Ook geen flauw idee maar ik denk het niet eigenlijkquote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:15 schreef Maraca het volgende:
Heb geen flauw idee. Aan de ene kant ging het wel lekker, maar ja.. het zal niet de eerste keer zijn dat ik een tentamen goed denk te maken en vervolgens een dikke onvoldoende hebJij dan?
De directie wilde toch geen aangifte doen omdat hoofd Ontwerpen bij de familie Robijn hoorde? Dat was hun reactie nadat de accountant de directie op de hoogte had gesteld van de materiële fraude. En dat zou aanleiding kunnen zijn voor de accountant om de opdracht terug te gevenquote:Op woensdag 13 januari 2010 09:32 schreef mirved het volgende:
Vraag 3 van de middagzitting geheel niet ingevuld. Zoals de meesten.
Vraag 6 was ik nog niet zo ver gegaan om te zeggen dat het terug gegeven moest worden omdat de reactie van de directie nog niet bekend was.
Hehe, sneaky I am!quote:Op woensdag 13 januari 2010 09:15 schreef Maraca het volgende:
Ik denk zelf ook dat de middagzitting een stuk slechter is gemaakt dan de ochtendzitting![]()
ik zie nu trouwens pas dat je een jongen bent, dacht de hele tijd dat je een meisje was![]()
![]()
Ik vraag 3 dus ook niet. Bij vraag 6 had ik dat ze de fraude ongedaan moeten maken (redresseren) en dat ze AO/IB maatregelen moeten treffen om herhaling te voorkomen. Als dat ook niet gebeurd, opdracht terug geven!quote:Op woensdag 13 januari 2010 09:37 schreef Maraca het volgende:
[..]
De directie wilde toch geen aangifte doen omdat hoofd Ontwerpen bij de familie Robijn hoorde? Dat was hun reactie nadat de accountant de directie op de hoogte had gesteld van de materiële fraude. En dat zou aanleiding kunnen zijn voor de accountant om de opdracht terug te geven
Tenminste, dat dacht ik
Ze zijn toch niet verplicht aangifte te doen bij de politie? Zolang ze de fout maar repareren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 09:37 schreef Maraca het volgende:
[..]
De directie wilde toch geen aangifte doen omdat hoofd Ontwerpen bij de familie Robijn hoorde? Dat was hun reactie nadat de accountant de directie op de hoogte had gesteld van de materiële fraude. En dat zou aanleiding kunnen zijn voor de accountant om de opdracht terug te geven
Tenminste, dat dacht ik
Ik heb het ook niet over aangiftequote:Op woensdag 13 januari 2010 11:59 schreef mirved het volgende:
[..]
Ze zijn toch niet verplicht aangifte te doen bij de politie? Zolang ze de fout maar repareren.
ahzo. Ik ging er van uit dat directie zelf achter de fraude was gekomen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 12:07 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet over aangifteHeb NV COS 240 sub 104 erbij gepakt.. heb niet gezegd dat de directie de fout moet redresseren omdat de accountant de directie al op de hoogte had gesteld. In andere woorden: ik ging ervan uit dat we al een paar stappen verder waren.
Normaal is het zo:
- accountant ziet fraude
- meldt dit schriftelijk aan directie/bestuur
- geeft de mogelijkheid tot redres
Wanneer de directie/bestuur niet wil redresseren dan dient de accountant nog eens goed na te denken. Ik ging er dus vanuit dat dat het geval was
De directie wist het ook wel, maar had de accountant niks verteld. Die was er volgens mij via via achtergekomen. Pas toen hij de directie confronteerde moesten ze bekennen dat het zo was. Tenminste.. zo herinner ik me de casusquote:Op woensdag 13 januari 2010 12:11 schreef mirved het volgende:
[..]
ahzo. Ik ging er van uit dat directie zelf achter de fraude was gekomen.
Ik heb de controle werkzaamheden beschreven en dat accountant het bedrijf moet verzoeken het aan te passen. Was al meteen in de casusbeschrijving duidelijk dat er hier een vraag over zou komen dus we hadden deze al besproken met klasgenoten in de pauze
oke, nu begin ik dus echt te twijfelenquote:Op woensdag 13 januari 2010 12:54 schreef Patrick_b het volgende:
De accountant moest in dit geval we degelijk de fraude melden bij het KLPD, vanwege het feit dat dit geconstateerd is en vanwege het feit dat de onderneming dit zelf niet heeft gedaan (maatregelen tot redres)
Echter was de accountant niet verplicht de opdracht terug te geven, (voor 2007 wel het geval) , de accountant moet slechts afwegen om de opdracht terug te geven.
Wat verder de gevolgen waren wist ik ook niet, aangezien er een omzetderving is in 2010..
Ik ookquote:Op woensdag 13 januari 2010 13:33 schreef DesiR0ck het volgende:
[..]
oke, nu begin ik dus echt te twijfelen
Moest hij melden vanwege dat de onderneming het niet gemeld heeft of omdat de onderneming geen maatregelen tot correctie heeft genomen? Het laatste was naar mijn mening nog niet zeker (zoals ik het las)quote:Op woensdag 13 januari 2010 12:54 schreef Patrick_b het volgende:
De accountant moest in dit geval we degelijk de fraude melden bij het KLPD, vanwege het feit dat dit geconstateerd is en vanwege het feit dat de onderneming dit zelf niet heeft gedaan (maatregelen tot redres)
Echter was de accountant niet verplicht de opdracht terug te geven, (voor 2007 wel het geval) , de accountant moet slechts afwegen om de opdracht terug te geven.
Wat verder de gevolgen waren wist ik ook niet, aangezien er een omzetderving is in 2010..
Ok, wat voor typologie denk jij dat het gaat worden?quote:
-Simultane inventarisatiequote:Op donderdag 14 januari 2010 22:19 schreef DesiR0ck het volgende:
(middagzitting) Opgave1 over hoe de accountant dmv inventarisatie dmv controle-informatie de volledigheid van de opbrengsten kan bepalen, had ik gewoon dit uit de HRA (Cos 501 artikel 13):
13. Om controle-informatie te verkrijgen dat de door het bestuur opgezette beheersingsactiviteiten juist worden uitgevoerd, observeert de accountant de door de personeelsleden uitgevoerde werkzaamheden en voert hij controletellingen uit. Bij het verrichten van controletellingen controleert de accountant zowel de volledigheid als de juistheid van de tellijsten door zowel vanuit de tellijsten voorraadgoederen te selecteren en vast te stellen dat de getelde aantallen aanwezig zijn als uitgaande van de aanwezige voorraad goederen te selecteren en vast te stellen, dat de aanwezige aantallen op de tellijsten voorkomen. De accountant bepaalt hoeveel kopieën van tellijsten moeten worden bewaard met het oog op aansluitende controlewerkzaamheden en vergelijking.
Is dit goed denken jullie?!
Vraag C herinner ik me niet meerquote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:04 schreef DesiR0ck het volgende:
Ja jij bedoelt volgens mij opgave 1A. Daar had ik ook die 2 punten onder andere![]()
Maar ik bedoel ( ik dacht ) 1C . . "door middel van inventarisatie de accountant de volledigheid van de opbrengsten bepalen"
Als je een AC minor doet heb je niks te maken met de OAT. Die maak je alleen wanneer je een AC major doet. Er zijn zelfs medestudenten geweest die heel bewust naar BE zijn gegaan en een AC minor hebben gevolgd om de OAT te ontwijken.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:21 schreef mie_at_work het volgende:
ik ga volgend semester de oat doen als een keuzeminor.
als ik dit zo lees, is het wel heel erg pittig. ik doe zelf de opleiding bedrijfseconomie en zie hier dan toch allemaal termen langskomen die ik nooit heb gehad
.
iemand ervaringen hoe studenten van andere opleidingen dan AC het doen op de OAT?
het is een accountancy minor die verplicht is voor accountancy studenten. studenten van andere opleidingen o.a. bedrijfseconomie krijgen pas na toestemming van de examencommissie toegang tot de minor.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:54 schreef Maraca het volgende:
[..]
Als je een AC minor doet heb je niks te maken met de OAT. Die maak je alleen wanneer je een AC major doet. Er zijn zelfs medestudenten geweest die heel bewust naar BE zijn gegaan en een AC minor hebben gevolgd om de OAT te ontwijken.![]()
Poeh, lijkt me best zwaar voor BE studentenquote:Op zondag 17 januari 2010 23:05 schreef mie_at_work het volgende:
[..]
het is een accountancy minor die verplicht is voor accountancy studenten. studenten van andere opleidingen o.a. bedrijfseconomie krijgen pas na toestemming van de examencommissie toegang tot de minor.
de minor bestaat o.a. uit EXV, MA, CB, AO en wordt afgesloten met de landelijke OAT toets.
Wat je beschreven hebt is het toetsen van de werking van de IB maatregelen ten aanzien van een inventarisatie. Als ik de vraag goed begrijp, werd-ie specifiek gesteld ten aanzien van de volledigheid van de opbrengsten. Dan is het antwoord niet een antwoord op de vraag. Ze zullen wel willen horen dat het bijwonen van de inventarisatie een positieve controle is op de grootheden BV en EV in de betaformule (V = BV + I - EV) en dat, tezamen met een negatieve controle op de inkopen, dat controleinformatie verschaft over de volledigheid van de verkopen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:19 schreef DesiR0ck het volgende:
(middagzitting) Opgave1 over hoe de accountant dmv inventarisatie dmv controle-informatie de volledigheid van de opbrengsten kan bepalen, had ik gewoon dit uit de HRA (Cos 501 artikel 13):
13. Om controle-informatie te verkrijgen dat de door het bestuur opgezette beheersingsactiviteiten juist worden uitgevoerd, observeert de accountant de door de personeelsleden uitgevoerde werkzaamheden en voert hij controletellingen uit. Bij het verrichten van controletellingen controleert de accountant zowel de volledigheid als de juistheid van de tellijsten door zowel vanuit de tellijsten voorraadgoederen te selecteren en vast te stellen dat de getelde aantallen aanwezig zijn als uitgaande van de aanwezige voorraad goederen te selecteren en vast te stellen, dat de aanwezige aantallen op de tellijsten voorkomen. De accountant bepaalt hoeveel kopieën van tellijsten moeten worden bewaard met het oog op aansluitende controlewerkzaamheden en vergelijking.
Is dit goed denken jullie?!
Inmiddels ben ik er achter dat mijn antwoord niet juist is, en dat de uitwerking middels de door jou geformuleerde BETAformule correct is!quote:Op maandag 18 januari 2010 18:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat je beschreven hebt is het toetsen van de werking van de IB maatregelen ten aanzien van een inventarisatie. Als ik de vraag goed begrijp, werd-ie specifiek gesteld ten aanzien van de volledigheid van de opbrengsten. Dan is het antwoord niet een antwoord op de vraag. Ze zullen wel willen horen dat het bijwonen van de inventarisatie een positieve controle is op de grootheden BV en EV in de betaformule (V = BV + I - EV) en dat, tezamen met een negatieve controle op de inkopen, dat controleinformatie verschaft over de volledigheid van de verkopen.
Jeej, mijn antwoord zat in die richting dus hopelijk daar een paar puntjes voor. Begin steeds stom genoeg meer vertrouwen te krijgen in een voldoendequote:Op maandag 18 januari 2010 18:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat je beschreven hebt is het toetsen van de werking van de IB maatregelen ten aanzien van een inventarisatie. Als ik de vraag goed begrijp, werd-ie specifiek gesteld ten aanzien van de volledigheid van de opbrengsten. Dan is het antwoord niet een antwoord op de vraag. Ze zullen wel willen horen dat het bijwonen van de inventarisatie een positieve controle is op de grootheden BV en EV in de betaformule (V = BV + I - EV) en dat, tezamen met een negatieve controle op de inkopen, dat controleinformatie verschaft over de volledigheid van de verkopen.
En? hebben ze je heel gelaten?quote:Op maandag 18 januari 2010 23:04 schreef GK1206 het volgende:
morgen presentatie bij kpmg over beginselen van het controleproces en BIV/AO
Even geen tijd om overal op te antwoorden.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:42 schreef The-new-generation het volgende:
Ik zie dat dit al een behoorlijk lang forum is. Maar hoe zit het nu voor de (aanstormende) huidige 6 vwo studenten die in september beginnen?
Zelf heb ik een meeloopdag gehad bij een middelgroot accountantskantoor, maar tijdens het gesprek met twee managers bleek dat de situatie de laatste tijd behoorlijk is verandert. Door de recessie is er minder vraag naar accountants dan aanbod, de vacature was dan ook ingetrokken. Ook is er in de zomermaanden veel minder werk. Ik wist wel dat het rustiger is in de zomermaanden, maar is dat bij alle kantoren gelijk? Of is het bij de big four anders, is daar wel (meer dan) genoeg werk? Weet iemand hoe dat precies zit?
En wat voor studieregeling kan ik verwachten? Mocht ik het voorrecht krijgen om in september te beginnen als assistent-accountant/ junior associate? Of verandert dat niet door de recessie? Ook indien het niet verandert, ik heb geen idee ... Ik heb inmiddels erg veel dingen gelezen, waarvan een aantal behoorlijk tegenstrijdig zijn ... If anyone knows ... Please tell!
Binnenkort heb ik een assessment, weet iemand precies welke? Verbaal redeneren, numerieke test of bijvoorbeeld abstract denken? Of weet iemand goede oefensites? Zelf heb ik 123test.nl gebruikt, intermediar en de oefentoetsen/ voorbeeldtoetsen van SHL.
Weet iemand ook wat voor motivatie wordt van ons verwacht m.b.t. het onderscheiden van een specifiek kantoor t.o.v. een ander kantoor? Uiteraard, groot of klein, groeimogelijkheden e.d. Maar bijv. de big four onderling? Op basis van de website is niet voldoende lijkt mij. Ik heb zelf ook drie kantoren aangeschreven, allen van de big four, maar ik weet niet goed hoe ik het kan uitleggen waarom ik nu écht bij een specifiek kantoor wil tijdens de sollicitatie ... De recruiters vinden het niet erg als je bij meerdere bedrijven solliciteert, natuurlijk zijn de kansen dan groter, maar hoe kun je die vraag dan beantwoorden?
Hoe gaat een sollicitatieprocedure eigenlijk precies in zijn werk? Je hebt vaak 2 of 3 gesprekken, en nog een assessment. Is alles op een verschillende dag? Hoe lang duurt het normaal ongeveer voordat je te horen krijgt of zij het wel zien zitten met jouw? En dus of je door mag ... (niet helemaal mooi onder woorden gebracht, maar mijn bedoeling is hopelijk duidelijk).
Last but not least, stel je zou het voorrecht krijgen om te beginnen bij een kantoor, krijg je dan een contract aangeboden die je direct ondertekend, of is het normaal om hem mee naar huis te nemen/ er over te denken? Ik las dat sommige mensen meerdere contracten afwachten, op die manier kun je wel de studieregeling betrekken in je keus voor een kantoor (mocht je het op basis van de gesprekken nog niet weten).
Het is natuurlijk sowieso al een voorrecht dat je als vwo'er één contract krijgt aangeboden, laat staan meerdere ...
Kort samengevat, wat voor advies hebben jullie aan een scholiertje zoals mij?
Alvast bedankt.
Ik gok dat je al wat gesprekken met kantoren hebt gehad, want je praat hun taal en niet de jouwe.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:42 schreef The-new-generation het volgende:
Het is natuurlijk sowieso al een voorrecht dat je als vwo'er één contract krijgt aangeboden, laat staan meerdere ...
Kort samengevat, wat voor advies hebben jullie aan een scholiertje zoals mij?
Ik heb hetzelfde meegemaakt met solliciteren. Ik doe WO Accountancy en heb de afgelopen tijd gesolliciteerd voor een afstudeerstageplek. Ik ben ook constant tegengekomen dat waar er vorig jaar nog 3 of 4 afstudeerplekken waren, er nu vaak nog maar 1 was. Dit komt vooral omdat ze afstudeerders na hun stage vaak een contract aanbieden en door de recessie was er minder uitstroom vanuit de kantoren en dus ook minder vraag naar nieuwe mensen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:42 schreef The-new-generation het volgende:
Ik zie dat dit al een behoorlijk lang forum is. Maar hoe zit het nu voor de (aanstormende) huidige 6 vwo studenten die in september beginnen?
