abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76438641
Budget is maatgevend denk ik. Als je 100 euro wilt uitgeven dan vallen klappers af. Als je lekker schaatsen wilt en het budget niet heel veel uit maakt of het wat ruimer is dan zou ik juist voor klapschaatsen gaan. Klapschaatsen zijn juist, in tegenstelling tot wat je zelf verwacht juist ideaal voor mensen die niet vaak schaatsen of nog niet goed kunnen schaatsen. Ik heb ook al een tijdje klappers en ik zou niet meer anders willen. Nou ben ik volgens iedereen die mij ziet schaatsen een natuurtalent dus het gaat me ook niet moeilijk af meer vaste of klappers is een wereld van verschil. Dan wil je niet meer terug. Vooral de techniek van mensen die niet regelmatig schaatsen is vaak slecht en de manier waar ze schaatsen sluit ideaal aan op de manier waarop klappers werken en schaatsen.

Het argument van klappers gaan snel stuk in scheuren op natuurijs is deels waar maar ook deels niet waar. Ik heb zelf vorig jaar de buis en ijzer van een vaste, dure Nijdam stuk geschaast. Ook in een scheur blijven haken.
Doe vandaag niet wat morgen kan!
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:02:13 #27
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_76438956

Gewoon deze nemen
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:05:42 #28
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_76441769
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:54 schreef Steffy het volgende:
Budget is maatgevend denk ik. Als je 100 euro wilt uitgeven dan vallen klappers af. Als je lekker schaatsen wilt en het budget niet heel veel uit maakt of het wat ruimer is dan zou ik juist voor klapschaatsen gaan. Klapschaatsen zijn juist, in tegenstelling tot wat je zelf verwacht juist ideaal voor mensen die niet vaak schaatsen of nog niet goed kunnen schaatsen. Ik heb ook al een tijdje klappers en ik zou niet meer anders willen. Nou ben ik volgens iedereen die mij ziet schaatsen een natuurtalent dus het gaat me ook niet moeilijk af meer vaste of klappers is een wereld van verschil. Dan wil je niet meer terug. Vooral de techniek van mensen die niet regelmatig schaatsen is vaak slecht en de manier waar ze schaatsen sluit ideaal aan op de manier waarop klappers werken en schaatsen.

Het argument van klappers gaan snel stuk in scheuren op natuurijs is deels waar maar ook deels niet waar. Ik heb zelf vorig jaar de buis en ijzer van een vaste, dure Nijdam stuk geschaast. Ook in een scheur blijven haken.
Misschien dat de kans dat je een dure Nijdam stuk schaatst wat groter is dan een klapper van 200 euro.....
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:20:51 #29
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_76442366
quote:

Klappers rijden makkelijker omdat de beweging een stuk natuurlijker is dan schaatsen op vaste schaatsen. Alleen wat je vaak ziet is dat mensen die niet kunnen schaatsen en op klappers rijden lekker aan het harken zijn.

En dure Nijdam schaatsen?
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:43:12 #30
111172 Noax
pi_76451026
Ik heb zojuist een paar raps gekocht, geen pro's, daar gebruik ik ze veel te weinig voor.
Ze waren net nieuw binnen gekomen, volgens de verkoper dan.....

Daarvoor had ik een Zandstra geprobeerd, maar deze waren nogal breed.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76458927
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:43 schreef Noax het volgende:
Ik heb zojuist een paar raps gekocht, geen pro's, daar gebruik ik ze veel te weinig voor.
Ze waren net nieuw binnen gekomen, volgens de verkoper dan.....
Welke Raps heb je gekocht? Apart trouwens dat de Zandstra's te breed waren, juist Raps staat bekend om de wat bredere schoen die zij maken (maar kennelijk is Zandstra dus nog breder ) . Ik rij al jaren op Raps want Viking schoenen zijn altijd te krap bij mij.
quote:
Als je lekker schaatsen wilt en het budget niet heel veel uit maakt of het wat ruimer is dan zou ik juist voor klapschaatsen gaan. Klapschaatsen zijn juist, in tegenstelling tot wat je zelf verwacht juist ideaal voor mensen die niet vaak schaatsen of nog niet goed kunnen schaatsen.
Schaatsen is geen lopen hoor. Het gaat om een goed zijwaartse afzet, dat het belangrijkste element waar je je snelheid uit haalt. Klappers zijn dus volstrekte onzin als je wil leren schaatsen want je gaat er niet beter mee zijwaarts afzetten (je hoort alleen je punt niet meer prikken als niet goed zijwaarts afzet). Het enige wat een klapschaats toevoegt is dat je je been nog wat verder zijwaarts kan strekken, maar dat is alleen nuttig voor mensen die de schaatsslag al goed onder de knie hebben.

[ Bericht 53% gewijzigd door Bolkesteijn op 05-01-2010 22:15:44 ]
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:05:43 #32
111172 Noax
pi_76459468
Ik kan niet het juiste ijzer vinden, maar de boot ziet er als volgt uit:

Er zit een Raps V4 ijzer onder.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76459616
Ja, dat is een beetje het 'doorloper-met-wandelschoen' idee wat ik demonstreerde op die foto. Geeft toch veel meer vrijheid dan een stugge 'combi noor' omdat de schoen flexibeler is. Mooie keus.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:11:47 #34
111172 Noax
pi_76459808
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ja, dat is een beetje het 'doorloper-met-wandelschoen' idee wat ik demonstreerde op die foto. Geeft toch veel meer vrijheid dan een stugge 'combi noor' omdat de schoen flexibeler is. Mooie keus.

De schoen geeft inderdaad voelbaar meer vrijheid dan een 'combi noor'.
Maar de pasvorm gaf de doorslag, het zat direct goed.

Thnx!
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:15:25 #35
278654 Intenso
Gast ga fietsen
pi_76460023
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 01:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het klapmechanisme ziet er wel een beetje gammel uit vind ik. Bij mijn klappers ziet dat er toch een stuk steviger uit, als je bijvoorbeeld in een scheur rijdt dan kunnen er grote krachten uitgeoefend worden op het klapmechanisme dus wie op zoek is naar schaatsen voor op natuurijs kan beter voor een meer solide model gaan in mijn ogen.
[..]

Volgens mij niet hoor. Viking 1 (evenals II en Junior) zit naar mijn weten altijd aan het onderstel vast genageld. Wil je de schoen los kunnen halen, dan kom je bij de duurdere Marathon reeks (als je tenminste bij Viking wil blijven) uit volgens mij, maar daar is geen 'combi'-schoen voor. Ik zou de 'combinoren' trouwens af willen raden, je kunt er onmogelijk prettig op schaatsen doordat je belemmerd wordt om je knieën goed te buigen, verder kun je je schaats niet goed bij het standbeen halen zodat je geen volledige schaatsslag kunt maken. Beter is het om naar een laag model noren te vragen, al naar gelang je smaak en je budget kun je ook de lage modellen noren hele mooie schoenen krijgen.

Denk bijvoorbeeld aan de Raps Lion (waar je dan lagere potten onder kunt laten zetten), of de Viking Marathon (ook daar zijn lagere potten voor verkrijgbaar).

Een goede schoen schaatst zo veel prettiger waardoor je veel meer plezier zult hebben van je aankoop dan als je voor half geld zo'n combinoor aanschaft.
[..]

Ben je wel voor een laag model gegaan? Dat geeft meer stabiliteit als je last hebt van zwakke enkel. Verder helpt af en toe oefenen op de kunstijsbaan heel erg veel.
[..]

Dat betwijfel ik. Met een harde schoen is het niet mogelijk om goed te kunnen schaatsen. Als je perse een hoge schoen wil is dit misschien nog wel de beste oplossing, houten schaatsen met een stevige wandelschoen. Ik heb er vorig jaar een tocht van 45 km op gereden en dat ging prima. (Die gezichten van sommige mensen, alsof ze water zien branden )

[ afbeelding ]
dat klapmechanisme is niks mee aan de hand hoor.
hiervoor had ik vikings welke ik tegen de 600 euro voor betaald heb waar ik dus wel de rechter mee kapot reed.
ik gleed onderuit schoof tegen de beplating aan de kant van de baan en het mechanisme was meteen aan gort.
het blijft altijd een zwak punt hoe dit ook gemaakt is.
en deze zijn echt niet zwak geloof mij.
heb gister al een paar keer in een gleuf gezeten en komt geen ruimte op wat met mijn vikings wel zo was.
die meost ik elke keer weer aandraaien met een imbus.
:')
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:18:16 #36
278654 Intenso
Gast ga fietsen
pi_76460197
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:15 schreef Intenso het volgende:

[..]

dat klapmechanisme is niks mee aan de hand hoor.
hiervoor had ik vikings welke ik tegen de 600 euro voor betaald heb waar ik dus wel de rechter mee kapot reed.
ik gleed onderuit schoof tegen de beplating aan de kant van de baan en het mechanisme was meteen aan gort.
het blijft altijd een zwak punt hoe dit ook gemaakt is.
en deze zijn echt niet zwak geloof mij.
heb gister al een paar keer in een gleuf gezeten en komt geen ruimte op wat met mijn vikings wel zo was.
die meost ik elke keer weer aandraaien met een imbus.
edit:
dit waren de vikings die ik kapot gereden heb:

Prijs (in Euro): 600.00
Productinformatie: De Sprint-uitvoering van de Nagano Marathon Mid:
De Marathon Mid schoen gemonteerd op een Nagano Sprint onderstel
(buis en staal van Speciaal kwaliteit; 5mm hoger staal).
De Marathon Mid is een iets goedkopere uitvoering van de Marathon I. De kuip bevat minder koolstof en meer glas, wat kostenbesparend werkt. De schoen is van volle nerf rund-leder, zonder de lichtgekleurde veterbies. Het ingezette enkelstuk is van stretch-materiaal.
Maat 34 t/m 45.

oh de edit ging wat fout maar oke
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:27:05 #37
111172 Noax
pi_76460715
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:18 schreef Intenso het volgende:

[..]

edit:

De Marathon Mid is een iets goedkopere uitvoering van de Marathon I. De kuip bevat minder koolstof en meer glas, wat kostenbesparend werkt. De schoen is van volle nerf rund-leder, zonder de lichtgekleurde veterbies. Het ingezette enkelstuk is van stretch-materiaal.
Maat 34 t/m 45.
[ afbeelding ]

Wat zul jij hebben zitten vloeken toen je je euro 600 kostende Vikings aan gort 'reed'.
Dat had mij ook kunnen gebeuren, voor mij de reden om niet voor een klapmodel te gaan.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:28:09 #38
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_76460772
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:18 schreef Intenso het volgende:

[..]

edit:

Maat 34 t/m 45.
[ afbeelding ]

Dan ben je er aardig op achteruit gegaan als je nu op Ballangruds rijdt, waarom heb je niet gewoon nieuwe buizen gekocht?
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:28:31 #39
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_76460801
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:27 schreef Noax het volgende:

[..]

Wat zul jij hebben zitten vloeken toen je je euro 600 kostende Vikings aan gort 'reed'.
Dat had mij ook kunnen gebeuren, voor mij de reden om niet voor een klapmodel te gaan.
Vaste schaatsen kan je ook goed aan gort rijden hoor
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:35:11 #40
111172 Noax
pi_76461114
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:28 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Vaste schaatsen kan je ook goed aan gort rijden hoor
Twijfel ik niet aan, zeker bij zo'n beginneling als ik.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76462643
Ik vraag me af hoe het klunen tijdens een Elfstedentocht zal gaan met klapschaatsen. Het is toch een relatief kwetsbaar mechaniekje, en in 1997 ramden de rijders aardig hard de wal over... Vraag me af of de klappers het houden onder zoveel geweld.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  dinsdag 5 januari 2010 @ 23:19:05 #42
278654 Intenso
Gast ga fietsen
pi_76463301
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:28 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Dan ben je er aardig op achteruit gegaan als je nu op Ballangruds rijdt, waarom heb je niet gewoon nieuwe buizen gekocht?
omdat het toch het laatste seizoen was dqat ik erop reed en ik niet meer korte wedstrijden wou rijden maar meer in eigen tijd lange stukken wou rijden.
en dit rijd net even wat fijner als je 50 km schaatst.

die vikings waren echt geen comfort.
dit is dus echt genot als je een hele bult rondjes maakt.
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 23:06 schreef marcodej het volgende:
Ik vraag me af hoe het klunen tijdens een Elfstedentocht zal gaan met klapschaatsen. Het is toch een relatief kwetsbaar mechaniekje, en in 1997 ramden de rijders aardig hard de wal over... Vraag me af of de klappers het houden onder zoveel geweld.
dat zie ik ook niet helemaal goed komen.
denk dat je toch idd iets rustiger aan moet doen.
heb laatst nog filmpjes gezien van het klunen maar die mannen springen gewoon in 2 sprongen over die wallen heen denk als je iets scheef neer komt je klapschaats dat het ijzer er scheef onderstaat
  dinsdag 5 januari 2010 @ 23:20:32 #43
111172 Noax
pi_76463371
Heeft er hier inmiddels al iemand geschaatst?

TS, al iets leuks kunnen vinden?
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76463453
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 23:20 schreef Noax het volgende:
Heeft er hier inmiddels al iemand geschaatst?
Alleen stukje in de polder hier, morgen even kijkje nemen op de Nieuwkoopse plassen, nu is het er nog niet druk en hier in de omgeving ligt helemaal geen sneeuw
  dinsdag 5 januari 2010 @ 23:28:11 #45
278654 Intenso
Gast ga fietsen
pi_76463756
3 dagen geschaatst nu

morgen eerste toertocht in earnewoude

geloof dat ie maar 7 km is maar gaat om het idee
hoewel er op de site staat dat er ook een 15km is
  woensdag 6 januari 2010 @ 00:32:34 #46
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_76466402
Werd je niet heel verdrietig van die Marathon Mid schoenen?

Ik heb gisteren al geschaatst op de Vijfde Plas bij Loosdrecht trouwens
pi_76466441
Schaatslocaties hier melden aub.
Schaatsen op natuurijs; locaties.
  woensdag 6 januari 2010 @ 00:36:12 #48
278654 Intenso
Gast ga fietsen
pi_76466504
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 00:32 schreef TGVkopper het volgende:
Werd je niet heel verdrietig van die Marathon Mid schoenen?

Ik heb gisteren al geschaatst op de Vijfde Plas bij Loosdrecht trouwens
hoe bedoel je verdrietig?
ik vond ze best fijn zitten.
maar na langere tijd moesten ze wel even uit.
kon het er niet echt lang op volhouden
  woensdag 6 januari 2010 @ 00:38:42 #49
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_76466577
Ze zijn zo slap vind ik
pi_76467099
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:27 schreef Noax het volgende:

[..]

Viking heeft ook een en tijdje gehad dat ze dit klapmechanisme verkochten, ik heb toch een paar keer mee gemaakt dat men er zelfs op de kunstijsbaan in slaagde het klapmechanisme aan gort te rijden.

Tegenwoordig is het klapmechanisme van Viking een stuk sterker, heb alleen vorig jaar iemand gezien die met behulp van een scheur zijn Nagano Sprint set kapot had gereden. Dat is ook niet zo leuk voor de portemonnee. Verder heb ik ook al paar keer een defect Maple setje gezien.

Ik ben misschien een Raps adept maar dan zie het er bij de Raps Axle (waar ik zelf op rij, wel met andere schoen) toch beter uit:
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 00:38 schreef TGVkopper het volgende:
Ze zijn zo slap vind ik
Maar dat komt omdat de schoen slechts in beperkte mate thermoplastische vervormbaar is, bij de Sparrow schoen van hierboven is de gehele schoen thermoplastisch vervormbaar, en dus is de hele schoen ook stevig. Bij kou is het overigens een ramp om in te stappen, mijn schoenen worden dan echt keihard zodat het instappen de nodige pijntjes vergt. Als alles op z'n plek zit zit het natuurlijk wel weer heerlijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bolkesteijn op 06-01-2010 01:04:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')