abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76534261
Er is de afgelopen dagen veel gediscussieerd over het wel / niet slagen van relaties tussen 2 culturen.

We hebben o.a. de volgende argumenten (of het nou waarheid of nonsens is) gehoord waarom relaties tussen 2 culturen niet zouden kunnen werken:

-Verschil in geloof
-Niet op het uiterlijk vallen van de persoon uit cultuur x of y
-Het thuisfront dat dwars ligt, ook al wil jezelf nog zo graag
-Vrienden die het je afraden
-De Nederlandse man is sowieso te lief en wordt als een watje gezien door andere culturen
-Nog veel meer

Ik heb echter veel users gezien die voorbeelden gaven van relaties tussen 2 verschillende culturen die wel degelijk stand houden. Wat zijn de redenen waarom het prima verloopt en waarom staan de eerder genoemde tegen-argumenten hier niet in de weg?
  donderdag 7 januari 2010 @ 19:44:52 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_76534364
het zou bijna een R&P Dogma topic zijn

ik denk dat de factor onbekendheid en vooroordeel ook meegenomen moeten worden
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_76534580
Interessante gedachtengang, tvp
pi_76534693
Waarom het wel stand houd nou goh ik doe een gokje: Liefde?
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_76536182
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:51 schreef mirved het volgende:
Waarom het wel stand houd nou goh ik doe een gokje: Liefde?
Ja prima, maar wat als de familie dat niet accepteert ? We hebben genoeg voorbeelden gezien waarbij het thuisfront alles bepaalt en de dame in kwestie geen kant op kan. Ik heb het dan niet over individuele kwesties maar over een hele cultuur die die opvatting heeft, oftewel je wordt met de nek aangekeken als je de regels overtreedt. Ik vraag me dus af hoe je daar een uitzondering op wordt, weglopen met je partner ofzo?
pi_76536458
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:20 schreef BountyHunter340 het volgende:

[..]

Ja prima, maar wat als de familie dat niet accepteert ? We hebben genoeg voorbeelden gezien waarbij het thuisfront alles bepaalt en de dame in kwestie geen kant op kan. Ik heb het dan niet over individuele kwesties maar over een hele cultuur die die opvatting heeft, oftewel je wordt met de nek aangekeken als je de regels overtreedt. Ik vraag me dus af hoe je daar een uitzondering op wordt, weglopen met je partner ofzo?
je niets er van aantrekken?

Ik vind alle antwoorden op je vragen nogal voor de hand liggend.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_76536521
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:26 schreef mirved het volgende:

[..]

je niets er van aantrekken?

Ahum... denk je dat dat zo makkelijk gaat? Dan zul je je echt eens moeten verdiepen in andere culturen.
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:38:10 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_76536950
Ik ben zelf een Antilliaan, dus ik heb een andere cultuur dan Nederlanders. Ik heb liever een relatie met een Antilliaan of Surinamer, maar ik heb ook succesvolle relaties gehad en gekent tussen Antillianen en Nederlanders.
quote:
-Verschil in geloof
Hier zou iemand niet aan moeten beginnen, vind ik. Hangt er van af wat de geloof is natuurlijk, maar ik denk niet dat twee mensen samen kunnen trouwen als ze hun geloof te tegenstrijdig zijn, zoals Atheist en Moslim bijvoorbeeld.
quote:
Ja dit is zoiezo dom vind ik. Waarom zou je een relatie hebben met iemand die je niet aantrekkelijk vind? Als je bijvoorbeeld niet op negers valt, dan zie ik niet waarom je een relatie met een neger zou hebben.
quote:
Ik heb een Antilliaan gekent (ouders waren donker) en hij werd verliefd op een Nederlandse meisje. Ouders wilden het helemaal niet, had liever dat hij met een donkere meisje ging. Eerst probeerde hij hun te overtuigen, maar daarna zei hij gewoon "fuck jullie" tegen hun. Liefde is tussen twee personen, niemand anders heeft iets zeggen in een relatie.
quote:
Zelfde verhaal als met de ouders.
quote:
-De Nederlandse man is sowieso te lief en wordt als een watje gezien door andere culturen
Dit is een nieuwe. Ik ken geen Antilliaan of Surinamers die Nederlandse mannen als "watjes" zien. We vinden eerder dat Nederlandse mannen te zakelijk en koud zijn, te formeel. Het is goed om logisch te zijn, maar te logisch zijn is niet altijd goed in een relatie. Maar als een Antilliaanse vrouw bijvoorbeeld goed kan opschieten met een Nederlandse man, dan is het prima voor mij.
quote:
-Nog veel meer
Het grootste probleem denk ik is wanneer mensen geen respect hebben voor de andere cultuur. Ik ken bijvoorbeeld een Marokkaanse jongen die verliefd is op een Nederlandse meisjes, maar helemaal geen respect heeft voor haar cultuur en gewoontes. Dat gaat niet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_76545911
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:38 schreef Keep_Walking het volgende:

Ja dit is zoiezo dom vind ik. Waarom zou je een relatie hebben met iemand die je niet aantrekkelijk vind? Als je bijvoorbeeld niet op negers valt, dan zie ik niet waarom je een relatie met een neger zou hebben.
[..]

Het niet op uiterlijk vallen gaat niet zozeer over die ene persoon die je niet aantrekkelijk vindt uit die andere cultuur, maar bij voorbaat al iedereen die onderdeel uitmaakt van die cultuur afwijzen. Oftewel iemand die nooit op bijvoorbeeld een aziaat, marrokaan, nederlander of neger zal vallen omdat ie ze allemaal lelijk vindt.
pi_76546693
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 23:30 schreef BountyHunter340 het volgende:

[..]

Het niet op uiterlijk vallen gaat niet zozeer over die ene persoon die je niet aantrekkelijk vindt uit die andere cultuur, maar bij voorbaat al iedereen die onderdeel uitmaakt van die cultuur afwijzen. Oftewel iemand die nooit op bijvoorbeeld een aziaat, marrokaan, nederlander of neger zal vallen omdat ie ze allemaal lelijk vindt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_76547597
Mijn topic gaat niet zo zeer over de reden dat een relatie niet werkt door de cultuurverschillen, maar eerder om alle moeilijkheden van buitenaf die ons tegenhouden.
quote:
-Verschil in geloof
Zij is moslim, terwijl ik geloof in zoiets als: de kans dat een God bestaat is 50%, de kans dat Darwin gelijk had is ook 50%. Toen ik haar dit uitlegde, reageerde ze juist enthausiast, en vroeg ze hoe ik op mijn overtuiging ben gekomen. Zij respecteert dat ik anders denk, en vanuit mijn punt respecteer ik haar geloof.

Ik hoor vaak dat gelovige mensen koppig zijn, en andere denkwijzen niet accepteren, als het om een relatie gaat. Maar wat zou er mis kunnen gaan in een relatie als de geloofsovertuiging niet overéén komt? Maakt het een verschil in ons dagelijks leven als mijn vriendin wel gelooft in een hiernamaals, en ik niet?
quote:
Ik val (over het algemeen ) niet op mensen uit mijn eigen (Nederlandse) cultuur
Toch kan een relatie ook hier nog werken; ik geloof dat het innerlijk de ander zo kan aanspreken dat hij/zij door het uiterlijk 'heen kijkt'.
quote:
Hier ligt het grote probleem tussen mij en mijn vriendin. En volgens mij is dit ook het meest voorkomende probleem in het algemeen. Zolang de ouders de relatie verbieden, is het gewoon erg moeilijk. De enige remedie lijkt om te blijven vechten, en de ouders proberen te overtuigen dat een relatie echt mogelijk is.
quote:
Dit lijkt me niet; als je verliefd bent luister je niet naar vrienden.
quote:
Zou waar kunnen zijn, maar dit valt vooral op in Nederland zelf. De allochtonen hier beschouwen de Nederlandse man vooral als te lief en een watje, terwijl de Nederlandse man wel gewoon geaccepteerd lijkt te worden door de Nederlandse vrouw, en in het buitenland. Het lijkt wel alsof de mentaliteit onder de buitenlanders hier in Nederland zo is.
quote:
-Nog veel meer
Het ligt ook een beetje aan je eigen openheid. Natuurlijk zijn er cultuurverschillen, en sommigen kunnen best hevig zijn. Maar als je je open stelt voor de andere cultuur, en je je geinteresseerd opstelt tegenover die andere cultuur, dan is het juist een verrijking van je relatie! Probeer om het mooie van elkaars cultuur te ontdekken, in plaats van de verschillen meteen af te doen als 'vreemd' of 'achterlijk', terwijl ze dat op het eerste gezicht wel vaak lijken. Het vergt enige inzet en openheid, maar dat is het uiteindelijk meer dan waard
“All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.”
  vrijdag 8 januari 2010 @ 00:19:41 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76547812
De meest succesvolle relaties komen voort als je een gedeelde achtergrond hebt. Cultuur bepaalt voor een belangrijk gedeelte ook je verwachtingen, gedrag en denkwijze. Op het moment dat deze te veel verschillen met die van je partner kan dat op termijn een groot probleem worden.

Natuurlijk kan het wel werken.. De kans is alleen een stuk kleiner.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 8 januari 2010 @ 07:38:40 #14
273257 nadiaschoonheid
the dream..help me to remember
pi_76551209
Ik ben van mening dat iedere ras het bij elkaar moet zoeken..waarom ingodsnaam dat gemix,er is genoeg verwarring op de wereld.

Ik heb een Marokkaanse buurvrouw ze leeft samen met een donkere man..ondertussen hebben ze al kindjes.
Ze heeft wel haar familie op moeten geven voor zo'n eikel(ik noem hem een eikel omdat ie vreemd is gegaan)
Ik zie nog iedere dag het verdriet in haar ogen omdat ze haar familie zo erg mist,maar dan denk ik dan wat doe je moelijk..jij hebt er zelf voor gekozen om een vent boven je familie te verkiezen leer er dan maar mee te leven..
Ik zelf zou nooit een man boven mijn familie verkiezen..

En wat betreft dat stand houden van de relaties..wie houden jullie vooor de gek..zulke relaties houden nooit stand.
Ik heb zat Marokkaanse jongens gekend die voor een Nlse meid gingen en vervolgen als ze een serieuze relatie wouden(trouwen) kozen ze toch altijd voor een marokkaanse meid.

Dus nee voor mij geen gemix.

[ Bericht 0% gewijzigd door nadiaschoonheid op 08-01-2010 10:58:14 ]
pi_76555095
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 07:38 schreef nadiaschoonheid het volgende:

En wat betreft dat stand houden van de relaties..wie houden jullie vooor de gek..zulke relaties houden nooit stand.

Oh jee, wie had dat gedacht, ik ben het voor het eerst eens met onze Schoonheid.
pi_76556232
Ik ben het niet mee eens...er zijn genoeg relaties waar het wel stand houd, maar hun liefde is gewoon sterk. Ik heb in mn straat bijv. een Turkse man wonen van 65 en hij is al 35 jr gelukkig getrouwd met een Surinaamse negerin. Ze lopen elke dag nog steeds hand in hand, en hebben veel kinderen en kleinkinderen.
Veni,Vidi, Vici
pi_76556775
het is en beetje dom om te doen alsof enkel brede algemeenheden zouden bepalen of een individuele relatie tussen twee personen wel of niet slaagt...

Het zijn zeker externe factoren die meespelen, en die zowel een voordeel kunnen zijn als een nadeel...
echter, uiteindelijk zijn het de personen zélf en vooral de mate waarin ze bereid zijn elkaar te accepteren en elkaar te blijven steunen, maar ook duidelijk te zijn over de grenzen die ze wel hebben, die bepalen of een relatie succes heeft, en hoe lang deze duurt.

