De problemen die je beschijft kunnen wel degelijk aan je bekabeling liggen. Daarom krijg je in dergelijke gevallen van de helpdesk ook altijd het advies om eerst eens te kijken wat er gebeurt als je de digitale ontvanger rechtstreeks op het AOP aansluit met een korte en kwalitatief goede coaxkabel. Het kan zijn dat je door ontoereikende afscherming last hebt van instraling door bijvoorbeeld een Digitenne zender in de omgeving. Je verbaast je er verder over dat er wel storing is op NLD 1 en 2 HD, maar niet op NLD 3 HD. Dat is echter niet vreemd, omdat NLD 3 HD wordt doorgegeven in een andere transport stream dan NLD 1 en 2 HD. Het lijkt er dus op dat je ontvangstproblemen zich beperken tot bepaalde transportstreams, en dat kan wijzen op storingen van buitenaf door onvoldoende afscherming, maar ook op staande golven als gevolg van impedantie mismatches bij onoordeelkundig aangelegde huisinstallaties. Je zou eens in de ontvanger naar je BER waarden op de diverse kanalen kunnen kijken. Deze waarde moet 0 zijn en blijven. Als dat niet het geval is heb je een probleem met de signaalkwaliteit dat naar alle waarschijnlijkheid op het konto van de bekabeling is te schrijven. Het kan echter ook zo zijn dat er sprake is van een probleem met een wijkversterker of verdeler. Maar dat is minder waarschijnlijk, want dan zouden er al veel meer klachten uit jouw wijk bij Ziggo moeten zijn gemeld en was de kans groot dat er al eerder actie was ondernomen door Ziggo.quote:Op maandag 18 januari 2010 08:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
En *schop
Vorige week heb ik zelf nog wat zitten klooien met kabels, een versterker en de helpdesk en ze wisten het ook niet. Dus er komt een monteur morgen kijken. Gratis (toen m'n zusje eerder zelf belde zou dat nog 38 euro kosten)
De bekabeling die voorheen gebruikt werd, Coax12, kan in principe ook voor digitale tv worden gebruikt, maar is minder geschikt. Zeker als de afstanden wat langer worden kan het wel eens dit soort problemen tot gevolg hebben. Als je de mogelijkheid hebt, zorg dan dat je er KOKA799 in legt; daarmee verklein je aanzienlijk de kans op storingen. Ik kan me voorstellen dat TS daar nu niet echt op zit te wachten, maar een oplossing zou zijn om even een los stukje koka ervoor te pakken en zo een test-opstelling te maken. Als dat wel goed gaat zit het dus duidelijk in de bekabelingquote:Op maandag 18 januari 2010 15:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
De problemen die je beschijft kunnen wel degelijk aan je bekabeling liggen. Daarom krijg je in dergelijke gevallen van de helpdesk ook altijd het advies om eerst eens te kijken wat er gebeurt als je de digitale ontvanger rechtstreeks op het AOP aansluit met een korte en kwalitatief goede coaxkabel. Het kan zijn dat je door ontoereikende afscherming last hebt van instraling door bijvoorbeeld een Digitenne zender in de omgeving. Je verbaast je er verder over dat er wel storing is op NLD 1 en 2 HD, maar niet op NLD 3 HD. Dat is echter niet vreemd, omdat NLD 3 HD wordt doorgegeven in een andere transport stream dan NLD 1 en 2 HD. Het lijkt er dus op dat je ontvangstproblemen zich beperken tot bepaalde transportstreams, en dat kan wijzen op storingen van buitenaf door onvoldoende afscherming, maar ook op staande golven als gevolg van impedantie mismatches bij onoordeelkundig aangelegde huisinstallaties. Je zou eens in de ontvanger naar je BER waarden op de diverse kanalen kunnen kijken. Deze waarde moet 0 zijn en blijven. Als dat niet het geval is heb je een probleem met de signaalkwaliteit dat naar alle waarschijnlijkheid op het konto van de bekabeling is te schrijven. Het kan echter ook zo zijn dat er sprake is van een probleem met een wijkversterker of verdeler. Maar dat is minder waarschijnlijk, want dan zouden er al veel meer klachten uit jouw wijk bij Ziggo moeten zijn gemeld en was de kans groot dat er al eerder actie was ondernomen door Ziggo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |