quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:30 schreef Aalbers het volgende:Er schijnt berekend te zijn dat als je zonder formules die cube op wil lossen je in 80 jaar 5% kans hebt dat het lukt. Intelligentie speelt daarbij nauwelijks een rol.
Als je at random gaat draaien misschien, maar ook zonder formules is de Rubik's cube goed op te lossen. Je hoeft je maar 1 principe te realiseren en dan kun je een aantal basistransformaties verzinnen op het moment dat je ze nodig hebt. Ik gebruik een methode waarbij ik eerst het onderste vlak helemaal in orde breng, daarna de middelste laag en vervolgens de bovenste laag. De onderste laag is triviaal. Voor de middelste laag en de bovenste laag is iets heel simpels van toepassing.
Je hoeft alleen maar te bedenken dat voor iedere combinatie van draaien het effect ongedaan kan worden gemaakt door dezelfde combinatie achterstevoren en in spiegelbeeld uit te voeren. Als voorbeeld: R'URU' kan ongedaan worden gemaakt met de combinatie UR'U'R. Dat lijkt triviaal maar als je aan dat principe 1 ding toevoegt kun je de hele kubus oplossen: een of meer tussendraaien.
Een voorbeeld van dit principe: stel dat je in het bovenvlak twee randblokjes wil kantelen (orientatie) en de rest van de kubus intact wil houden, dan verzin je een combinatie voor het eerste blokje, waarbij je er alleen maar op let dat het bovenvlak verder ongewijzigd blijft. Daarna draai je het tweede randblokje op de plaats van het eerste randblokje door het bovenvlak te draaien en draai je dezelfde combinatie nog een keer, maar dan terug (achterstevoren en in spiegelbeeld). We richten ons bijvoorbeeld op het randblokje boven-voor:
RL'F''R'LUFB'D'F'BU'
zo, die is gekanteld. Het bovenvlak is verder intact, maar de rest van de kubus is een rommeltje. Geen probleem, we draaien nu eerst een ander randblokje in het bovenvlak naar boven-voor:
U
en inverteren dan de combinatie om de rommel te herstellen en en-passant het tweede blokje te kantelen:
UB'FDBF'U'L'RF''LR'
Deze methode werkt voor iedere mogelijke permutatie en orientatie. Het geeft ook meteen inzicht in waarom niet elke kubus die je van losse blokjes in elkaar zet oplosbaar is.
*
Disclaimer:
bij gebrek aan een kubus of kubussimulator hier heb ik dit even in mijn hoofd moeten doen. Er kan dus een foutje in de sequentie zitten, maar het principe is hopelijk duidelijk.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2010 09:09:44 ]