Zelf heb ik een meeloopdag gehad bij een middelgroot accountantskantoor, maar tijdens het gesprek met twee managers bleek dat de situatie de laatste tijd behoorlijk is verandert. Door de recessie is er minder vraag naar accountants dan aanbod, de vacature was dan ook ingetrokken. Ook is er in de zomermaanden veel minder werk. Ik wist wel dat het rustiger is in de zomermaanden, maar is dat bij alle kantoren gelijk? Of is het bij de big four anders, is daar wel (meer dan) genoeg werk? Weet iemand hoe dat precies zit?
En wat voor studieregeling kan ik verwachten? Mocht ik het voorrecht krijgen om in september te beginnen als assistent-accountant/ junior associate? Of verandert dat niet door de recessie? Ook indien het niet verandert, ik heb geen idee ... Ik heb inmiddels erg veel dingen gelezen, waarvan een aantal behoorlijk tegenstrijdig zijn ... If anyone knows ... Please tell!
Binnenkort heb ik een assessment, weet iemand precies welke? Verbaal redeneren, numerieke test of bijvoorbeeld abstract denken? Of weet iemand goede oefensites? Zelf heb ik 123test.nl gebruikt, intermediar en de oefentoetsen/ voorbeeldtoetsen van SHL.
Weet iemand ook wat voor motivatie wordt van ons verwacht m.b.t. het onderscheiden van een specifiek kantoor t.o.v. een ander kantoor? Uiteraard, groot of klein, groeimogelijkheden e.d. Maar bijv. de big four onderling? Op basis van de website is niet voldoende lijkt mij. Ik heb zelf ook drie kantoren aangeschreven, allen van de big four, maar ik weet niet goed hoe ik het kan uitleggen waarom ik nu écht bij een specifiek kantoor wil tijdens de sollicitatie ... De recruiters vinden het niet erg als je bij meerdere bedrijven solliciteert, natuurlijk zijn de kansen dan groter, maar hoe kun je die vraag dan beantwoorden?
Hoe gaat een sollicitatieprocedure eigenlijk precies in zijn werk? Je hebt vaak 2 of 3 gesprekken, en nog een assessment. Is alles op een verschillende dag? Hoe lang duurt het normaal ongeveer voordat je te horen krijgt of zij het wel zien zitten met jouw? En dus of je door mag ... (niet helemaal mooi onder woorden gebracht, maar mijn bedoeling is hopelijk duidelijk).
Last but not least, stel je zou het voorrecht krijgen om te beginnen bij een kantoor, krijg je dan een contract aangeboden die je direct ondertekend, of is het normaal om hem mee naar huis te nemen/ er over te denken? Ik las dat sommige mensen meerdere contracten afwachten, op die manier kun je wel de studieregeling betrekken in je keus voor een kantoor (mocht je het op basis van de gesprekken nog niet weten).
Het is natuurlijk sowieso al een voorrecht dat je als vwo'er één contract krijgt aangeboden, laat staan meerdere ...
Kort samengevat, wat voor advies hebben jullie aan een scholiertje zoals mij?
Alvast bedankt.
BDO heeft dezelfde als KPMGquote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:52 schreef The-new-generation het volgende:
Wat voor assessment hebben ze bij BDO en Deloitte? Ik las al dat het assessment van zowel KPMG als van PWC via SHL gaan, overigens heb ik vanochtend ook een bij SHL gedaan (van pwc). Maar ik neem aan dat het wel andere testen zijn ... Of zijn het standaard een numerieke en verbale test? (met uiteraard verschillende vragen, haha). Waarom is er geen persoonlijkheidstest? Of zegt dat niet zoveel over een 17 jarige ...
Je hoeft echt geen u te zeggen hoor, ben niet zo oudquote:Op zaterdag 23 januari 2010 14:50 schreef The-new-generation het volgende:
Dus ook via SHL solutions? En weet u ook welke testen dat zijn? Ook een numerieke en een verbale test?
Hoewel ik moet toegeven dat mijn interesse in eerste instantie naar de grotere kantoren gaat, mede doordat daar internationale mogelijkheden zijn ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |