abonnement Unibet Coolblue
pi_76533969
Hoi allemaal!

Ik weet dat er al heel veel topics zijn over tuinen (op het noorden), maar ik moet toch even mijn ei kwijt.
Mijn vriend en ik hebben echt een suuuper leuk huis op het oog, maar twijfelgeval is dat de tuin in dit geval op het noorden (ja noord westen) ligt.
Normaal zou ik een huis dan gewoon afschrijven, maar dit huis heeft een hele diepe tuin: 33m. De tuin is 7,5m breed. Er omheen ligt niks hoogs (alleen één schuurtje). Hoe hoog het huis is weet ik niet, het is een gewone 2 onder 1 kapper met 2 verdiepingen en bergzolder.

We zijn er al een paar keer geweest kijken maar steeds scheen de zon niet en buren waren niet thuis dus die konden we ook niet vragen (ga ik wel zeker nog eens proberen).

Omdat ik die twijfel een beetje moe ben wil ik aan jullie vragen:
1. Hoe zijn jullie ervaringen met een tuin op het noorden / noord-westen?
2. Hoe groot is jullie tuin ongeveer?
3. Denken jullie dat in de tuin van dit huis wel zon komt i.v.m afmetingen? En dan vooral in april t/m oktober? In de andere maanden regent het toch alleen maar in dit kikkerlandje

Bedankt!
If the earth didn't suck...we would all fall off!
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:47:44 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_76537380
Wat heb je liever, een tuin op het zuiden waar binnen 20m het huis van de achterburen staat of een tuin op het noorden van 20m?

Kortom, ik denk dat je je niet moet doodstaren op tuinen op het noorden of zuiden, maar gewoon ff moet gaan rekenen en gaan kijken of je je terras dicht bij huis wil, of bereid bent om in de zomer achterin de tuin te resideren.
pi_76539602
Bij ons is de tuin ook op het noorden (noord noord oosten eigenlijk), en in de zomer is het juist leuk dat je kan kiezen tusssen ofwel zon, ofwel schaduw in de 5 meter achter het huis. De zon staat toch tamelijk hoog in de zomer...
pi_76540402
Mijn vorige huis had een tuin op het noordoosten, en dat vond ik prima. Ik woonde daar op de begane grond, in de voormalige woonkamer,met een hele grote enkel glazen schuifpui. Dat werd dus heel heet als de zon er vol op stond. In de zomer was dat gelukkig maar tot 12 uur, en daarna had je tot 4 uur nog zon in het verre hoekje van de tuin. Ik vond het prima.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:01:27 #5
279894 winka
There is no place like home..
pi_76541242
Wow, dat is wel een lel van een achtertuin Als je zoveel ruimte hebt, dan lijkt mij dat niet zo'n probleem, want dan pak je 'm alsnog goed mee?
Zelf snap ik het gedoe niet zo van wel of niet zon in een achtertuin, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij
pi_76541323
Wij hebben nu een tuin op het noord-west. Het gedeelte dat echt gebruikt wordt (rest is naast t schuurtje zeg maar) is ca 8m diep. In de zomer volop zon, dan staat de zon ook hoger natuurlijk. Tegen een uur of 4 de helft van de tuin...Je kan dan dus lekker zelf kiezen, inde zon of schaduw te gaan zitten. Een lekker nazonnetje in de avond is er helaas niet echt bij, maar dat komt ook wel een beetje door de boom van de achterburen.. als die er niet zou staan zou het denk ik wel iets anders zijn...kortom...niet te klagen wat zon betreft!!

En nu ja met een tuin van 33 m diep?? Zal zeker zon zijn hoor!
pi_76543664
Als het huis het enige obstakel is dat zorgt voor schaduw kun je wel wat snel rekenwerk doen wat een indicatie geeft. In de praktijk heb je natuurlijk te maken met andere gebouwen, bomen en struiken.

Kijkend naar het huis neem ik aan dat de nok 8 meter hoog is en de diepte van het huis ook 8 meter. Als je er van uitgaat dat het terras achterin de tuin begint op 3 meter van de erfscheiding kun je de hoek uitrekenen waarbij de schaduw van het huis het terras overlapt.
Hoek = arctan (8/(33-3+4))= arctan 0,23 = 13 graden

In december heb je dus vrijwel geen zon op die plek maar in juni van 's ochtends 7 tot 's avonds 8 wel.
Lees maar even na in de leuke grafiek op http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm

Maar de zon draait ook nog van noord-oost naar noord-west (in de zomer) dus om het nog beter te bekijken moet je dat effect ook meenemen.
Aardig hulpmiddel is de zonneroos van http://www.natuurtuinen.nl/diversen/zonneroos.htm

De echte deskundigen weten vast wel een formule te vinden waarin je ook nog lengte- en breedtegraad van het huis in kunt verwerken
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  vrijdag 8 januari 2010 @ 09:10:07 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_76552367
Wij heb een huis met de tuin pal op het noorden , onze tuin is 16 meter diep en we hebben ons terras aan de achterkant van de tuin , zonnen in het voor en najaar is hier echt geen probleem, het huis is een eensgezins woning 2 verdiepingen en een grote zolder. ik zou me totaal geen zorgen maken als ik jou was 33m is zeer diep je zult de achterste 15 meter van je tuin altijd de zon hebben
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_76557184
Hoi allemaal!

Bedankt voor de reacties allemaal en voor jou berekening quo! Rekenen is niet mijn sterkste kant namelijk
Ik ga het voor de zekerheid nog eens navragen bij de buren, maar als ik dat zo allemaal van jullie hoor, maak ik me hierover eigenlijk geen zorgen meer!
Willen best terrasje achterin hoor. Is alleen maar gezond dat heen en weer lopen. En als ik die berekening van quo zo zie, hebben we alleen in de 3 wintermaanden geen zon en nouja... dan heb je er toch niks aan.

Ik zou zeggen: we gaan ervoor!

[ Bericht 4% gewijzigd door Beerrtje op 08-01-2010 11:51:03 ]
If the earth didn't suck...we would all fall off!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')