quote:
AMSTERDAM - Wetenschappers hebben een nieuw soort reuzenspin geïdentificeerd in een grensgebied tussen Israël en Jordanië.
Onderzoekers van de Universiteit van Haifa troffen de spin aan in de zandduinen van de Arava-vallei in het zuiden van Israël. Het dier heeft voorlopig de naam Cerbalus Aravensis gekregen.
De spin valt vooral op door zijn gigantische afmetingen. Zijn poten beslaan een gemiddelde breedte van ongeveer 14 centimeter.
“Het is zeer ongewoon om een nieuw soort spin van dit formaat te ontdekken in dit deel van de wereld”, verklaart hoofdonderzoeker Uri Shanas in het Amerikaanse tijdschrift Wired.
Bespringen
Over de leefgewoontes van de reuzenspin is nog weinig bekend. De wetenschappers vermoeden dat het dier niet actief jaagt op prooien, maar zich schuil houdt in een hol van waaruit hij insecten bespringt die toevallig voorbij lopen. De opening van het hol camoufleert de spin vermoedelijk met zand.
Het is echter maar de vraag hoe lang de reuzenspin nog kan overleven.
Mijnen
Veel diersoorten in de Israëlische zandduinen worden ernstig bedreigd door menselijke activiteit. Zo heeft de regering van Israel onlangs besloten om mijnen te plaatsen in het gebied
Kijk dan ook in dit topic en niet in mijn fotoboekquote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:01 schreef NanKing het volgende:
Ik krijg de neiging om te gillen alleen al van de foto. En dan ben ik niet eens arachnofobisch aangelegd
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:03 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kijk dan ook in dit topic en niet in mijn fotoboek
Schattig!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:58 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verzin eens niet van die ingewikkelde namen voor spinnen![]()
Leuke pootjes... 14 cm
Dat dus.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:59 schreef Posdnous het volgende:
Gelukkig kwam ik toch al niet in Israel.
Ik wilde net zeggen, 't is een flinke jongen maar om een mijn af te laten gaan is wel wat meer nodig.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:04 schreef Flurry het volgende:
Alsof zo'n spin een mijn laat ploffenen ná het leggen hebben ze lekker het hele gebied voor henzelf
Letter lijk en figuur lijk! Hahaquote:Op donderdag 14 januari 2010 03:59 schreef Sinceria het volgende:
Monsterspin.
Hahah! 14 cm! kom maar naar mij!! Haha!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:30 schreef Chanty het volgende:
Als ie maar daar blijft.... 14 cm brrrrr
quote:
In de taxonomie benoem je zo het genus 'Cerbalus' en de soort 'aravensis'.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:58 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verzin eens niet van die ingewikkelde namen voor spinnen![]()
Leuke pootjes... 14 cm
Geen buitenste kaken al zijn het de eerste ledematen naast de kaken.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Schattig!Lijkt net boxhandschoentjes aan te hebben bij die twee voorste pootachtige dingetjes buitenste kaken hoorde ik net een collega zeggen.
[ afbeelding ]
Verder erg mooi beessie, maar goed ik hou wel van de creeps and crawlers van moedertje natuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |