![]()
Een bijzondere film, meer woorden zijn hier niet voor.
Adam Elliot levert hier de eerste film uit zijn carrière af en doet dat met stijl.
Althans... de film is natuurlijk nog altijd Animatie....of klei poppetjes stijl... hoe het ook mag heten, het is absoluut uniek in zijn stijl.
Mary and Max is een prachtige meeslepende melo-drama die het verhaal verteld over een eenzaam meisje (Mary) in de buitenwijken van Sidney, dat opgroeit bij een moeder die verslaafd is aan drank en zich nooit als moeder zal kunnen opstellen en een vader die toch nooit thuis is, en wanneer dit wel het geval is hij absoluut geen oog heeft voor zijn dochtertje. Mary weet erg weinig van de wereld en is nog erg jong wanneer ze in één van haar vele dagelijkse dromen een willekeurig nummer uit een telefoonboek haalt bij het postkantoor en besluit een brief naar dit adres te schrijven. In de binnenstad van New York woont een alleenstaande eenzame 44jaar oude man genaamd Max. Hij heeft veel psychiatrische problemen en loopt een zeer eenzaam bestaan. Wanneer Max de willekeurige brief van Mary ontvangt met al haar kinderdromen, wensen en vragen besluit max terug te schrijven... en hieruit ontstaat een prachtige vriendschap die de levens van beide personen volledig zal gaan bepalen.
Ik hoop dat ik met deze korte beschrijving geen afbreuk doe aan het verhaal.... maar ik denk dat deze beschrijving het makkelijkst is om een indruk te geven over de film zonder teveel details los te laten.
![]()
De film bevat niet alleen een prachtige verhaal... de muziek is ook nog eens geweldig, gemaakt door onder andere het Penguin Cafe Orchestra.
en ondanks dat de film soms wat liefelijk aandoet wat betreft uitstraling is het verhaal absoluut bedoeld voor het volwassen brein en de volwassen emotie, evenals de humor!
Geniet ervan!
![]()