abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76435698
Er komt zeker geen Elfstedentocht dit jaar als de huidige vorst aanhoudt. Dat zegt het Fries waterschap ‘Wetterskip Fryslan’ in een telefoongesprek dat ik vanochtend met ze had. Het klinkt misschien tegenstrijdig maar er is volgens de woordvoerder zeker drie dagen forse dooi nodig en daarna weer vorst voordat er kans is op de ‘Tocht der Tochten’. Tot die tijd draaien de gemalen in de provincie gewoon door.

Zo lang de circa duizend gemalen in Friesland draaien, groeit het ijs op veel plaatsen in de provincie niet of nauwelijks aan. Het Wetterskip stelt dat de gemalen op dit moment wel moeten blijven draaien om het overtollige water af te voeren. ”Anders krijgen we hier natte voeten”. Bovendien stelt de woordvoerder dat dit alles in goed overleg met de Friese ijsverenigingen gebeurt.

Volgens de Friesche IJsbond is het ijs nu van veel te slechte kwaliteit om de gemalen er voor te laten stoppen. “Het is papijs, je zakt er zo doorheen”. Volgens de woordvoerder van de IJsbond is de grote laag sneeuw die er in de provincie gevallen is aan het ijs vastgevroren waardoor er een soort ‘Brosreepeffect’ ontstaat en je er zo doorheen zakt. Er is volgens hen ook een dooiaanval nodig om de sneeuw te laten verdwijnen waarna een nieuwe vorstperiode een betere ijsvloer moet creeëren.

De voorzitter van Vereniging de Friesche Elfsteden, Wiebe Wieling, weet echter niets van een overleg. Aan de telefoon klinkt hij verbaasd als hij hoort van het besluit van het Wetterskip. Hij stelt dat als het Wetterskip inderdaad blijft malen er zeker geen Elfstedentocht komt.

En daarmee lijken we voor het eerst te moeten hopen op een paar dagen flinke dooi willen we dit jaar nog een Elfstedentocht kunnen rijden.
Bron: weblog van Eenvandaag
If you Kanye me, I will Chris Brown your girlfriend and Tiger Woods your mother!
  † In Memoriam † dinsdag 5 januari 2010 @ 13:41:03 #2
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_76435757
Geen paniek, het is pas 5 januari. We hebben nog 2 maanden de tijd.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_76435934
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:41 schreef Cynix ® het volgende:
Nog bijna 12 maanden bedoel je.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_76436066
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:41 schreef Cynix ® het volgende:
precies
En het zou voor het ijs ook veel beter zijn als het eerst even goed gaat dooien, dan kan eerst die sneeuw eraf.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_76436081
Verstandig, gemalen moet je niet zomaar uitzetten als daarbij de halve provincie onder water komt te staan
  † In Memoriam † dinsdag 5 januari 2010 @ 13:54:52 #6
21636 Feestkabouter
pi_76436186
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:50 schreef Symphonic het volgende:

[..]

precies
En het zou voor het ijs ook veel beter zijn als het eerst even goed gaat dooien, dan kan eerst die sneeuw eraf.
wat is nou de reden van je tekst?
dat is gewoon juist precies wat er al in de OP staat
pi_76436297
Ik hoop wel dat het er is, is toch weer een mooie binnenkomer in 2010.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_76436368
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:54 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

wat is nou de reden van je tekst?
dat is gewoon juist precies wat er al in de OP staat
omdat hele volksstammen al kamers in Friesland aan het boeken zijn en hele volkstammen op de schaats klimmen om het ijs nog verder om zeep te helpen.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_76454252
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:51 schreef Keiichi het volgende:
Verstandig, gemalen moet je niet zomaar uitzetten als daarbij de halve provincie onder water komt te staan
Als die malle Friezen dan verzuipen
*verwijderd door Admin*
  † In Memoriam † dinsdag 5 januari 2010 @ 21:12:09 #10
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_76456154
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 20:37 schreef JanJanJan het volgende:
Nou, lachen.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_76458601
Het zou de klimaat hoaxers wel dik op hun plaats zetten als we dit jaar niet een Elfstedentocht hebben.
Omdat 2010 de boeken in gaat als een bitterkoud jaar met maar liefst TWEE Elfstedentochten.
pi_76468922
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 20:37 schreef JanJanJan het volgende:

[..]

Dan heb je niemand meer om de tocht te rijden.
  woensdag 6 januari 2010 @ 06:58:59 #13
273430 HalvinCarris
Weet iemand waar HalvinCarris?
pi_76468942
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:51 schreef picobyte het volgende:
Het zou de klimaat hoaxers wel dik op hun plaats zetten als we dit jaar niet een Elfstedentocht hebben.
Omdat 2010 de boeken in gaat als een bitterkoud jaar met maar liefst TWEE Elfstedentochten.

Bijna zielig, zoveel onwetendheid.
Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef Mint_Clansell het volgende:
Username: HalvinCarris
Hoe simpel kun je zijn om gewoon de eerste letter van de voor- en achternaam om te draaien? :')
pi_76475498
Ik moet het helaas helemaal eens zijn met dit bericht.

In Twente is het ijs belachelijk slecht ondanks al een flink lange periode met vorst sinds ruim voor de kerst (onderbroken met slechts hele lichte dooi eind december)

Nog steeds maar een paar centimeter ijs en daarop een paar centimeter sneeuw drab

In Brabant was het ijs veel beter, terwijl de dooi daar VEEL sterker was (+8 graden ipv +1,5)

Het gevolg, mooier harder ijs, en de nieuwe sneeuw veeg je er zo af.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:12:10 #15
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_76476363
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:54 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik moet het helaas helemaal eens zijn met dit bericht.

In Twente is het ijs belachelijk slecht ondanks al een flink lange periode met vorst sinds ruim voor de kerst (onderbroken met slechts hele lichte dooi eind december)

Nog steeds maar een paar centimeter ijs en daarop een paar centimeter sneeuw drab

In Brabant was het ijs veel beter, terwijl de dooi daar VEEL sterker was (+8 graden ipv +1,5)

Het gevolg, mooier harder ijs, en de nieuwe sneeuw veeg je er zo af.
In Brabant is het ook heel wat kouder momenteel.
Vanmorgen was het nog -9. In Friesland vriest het gewoon niet zo hard, dus zal wel niet doorgaan.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 6 januari 2010 @ 16:22:53 #16
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_76486841
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:12 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Nou, lachen.
pi_76491139
Jaa, waarom rijden ze de Elfstedentocht dit jaar niet gewoon ergens anders. Want zoals ik het nu lees is de kanst altijd erg klein dat ie in Friesland verreden kan worden...
pi_76491624
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 17:56 schreef pizza-tonijn het volgende:
Jaa, waarom rijden ze de Elfstedentocht dit jaar niet gewoon ergens anders.
Omdat het dan geen Elfstedentocht is misschien?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_76492028
ach jawel, Den Bosch->Breda->Eindhoven->Nijmegen->Arnhem... genoeg steden zijn er in Brabant en Gelderland waar het ijs wel goed is?
pi_76510412
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 18:17 schreef pizza-tonijn het volgende:
ach jawel, Den Bosch->Breda->Eindhoven->Nijmegen->Arnhem... genoeg steden zijn er in Brabant en Gelderland waar het ijs wel goed is?
alleen jammer dat er geen water tussen die steden is

(nee de grote rivieren en kanalen waar die rijnaken doorheen varen tellen niet mee, die vriezen pas dicht als het 2 weken lang -20 is , en ja dat is wel eens gebeurd in vorige eeuwen)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  Moderator donderdag 7 januari 2010 @ 11:22:55 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_76516032
in het westen heeft het minder gesneeuwd geloof ik, De twaalfstedentocht! iemand
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 januari 2010 @ 13:02:30 #22
862 Arcee
Look closer
pi_76519560
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:39 schreef themauster het volgende:
Er komt zeker geen Elfstedentocht dit jaar als de huidige vorst aanhoudt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_76522989
Er ligt gewoonweg te veel sneeuw op het ijs. Zeer slecht ijs. Hopelijk gaat het een dag of 3 flink dooien en daarna weer stevig vriezen. Op dit moment zie ik de tocht niet zitten. Dan kunnen de 15 daagse verwachtingen nog zo winters zijn maar als het Wetterskip Fryslân niet stopt met bemalen dan wordt het helemaal niks.
  donderdag 7 januari 2010 @ 15:59:04 #24
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_76526014
kenne ze die slootjes niet ff onderwater zetten (Dus water over het ijs?)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 8 januari 2010 @ 14:07:58 #25
862 Arcee
Look closer
pi_76562478

Met die vorst zit het wel goed...
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')