Oh, nou. Om daar dan even op in te gaan:quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:58 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Al vnaf de OP had ik het ove platte clichématige teksten.
Bweheh inderdaadquote:Op woensdag 13 januari 2010 13:57 schreef H.FR het volgende:
[..]
Jij denkt dat de uitgever hier geen grote vinger in de pap heeft?
Een echte schrijver verlangt (afdoende) artistieke vrijheid. En dan komt het inderdaad voor dat hun boeken geweigerd worden bij uitgevers - zijn die schrijvers dan niet juist compromisloos?quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:02 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Bweheh inderdaad
Er zijn genoeg schrijvers te vinden (die het inmiddels wél gemaakt hebben) waarvan hun boek meerdere malen bij verschillende uitgevers geweigerd is. Of misschien moesten ze het boek wel aanpassen voor de uitgever het boek wilde uitgeven.
Hoor je vaak genoeg hoor
Wie zegt dat de schrijvers geen compromis hebben geregeld met hun uitgevers?quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:06 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Een echte schrijver verlangt (afdoende) artistieke vrijheid. En dan komt het inderdaad voor dat hun boeken geweigerd worden bij uitgevers - zijn die schrijvers dan niet juist compromisloos?
Je bedoelt al die Britse bandjes?quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:58 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat dat mijn eigen mening is, dat ik Nederlands niet de mooiste taal van de wereld vind.
Komt vooral omdat grammatica- en spellingsregels ieder half jaar veranderen, en goede manieren om jezelf op een duidelijke manier uit te drukken moeilijk te vinden zijn (nogmaals: voor mij).
[..]
Jij had niet door dat hij ieder woord exact en precies en netjes en overdreven articuleert?
Daar erger ik mij dus echt kapot aan, ondanks dat het een mooi nummer is.
[..]
Daar gaat het dan ook helemaal niet om.
Een Italiaan die in Nederland woont en een Nederlands lied gaat schrijven zou hier ook raar aangekeken worden.
Dat gaat echter niet op voor bijv. Amerika en Engeland, die landen verwelkomen graag buitenlanders, mits hun nummer goed is en te begrijpen is. Er zijn in ieder geval genoeg mensen die helemaal niet uit Amerika komen in de Amerikaanse hitlijsten te zien.
Nee.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:09 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Je bedoelt al die Britse bandjes?
Doe jezelf dit dan niet langer aan, en ga over op je Engelsquote:Op woensdag 13 januari 2010 13:58 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat dat mijn eigen mening is, dat ik Nederlands niet de mooiste taal van de wereld vind.
Komt vooral omdat grammatica- en spellingsregels ieder half jaar veranderen, en goede manieren om jezelf op een duidelijke manier uit te drukken moeilijk te vinden zijn (nogmaals: voor mij).
Jep, da's onze Boudewijn. Erg mooi en duidelijk Nederlands, wat jij evengoed lelijk mag vinden. Maar dat is helemaal niet inherent aan onze taal, Frank Boeijen en Rick de Leeuw articuleren bijvoorbeeld amper, en hebben een veel meer glijdende en speelse zang.quote:Jij had niet door dat hij ieder woord exact en precies en netjes en overdreven articuleert?
Daar erger ik mij dus echt kapot aan, ondanks dat het een mooi nummer is.
Ik zie het verschil echt niet. In welke zin verwelkomen ze graag buitenlanders? Je kunt als buitenlander amper regelen in Amerika te gaan wonen, laat staan dat je het er gaat maken. Daarbij ergeren genoeg Engelsen zich aan slecht of oppervlakkig Engels.quote:Daar gaat het dan ook helemaal niet om.
Een Italiaan die in Nederland woont en een Nederlands lied gaat schrijven zou hier ook raar aangekeken worden.
Dat gaat echter niet op voor bijv. Amerika en Engeland, die landen verwelkomen graag buitenlanders, mits hun nummer goed is en te begrijpen is. Er zijn in ieder geval genoeg mensen die helemaal niet uit Amerika komen in de Amerikaanse hitlijsten te zien.
quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:09 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk kansloos dat je iedereen ongelijk geeft als diegene niet jouw eigen mening deelt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:13 schreef Tederheidsmachine het volgende:
[..]
Deze moet ik even quoten.Als iemand het niet eens is met jouw mening hoeft dat niet gelijk te betekenen dat diegene ongelijk heeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus nee, het was geen grapje![]()
Maar klagen dat iemand tijdens een discussie tegen je argumenten in gaat is natuurlijk wel een beetje retarded, hè?quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:14 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Als iemand het niet eens is met jouw mening hoeft dat niet gelijk te betekenen dat diegene ongelijk heeft.
Dus nee, het was geen grapje
Van klassiekers als Lolita of Tropic Of Cancer weet ik dat ze geen uitgever vonden omdat ze te compromisloos waren. Schrijvers die hun boek laten aanpassen voor de massa (en dan heb ik het niet over komma's), kunnen op mijn argwaan rekenen. Is dat zo raar?quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:09 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Wie zegt dat de schrijvers geen compromis hebben geregeld met hun uitgevers?
En waarom zouden schrijvers afdoende artistieke vrijheid moeten verlangen om een échte schrijver te zijn?
In principe is iedereen die een boek schrijft dat mensen met plezier lezen een échte schrijver.
Die laatste is inderdaad sig-waardigquote:Waarom moet jij overal tegenin gaan?
Kun je dan niet gewoon éventjes iemand gelijk geven, ookal is het maar deels?
Ik vind het behoorlijk kansloos dat je iedereen ongelijk geeft als diegene niet jouw eigen mening deelt.
Zoals je al misschien door had doe ik dat vaak genoeg als ik er even niet in het Nederlands uit kan komenquote:Op woensdag 13 januari 2010 14:11 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Doe jezelf dit dan niet langer aan, en ga over op je Engels.
Allemaal leuk en aardig, maar dat maakt inderdaad nog niet dat ik het nummer daardoor geweldig ga vinden ofzo.quote:[..]
Jep, da's onze Boudewijn. Erg mooi en duidelijk Nederlands, wat jij evengoed lelijk mag vinden. Maar dat is helemaal niet inherent aan onze taal, Frank Boeijen en Rick de Leeuw articuleren bijvoorbeeld amper, en hebben een veel meer glijdende en speelse zang.
Aangezien je ontzettend veel buitenlanders met Engelstalige nummers in de Amerikaanse hitlijsten ziet staan, maar nauwelijks buitenlanders met Nederlandstalige nummers in de Nederlandse hitlijsten (Marokkanen uitgezonderd met hun 'hippe raps'quote:[..]
Ik zie het verschil echt niet. In welke zin verwelkomen ze graag buitenlanders? Je kunt als buitenlander amper regelen in Amerika te gaan wonen, laat staan dat je het er gaat maken. Daarbij ergeren genoeg Engelsen zich aan slecht of oppervlakkig Engels.
Ik klaag er niet over hoor, ik zeg gewoon dat ik het kansloos vind.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:17 schreef Tederheidsmachine het volgende:
[..]
Maar klagen dat iemand tijdens een discussie tegen je argumenten in gaat is natuurlijk wel een beetje retarded, hè?
Dat ligt dan weer aan jóúw persoonlijke voorkeuren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:18 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Van klassiekers als Lolita of Tropic Of Cancer weet ik dat ze geen uitgever vonden omdat ze te compromisloos waren. Schrijvers die hun boek laten aanpassen voor de massa (en dan heb ik het niet over komma's), kunnen op mijn argwaan rekenen. Is dat zo raar?
Maar.. Hoe is hun boek er dan gekomen? Want in elk boek wordt wel iets aangepast.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:18 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Van klassiekers als Lolita of Tropic Of Cancer weet ik dat ze geen uitgever vonden omdat ze te compromisloos waren. Schrijvers die hun boek laten aanpassen voor de massa (en dan heb ik het niet over komma's), kunnen op mijn argwaan rekenen. Is dat zo raar?
[..]
Die laatste is inderdaad sig-waardig
Die loze kreten over 50 nummers voor elk album, en uitgevers die boeken schrijven waren onomstootbare feiten?quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:19 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ik klaag er niet over hoor, ik zeg gewoon dat ik het kansloos vind.
Iemands mening kun je niets tegen doen, maar als je met jouw meningen als argument tegen feiten in gaat, dat is inderdaad behoorlijk retarded
Iets wezenlijks? Door de uitgever? In élk boek? Bron?quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:22 schreef H.FR het volgende:
[..]
Maar.. Hoe is hun boerk er dan gekomen? Want in elk boek wordt wel iets aangepast.
Dat is raar, ik zou toch zweren dat ik de persoonlijke voorkeuren van zeventien willekeurige Nieuw-Zeelanders aan het verwoorden was.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:20 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Dat ligt dan weer aan jóúw persoonlijke voorkeuren.
Je doet het erom hequote:Op woensdag 13 januari 2010 13:59 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Oh, nou. Om daar dan even op in te gaan:
Dat heeft te maken met de 'skills' van de artiest zélf, niet het feit dat hij zijn liedjes in het Engels schrijft.
Dat was ik niet, maar H.FR.quote:Op woensdag 13 januari 2010 14:24 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Die loze kreten over 50 nummers voor elk album, en uitgevers die boeken schrijven waren onomstootbare feiten?
Ghehe, alweer kon ik er niet opkomenquote:Op woensdag 13 januari 2010 14:41 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Je doet het erom heIn dit geval is er echt geen excuus mogelijk, vaardigheden was een uitstekende vertaling geweest.
Jezus Christus wat ben jíj erg zegquote:Op woensdag 13 januari 2010 14:26 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Iets wezenlijks? Door de uitgever? In élk boek? Bron?
Dat dusquote:Op woensdag 13 januari 2010 15:07 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Jezus Christus wat ben jíj erg zeg
Ga je er nou alleen op in omdat hij iets zegt en jij wat te zeiken wilt hebben, of ben je serieus zo dom?
Jij denkt blijkbaar dat letterlijk ieder schrijfsel wat een schrijver schrijft (waar hij/zij soms jaren overdoet) ook daadwerkelijk zo in het boek terecht komt?
Ik ben overigens niet degene die hier in dit topic heeft gezegd dat er geen Nederlanders zijn die geloofwaardig Engels kunnen produceren. Het kan best mooi zijn als iemand niet in zijn eigen taal zingt. Ben het er alleen niet mee eens dat Engels over het algemeen betere uitdrukkingen zou hebben. Natuurlijk bestaan er een hoop Engelse woorden en constructies waar niet direct een efficiënte Nederlandse vertaling voor bestaat maar het omgekeerde geldt ook.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:05 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Dat was ik niet, maar H.FR.
[..]
Ghehe, alweer kon ik er niet opkomen
Wel raar dat er bij mij eerder Engelse woorden te binnen schieten dan alledaagse Nederlandse woorden
Overigens is het wel zo dat de basis van een goed nummer, of juist de oorzaak van een slecht nummer, de vaardigheden zijn van de artiest. En dus niet met het feit dat hij in het Engels zingt.
Als een artiest dus slecht Engels kan, en schrijft een Engelse tekst, ja: Dán is het een kutnummer. Maar niet alle Engelse teksten van Nederlandse bodem zijn per definitie slecht of kut.
Welke interpretatie jij daarop hebt is dan aan jou, maar niet aan de Engelse teksten.
Maarja, nou moet ik echt spullies klaarmaken en gaan werken
Succes TS met je koppige bekrompen ideetjes
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |