abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76408405
Raar dat er hier nog geen topic over is, terwijl dit toch zeker een goed onderwerp is.
Strips zijn in Nederland behoort zeker met België en Frankrijk tot een van de beste en meest producerende striplanden. Ik heb het hier niet echt over de Amerikaanse comics, al hebben die zeker wel hun verdiensten, toch heb ik het er niet zo op. Ik bedoel her de superhero comics zoals Superman, Marvel etc... Amerika heeft ook goede strips voor volwassenen, al noemt men die graphic novels.

Ik vind dat mensen vaak nog neerkijken op strips. Helemaal onterecht. Strips worden niet voor niets soms de negende kunst genoemd. Het is een combinatie van de tekenkunst en de vertelkunst. Het is moeilijker om een goede strip, zowel qua verhaal als qua grafische vormgeving uit te brengen dan een roman.
Er zijn natuurlijk strips die qua kwaliteit bedroevend zijn, maar er zijn genoeg reeksen die echt de moeite waard zijn om te lezen en te herlezen:

• Guust Flater
  • Robbedoes
  • Buck Danny
  • Baekelandt
  • Kiekeboe
  • Suske & Wiske (hoe ouder, hoe beter)
  • De Blauwbloezen
  • Isabelle
  • Urbanus
  • Jojo
  • De Boss
  • Kuifje (alhoewel ik die strips vantijd zó steriel vind.)
  • Lucky Luke
  • Asterix (maar dan zonder die nieuwe namen )
  • Theodoor Cleysters (vooral dan Rozendal)

Dit zijn de meer klassiekere strips, waar de meeste mensen aan denken bij het woord/begrip strips. Er zijn ook strips die op een meer volwassen publiek mikken (géén Rode Oortjes bedoel ik )
  • De Torens van Schemerwoude
  • De As van de Katharen
  • Maus
  • De Duistere Steden
  • Loopgravenoorlog van Tardi
  • Over de Grenzen van de Tijd
  • Blake en Mortimer
  • De Gezellen van de Schemering
  • Soda
  • De Heksenhamer
  • De Zonen van het Zuiden
  • Kid Congo/De Gebroeders Adamov
  • Murena (Vorige week ontdekt. Wat een reeks. )
  •   maandag 4 januari 2010 @ 18:51:45 #2
    238937 JoeyJ
    Noem me Jezus
    pi_76408433
    donald duck, jwz
    You're so lovely when you cry.
    You're so perfect when you lie.
    You can be my crucifix,
    Hold me up to watch me die
      maandag 4 januari 2010 @ 18:57:46 #3
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_76408689
    Lanfeust van Troy vind ik een van de allerbeste strips die ooit gemaakt is.
    Schitterend getekend, goed verhaal, leuke characters, en ook nog eens erg grappig en er gebeurt vrij veel.

Vroeger uiteraard veel Kuifje, Lucky Luke, Donald & Dagobert Duck, Suske en Wiske, Asterix, etc gelezen. Ook Chick Bill vond ik altijd erg leuk, maar is wat minder bekend.

Largo Winch is ook een goede 'volwassen' serie Mooi getekend ook.
    pi_76409715
    quote:
    Op maandag 4 januari 2010 18:57 schreef Yi-Long het volgende:

Vroeger uiteraard veel Kuifje, Lucky Luke, Donald & Dagobert Duck, Suske en Wiske, Asterix, etc gelezen. Ook Chick Bill vond ik altijd erg leuk, maar is wat minder bekend.

Ik ken Chick Bill, al heb ik er maar één van gelezen. Vond het persoonlijk niet zo goed. Maar nu Tibet gisteren is overleden, ga ik in de bib toch eens een Rik Ringers lenen.
      maandag 4 januari 2010 @ 20:02:50 #5
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_76411436
    Is Tibet overleden? Damn, helemaal niets over gehoord of gelezen.

Rik Ringers ken ik ook alleen maar van 2-3 albums ofzo, die ik ooit eens gelezen heb. Vond het wel leuke strips
    pi_76411837
    quote:
    Op maandag 4 januari 2010 20:02 schreef Yi-Long het volgende:
    Is Tibet overleden? Damn, helemaal niets over gehoord of gelezen.
    Gebeurde gisteren. Hier in Vlaanderen was het een paar keer op het radionieuws, maar in Nederland was het minder bekend vermoed ik. Zie wel dat er een heel kort artikel over staat in De Telegraaf.
      dinsdag 5 januari 2010 @ 16:31:14 #7
    56749 BlaZ
    Torpitudo peius est quam mors.
    pi_76442848
    quote:
  • Murena (Vorige week ontdekt. Wat een reeks. )
  • Probeer ook eens Adelaars van Rome dan.
    Ceterum censeo Turciam delendam esse.
      dinsdag 5 januari 2010 @ 17:22:39 #8
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_76445042
    quote:
    Op dinsdag 5 januari 2010 16:31 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Probeer ook eens Adelaars van Rome dan.
    Mooi getekend idd, maar vond het iets te duur om het te proberen. Die NLse prijzen voor stripboeken zijn veelal belachelijk.
    pi_76446920
    quote:
    Op dinsdag 5 januari 2010 17:22 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Mooi getekend idd, maar vond het iets te duur om het te proberen. Die NLse prijzen voor stripboeken zijn veelal belachelijk.
    Ja. Gelukkig heb ik bijna al die volwassenenstrips ontdekt in onze bibliotheek. Ze hebben gelukkig een grote collectie.
    De Adelaars van Rome hebben ze blijkbaar ook. Morgen eens langsgaan.
      dinsdag 5 januari 2010 @ 18:13:41 #10
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_76447060
    quote:
    Op maandag 4 januari 2010 18:57 schreef Yi-Long het volgende:
    Lanfeust van Troy vind ik een van de allerbeste strips die ooit gemaakt is.
    Schitterend getekend, goed verhaal, leuke characters, en ook nog eens erg grappig en er gebeurt vrij veel.
    Mooie serie inderdaad! Jammer alleen dat we deel 9 nog steeds niet hebben

Die spinoffs lijken me trouwens wel matig.
    "Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
      dinsdag 5 januari 2010 @ 19:07:59 #11
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_76449264
    quote:
    Op dinsdag 5 januari 2010 18:13 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Mooie serie inderdaad! Jammer alleen dat we deel 9 nog steeds niet hebben

Die spinoffs lijken me trouwens wel matig.
    Deel 9 komt ook niet, want het is steeds 8 delen per verhaal

Dus 8 delen Lanfeust van Troy, vervolgens 8 delen Lanfeust van de Sterren, en momenteel ligt deel 1 van de nieuwste reeks in de Franse stripwinkels. Heb dat nieuwste deel trouwens even doorgebladerd, maar hoewel het dezelfde makers zijn, vind ik het er helaas toch een stuk slechter uitzien dan LvT en LvdS.

De spin-offs heb ik wel zien liggen, en af en toe even doorgebladerd, maar leken me niet boeiend genoeg om te kopen.
      dinsdag 5 januari 2010 @ 19:09:49 #12
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_76449348
    ow, nouja we missen het laatste deel iig
      Trouwste user 2022 dinsdag 5 januari 2010 @ 20:42:50 #13
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_76454533
    Trigië is gewoon kitch. Soort Rien Poortvliet.

Franquin is de held.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
      woensdag 6 januari 2010 @ 10:54:14 #14
    56749 BlaZ
    pi_76473082
    quote:
    Op dinsdag 5 januari 2010 18:10 schreef pagadder het volgende:

[..]

Ja. Gelukkig heb ik bijna al die volwassenenstrips ontdekt in onze bibliotheek. Ze hebben gelukkig een grote collectie.
    De Adelaars van Rome hebben ze blijkbaar ook. Morgen eens langsgaan.
    en hoe vond je het?

Eeuwige Oorlog hele mooie Sci-Fi strip.
    pi_76473798
    quote:
    Op woensdag 6 januari 2010 10:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]

en hoe vond je het?

Ik ga pas vanavond. Bib is pas open in de namiddag, en heb morgen twee en vrijdag ook nog twee examens. Waaronder statistiek.
    pi_76660442
    De verhalen van Dagobert Duck getekend door Keno Don Rosa mag natuurlijk ook niet worden vergeten.
      zondag 10 januari 2010 @ 23:58:23 #17
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_76663002
    quote:
    Op zondag 10 januari 2010 23:10 schreef Portalis het volgende:
    De verhalen van Dagobert Duck getekend door Keno Don Rosa mag natuurlijk ook niet worden vergeten.
    Over Dagobert Duck gesproken: ik was vandaag toevallig in Amsterdam, en bij de V&D daarnaast heb je zo'n boekhandeltje zitten, waar ze dus Donald Duck en Mickey Mouse albums hadden met de originele oude verhalen en de 'originele' kaft, voor 5/8 euro per stuk. Engelse taal. Die 'Donald Duck' verhalen waren dus eigenlijk ook die Dagobert Duck avonturen-verhalen.

Ik vond het zelf te duur, maar wellicht voor de liefhebbers interressant.
    pi_76674797
    quote:
    Op woensdag 6 januari 2010 10:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]

en hoe vond je het?

Heb hem gelezen. Goede strip, ben benieuwd naar het vervolg. Wel veel sex zeg.
      maandag 11 januari 2010 @ 13:21:18 #19
    153506 Captain_Fabulous
    Nog steeds CyclingGirl fan
    pi_76675517
    Stripliefhebber meld...met Eppo abbo.
    Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
    26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
      maandag 11 januari 2010 @ 13:27:51 #20
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_76675762
    Heb net First Moon gekocht van Joe Wight, Genesis van Crump, Fat Freddys Cat, de nieuwe Franka en de laatste Agent Orange, helaas niet meer in Hardcover te krijgen
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      donderdag 14 januari 2010 @ 12:10:05 #21
    231895 MariaEtcetera
    President Vanellope
    pi_76801574
    quote:
    Op zondag 10 januari 2010 23:10 schreef Portalis het volgende:
    Ah, zo heet die man! Geweldig, mn zus en ik waren er vroeger zwaar fan van, wij noemden het alleen die 'zweetdruppel-tekeningen', omdat hij volgens mij veelvuldig gebruik maakte van parelende zweetdruppeltjes </kinderlogica>
    Die herinneringen van Dagobert waren hilarisch! "Zelfs de indianen waren vierkant!"

Verder, Guust & Asterix

Tevens: Tandori! Waren er maar 3 van ofzo, maar die heb ik ook meerdere keren gelezen vroeger.

"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
      vrijdag 15 januari 2010 @ 17:25:38 #22
    287611 thesnoid
    cosmic trigger
    pi_76858883
    mijn collectie is een beetje uit de hand gelopen
    ben wel blij met de integrale uitgave van Prins Valiant

De uitgever heeft er een erg mooie uitgave van gemaakt
    pi_77112855
    quote:
    De Franse striptekenaar Jacques Martin is op 88-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn uitgeverij Casterman vandaag in een persbericht. Martin raakte vooral bekend als de bedenker van de Gallo-Romeinse held Alex, van de stripreeks Lefranc en van zijn medewerking aan diverse avonturen in het weekblad Kuifje.

De striptekenaar werd op 25 september 1921 in Straatsburg geboren. Op 25-jarige leeftijd trok Martin naar België. Samen met Hergé en Edgar Pierre Jacobs (Blake en Mortimer) vormden ze de drie grootste vertegenwoordigers van de zogenaamde "Brusselse school" en de geestelijke vaders van de "klare lijn".

In 1948 is Alex voor het eerst te bewonderen in het weekblad Kuifje (met het avontuur Alex de Onversaagde). In datzelfde weekblad kan men in 1952 zijn nieuwe creatie Lefranc bekijken (Het sein staat op rood).

Nagenoeg blind
    In 1953 trad hij toe tot de studio Hergé, waar hij 19 jaar lang zal werken aan diverse avonturen van Kuifje. In 1984 schrijft hij de scenario's voor Xan/Tristan Madoc en voor Arno. Recente initiatieven van Martin, tijdens zijn laatste levensjaren nagenoeg blind en veroordeeld het tekenwerk aan anderen over te laten, waren Keos en Orion, die zich afspelen in het antieke Griekenland en Egypte, en Lois, gesitueerd aan het hof van Lodewijk XIV.

Van de strip Alex, avonturen ten tijde van de ook herhaaldelijk in de strip opduikende Julius Caesar, zijn in heel Europa meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht.(belga/mvdb)
    http://hln.be/hln/nl/948/(...)nc---overleden.dhtml
    pi_77169419
    Ik houd van strips, alleen verdiep ik mij niet enorm in. Er zijn wel een aantal strips die ik waardeer, maar ik ben toch wel enorm fan van Yoko Tsuno (Roger Leloup). Ben er ook deels mee opgegroeid dankzij mijn tante die veel stipboeken heeft. Verder lees/spaar ik ook de graphic novels wat TS ook al opnoemde.

Voor de liefhebbers en die het nog niet wisten: In Amsterdam zit de fameuze stripwinkel Lambiek
      Trouwste user 2022 zaterdag 23 januari 2010 @ 04:53:11 #25
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_77169458
    quote:
    Op zaterdag 23 januari 2010 04:42 schreef hydraulix het volgende:
    .

Voor de liefhebbers en die het nog niet wisten: In Amsterdam zit de fameuze stripwinkel Lambiek
    Dat die naam niet eerder is gevallen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
      zaterdag 23 januari 2010 @ 21:35:57 #26
    56749 BlaZ
    pi_77189367
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 13:00 schreef pagadder het volgende:

[..]

Heb hem gelezen. Goede strip, ben benieuwd naar het vervolg. Wel veel sex zeg.
    haha probeer Borgia eens dat is pas veel sex. Nja ik woon in Mexico dus geen strips voor mij
    pi_77197642
    Al Crane vond ik vroeger erg geestig, Tardi prachtig. En nog vroeger lazen mijn oudere broers de Pep en de Sjors en later de Gummi. Ik de Eppo en de Vrije Balloen.
    Nu volg ik het niet meer zo, hoewel ik recentelijk tijdens een bezoek aan New York wel een grote stripwinkel ben binnengelopen en er een stuk armer weer uitkwam: ik was erg blij toen ik als true crime liefhebber Brownsville heb ontdekt. Voor de rest heb ik nog wat dingen gekocht die volgens mij iedere moderne liefhebber al kent zoals de Watchman-ik vond de film maar zozo maar het intrigeerde me genoeg om eens het verhaal te lezen. Moet ik nog doen overigens
    anonieme razernist
      † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 01:13:49 #28
    230491 Zith
    pls tip
    pi_77197667
    De Generaal Heb alle strips ervan!
    I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
      Trouwste user 2022 zondag 24 januari 2010 @ 01:19:10 #29
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_77197833
    quote:
    Op zondag 24 januari 2010 01:13 schreef Zith het volgende:
    De Generaal is geniaal

pi_77248078
    http://www.eeuwigweekend.(...)or-stripliefhebbers/ Ik ben hierop geabonneerd.

Wel leuk.
    pi_77248308
    quote:
    Op zondag 24 januari 2010 01:13 schreef NoCigar het volgende:
    Al Crane vond ik vroeger erg geestig, Tardi prachtig. En nog vroeger lazen mijn oudere broers de Pep en de Sjors en later de Gummi. Ik de Eppo en de Vrije Balloen.
    Nu volg ik het niet meer zo, hoewel ik recentelijk tijdens een bezoek aan New York wel een grote stripwinkel ben binnengelopen en er een stuk armer weer uitkwam: ik was erg blij toen ik als true crime liefhebber Brownsville heb ontdekt. Voor de rest heb ik nog wat dingen gekocht die volgens mij iedere moderne liefhebber al kent zoals de Watchman-ik vond de film maar zozo maar het intrigeerde me genoeg om eens het verhaal te lezen. Moet ik nog doen overigens
    Watchmen is geweldig, de strip dan.

De film vond ik zeer matig. Wel leuk om alles uit de strip in filmvorm te zien, maar dat was het wel. De personages zijn opeens veel platter en het is veel meer gericht op actie ipv de dialogen.

Ik had liever gezien dat een alternatievere regisseur er mee aan de slag was gegaan ipv Zack Snyder.
    pi_77285274
    quote:
    Op zondag 24 januari 2010 01:13 schreef Zith het volgende:
    Dan nomineer ik jou voor de roodkoperen fluit van verdienste.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
      dinsdag 26 januari 2010 @ 13:13:04 #33
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_77287587
    quote:
    Op maandag 25 januari 2010 14:32 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Watchmen is geweldig, de strip dan.

De film vond ik zeer matig. Wel leuk om alles uit de strip in filmvorm te zien, maar dat was het wel. De personages zijn opeens veel platter en het is veel meer gericht op actie ipv de dialogen.

Ik had liever gezien dat een alternatievere regisseur er mee aan de slag was gegaan ipv Zack Snyder.
    Ik vind dialogen juist irritant in comics. Al is Watchmen meer een Graphic Novel
    pi_78627354
    Wij hebben sindskort onze eigen strip binnen onze organisaties.
    Jullie als stripfanaten weten wat wel en wat niet kan.

Wat vinden jullie hiervan ?

www.kloasenfrederikjan.nl

Hier onze allereerste strip waar het mee begonnen is.

Strips zijn gemaakt door een tekenaar die dit alles met potlood en papier uitwerkt en daarna inscand, ik verander de kleuren en opmaak met photoshop.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2010 10:58:30 ]
    pi_78627514
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 10:58 schreef Syd het volgende:
    Wij hebben sindskort onze eigen strip binnen onze organisaties.
    Jullie als stripfanaten weten wat wel en wat niet kan.

Wat vinden jullie hiervan ?

www.kloasenfrederikjan.nl

Hier onze allereerste strip waar het mee begonnen is.

[ afbeelding ]

Strips zijn gemaakt door een tekenaar die dit alles met potlood en papier uitwerkt en daarna inscand, ik verander de kleuren en opmaak met photoshop.
    Ik vind de typetjes totaal niet aanspreken. Erg statisch, ze drukken totaal niks uit, het gaat puur om de (behoorlijk flauwe) grappen. Perfecte kandidaat voor de FOK! weblog dus.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 11:15:24 #36
    209054 Charmedmatzzie
    Overal relevant.
    pi_78628055
    mag Sigmund ook bij de lijst?

(edit) o wacht dat vinden jullie vast geen strip maar een comic? ..kom ik aanhuppelen met mijn blonde brein.

[ Bericht 68% gewijzigd door Charmedmatzzie op 02-03-2010 14:32:56 ]
      woensdag 3 maart 2010 @ 23:35:23 #37
    270149 Mostlyanthony
    Formerly Relayer
    pi_78711533
    De mooiste strip blijft natuurlijk Storm. Vanaf vandaag is er ook een expositie te zien in het Stripmuseum in Groningen.

"The river keeps on flowing, but the banks are ever changing"
    (Mostly Autumn - Evergreen)
      donderdag 4 maart 2010 @ 08:45:02 #38
    153506 Captain_Fabulous
    pi_78718219
    Tardi fans hier?
    pi_78743402
    quote:
    Op donderdag 4 maart 2010 08:45 schreef Captain_Fabulous het volgende:
    Tardi fans hier?

Verpletterende eerste kennismaking met z'n oeuvre. Mo-nu-men-taal imho.
    Vorige week en de week daarvoor Rue De La Gare geleend in de bib. Nestor Burma smaakt naar meer. Vooral dat Film Noir sfeertje is zalig.

Gisteren Herinneringen Aan Het Eeuwige Heden geleend in de bib. De Duistere Steden zijn echt prachtig. Ik vraag me af hoe Taxandria geweest zou zijn als Servais kon beschikken over de hedendaagse middelen.
      vrijdag 5 maart 2010 @ 08:35:38 #40
    153506 Captain_Fabulous
    pi_78761496
    Dan zul je de Isabelle Avondrood serie ook wel waarderen denk ik...iets kleuriger getekend dan Nestor Buma en de loopgravenserie, maar ook vol met die Tardi humor,,,cynisch en absurdistisch. Het enige nadeel is, dat het laatste deel van de serie indertijd niet in het nederlands vertaals was...hoe is je frans? Maar hopelijk is dat inmiddels eens gebeurd!
      zaterdag 6 maart 2010 @ 23:19:35 #41
    165237 Leef
    Sunny side up!
    pi_78831771
    Mild off topic, wat zijn de eerste acht kunsten dan?

Ik vind alleen de "zeven vrije kunsten"
    - grammatica
    - rhetorica
    - dialectica
    (trivium van de taalvakken)
    - arithmetica
    - geometrica
    - astronomia
    - musica
    pi_78834954
    is film de achtste?
      zondag 7 maart 2010 @ 09:06:17 #43
    3140 PhalanX
    Technarchy
    pi_78839188
    STRIPS!

plug plug plug
    www.rulesofrule.nl

En nu ff serieus.

Ik ben eigenlijk mijn leven lang al lezer geweest van Amerikaanse comics, maar de laatste tijd neig ik wel steeds meer richting Europees werk. Ik ben een beetje huiverig voor de series die eindeloos lang doorlopen, dus nu ga ik vooral voor de dingen waarvan het vaststaat dat er een begin en een einde is.

Ik heb laatst Siegfried van Alex Alice gekocht en gelezen, wat een betoverend mooi tekenwerk. Deel 2 was nog een graadje mooier en daar begint het verhaal pas echt te lopen. Nu is het wachten op deel 3.

Hoe leuk is Lanfeust van Troy?
    Aaah the beauty of digital reproduction.
    Is it alive, or is it Phalanx?
    --- Cameron Hodge ---
      zondag 7 maart 2010 @ 11:39:33 #44
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_78841552
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 09:06 schreef PhalanX het volgende:
    STRIPS!

plug plug plug
    www.rulesofrule.nl

En nu ff serieus.

Ik ben eigenlijk mijn leven lang al lezer geweest van Amerikaanse comics, maar de laatste tijd neig ik wel steeds meer richting Europees werk. Ik ben een beetje huiverig voor de series die eindeloos lang doorlopen, dus nu ga ik vooral voor de dingen waarvan het vaststaat dat er een begin en een einde is.

Ik heb laatst Siegfried van Alex Alice gekocht en gelezen, wat een betoverend mooi tekenwerk. Deel 2 was nog een graadje mooier en daar begint het verhaal pas echt te lopen. Nu is het wachten op deel 3.

Hoe leuk is Lanfeust van Troy?
    Ik vind Lanfeust erg goed, zowel qua fantasierijk verhaal, alswel qua humor, alswel qua tekeningen.
    Maar goed, het is natuurlijk wel 1 verhaal van 8 albums. Dan heb je dus een compleet epic verhaal. En vervolgens heb je dan een 2de groot verhaal (Lanfeust van de Sterren), wederom 8 albums.

(ik zag trouwens in Parijs deel 1 liggen van het 3de epische verhaal, maar die vond ik op de een of andere manier een stuk minder mooi getekend)

Largo Winch is trouwens ook wel erg goed. Dan heb je telkens 1 verhaal over 2 albums verspreid. Als je gewoon begint met de 1ste 2 albums, dan weet je snel genoeg of het iets voor je is.
      zaterdag 20 maart 2010 @ 16:50:29 #45
    38114 beantherio
    4900 op de schaal van Richter
    pi_79376644
    Zijn er hier ook mensen die, net als ik, strips puur uit nostalgie verzamelen?

Eind jaren 70 en gedurende de jaren 80 las ik onnoemelijk veel strips, en dan natuurlijk vooral de strips die populair waren in die tijd. Daarna heb ik strips een lange tijd links laten liggen, maar sinds 2 jaar ben ik heel enthousiast aan het verzamelen geslagen. Als kind had ik natuurlijk geen geld om zelf strips te kopen (ik moest het hebben van leesmappen en dat wat je in de bibliotheek kon lenen) maar daarom is het nu zo leuk om al die strips uit het verleden op te sporen, te kopen en de series compleet te krijgen. En die collectie begint in korte tijd al een flinke omvang te krijgen.

Maar wat ik nu wel duidelijk begin te merken is dat m'n smaak niet echt meer hedendaags is. Een hoop van de strips die ik lees zijn nog zeker wel populair en actueel (Blueberry, Kuifje, Blake en Mortimer, Robbedoes en Suske en Wiske worden nu ook nog wel gelezen) maar van veel van mijn favoriete series zijn de tekenaars en schrijvers het loodje aan het leggen. Eddy Paape, die de tekenaar is van mijn allerfavorietste serie (Luc Orient) heb ik nu een paar keer tijdens een beurs ontmoet en die meneer is alweer bijna 90. Een andere favoriet, Jacques Martin (van Lefranc en Alex), overleed niet zo lang geleden. En een hoop van de makers van series die ik goed vind zijn er al niet meer.

Kort samengevat: I feel old.

Het goede nieuws is wel dat ik vandaag tijdens de de 12e Oost Nederlandse Stripboekenbeurs in Zwolle een hoop nieuw leesvoer heb ingeslagen.
    pi_79378913
    Ik was vroeger gek van Sjors en Sjimmie, maar die waren plots verdwenen, en met hun mijn dorst voor strips.
      zaterdag 20 maart 2010 @ 17:56:23 #47
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_79378984
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2010 16:50 schreef beantherio het volgende:
    Zijn er hier ook mensen die, net als ik, strips puur uit nostalgie verzamelen?

Eind jaren 70 en gedurende de jaren 80 las ik onnoemelijk veel strips, en dan natuurlijk vooral de strips die populair waren in die tijd. Daarna heb ik strips een lange tijd links laten liggen, maar sinds 2 jaar ben ik heel enthousiast aan het verzamelen geslagen. Als kind had ik natuurlijk geen geld om zelf strips te kopen (ik moest het hebben van leesmappen en dat wat je in de bibliotheek kon lenen) maar daarom is het nu zo leuk om al die strips uit het verleden op te sporen, te kopen en de series compleet te krijgen. En die collectie begint in korte tijd al een flinke omvang te krijgen.

Maar wat ik nu wel duidelijk begin te merken is dat m'n smaak niet echt meer hedendaags is. Een hoop van de strips die ik lees zijn nog zeker wel populair en actueel (Blueberry, Kuifje, Blake en Mortimer, Robbedoes en Suske en Wiske worden nu ook nog wel gelezen) maar van veel van mijn favoriete series zijn de tekenaars en schrijvers het loodje aan het leggen. Eddy Paape, die de tekenaar is van mijn allerfavorietste serie (Luc Orient) heb ik nu een paar keer tijdens een beurs ontmoet en die meneer is alweer bijna 90. Een andere favoriet, Jacques Martin (van Lefranc en Alex), overleed niet zo lang geleden. En een hoop van de makers van series die ik goed vind zijn er al niet meer.

Kort samengevat: I feel old.

Het goede nieuws is wel dat ik vandaag tijdens de de 12e Oost Nederlandse Stripboekenbeurs in Zwolle een hoop nieuw leesvoer heb ingeslagen.
    Luc Orient, Ales, jij was zo te zien ook een Kuifje-lezer. Het tijdschrift bedoel ik.

Kuifje, Eppo en Robbedoes, dat waren dé bladen in die tijd. Met Robbedoes had ik het minst en met Eppo het meest.
    pi_79379321
    Kuifje en de Robbedoes waren toch Belgisch? Die las ik alleen maar als ik toevallig een leesmap of een verzamelbundel in handen kreeg.
    anonieme razernist
      zaterdag 20 maart 2010 @ 18:29:44 #49
    38114 beantherio
    4900 op de schaal van Richter
    pi_79380181
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2010 18:06 schreef NoCigar het volgende:
    Kuifje en de Robbedoes waren toch Belgisch? Die las ik alleen maar als ik toevallig een leesmap of een verzamelbundel in handen kreeg.
    Klopt. Beiden waren inderdaad Belgisch. Maar ze werden ook in Nederland uitgegeven.

Ik mis dat soort bladen trouwens. Tegenwoordig heb je dan wel weer de nieuwe eppo maar die heeft (en had) lang niet zulke goeie strips als de Belgische bladen (vind ik dan). En van de stripbladen Kuifje en Robbedoes is nooit echt een waardige opvolger verschenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 20-03-2010 18:38:08 ]
    pi_81943468
    http://www.stripspeciaalz(...)es/Robbedoes_002.htm

Ik heb in paint de 8 afbeeldingen samengevoegd, maar ik ben er niet zeker van of het 100% aansluit, en ook de resolutie is veels te laag. Kan iemand dat in photoshop opnieuw proberen ofzo?

Hoeveel herken je?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')