijk. Doordat de trein deze week zo vaak rijdt, zijn er meerdere wagensets ingezet en zaten er vandaag 2-assige schuifwandwagens van het type Hbbillns in de trein, terwijl normaliter enkel 4-assige wagens (type Habbis of Habbiins) gebruikt worden. Woensdag 13 januari 2010
sexy
  vrijdag 15 januari 2010 @ 21:43:13 #204
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76869394
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 21:18 schreef Yreal het volgende:

[..]

sexy
de alpen expres ook. Waarwas jij eigk met je verhaal dt je kwam?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 21:47:05 #205
170734 Lemjur
Hjallrawr.
pi_76869567
Vette foto's Zug
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_76871619


Doorscrollen naar 1.50

Dat is pas een HSL
pi_76871961
Wat ik mij afvroeg.. Als klein jochie (ongeveer 18 jaar terug) zat ik regelmatig in Plan U van Arnhem naar Winterswijk. Sommige Plan U's hadden bij het instapbalkon een frisdrankautomaat. Maar ik meen me te herinneren dat ik op Arnhem CS ook regelmatig Plan U's zag staan met Roermond als eindbestemming. Klopt het dat de maaslijn toen tussen Arnhem en Roermond reed of sla ik hier de plank volledig mis? Ik ben benieuwd! Ik vond de diesel 3's toen geweldig al was het materiaal slecht en hing de diesellucht overal in. Ik heb ook nooit begrepen dat Syntus die afgeschreven treinen heeft overgenomen en nagenoeg niet heeft gebruikt. Al had het materiaal zeker z'n charmes!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 15 januari 2010 @ 22:44:53 #208
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76872195
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76872562
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 22:32 schreef Yreal het volgende:


Doorscrollen naar 1.50

Dat is pas een HSL
Rondje Randstad iemand
  vrijdag 15 januari 2010 @ 22:58:43 #210
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_76872879
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 22:52 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Rondje Randstad iemand
Echt bloedstollend snel ziet het er niet uit
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
pi_76872931
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Echt bloedstollend snel ziet het er niet uit
SAAL iemand
pi_76873395
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 22:52 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Rondje Randstad iemand

Zat ookal met james op msn. Stel nouw dat je het hele spoorweg netwerk upgrade naar die snelheden. Kan je binnen 1,5 uur groningen -> vlissing doen
pi_76873451
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:09 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zat ookal met james op msn. Stel nouw dat je het hele spoorweg netwerk upgrade naar die snelheden. Kan je binnen 1,5 uur groningen -> vlissing doen
Waarom zou je een paar miljard aan zo'n lijn besteden voor 4 uur tijdwinst, als je ook een paar miljard aan een HSL kunt besteden voor 30 minuten?
pi_76873611
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:09 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zat ookal met james op msn. Stel nouw dat je het hele spoorweg netwerk upgrade naar die snelheden. Kan je binnen 1,5 uur groningen -> vlissing doen
Zo'n rondje randstad zou opzich al genoeg zijn om het grootste deel van Nederland snel te bereiken. Als de overheid nou gewoon regelt dat 1 vervoersbedrijf en bouwmaatschapij het betalen samen met de overheid en dat hun er dan voor jaren op mogen rijden.

Ik heb nog wel meer goede ideen voor Nederand. Te beginnen met het inpolderen van de markerwaard. En dat vliegveld in de zee had ook allang aangelegd moeten worden.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 23:16:55 #215
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76873723
En ik blijf voorstander van een spoorlijn over de Afsluitdijk, bovenlangs richting Groningen en verder.
pi_76873820
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:16 schreef James1988 het volgende:
En ik blijf voorstander van een spoorlijn over de Afsluitdijk, bovenlangs richting Groningen en verder.
ook wel een goed plan. Waarom daar nooit meer over gesproken is voor mij volstrekt onduidelijk.
pi_76873830
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:16 schreef James1988 het volgende:
En ik blijf voorstander van een spoorlijn over de Afsluitdijk, bovenlangs richting Groningen en verder.
Dat ging toch niet meer? Omdat iemand had besloten dat er beter nog meer asfalt kon liggen?
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:19 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

ook wel een goed plan. Waarom daar nooit meer over gesproken is voor mij volstrekt onduidelijk.
Van wat ik heb begrepen, is er bij de bouw genoeg ruimte over gelaten voor een tweesporig traject, maar die ruimte is nu dus geasfalteerd.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 23:23:57 #218
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76874011
Gewoon als dubbellaags ding bouwen: onder de treinen laten rijden, erboven een verhoogde snelweg met auto's en windschermen. 160 km/h is wel genoeg denk ik.
pi_76874083
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:19 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat ging toch niet meer? Omdat iemand had besloten dat er beter nog meer asfalt kon liggen?
[..]

Van wat ik heb begrepen, is er bij de bouw genoeg ruimte over gelaten voor een tweesporig traject, maar die ruimte is nu dus geasfalteerd.
quote:
het was de bedoeling, dat na voltooiing van de dijk een spoorlijn Noord-Holland en Friesland zou verbinden: van Anna Paulowna naar Harlingen. Daartoe werd al rekening gehouden bij de aanleg van de Amsteldiepdijk. De geologische opbouw van Wieringen, als hooggelegen keileembult, maakte het mogelijk om vlot in de lengterichting van het toenmalige eiland een kaarsrecht trac voor de spoorlijn af te graven. Dit gebeurde tot op het niveau van de beide afsluitdijken. De uitgegraven keileem werd gebruikt voor de aanleg van de Amsteldiepdijk.

Van de spoorlijn is afgezien omdat een rendabele exploitatie destijds onmogelijk bleek. De sleuf waarin de spoorlijn zou komen te liggen is vanaf de nadering van de Amsteldiepdijk nog eenvoudig te herkennen. Een deel van het oorspronkelijke spoortrac vult het trac van de huidige autoweg, die Wieringen in tween deelt. Die kerf, zeggen de Wieringers, is als een wond in het landschap.

Ook op de Afsluitdijk zelf werden al voorzieningen getroffen voor een mogelijke spoorlijn. Naast de oorspronkelijke enkelbaansweg werd op de dijk een strook grond gereserveerd voor de spoorlijn en bij de sluizen werden funderingen voor draaibruggen gelegd, die tientallen jaren ongebruikt bleven. Toen in de jaren zeventig de autoweg werd verbreed tot autosnelweg A7 werden de funderingen alsnog gebruikt voor extra draaibruggen voor het autoverkeer. De voor de spoorlijn bedoelde strook is in gebruik genomen als tweede rijbaan.

Nu de Afsluitdijk waarschijnlijk verhoogd moet worden (en dus ook verbreed) wordt er gekeken naar extra mogelijkheden om de dijk beter te benutten. Voorzichtig wordt er weer gekeken naar een spoorlijn.
bron wiki.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 23:26:10 #220
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76874114
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:23 schreef James1988 het volgende:
Gewoon als dubbellaags ding bouwen: onder de treinen laten rijden, erboven een verhoogde snelweg met auto's en windschermen. 160 km/h is wel genoeg denk ik.
Een tweede resundsbrug?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 23:33:31 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76874455
Nouja, zoiets dus. En volgens mij was zoiets ook ooit de bedoeling voor Amsterdam - Almere meen ik me te herinneren. Maar dan niet helemaal op pijlers enzo maar 'gewoon' op een dijk.
pi_76874681
Een extra dijk voor de afsluitdijk zou ook nog energie opleveren met waterkracht en spanningsverschil tussen zoet/zout (Aldus Wubbo ockels )
dag
pi_76878287
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:16 schreef James1988 het volgende:
En ik blijf voorstander van een spoorlijn over de Afsluitdijk, bovenlangs richting Groningen en verder.
Waarom ben je voorstander? Omdat het op zich een handige verbinding is? Of heb je informatie waardoor je ook van een rendabele exploitatie zou kunnen spreken?

Met de Hanzelijn wordt de verbinding vanuit Amsterdam naar Friesland en Groningen al een stuk korter waardoor alleen voor de reizigers in het boven Amsterdam gelegen deel van Noord-Holland echt interessant wordt (mijn niet onderbouwde gok). Ik vermoed dat er nog wel een serieuze problemen zouden kunnen zijn om een spoorbaan over de Afsluitdijk rendabel te maken.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 01:22:07 #224
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76878415
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom ben je voorstander? Omdat het op zich een handige verbinding is? Of heb je informatie waardoor je ook van een rendabele exploitatie zou kunnen spreken?

Met de Hanzelijn wordt de verbinding vanuit Amsterdam naar Friesland en Groningen al een stuk korter waardoor alleen voor de reizigers in het boven Amsterdam gelegen deel van Noord-Holland echt interessant wordt (mijn niet onderbouwde gok). Ik vermoed dat er nog wel een serieuze problemen zouden kunnen zijn om een spoorbaan over de Afsluitdijk rendabel te maken.
Misschien, wie weet.

De Kop van Noord-Holland en Friesland zijn niet echt redelijk bevolkt.
pi_76878443
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 01:22 schreef Ofyles2 het volgende:
De Kop van Noord-Holland en Friesland zijn niet echt redelijk bevolkt.
Ja, precies, dat blijft helaas een probleem voor een verbinding over de Afsluitdijk denk ik.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 01:28:26 #226
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76878597
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 01:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, precies, dat blijft helaas een probleem voor een verbinding over de Afsluitdijk denk ik.
In feite zou alleen een rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Leeuwarden (zonder tussenstops) volstaan.

Maar gezien de infrastructurele perikelen duurt het decennia voordat de lijn zichzelf terugverdient.
pi_76878824
Ik denk dat een Zuiderzeelijn een stuk rendabeler is, en ook nog een stuk goedkoper in aanleg... En qua reistijd zal het ook niet zo gek veel uit maken denk ik.
pi_76881436
Aanleggen maar. Ik vind het prima. Die lijn mag zelfs door m'n achtertuin lopen. Alles voor nieuwe treintrajecten.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 03:45:28 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76881529
Des te meer kilometers zijn er te maken... en het wordt natuurlijk helemaal leuk als je de eerste (proef)rit te pakken hebt.
pi_76883292
Och jee, de firma FairyTaleRail presenteert weer wat plannen
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
pi_76883408
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 01:36 schreef KapiteinT het volgende:
Ik denk dat een Zuiderzeelijn een stuk rendabeler is, en ook nog een stuk goedkoper in aanleg... En qua reistijd zal het ook niet zo gek veel uit maken denk ik.
Als ze nou eerst eens beginnen met de spoorlijn van Groningen van Heerenveen.
pi_76883656
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 03:37 schreef Socios het volgende:
Aanleggen maar. Ik vind het prima. Die lijn mag zelfs door m'n achtertuin lopen. Alles voor nieuwe treintrajecten.
Dit huis niks voor jou?

  zaterdag 16 januari 2010 @ 10:53:12 #233
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76883745
quote:
In de late avond van 15-1 zijn de 510+808 vanuit Wt naar Zlr overgebracht.
Oftewel weer 2 stellen weg, gisterAVond.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:34:02 #234
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76884594
Zojuist mijn online foto album weer bijgewerkt, met onder andere foto's van de Alpen Expres.
Klik hier en kies dan voor 15 januari
pi_76885588
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 10:33 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Als ze nou eerst eens beginnen met de spoorlijn van Groningen van Heerenveen.
Of HSL stops bij Zoetermeer
pi_76886682
+ 139 voor de Thalys op dit moment, iets gebeurd?
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_76886712
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:44 schreef Lemjur het volgende:
+ 139 voor de Thalys op dit moment, iets gebeurd?
Neuh, is doodnormaal
pi_76887353
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vermoed dat er nog wel een serieuze problemen zouden kunnen zijn om een spoorbaan over de Afsluitdijk rendabel te maken.
Zo'n lijn is ook niet rendabel, tenzij de weg opgebroken wordt en al het vervoer over de dijk over het spoor gaat.
So we just called him Fred too
pi_76889453
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:04 schreef Cothen het volgende:

[..]

Zo'n lijn is ook niet rendabel, tenzij de weg opgebroken wordt en al het vervoer over de dijk over het spoor gaat.
Ik zeg, DOEN
pi_76889490
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:10 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik zeg, DOEN
Echt niet, stel dat ik naar Noord-Holland wil, moet ik ineens omrijden via Amsterdam.
pi_76889932
Blegh. Ik heb het helemaal gehad met de treinen. Normaal rijden er zes intercitys per uur tussen Amersfoort en Utrecht. Nu al een paar weken slechts twee. Het is iedere dag opnieuw alsof ik in een recordpoging voor het Guinness Book of REcords ben beland; hoeveel mensen kun je in een trein proppen?

Prutsers.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:32:03 #242
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76890137
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:11 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Echt niet, stel dat ik naar Noord-Holland wil, moet ik ineens omrijden via Amsterdam.
Neem dan de autotrein
Of laat je auto thuis staan, en ga met de trein
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:25 schreef k_man het volgende:
Blegh. Ik heb het helemaal gehad met de treinen. Normaal rijden er zes intercitys per uur tussen Amersfoort en Utrecht. Nu al een paar weken slechts twee. Het is iedere dag opnieuw alsof ik in een recordpoging voor het Guinness Book of REcords ben beland; hoeveel mensen kun je in een trein proppen?

Prutsers.
Oud, oud en nog meer oud nieuws
Is al 2 weken bekend dat er minder treinen rijden, 2x per uur een IC.
Staat zelf op ns.nl
pi_76890171
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:25 schreef k_man het volgende:
Blegh. Ik heb het helemaal gehad met de treinen. Normaal rijden er zes intercitys per uur tussen Amersfoort en Utrecht. Nu al een paar weken slechts twee. Het is iedere dag opnieuw alsof ik in een recordpoging voor het Guinness Book of REcords ben beland; hoeveel mensen kun je in een trein proppen?

Prutsers.
dan neem je de stoptrein, die is een heule 6 minuten langzamer, of je reist via hilversum, ben je wel 15 minuten langer onderweg

Of kan je zwakke lichaampje het niet meer aan om 15 minuten te staan?

en ja, leuk is anders
pi_76890410
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:32 schreef greavy het volgende:
Oud, oud en nog meer oud nieuws
Is al 2 weken bekend dat er minder treinen rijden, 2x per uur een IC.
Staat zelf op ns.nl
Ja, dus? Maakt dat het aangenamer om als haringen in een ton vervoerd te worden of zo?
pi_76890497
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:33 schreef Yreal het volgende:
dan neem je de stoptrein, die is een heule 6 minuten langzamer, of je reist via hilversum, ben je wel 15 minuten langer onderweg
Da's een vertraging van 100%.
quote:
Of kan je zwakke lichaampje het niet meer aan om 15 minuten te staan?

en ja, leuk is anders
Staan is tot daar aan toe. Op het balkon staan met 25 anderen is een stukje minder. Zeker als er van achteren iemand continu in je rug staat te duwen, terwijl je heel erg je best aan het doen bent om niet steeds tegen de billen van de dikke meneer voor je te staan.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 januari 2010 @ 14:44:42 #246
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76890536
en er is in de coup geen plaats meer om te staan?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76890626
Voordat k_man verder wordt 'aangevallen'; het is in de eerste plaats natuurlijk volkomen geschift dat de NS op een dergelijk traject maar 2 IC's per uur rijdt..
pi_76890681
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:44 schreef Peterselieman het volgende:
en er is in de coup geen plaats meer om te staan?
Nee. Hele gangpad staat ook vol.

Als ik op het perron ben voordat de trein er is, gaat het wel redelijk hoor. Ik ben wel een 'geoefende instapper' inmiddels. Als ik een beetje laat ben en de trein er al staat, dan is het een drama. Iedereen wil toch in de spits heen en terug. Niet alleen is het aantal treinen teruggebracht van 6 naar 2, maar de 2 treinen die wel rijden zijn ook nog eens een stuk korter. Ik denk dat er vijf keer zoveel mensen in n trein moeten als tijdens de normale dienstregeling. En in de psits, op een van de drukste trajecten, is het dan heul vol.
pi_76890876
Op tijd op het perron zijn, strategisch opstellen (dus kijk ook of de trein vrij hard of al langzaam aan komt rijden en als de trein van een A of B perron vertrekt kijk dan waar de middelste wissels liggen, op Amsterdam Centraal is dat duidelijk te zien) en direct gaan zitten als je een zitplaats zit. Zo lukt het mij bijna altijd wel om een zitplaats te krijgen. Geen goedpratertje, maar tips om van een vervelende situatie het beste te maken.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 januari 2010 @ 14:56:16 #250
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76890880
Tsja, wat wil je ook als er zo veel treinen stuk zijn. In Zwolle en Onnen staat het behoorlijk vol met treintjes die wachten op reparatie. Het uitkleden van de dienstregeling is helaas dus wel noodzakelijk.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')