Overigens is dat net zo goed het geval wanneer mensen uit een bijna gelijke achtergrond of cultuur komen... ook dat kan net zo goed en makkelijk tot een nadeel worden (problemen met de omgeving), die het einde van de relatie kunnen veroorzaken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_76556812
quote:
Ik ben van mening dat iedere ras het bij elkaar moet zoeken..waarom ingodsnaam dat gemix,er is genoeg verwarring op de wereld.
Bullshit.

quote:
Ik heb een Marokkaanse buurvrouw ze leeft samen met een donkere man..ondertussen hebben ze al kindjes.
Ze heeft wel haar familie op moeten geven voor zo'n eikel(ik noem hem een eikel omdat ie vreemd is gegaan)
Ik zie nog iedere dag het verdriet in haar ogen omdat ze haar familie zo erg mist,maar dan denk ik dan wat doe je moelijk..jij hebt er zelf voor gekozen om een vent boven je familie te verkiezen leer er dan maar mee te leven..
Zegt meer over die familie en hun opvattingen uit het stenen tijdperk dan over haar. Ik geef haar groot gelijk dat ze die achterlijke familie de rug toekeert.

quote:
Ik heb zat Marokkaanse jongens gekend die voor een Nlse meid gingen en vervolgen als ze een serieuze relatie wouden(trouwen) kozen ze toch altijd voor een marokkaanse meid.
Dus als jij het nog nooit gezien heb bestaat het niet? Bullshit dus. Maar goed, zo te zien hanteer je dezelfde middeleeuwse gedachtegang als de familie van je buurvrouw.

quote:
Ik kan me ook niet voorstellen dat er mannen zijn van welke afkomst anders dan de jouwe die je met zo'n denkwijze interessant vinden.

OT: Relatie tussen verschillende culturen kan makkelijk, als je er maar voor open staat en respect toont naar elkaar en elkaars verschillen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 11:42:44 #19
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_76557081
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 11:36 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Bullshit.

[..]

Zegt meer over die familie en hun opvattingen uit het stenen tijdperk dan over haar. Ik geef haar groot gelijk dat ze die achterlijke familie de rug toekeert.

[..]

Dus als jij het nog nooit gezien heb bestaat het niet? Bullshit dus. Maar goed, zo te zien hanteer je dezelfde middeleeuwse gedachtegang als de familie van je buurvrouw.

[..]

Ik kan me ook niet voorstellen dat er mannen zijn van welke afkomst anders dan de jouwe die je met zo'n denkwijze interessant vinden.

OT: Relatie tussen verschillende culturen kan makkelijk, als je er maar voor open staat en respect toont naar elkaar en elkaars verschillen.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_76557388
Ik heb zelf al 16 jaar een relatie met iemand met een andere culturele achtergrond. Het geloof is bij ons geen issue, want wij geloven allebei niet, simpel. Ook onze levensdoelen en levensvisie komen grotendeels overeen. Dat zijn denk ik belangrijke aspecten voor het laten slagen van een relatie, en in een gemengde relatie zal dit over het algemeen een groter struikelblok zijn dan bij een relatie tussen twee mensen met dezelfde achtergrond. Maar bij ons speelt dit dus niet...misschien dat we het daarom al 16 jaar met elkaar uithouden

Als ik dan toch een struikelblok moet noemen, is het het onbegrip en wantrouwen vanuit onze omgeving. Nee, we hebben nooit meegemaakt dat onze ouders ons schreeuwend verboden om een relatie met elkaar te hebben. Het is veel subtieler dan dat. Grapjes op verjaardagen waar toch een soort venijn in verborgen zit, buren waar je moeilijker contact mee krijgt omdat ze kennelijk toch wat wantrouwig zijn, altijd opvallen in de 'massa', en soms op straat aangestaard worden, je op feesten toch altijd een beetje ongemakkelijk voelen, omdat óf ik de enige witte ben, óf hij de enige zwarte... dat soort dingen.
Maar de liefde he...die overwint bij ons alles
pi_76557908
Het belangrijkste is dat je de cultuur met handelswijze en al begrijpt en dat je je er genoeg bij thuis voelt en elkaar daarmee kan accepteren.
pi_76560472
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:42 schreef BountyHunter340 het volgende:
We hebben o.a. de volgende argumenten (of het nou waarheid of nonsens is) gehoord waarom relaties tussen 2 culturen niet zouden kunnen werken:

