abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76554009
Wie heeft het gezien? Gisteren op Nederland 2, de ontzettend indrukwekkende documentaire: Saving Africa's Witch Children.

'Over het weerzinwekkende en angstaanjagende fenomeen, namelijk over kinderen in Nigeria die als heksen worden bestempeld. In de omgeving van de Nigerdelta worden duizenden kinderen geslagen, gemarteld en door angstige ouders en gemeenschappen verlaten, omdat ze worden gezien als heksenkinderen. Corrupte predikanten jagen de goedgelovige dorpsbewoners angst aan en doen hen geloven dat hun kinderen behekst zijn en daardoor dood en verderf brengen. Onder dwang en voor enorme sommen geld bevrijden deze predikanten de kinderen van demonen, maar in de meeste gevallen verlaten deze jonge kinderen hun dorp en hebben een eenzaam en zwervend bestaan. Deze film onderzoekt de oorsprong van deze angstaanjagende epidemie van heksenkinderen in Afrika en laat de personen en kerken zien die hierachter zitten. Ook geeft het een beeld van het werk van de jonge Britse liefdadigheidswerker Gary Foxcroft die, samen met de Afrikaan Sam Itauma, de meer dan 150 heksenkinderen te eten geeft en onderdak en onderwijs biedt. Toen de film in november 2008 in het Verenigd Koninkrijk op televisie werd uitgezonden, heeft de Nigeriaanse overheid de Child's Rights Act aangenomen en aangekondigd dat een ieder die een kind beschuldigt van hekserij 10 jaar gevangenisstraf kan verwachten.'

Ik vond het een afschuwelijke en indrukwekkende documentaire. Mijn hart ging uit naar dat arme 5-jarige meisje Mary. Verstoten door haar familie en het hele dorp. Mishandeld en verbannen.. Haar ogen waren zo leeg.... En de zogenaamde "Christenen" die haar dreigden te vermoorden... En dan dat andere meisje dat doodsbang en in tranen in haar dorp stond, hopend terug te mogen keren. In plaats daarvan dreigde haar lachende buurman haar met zijn machete af te slachten...

En een preview van de Netwerk aflevering van gisteren:

[ Bericht 10% gewijzigd door emss op 08-01-2010 13:26:14 ]
  vrijdag 8 januari 2010 @ 10:26:25 #2
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_76554327
Dus in Nigeria zelf hebben ze ook last van oplichtende Nigerianen.

Triest. Mensen zijn dom. De enige remedie is scholing.
quote:
"People are stupid; given proper motivation, almost anyone will believe almost anything. Because people are stupid, they will believe a lie because they want to believe it's true, or because they are afraid it might be true. People’s heads are full of knowledge, facts, and beliefs, and most of it is false, yet they think it all true. People are stupid; they can only rarely tell the difference between a lie and the truth, and yet they are confident they can, and so are all the easier to fool."
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  † In Memoriam † vrijdag 8 januari 2010 @ 10:27:39 #3
137949 Disana
pi_76554357
Ik heb alleen het alleen in Netwerk gezien en was geschokt. Zoveel primitiviteit en sadisme onder de vlag van religie acht je niet meer mogelijk in deze tijd.
pi_76554480
Dat zou helpen. Maar die Mevrouw de Predikant, de meest invloedrijkste predikant van Nigeria... Helen Ukpabio.. die heeft gestudeerd, heeft geld, heeft gezonde kinderen... toch maakt ze horror films waarmee ze de bevolking bang maakt voor heksenkinderen... En dan ook ontkennen dat het leidt tot mishandeling en afstoting... wat een mens...

En toen ze Mary vroegen wat ze het allerliefste wilde.... zei ze dat ze graag naar school wilde... dus die mensen beseffen wel dat het belangrijk is.. maar als ze het geld of de middelen er niet voor hebben, wat dan? Wat moet je als verstoten 5-jarige?

[ Bericht 27% gewijzigd door emss op 08-01-2010 10:36:21 ]
  vrijdag 8 januari 2010 @ 10:36:13 #5
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_76554631
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 10:31 schreef emss het volgende:
Dat zou helpen. Maar die Mevrouw de Predikant, de meest invloedrijkste predikant van Nigeria... Helen Ukpabio.. die heeft gestudeerd, heeft geld, heeft gezonde kinderen... toch maakt ze horror films waarmee ze de bevolking bang maakt voor heksenkinderen... En dan ook ontkennen dat het leidt tot mishandeling en afstoting... wat een mens...
Ik bedoelde ook scholing van de onderklasse. Als er maar een klein percentage opgeleid is, kan die gemakkelijk misbruik maken van een ongeschoolde onderklasse. Als de onderklasse een beetje realiteitszin krijgt/ heeft zijn ze moeilijker te manipuleren.

Het is alleen geen garantie.

Kijk maar naar het aantal (redelijk) opgeleide mensen in Nederland die blind plat gaan voor alternatieve geneeswijzen, paranormale b*llshit en religie.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_76554712
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 10:31 schreef emss het volgende:
Wat heeft ze gestudeerd dan? Het Nigeriaanse equivalent van vrijetijdskunde zeker?
“Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge: it is those who know little, and not those who know much, who so positively assert that this or that problem will never be solved by science.”
pi_76554715
Ja, wij hebben het geluk dat we in Nederland wonen... maar als je in Afrika zit? Dan is naar school gaan niet altijd zo vanzelfsprekend hoor. We weten allemaal dat het belangrijk is, maar probeer het maar eens voor mekaar te krijgen.. Ik ben blij dat deze kinderen naar school kunnen sinds ze in het opvanghuis wonen... hun ouders/familie zullen wel altijd ignorant blijven.
pi_76560151
Religie is de bron van veel kwaad in de wereld. De andere is geld.

Het blijven helaas waarheden die overeind blijven
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_76560485
Zo zielig die kids... ;-'( Ben je 2 jaar oud, word je in brand gestoken omdat het dorp denkt dat je je moeder hebt vermoord mbv hekserij...

Hier een update (vervolgdocu):

pi_76563312
Barbaren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 14:55:59 #11
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_76564456
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_76916276
hier kun je de hele docu zien.
pi_76916439
Nee hoor, verbaast me niks, integendeel...ik verwacht niks anders van de gemiddelde Afrikaan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_76918068
Sommige landen zijn gewoon afgeschreven. Ik had laatst een presentatie bijgewoond over ontwikkelingssamenwerking waarin de beste man (een bevlogen spreker trouwens) vertelde over het ontwikkelingswerk dat ze deden in Ho Chi Minh city. Dat ging allemaal prima en ze betrokken die Vietnamezen er ook zelf bij en ze kregen wat voor elkaar. Ze waren echter ook in Ghana geweest. Daar hadden ze in samenwerking met de lokale bevolking een zendmast neergezet zodat ze een UMTS verbinding hadden waarmee ze de status van het waterleidingnet dat ze gingen aanleggen konden controleren. Binnen een dag was echter al het koper van die zendmast al gestript . Ze zijn daar dan ook gestopt. Dan kan je nog zo'n goede wil hebben, maar soms is het bij voorbaat al te kansloos om iets van de grond te kunnen krijgen.
pi_76918097
quote:
Op zondag 17 januari 2010 11:08 schreef Hathor het volgende:
Nee hoor, verbaast me niks, integendeel...ik verwacht niks anders van de gemiddelde Afrikaan.
Weet je wel hoe groot en divers Afrika is?
Allah Al Watan Al Malik
pi_76918655
quote:
Op zondag 17 januari 2010 12:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Weet je wel hoe groot en divers Afrika is?
Deze achterlijke denkbeelden beperken zich niet alleen tot Nigeria, maar zijn in heel Afrika aanwezig. Andere voorbeelden: baby's neuken om aids te bestrijden, albino's opjagen etc. Nu zegt dit niet dat alle inwoners van dat continent compleet achterlijk zijn, maar het zegt wel dat het geen unicum is en dus niet verrassend.

Trouwens even een gehele offtopic vermelding:
Ik zit eens naar je sig te kijken en het lijkt me sterk dat je toevallig die quote hebt gekozen. Ik snap dat jij het als Marokkaan niet leuk vindt als er op bepaalde manieren over Marokkanen wordt gepraat, maar dan moet je zelf ook het goede voorbeeld geven en niet een dergelijke sig aannemen. Want als een Nederlander een omgekeerde sig met dezelfde strekking zou hebben, zou hij misschien wel een ban krijgen wegens discriminatie / racisme.
pi_76925427
quote:
Op zondag 17 januari 2010 12:38 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Deze achterlijke denkbeelden beperken zich niet alleen tot Nigeria, maar zijn in heel Afrika aanwezig. Andere voorbeelden: baby's neuken om aids te bestrijden, albino's opjagen etc. Nu zegt dit niet dat alle inwoners van dat continent compleet achterlijk zijn, maar het zegt wel dat het geen unicum is en dus niet verrassend.

Trouwens even een gehele offtopic vermelding:
Ik zit eens naar je sig te kijken en het lijkt me sterk dat je toevallig die quote hebt gekozen. Ik snap dat jij het als Marokkaan niet leuk vindt als er op bepaalde manieren over Marokkanen wordt gepraat, maar dan moet je zelf ook het goede voorbeeld geven en niet een dergelijke sig aannemen. Want als een Nederlander een omgekeerde sig met dezelfde strekking zou hebben, zou hij misschien wel een ban krijgen wegens discriminatie / racisme.
En dan claimen geen Marokkenen-fetish te hebben. Ten tweede is die quote al een eeuwigheid oud. Ten derde slaat die quote evengoed op mij. Ten vierde zijn dergelijke achterlijke denkbeelden helemaal niet in heel Afrika aanwezig. Ten vijfde is dit wel verassend, anders zou het voor ons niet interessant zijn om er een documentaire over te maken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_76925898
quote:
Op zondag 17 januari 2010 15:27 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En dan claimen geen Marokkenen-fetish te hebben. Ten tweede is die quote al een eeuwigheid oud. Ten derde slaat die quote evengoed op mij. Ten vierde zijn dergelijke achterlijke denkbeelden helemaal niet in heel Afrika aanwezig. Ten vijfde is dit wel verassend, anders zou het voor ons niet interessant zijn om er een documentaire over te maken.
Ik heb geen Marokkanen-fetish (alhoewel de vrouwen bijzonder bezienswaardig zijn ), die sig viel me nu pas op eigenlijk. Misschien had ik het beter in een ander topic kunnen vermelden. Maar het stoort mij dat jij als iemand die er een hekel aan heeft als er wat over "zijn" volk wordt gezegd wel wat over andere volken zegt. En wou je soms ontkennen dat als ik in mijn sig een dergelijke quote over Marokkanen zou hebben, ik niet vriendelijk zou worden verzocht deze te verwijderen op straffe van een ban? Als jij vindt dat die ook op jou slaat, prima. Daarom vroeg ik er ook naar omdat het mij wat vreemd overkwam. Maar goed laten we dit niet laten verzanden in een Marokkanen discussie, dit geschil kan wel via PM worden besproken.

Ik vind het vreemd dat je ontkent dat dergelijke denkbeelden niet door heel Afrika aanwezig zijn. Het idee van baby's neuken (maagdelijk) om van aids af te komen komt veel in Zuid-Afrika voor, het opjagen van albino's veel in Tanzania. Dat zijn drie geografisch, cultureel en demografisch gezien totaal verschillende regio's in Afrika. In de buurlanden van bovengenoemde landen komen zulke praktijken ook voor. Dan heb je al een groot deel van Afrika te pakken.

En het is verrassend omdat er niet zoveel over Afrika wordt gesproken. De negertjes in Darfur zijn ook niet belangrijk genoeg voor de Westerse media om over te lullen, terwijl de misstanden daar werkelijk waar schrijnend zijn. Afrika is gewoon niet zoveel over bekend in Europa. Als alle misstanden in Afrika ineens zouden worden getoond, zou iedereen hier steil achterover slaan. Nu kan je ook dat wel weer gaan ontkennen omdat je er vast van overtuigd ben dat ik een racist ben oid. Ik heb geen hekel aan Afrikanen en niet alle Afrikanen zijn achterlijk, maar er zijn daar veel gebieden met naar onze maatstaven compleet achterlijke denkbeelden.
pi_76926247
quote:
Op zondag 17 januari 2010 15:37 schreef ThaMadEd het volgende:

Ik heb geen Marokkanen-fetish (alhoewel de vrouwen bijzonder bezienswaardig zijn ), die sig viel me nu pas op eigenlijk. Misschien had ik het beter in een ander topic kunnen vermelden. Maar het stoort mij dat jij als iemand die er een hekel aan heeft als er wat over "zijn" volk wordt gezegd wel wat over andere volken zegt. En wou je soms ontkennen dat als ik in mijn sig een dergelijke quote over Marokkanen zou hebben, ik niet vriendelijk zou worden verzocht deze te verwijderen op straffe van een ban? Als jij vindt dat die ook op jou slaat, prima. Daarom vroeg ik er ook naar omdat het mij wat vreemd overkwam. Maar goed laten we dit niet laten verzanden in een Marokkanen discussie, dit geschil kan wel via PM worden besproken.
Ik vind het prima als er op dezelfde wijze over Marokkanen gesproken wordt, als Godfried Bomans dat doet over Nederlanders. In de praktijk gebeurt het echter op een geheel andere wijze en dat weet jij ook dondersgoed. Ten tweede is het wel vreemd dat het nu typisch jou stoort, immers jij praat toch net zo goed zo over andere volkeren. Ten derde ga jij daar never nooit een ban voor krijgen als je dat in je sig hebt staan.
quote:
Ik vind het vreemd dat je ontkent dat dergelijke denkbeelden niet door heel Afrika aanwezig zijn. Het idee van baby's neuken (maagdelijk) om van aids af te komen komt veel in Zuid-Afrika voor, het opjagen van albino's veel in Tanzania. Dat zijn drie geografisch, cultureel en demografisch gezien totaal verschillende regio's in Afrika. In de buurlanden van bovengenoemde landen komen zulke praktijken ook voor. Dan heb je al een groot deel van Afrika te pakken.
Ik raad je aan om eens de kaart van Afrika erbij te pakken, alvorens je claimt dat dat soort denkbeelden in heel Afrika aanwezig zijn.
quote:
En het is verrassend omdat er niet zoveel over Afrika wordt gesproken. De negertjes in Darfur zijn ook niet belangrijk genoeg voor de Westerse media om over te lullen, terwijl de misstanden daar werkelijk waar schrijnend zijn. Afrika is gewoon niet zoveel over bekend in Europa. Als alle misstanden in Afrika ineens zouden worden getoond, zou iedereen hier steil achterover slaan. Nu kan je ook dat wel weer gaan ontkennen omdat je er vast van overtuigd ben dat ik een racist ben oid. Ik heb geen hekel aan Afrikanen en niet alle Afrikanen zijn achterlijk, maar er zijn daar veel gebieden met naar onze maatstaven compleet achterlijke denkbeelden.
Ik ben dus compleet het tegenovergestelde van mening. Ik ben van mening dat er van Afrika alleen maar de misstanden worden getoond, en niet het daadwerkelijke echte leven. Het gemiddelde beeld wat de westerling heeft over Afrika is in en in triest. En inderdaad, zoals jij al zegt, ze weten er eigenlijk helemaal niets over. Behalve dan dat er hongerige negertjes rondlopen en mensen in poephutjes wonen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_76947047
quote:
Ik raad je aan om eens de kaart van Afrika erbij te pakken, alvorens je claimt dat dat soort denkbeelden in heel Afrika aanwezig zijn.
Ik raad je eens af die oogkleppen af te doen, alvorens te beweren dat het niet zo is. Er komen hordes Afrikanen deze kant op omdat het heaven on earth is zeker?
quote:
Ik ben dus compleet het tegenovergestelde van mening. Ik ben van mening dat er van Afrika alleen maar de misstanden worden getoond, en niet het daadwerkelijke echte leven. Het gemiddelde beeld wat de westerling heeft over Afrika is in en in triest. En inderdaad, zoals jij al zegt, ze weten er eigenlijk helemaal niets over. Behalve dan dat er hongerige negertjes rondlopen en mensen in poephutjes wonen.
Natuurlijk heb je gebieden in Afrika waar het goed vertoeven is. Alleen in de binnenlanden heersen veelal nog achterlijke denkbeelden en in sommige landen wil je nog niet eens één minuut rondlopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')