Ik heb trouwens dit bericht ook geplaatst op een MSN-forum en een reply gekregen van een medewerker van Microsoft zelf:
"Zoals je al aangeeft. Dit kan liggen aan ofwel de software, of de internet verbinding.
Ik heb echter het gevoel dat het aan je internet verbinding ligt. Je geeft al aan dat je een statisch IP adres hebt in verband met je torrentz. Ten tijden van de storingen in MSN, ben je dan ook bezig met downloaden? Wanneer er teveel bandbreedte gebruikt wordt voor het downloaden, dan is het voor andere programma's moeilijk om ook door datzelfde lijntje-> internet verbinding- een verbinding met internet te krijgen.
Daarbij kan bepaalde antivirus of firewall software hierin ook een rol spelen.
Daarbij geef je ook nog aan dat je verbinding gedeeld wordt met andere studenten. Zijn deze studenten toevallig ook aan het downloaden of mogelijk muziek aan het streamen via bijvoorbeeld Youtube? Dit zijn allemaal factoren die een rol hebben in problemen met netwerk/internet verkeer.
Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik heb thuis geen adsl maar gewoon een (budget) kabel verbinding. Wanneer iemand in huis aan het downloaden is en ik toevallig met een PS3 aan het online gamen ben, krijg ik ook problemen met mijn ping en verbinding.
Hoewel ik andere programma's niet kan aanraden zou ik je wel kunnen zeggen dat het geen kwaad kan om te proberen hoe andere IM programma's presteren in het huidige netwerk."Heb ik uiteraard een beetje weinig aan. Het zou namelijk betekenen dat ik of even mijn huisgenoten om zeep moet helpen en mijn torrents maar dien op te geven om normaal te kunnen chatten (want meer is het niet) via een bepaald programma. Persoonlijk vind ik het behoorlijk van de gekken dat er anno 2010 geeneens normaal gechat kan worden als er meerdere programma's en PC's runnen op dezelfde internetverbinding.