abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76463203
Vroeger speelde ik bij mijn Opa graag op de PC. Een Olivetti M24, favoriet was toen een floppy van Nederlandse makelij met daarop een stuk of 40 nederlandse games. Allemaal geschreven in basic.

Mijn favoriete games daarvan waren Korenvliet, Maanlander, Limonade verkopen en Trucker, allemaal text-based maar oh zo gaaf. Helaas weet ik de naam van de floppy niet meer en kan ik de games niet meer terugvinden. Iemand enig idee waar ik over praat?
.
pi_76463727
textbased? Hoe werkte dat dan
Ik had met basic al mooi schermen op de msx

[ Bericht 45% gewijzigd door #ANONIEM op 05-01-2010 23:28:20 ]
pi_76464428
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 23:27 schreef TheFrankey het volgende:
textbased? Hoe werkte dat dan
Ik had met basic al mooi schermen op de msx
textbased moet je voorstellen als...
"Je bent in een kamer. Alles om je heen is donker. Je ziet een vaag schijnsel van een licht schakelaar."
en dan tik je zelf in op je toetsenbord. [loop naar lichtschakelaar]
en dan staat er...
"Je bent nu bij de lichtschakelaar. Deze staat omlaag in de uit stand."
en dan tik je [beweeg schakelaar omhoog]
enz enz enz......

Dat waren de eerste echte adventures.
Dat was de tijd van Zork (correct me if i am wrong) en de eerste Leisure Suite Larry game.

Het was in die tijd een drama om het goed te snappen. Vooral om je toen echt goed in aanraking kwam met het Amerikaans-Engels.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  dinsdag 5 januari 2010 @ 23:55:23 #4
4893 _Midnight_
Volblaffen met BUD...
pi_76465041
Zork... Ja dat doet zeker een belletje rinkelen! Je begon bij een wit huisje met een brievenbus en je kwam uiteindelijk terecht in"The Great Underground Empire".

Een spel uit de begintijd van de PC wat ik nog weet heette "Zorg om het Water", daarin moest je dingen doen als gras maaien en de gemalen schoonmaken.

Andere adventure-titels die ik nog weet zijn:

De Hobbit
De Hulk
Spiderman
Velnoir's Lair
Valkeyry 17
Inferno
Planetfall
etc. etc.

Een heel voorspelbaar scenario in die textbase adventures was het openmaken van een deur:

<OPEN DOOR>
//The door is locked

<UNLOCK DOOR>
//You don't have the key

Alles moest je ook nog foutloos intypen (meestal in het Engels) anders kreeg je iets te zien in de trant
van "I don't understand that", en kon je opnieuw gaan tikken ;-)

Ook Leasure Suit Larry is een Classic, alsmede de daarop gebaseerde Sierra adventures zoals King's Quest en (mijn favoriete) Space Quest series

Prachtig was die tijd....
"Why?? I'll tell you why...."
pi_76465066
Die textbased spellen heb ik ook nog gehad op mijn 8086
Waren erg leuk om te spelen en ik had nog een heel leuk formule 1 spel om mijn monochrome scherm.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_76465103
kings quest achtig dus. Zonder plaatjes?alleen tekst. Vast niet want dan had ik het moeten kennen
pi_76468773
Ik heb ook nog zo'n text-based spel gespeeld, geloof dat het Tempel heette.
"kijk links"
"kijk schilderij"
etc
pi_76468807
Korenvliet, was dat met Adriaan en Olivier?    
Even een associatie.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_76480664
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 23:17 schreef Fer het volgende:
Vroeger speelde ik bij mijn Opa graag op de PC. Een Olivetti M24, favoriet was toen een floppy van Nederlandse makelij met daarop een stuk of 40 nederlandse games. Allemaal geschreven in basic.

Mijn favoriete games daarvan waren Korenvliet, Maanlander, Limonade verkopen en Trucker, allemaal text-based maar oh zo gaaf. Helaas weet ik de naam van de floppy niet meer en kan ik de games niet meer terugvinden. Iemand enig idee waar ik over praat?
Die maanlander ken ik wel, met als muziek an der schone blau donau in pc bliepjes

En die limonade verkopen kende ik ook wel. Krege je de weersvoorspelling en dan moest je bepaalde hoeveelheden inkopen, en de verkoopprijs en volgens mij ook suiker en ijs kiezen, en dan maar hopen dat mensen jouw belachelijk hoog geprijsde limonade wilde kopen zodat je de volgende dag nog meer kon inkopen.

Korenvliet en trucker zeggen mij niets, maar zeer waarschijnlijk heb ik ze allemaal gespeeld...

F3
"LOAD" lander
"lander loaded"
F2
"RUN"

Hier staan enkele spellen, waaronder lander:

http://peyre.sqweebs.com/GWBASIC/index.htm
pi_76483484
Korenvliet. Met een kluis achter een schilderij. En die kreeg ik niet open. En dan was er ook iets met een luchtballon en twee honden.
  woensdag 6 januari 2010 @ 15:04:19 #11
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_76483520
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 05:54 schreef svann het volgende:
Korenvliet, was dat met Adriaan en Olivier?    
Even een associatie.
Die kan ik mij nog wel herinneren!
  zaterdag 23 januari 2010 @ 23:25:35 #12
273413 da-patriot
Keep on truckin'
pi_77193736
Een maatje van mij had vroeger een Atari ST 1024 (weet niet het type meer), en hij speelde er een spelletje op (weet de naam niet meer) en als je dan bij een muur stond en typte "Listen to the wall" kwam er als respons "Are you a Pink Floyd fan, or what?!". Those were the days....
Horsepower sells cars, torque wins races
pi_77200714
Trucker heb ik ook vaak gespeeld, speel t nu nog afentoe als ik me verveel
pi_77529432
Ik ken de spellen ook van vroeger ja, zou een moord doen om sommige te kunnen spelen. Limonade verkopen kon je kiezen uit verschillende kleuren stands en het eerste spel op de floppy was Galgje...inderdaad een stuk of 40 spellen. ken je XexoX nog, stond er ook op. Daar moest je een aantal dots insluiten door er elke keer een stuk veld bij te trekken. De dots moesten da zo weinig mogelijk beeldscherm overhouden om zich vrij te kunnen bewegen. Herinner me ook Bowlen, die stond ook op de eerste pagina met spellen (4 pagina's totaal).
  dinsdag 2 februari 2010 @ 10:54:58 #15
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_77543311
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 23:55 schreef _Midnight_ het volgende:
Een spel uit de begintijd van de PC wat ik nog weet heette "Zorg om het Water", daarin moest je dingen doen als gras maaien en de gemalen schoonmaken.

Graskarpers uitzetten om de sloten schoon te maken!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 11:00:03 #16
12221 Tijn