Wat zijn de redenen waarom het prima verloopt en waarom staan de eerder genoemde tegen-argumenten hier niet in de weg?
quote:
-Verschil in geloof
Sterk punt maar alleen als er daarbij sprake is van intolerantie. Niet alle geloven sluiten elkaar uit, en sommige geloven vinden het acceptabel als de toekomstige partner zich bekeert. Dit hangt dus af van de tolerantie en de inschikkelijkheid van de partners (en de familie) en niet van het geloof an sich.
quote:
Ja, dan begin je er toch geen relatie mee? Klaar, next.
quote:
Dan kan een hele zware dobber zijn en daar gaan relaties op stuk. Ook tussen blanke Nederlanders.
quote:
Daarvoor wegen ze niet zwaar genoeg. Vrienden komen en gaan en hebben niet de zware emotionele invloed van de bloedband van familie.
quote:
Integendeel. Veel vrouwen uit andere culturen zien juist wel iets in mannen zijn die om vrouwen geven, vinden dat je vrouwen niet mag slaan, en niet aan de alcohol zijn.
quote:
-Nog veel meer
Kom maar op!
  vrijdag 8 januari 2010 @ 15:07:21 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_76565015
quote:

Weet je wat mis is met jou manier van denken? Het feit dat sinds het begin van de mensheid verschillende rassen en culturen met elkaar mixt. Er zijn hele culturen die zijn ontstaan uit mengsels van verschillende rassen. Denk maar aan oud Egypte, Ethiopie, Griekenland, India, enzovoorts. Denk nu aan Brazilie. Zelf Marokkanen (jou cultuur) zijn gemixed. Jullie zijn een mix van Berbers, Arabieren en negers. Als ik mij niet vergist zijn er nog steeds veel negers die Marokkanen zijn in Marokko. En veel Arabieren ook.

Niet vergeten, er is een verschil tussen ras en cultuur, he? Eigenlijk bestaat ras niet eens, wij zijn allemaal hetzelfde mens. Maar ras kan worden gezien iemand's fenotype. Maar omdat iemand van een ander ras is, betekent niet dat hij van een andere cultuur is. Er zijn genoeg negers in Nederland die eigenlijk net zo goed een Nederlander zouden kunnen zijn. Op mijn Eiland zijn er genoeg blanke mensen die net zo goed een Antillian zouden kunnen zijn.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 8 januari 2010 @ 16:13:38 #24
212946 S_1980
Ach waarom ook niet?
pi_76567928
Omdat als je elkaar leuk en lief vindt je altijd al offers moet brengen.
Offers zoals: zijn stinkvoeten tolereren.

En waar denk je dat je in het dagelijks leven meer last van hebt? Zijn zweetvoeten of zijn Joodse/Christelijke/Moslim of Zuid-Amerikaanse opvoeding?

Zolang het geen extremisten zijn kan het prima. Extremistische opa's en oma's die niet willen dat zoon/dochter met de andere cultuur trouwt gaan vanzelf dood. Vaders & moeders worden milder als blijkt 'dat er ook wel goede' tussenzitten.

Kortom, de kans dat een relatie slaagt tussen 2 willekeurige mensen is sowieso al klein. Als het dan toch lijkt te gaan werken tussen verliefde mensen dan lijkt mij de invloed van cultuur iets wat makkelijk te overkomen is.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 17:10:51 #25
273257 nadiaschoonheid
the dream..help me to remember
pi_76570119
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 11:36 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Bullshit.

[..]

[..]

[..]

De enige die bullshit hier uitkraamt dat ben jij..

Ik ben van mening dat iedereen het bij elkaar moet houden punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')