abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 januari 2010 @ 18:18:38 #1
284987 mafkees321
fokit. share it.
pi_76407025
Hi,

Een vriend van mij slikt al maanden anti-depressiva, het zogenaamde amitriptyline.
Kent iemand dit medicijn? ervaring mee?

en nog het belangrijkste: is er zelfmoord mee mogelijk? of in combinatie met iets?

heb er geen lekker gevoel bij door te weten dat hij elk moment zelfmoord kan plegen, heeft al meerdere malen al aangegeven dit leven niet te meer willen.

SLIKT 3×10MG TABELETTEN 'S AVONDS, DUS 30MG PER DAG.
HEEFT WEL EEN HELE VOORRAAD.

[ Bericht 11% gewijzigd door mafkees321 op 04-01-2010 18:33:55 ]
Wie zijn billen brandt moet blij zijn dat hij niet andersom stond.
pi_76407517
Ik slik het medicijn zelf ook. Niet vanwege het anti-depressiva-effect, maar vanwege de bijwerking dat het kalmerend werkt op de darmen. Mijn zusje slikt het vanwege hoofdpijn. Ik zou niet weten of zelfmoord er mogelijk mee is, maar is dat niet zo met elke tablet? Ik bedoel als je 4 doosjes Paracetamol wegslikt is dat (lijkt mij teminste) ook dodelijk.
  maandag 4 januari 2010 @ 18:31:41 #3
285946 medisch-ggz
Verpleegkundige
pi_76407624
Hallo,

Het middel amitriptyline is een antidepressiva dat gebruikt wordt voor depressies met vooral vitale kenmerken.
In combinatie met andere (specifieke) medicijnen kan dit middel je lichaam vergiftigen. Dit word dus ook niet gegeven in combinatie met dit medicijn. Er is dus ook vrij moeilijk aan te komen en je hebt toch wel wat medische kennis nodig.

De bijwerking zelf is o.a.: Bij suïcidaal gedrag of suïcidale gedachten in de anamnese, evenals bij patiënten jonger dan 25 jaar, bestaat een vergroot risico van suïcide en suïcidale gedachten

Het middel op zich kan al leiden tot zelfmoord gedachten. Dit komt overigens maar zelden voor. Antidepressiva in combinatie met (zeer) grote hoeveelheden alcohol kan vergiftiging of de dood tot gevolg hebben. Meestal word na ontdekking de maag leeg gepompt.

geen grote hoeveelheden nemen en alcohol zo veel mogelijk mijden dus.
TIP: probeer of met je vriend te gaan praten om hulp te zoeken of zoek hulp voor je vriend. Het is in dit soort gevallen zeer belangrijk dat er snel hulp komt. Bij zelfmoordgedachten zal hulp in de praktijk snel geboden kunnen worden. blijf er niet mee rond lopen.

met vriendelijke groet,
Arie
Verpleegkundige (Psychiatrie)
  maandag 4 januari 2010 @ 18:41:37 #4
285946 medisch-ggz
Verpleegkundige
pi_76408020
"SLIKT 3×10MG TABELETTEN 'S AVONDS, DUS 30MG PER DAG.
HEEFT WEL EEN HELE VOORRAAD."

30 mg per dag is nog vrij weinig..veelal wordt 50 t/m 300 mg per dag voorgeschreven.
  maandag 4 januari 2010 @ 18:42:41 #5
284987 mafkees321
fokit. share it.
pi_76408064
quote:
Op maandag 4 januari 2010 18:41 schreef medisch-ggz het volgende:
"SLIKT 3×10MG TABELETTEN 'S AVONDS, DUS 30MG PER DAG.
HEEFT WEL EEN HELE VOORRAAD."

30 mg per dag is nog vrij weinig..veelal wordt 50 t/m 300 mg per dag voorgeschreven.
zie inbox svp
Wie zijn billen brandt moet blij zijn dat hij niet andersom stond.
  maandag 4 januari 2010 @ 18:46:26 #6
285946 medisch-ggz
Verpleegkundige
pi_76408205
gedaan. zie bericht terug
pi_76408649
Suicideneigingen komt met name bij de aanvang van de therapie voor (eerste weken) en aangezien hij een voorraad heeft is hij dit stadium waarschijnlijk al gepasseerd. Als de depressie of de suicideneigingen verergeren dan kan hij misschien beter switschen van medicatie. Houd er wel rekening mee dat het therapeutisch effect pas na lagere tijd 6-8 weken bepaald kan worden.

Edit nu met antwoord op je vraag:

Tricyclische antidepressiva (Sarotex, Anafranil, Tofranil, Surmontil, Sinequan, Nortrilen, Pertofran, Prothiaden). Intoxicaties met tricyclische antidepressiva komen veel voor en kunnen ernstig verlopen. Met name kunnen diep coma, convulsies, ritmestoornissen en shock optreden. Patiënten in coma dienen altijd op een intensive care opgenomen te worden. Bij niet comateuze patiënten blijken bepaalde ECG afwijkingen voorpellend voor toxiciteit (en dus opname IC). Als het ECG een RAVR van meer dan 3 mm of een R/SAVR van meer dan 0.7 mm of een QRS breedte van meer dan 100 ms laat zien dan dient de patiënt eveneens op de IC te worden opgenomen. Behalve algemene maatregelen dient bij cardiotoxiciteit natriumbicarbonaat (streef pH 7.50-7.55) te worden toegediend. Bicarbonaat is waarschijnlijk ook effectief bij convulsies en hypotensie. Mogelijk is er ook een rol voor de toediening van magnesiumsulfaat.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_76409004
als hij echt zelfmoord wil plegen kan hij dat ook doen door een fles bleek leeg te drinken, een doosje paracetamol weg te happen of een schaar uit de keukenla te pakken.

dus wat dat betreft; maak je geen zorgen dat hij specifiek met dát middel zelfmoord wil plegen, zoals je ziet kan het met zo'n beetje alles wat je in huis hebt.

verder wordt er gezegd dat mensen die AD's slikken vaker zelfmoord plegen. kan, ikzelf ben daar niet zo zeker van. in de eerste zes weken zóu nog kunnen, in die perdiode verergeren de klachten enkel, voordat ze afnemen. AD's hebben tijd nodig om te werken. maar daar moet men gewoon ff doorheen.

ik heb hier zo'n doosje liggen trouwens, ik kreeg het voorgeschreven als pijnstiller

en weet je, als je je echt zo'n zorgen maakt, geef dat dan aan en dring aan op professionele hulp.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_76409101
Ik zou niet bang worden omdat iemand pillen heeft dat die daarmee zelfmoord zou plegen. Dat kan je zelfs met nootmuskaat. Ik neem aan dat als die pillen slikt, die verder ook hulp krijgt. Hulp krijgen en accepteren is meestal al een stap in de goede richting
  maandag 4 januari 2010 @ 19:24:31 #10
285970 karin76
Blijf gewoon lekker jezelf
pi_76409808
als iemand echt niet meer wilt leven, dan doen ze echt wel iets, maak niet uit of ze die pillen hebben of niet.
en als je echt denkt van, o,jee dat gaat niet goed, schakel ggz of de huisarts in.

vanmorgen is er ook weer iemand voor de trein gesprongen, de zoveelste alweer.
  maandag 4 januari 2010 @ 19:25:49 #11
285946 medisch-ggz
Verpleegkundige
pi_76409885
quote:
vanmorgen is er ook weer iemand voor de trein gesprongen, de zoveelste alweer.
Dat klopt inderdaad Karin, ik hoor het de laatste weken steeds vaker op de NS stations. het word veel te veel omgeroepen
pi_76417341
quote:
Op maandag 4 januari 2010 18:29 schreef kirsten. het volgende:
Ik slik het medicijn zelf ook. Niet vanwege het anti-depressiva-effect, maar vanwege de bijwerking dat het kalmerend werkt op de darmen. Mijn zusje slikt het vanwege hoofdpijn. Ik zou niet weten of zelfmoord er mogelijk mee is, maar is dat niet zo met elke tablet? Ik bedoel als je 4 doosjes Paracetamol wegslikt is dat (lijkt mij teminste) ook dodelijk.
Nope, PCM is niet dodelijk
  maandag 4 januari 2010 @ 22:14:51 #13
285946 medisch-ggz
Verpleegkundige
pi_76418192
PCM is zeer zeker dodelijk. Mits genomen in grote hoeveelheid. (ong. 4 doosjes)
heb zelf een tijd op een crisis afdeling gewerkt in een psychiatrisch ziekenhuis. de meeste zelfmoord pogingen waren met paracetamol . een hoop zijn hierna ook overleden en een aantal waren wij op tijd bij door onder andere de maag te spoelen.

paracetamol is dus zeer zeker dodelijk in grote hoeveelheden. niet bij normaal gebruik

de bijsluiter:
Met name bij ouderen, kleine kinderen, bij leveraandoeningen, chronisch alcoholgebruik, chronische ondervoeding en bij gebruik van enzyminducerende middelen is er een risico op intoxicatie. Overdosering kan fataal zijn. Een dosis van 20–25 g wordt als dodelijk beschouwd. (dit geld ook voor mensen zonder eerder genoemde doelgroep en aandoeningen, hier ligt de letale(dodelijke) dosis waarschijnlijk wel hoger)

20 gram is dodelijk
1 gram is 1000 mg
20 gram is 20 000 mg
20 000 :500 = 40 paracetamol tabl. van 500 gram(normale tablet)

bij 40 tabletten achter elkaar ingenomen is paracetamol dodelijk! Bij mensen buiten de doelgroep ouderen en kinderen ligt dit aantal waarschijnlijk hoger maar het is wel dodelijk.
pi_76418968
quote:
Op maandag 4 januari 2010 21:59 schreef TheaTraal het volgende:

[..]

Nope, PCM is niet dodelijk
hoe kom je dar bij? als je er zat van inneemt kun je het er vast mee bereiken.
het sloopt op z'n minst je organen
pi_76421858
Paracetamol is dodelijk omdat het bij grote hoeveelheden (wegens verzadiging) wordt omgezet in toxische metabolieten. Het is overigens goed te behandelen met acetylcysteine mits een beetje op tijd. Het is overigens ook een van de meest voorkomende, naas benzo, hiermee kun je overigens geen zelfmoord plegen. Puur benzo's dan he, combinaties met bijvoorbeeld alcohol wil wel helpen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_76421909
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:32 schreef ssebass het volgende:
Paracetamol is dodelijk omdat het bij grote hoeveelheden (wegens verzadiging) wordt omgezet in toxische metabolieten. Het is overigens goed te behandelen met acetylcysteine mits een beetje op tijd.
? acetylcysteine is een slijmverdunner?
pi_76421986
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:34 schreef Mirjam het volgende:

[..]

? acetylcysteine is een slijmverdunner?
Jep dat is dezelfde alleen dan een injectie.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 13% gewijzigd door ssebass op 04-01-2010 23:46:23 ]
  dinsdag 5 januari 2010 @ 23:47:03 #18
285946 medisch-ggz
Verpleegkundige
pi_76464601
acetylcysteine is gewoon fluimacil. werkt inderdaad bij de-toxicatie van paracetamol.
Het word gebruikt bij slijm maar inderdaad ook tegen pcm intoxicatie.
  † In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 06:36:54 #19
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76511174
quote:
Op maandag 4 januari 2010 23:32 schreef ssebass het volgende:
Paracetamol is dodelijk omdat het bij grote hoeveelheden (wegens verzadiging) wordt omgezet in toxische metabolieten. Het is overigens goed te behandelen met acetylcysteine mits een beetje op tijd. Het is overigens ook een van de meest voorkomende, naas benzo, hiermee kun je overigens geen zelfmoord plegen. Puur benzo's dan he, combinaties met bijvoorbeeld alcohol wil wel helpen.
SPOILER
SPOILER
pi_76511230
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:14 schreef medisch-ggz het volgende:
PCM is zeer zeker dodelijk. Mits genomen in grote hoeveelheid. (ong. 4 doosjes)
heb zelf een tijd op een crisis afdeling gewerkt in een psychiatrisch ziekenhuis. de meeste zelfmoord pogingen waren met paracetamol . een hoop zijn hierna ook overleden en een aantal waren wij op tijd bij door onder andere de maag te spoelen.

paracetamol is dus zeer zeker dodelijk in grote hoeveelheden. niet bij normaal gebruik

de bijsluiter:
Met name bij ouderen, kleine kinderen, bij leveraandoeningen, chronisch alcoholgebruik, chronische ondervoeding en bij gebruik van enzyminducerende middelen is er een risico op intoxicatie. Overdosering kan fataal zijn. Een dosis van 20–25 g wordt als dodelijk beschouwd. (dit geld ook voor mensen zonder eerder genoemde doelgroep en aandoeningen, hier ligt de letale(dodelijke) dosis waarschijnlijk wel hoger)

20 gram is dodelijk
1 gram is 1000 mg
20 gram is 20 000 mg
20 000 :500 = 40 paracetamol tabl. van 500 gram(normale tablet)

bij 40 tabletten achter elkaar ingenomen is paracetamol dodelijk! Bij mensen buiten de doelgroep ouderen en kinderen ligt dit aantal waarschijnlijk hoger maar het is wel dodelijk.

Kan zo in het Schotse boekje deze post.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 7 januari 2010 @ 14:58:24 #21
285946 medisch-ggz
Verpleegkundige
pi_76523624
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 06:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Kan zo in het Schotse boekje deze post.
Was toch niet helemaal mijn bedoeling
pi_76540847
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:05 schreef Mirjam het volgende:verder wordt er gezegd dat mensen die AD's slikken vaker zelfmoord plegen. kan, ikzelf ben daar niet zo zeker van. in de eerste zes weken zóu nog kunnen, in die perdiode verergeren de klachten enkel, voordat ze afnemen. AD's hebben tijd nodig om te werken. maar daar moet men gewoon ff doorheen.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat AD de kans op zelfmoord significant verhogen (zo uit mijn hoofd ongeveer 2x zo grote kans dan depressieve mensen die placebo gebruiken).
Op maandag 24 augustus 2009 11:04 schreef Salvad0R het volgende:
Aan alle chicks; eet/drink geen light producten, krijg je tumoren van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')