abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4061161
Van een supporterssite:

Rellen ondanks voetbalwet

De afgelopen periode wordt er in Nederland veel gesproken over de voetbalwet, die al geruime tijd bestaat in het Verenigd Koninkrijk. Dit allemaal naar aanleiding van problemen met diverse supportersgroeperingen, maar met name vanwege de aanstaande verkiezingen (15 mei 2002).

Schijnbaar is het makkelijk om over de rug van voetbalsupporters zieltjes te winnen, want in de publieke opinie krijgt deze groepering (in tegenstelling tot vele andere groeperingen) altijd de zwarte piet toebedeeld.

Dat de voetbalwet aan de andere kant van de Noordzee niet altijd succesvol is, blijkt wel uit de gebeurtenissen die de afgelopen week hebben plaatsgevonden. Hier volgt een opsomming:

Dinsdag 30 april 2002:
123 Manchester United supporters gearresteerd en huiswaarts gestuurd als gevolg van ongeregeldheden na de Champions (?) League wedstrijd Bayer Leverkusen - Manchester United. Vechtpartijen braken uit in Leverkusen en in het nabijgelegen Köln, waar een dansfeest plaats vond.

Woensdag 1 mei 2002:
De politie van South-Wales heeft een aantal Cardiff supporters opgepakt na ongeregeldheden, die plaats vonden na de verloren wedstrijd tegen Stoke City in Cardiff (0-2). Hierdoor plaatste Stoke zich voor een finalewedstrijd tegen Brentford voor een plaats in Division 1. Drie agenten moesten opgenomen worden in het ziekenhuis en een aantal andere agenten liepen kleinere verwondingen op, nadat 600 Cardiff fans de confrontatie zochten met de 800 aanwezige Stoke aanhangers.

Donderdag 2 mei 2002:
In de laatste minuut scoort Birmingham de winnende goal op The New Den tegen Millwall. Dit resulteert in de uitschakeling van Millwall voor een promotiewedstrijd tegen Norwich City voor een plaats in de FA Premier League. Als gevolg hiervan breken ongeregeldheden uit, waarbij ongeveer 50 agenten verwondingen opliepen en zeven arrestaties zijn gedaan.

In Nederland wordt graag verwezen naar Engeland, waarbij het altijd koek en ei zou zijn rond voetbalwedstrijden, maar een supporter die wel eens wedstrijd in Engeland heeft bijgewoond weet dat dit niet zo is. In tegendeel zelfs.

Wanneer een club tegen degradatie vecht, voor promotie of prijzen strijdt dan is er een reële kans dat een wedstrijd of dat het tussen de supportersgroepen escaleert. Met of zonder voetbalwet.

-k00pa

pi_4061449
Elke wet tegen supportersgeweld ben ik voor. Wat is jouw probleem daarmee

Je moet wel een behoorlijke randmongool zijn om tegen te zijn. Maar dat zijn die figuren dan ook.

[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
pi_4061473
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 15:13 schreef k00pa het volgende:
Van een supporterssite:

Rellen ondanks voetbalwet

-snip-

-k00pa

Mensen doden elkaar ook terwijl het volgens wet verboden is, ook die wetten afschaffen?
pi_4061672
Dat is iets HEEEL anders.

Zal ik een andere keer wel uitleggen, ik moet nu werken.

Mzzl

-k00pa

pi_4061737
Voetbal dient gewoon AFGESCHAFT te worden.

ik wordt doodziek van al die zendtijd die wordt besteedt aan dat domme rotspel. En dan staan er overal in den lande stadions die volgepakt worden met idioten die grof geld betalen om met zn allen een beetje liedjes te zingen en te kijken naar een paar gasten die hebben bewezen dat ze goed met een bal kunnen spelen (en daar zwaar voor betaald worden vaak)
En als er dan iets gebeurt wat een deel van de "voetbalfans" niet aanstaat, nou dan sla je toch je medemens in elkaar? Simpel.
Het zal allemaal weer aan mij liggen, maar meeloperiger dan een voetbalfan kan iemand niet worden in mijn ogen...

verlegen megalomaan
  zaterdag 4 mei 2002 @ 18:56:37 #6
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4062534
Dit zijn punten die m.i. in een voetbalwet moeten worden opgenomen:

1-Gewoon keihard optreden bij elke overtreding/provocatie, 2 jarig stadion verbod bij overtreding,
2-controleren op ID (net als aan de grens)
3- Clubs aansprakelijk stellen voor rellen en vandalisme.
4-Geen politie beschikbaar stellen in -en rond het stadion... alleen erbuiten. Veiligheid in stadions moeten de clubs zlef regelen, doen ze dat niet goed? licentie intrekken.
5-Vandalisme in treinen etc.. moet betaald worden door clubs, die daarop dan weer hun eigen maatregels kunnen nemen.
6-Combikaarten bij allen uit-wedstrijden verplichten.
7- Wedstrijden direct stilleggen bij kwetsende spreekkoren en club straffen bijv. geen supporters bij volgende thuiswedstrijd/punten in mindering brengen.

Alleen zo heb je kans dat het wordt opgelost.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 4 mei 2002 @ 19:11:26 #7
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4062633
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 18:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dit zijn punten die m.i. in een voetbalwet moeten worden opgenomen:

1-Gewoon keihard optreden bij elke overtreding/provocatie, 2 jarig stadion verbod bij overtreding,
2-controleren op ID (net als aan de grens)
3- Clubs aansprakelijk stellen voor rellen en vandalisme.
4-Geen politie beschikbaar stellen in -en rond het stadion... alleen erbuiten. Veiligheid in stadions moeten de clubs zlef regelen, doen ze dat niet goed? licentie intrekken.
5-Vandalisme in treinen etc.. moet betaald worden door clubs, die daarop dan weer hun eigen maatregels kunnen nemen.
6-Combikaarten bij allen uit-wedstrijden verplichten.
7- Wedstrijden direct stilleggen bij kwetsende spreekkoren en club straffen bijv. geen supporters bij volgende thuiswedstrijd/punten in mindering brengen.

Alleen zo heb je kans dat het wordt opgelost.

jij weet echt waar je het over hebt zeg
behalve dat het praktisch onuitvoerbaar is, is het ook wettelijk niet haalbaar!..

[edit]wat toegevoegd!

[Dit bericht is gewijzigd door Frenkie op 04-05-2002 19:17]

zaterdag 4 mei 2002 @ 19:12:22 #8
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4062638
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 16:43 schreef k00pa het volgende:
Dat is iets HEEEL anders.

Zal ik een andere keer wel uitleggen, ik moet nu werken.

Mzzl

-k00pa

Koopa bedoelt dat iedereen denkt dat een voetbalwet alles oplost. En helaas blijkt uit zijn verhaal dat dat niet zo is.!
pi_4062664
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 19:11 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Tja idd..

Zeker nog nooit bij een voetbalwedstrijd geweest ofzo..

--
edit: reactie op hierboven:
Die Utregter ziet de dingen wel goed zeg (serieus!)

Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_4062697
Afschaffen!

Alle voetbalfans verplicht verhuizen naar Atlantis!

Meer ruimte voor Pim!

verlegen megalomaan
  zaterdag 4 mei 2002 @ 19:22:16 #11
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4062717
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 19:20 schreef pitje het volgende:
Afschaffen!

Meer ruimte voor Pim!

ophoeren jij gefrustreerde nerd!
  zaterdag 4 mei 2002 @ 19:36:45 #12
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4062850
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 19:11 schreef Frenkie het volgende:

[..]

behalve dat het praktisch onuitvoerbaar is, is het ook wettelijk niet haalbaar!..

[edit]wat toegevoegd!

-Ik denk het wel, dat punt van de politie in de stadions dat gebeurt al in de Arena sinds kort.
-dat punt van verplicht legitimeren kan ook, iedereen kan eigen regels tot toegang stellen op privé terrein, zelfs de supermark kan dat..gewoon paspoort/rijbewijs..vragen.
-dat van de strenge straffen is best wettelijk te regelen...
-dat punt van de combikaarten gebeurt nu ook al in risicowedstrijden...
-DAt punt van de treinen/vandalisme...hey, waarom moet ik/de belastingbetaler (indirect) dat betalen, is dat fair?? als je de clubs aansprakelijk stelt zal je zien dat zij heel snel met afdoende maatregelen komen vwb stadionverboden etc...

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste punten die ik heb genoemd ook daadwerkelijk in die voetbalwet gaan komen, bijna alle partijen (ook de linkse)zijn het over het meerendeel van de maatregelen eens, het is slechts een kwestie van tijd.

en ik ben overigens ook een voetballiefhebber, maar ik vind het gewoon walgelijk dat er altijd weer een aantal supporters zijn die het voetbal neerhalen tot een sport voor relschoppers, ook voor het voetbal zelf is het nodig dat er wat gebeurd, ik wil later ook nog gezellig met mijn kinderen naar het stadion kunnen...

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_4062975
-Ik denk het wel, dat punt van de politie in de stadions dat gebeurt al in de Arena sinds kort.
-----------------------------------------------
Ja en daar zijn ook geen rellen meer ?

-dat punt van verplicht legitimeren kan ook, iedereen kan eigen regels tot toegang stellen op privé terrein, zelfs de supermark kan dat..gewoon paspoort/rijbewijs..vragen.
Oja dus voor de 1% relschoppers moet 99%, dus vaders met kinderen zich gaan legitimeren ? En zowieso, dat geeft wachtrijen van hier te Tokyo.

-dat van de strenge straffen is best wettelijk te regelen...
----------------------------------------------
Dat wordt nu dus ook al gedaan in Engeland, en je ziet wat het oplevert !

-dat punt van de combikaarten gebeurt nu ook al in risicowedstrijden...
---------------------------------------------

Combiregelingen zorgen er alleen maar voor dat supporters buiten de combi omreizen, waardoor ze in thuisvakken komen te zitten.

-DAt punt van de treinen/vandalisme...hey, waarom moet ik/de belastingbetaler (indirect) dat betalen, is dat fair?? als je de clubs aansprakelijk stelt zal je zien dat zij heel snel met afdoende maatregelen komen vwb stadionverboden etc...
--------------------------------------------

Word volgens mij al gedaan.

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste punten die ik heb genoemd ook daadwerkelijk in die voetbalwet gaan komen, bijna alle partijen (ook de linkse)zijn het over het meerendeel van de maatregelen eens, het is slechts een kwestie van tijd.

en ik ben overigens ook een voetballiefhebber, maar ik vind het gewoon walgelijk dat er altijd weer een aantal supporters zijn die het voetbal neerhalen tot een sport voor relschoppers, ook voor het voetbal zelf is het nodig dat er wat gebeurd, ik wil later ook nog gezellig met mijn kinderen naar het stadion kunnen...

En je legitimeren, als STRONT behandeld worden en je door de politie niet meer veilig voelen in en rond het stadion. Nou veel plezier ! Als het bij het voetbal niet meer kan, dan gaan die groepen naar het ijshockey. Net zo makkelijk.

-k00pa

pi_4062999
Oja: als die voetbalwet erdoorheen komt, worden voetbalsupporters in Nederland voortaan behandeld al 2e rangs burgers die VEEL harder gestraft worden dan mensen die niet naar het voetbal gaan. Is nu ook al zo. Als je nu wildplast dan krijg je 450 euro boete+ stadionverbod van een paar maanden. Op straat krijg je een procesverbaal en misschien 40 euro boete.

Krankzinnig.

-k00pa

pi_4063928
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 19:53 schreef k00pa het volgende:
Oja: als die voetbalwet erdoorheen komt, worden voetbalsupporters in Nederland voortaan behandeld al 2e rangs burgers die VEEL harder gestraft worden dan mensen die niet naar het voetbal gaan. Is nu ook al zo. Als je nu wildplast dan krijg je 450 euro boete+ stadionverbod van een paar maanden. Op straat krijg je een procesverbaal en misschien 40 euro boete.

Krankzinnig.

-k00pa

Nee, voetbalsupporters betrekken er mensen bij die helemaal niks met voetbal te maken willen hebben, omdat ze een wedstrijdje moeten zien. Ik doel nu natuurlijk op de Utrechtsupporters. Nee, das denken aan de medemens. Bij voetbalwedstrijden loop je nu al meer gevaar dan als je over straat loopt op rellen. Tis lullig maar het is wel zo. Je hoort elke week wel over de shit die er gebeurd, dat kan niet langer, dat ik, die amper voetbal kijkt, en liever de Arena betreed om de Admirals te zien, indirect moet meebetalen aan die so called supporters. Net zoals in het echte leven moeten de goede supporters onder de slechte lijden.

Het is toch jammerlijk dat het zover heeft moeten komen? Ga eens kijken als voetbalfan of supporter of so called supporter wat er allemaal is fout gegaan in de jaren. Steek eens hand in eigen boezem en accepteer de consequenties, of je het leuk vind of niet.

zondag 5 mei 2002 @ 00:41:32 #16
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_4065856
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 19:20 schreef pitje het volgende:
Afschaffen!

Meer ruimte voor Pim!

*klop klop* Zou je je voetbalhaat hier kunnen vortzetten? ik haat voetbal!!!! DANK U!
It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
pi_4066041
quote:
Nee, voetbalsupporters betrekken er mensen bij die helemaal niks met voetbal te maken willen hebben, omdat ze een wedstrijdje moeten zien. Ik doel nu natuurlijk op de Utrechtsupporters. Nee, das denken aan de medemens. Bij voetbalwedstrijden loop je nu al meer gevaar dan als je over straat loopt op rellen. Tis lullig maar het is wel zo. Je hoort elke week wel over de shit die er gebeurd, dat kan niet langer, dat ik, die amper voetbal kijkt, en liever de Arena betreed om de Admirals te zien, indirect moet meebetalen aan die so called supporters. Net zoals in het echte leven moeten de goede supporters onder de slechte lijden.

Het is toch jammerlijk dat het zover heeft moeten komen? Ga eens kijken als voetbalfan of supporter of so called supporter wat er allemaal is fout gegaan in de jaren. Steek eens hand in eigen boezem en accepteer de consequenties, of je het leuk vind of niet.

Figuren zoals jij bevestigen m'n mening over mensen die nooit een voetbalstadion binnenkomen maar nog eens een keer of 2. Dank je.

-k00pa

pi_4066621
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 21:46 schreef slakkie het volgende:

[..]

Ga jij lekker bij Heerenveen kijken of ga dammen ofzo, jij snapt er echt 0,0 van....

Vind het prima hoor, als ze het ergste tuig wat puur voor de rellen komt liquideren, maakt me niet uit maar het vervelende is dat er onrechtvaardig opgetreden wordt door diverse instanties.
Maar dat merk je pas als je vaak naar wedstrijden toegaat en fantiek meeleeft met je club, dus jij moet gewoon je mond houden.

pi_4067992
quote:
Op zondag 05 mei 2002 01:46 schreef Hagenees het volgende:
Ga jij lekker bij Heerenveen kijken of ga dammen ofzo, jij snapt er echt 0,0 van....
Ajax - Heereveen, Halve finale Amstel Cup, Amsterdam Arena.
quote:
Maar dat merk je pas als je vaak naar wedstrijden toegaat en fantiek meeleeft met je club, dus jij moet gewoon je mond houden.
Omdat mijn mening je niet aanstaat? Sorry...
  zondag 5 mei 2002 @ 11:28:42 #20
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4068640
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 5 mei 2002 @ 11:31:32 #21
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_4068664
quote:
Op zondag 05 mei 2002 11:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[afbeelding]
Dat beloofd nog wat vandaag!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_4072281
Weer een voorbeeld dat je het niet tegen kan houden zolang Nederland een vrij land is.

-k00pa

zondag 5 mei 2002 @ 19:05:20 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4072548
Het zou ook al helpen als ze bij ajax die provocerende Israëlische vlaggen zouden verbieden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 5 mei 2002 @ 22:11:42 #24
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_4074434
quote:
Op zondag 05 mei 2002 19:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het zou ook al helpen als ze bij ajax die provocerende Israëlische vlaggen zouden verbieden.
Mee eens (en dat terwijl de term joden ooit door Utreg supporters bedacht is )
pi_4074463
Voetbalwet
Dat de politiek zich eens bezig houd met bevolkingsgroepen die echt overlast veroorzaken...
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')