abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 december 2009 @ 21:09:23 #1
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_76156939
Ik ben op zoek naar ervaringen die jullie hebben met een financieel adviseur. Zelf heb ik altijd het idee dat je hoe dan ook 'genaaid' wordt door een adviseur maar er moeten toch wel verschillen zijn. Er is nu natuurlijk wel een hoop verbeterd sinds de intrede van de wet financiële dienstverlening maar toch ben ik nogal kritisch.

Kan natuurlijk wel gaan zoeken op financieel advies maar dan kom je uiteraard terecht op sites van tussenpersonen, adviseurs enz, niet echt onafhankelijk dus. Daarnaast zijn er zo veel aanbieders dat ik het overzicht al snel kwijt raak.

Zelf heb ik bijzonder weinig kennis van alle financiele regelingen dus ze kunnen mij bijna alles aansmeren Interesse in de beurs en economie in het algemeen is er zeker wel maar daar houdt het dan ook wel bij op.

Ben op zoek naar advies over mijn pensioen(gat) en een stuk vermogensbeheer aangezien sparen nu echt bijna niks meer opleverd. Rendement van meer dan 2,25% moet toch wel ergens te halen zijn. En uiteraard aantrekkelijke fiscale voordelen (als die er zijn)

Wie heeft er hier goede ervaringen met een financieel adviseur?
pi_76157378
Mja, ik kan niet echt zeggen dat de WFT (de WFD is er niet meer) de markt echt geholpen heeft. Het heeft voor wat betreft de kwaliteit niet echt verschil gemaakt, moet ik zeggen.

Als je ervaringen krijgt van 'De Hypotheker is geweldig', dan zijn er net zoveel reacties die aangeven 'De hypotheker is een rukbedrijf'.

Door m'n eigen werk kom ik nogal eens in aanraking met veel financieel adviseurs tijdens PE-cursussen (jaarlijkse cursus om je diploma's geldig te houden) en dan is het schrikbarend wat een gebrek aan kennis en praktijktoepassing er is. Er zijn absoluut goede adviseurs (en dat heeft niet persé te maken met het werken op basis van een fee of op provisiebasis), maar de gemiddelde consument kán gewoonweg niet zeggen of een adviseur goed is, aangezien ze de kennis niet hebben (veel producten/constructies die ze geadviseerd krijgen, geven pas na bijv. 30 jaar resultaat).

Vandaar dat men vooral een waardering geeft op basis van de omgang van de adviseur en de prijs die hij/zij levert. Dat zijn zijn goede argumenten voor wat betreft de kwaliteit. Daarom ben ik begonnen met wat ik momenteel doe (consumenten basiskennis geven over financiële producten én fungeren als buffer tussen financieel adviseurs en klant. Zo smeert de adviseur gewoon niet zomaar wat aan én heeft de klant gewoonweg meer kennis over wat men aanschaft)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 28 december 2009 @ 21:28:10 #3
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_76157874
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Mja, ik kan niet echt zeggen dat de WFT (de WFD is er niet meer) de markt echt geholpen heeft. Het heeft voor wat betreft de kwaliteit niet echt verschil gemaakt, moet ik zeggen.
Heb zelf via mijn werk ook met de WFT te maken en kan inderdaad bevestigen wat jij nu vertelt. Doelde eigenlijk meer op het feit dat producten nu wat transparanter geworden zijn nu je financiële bijsluiters hebt. Ook moeten provisies bijvoorbeeld kenbaar worden gemaakt bij complexe producten.

Natuurlijk zijn de waarderingen persoonlijk maar goede ervaringen hoor ik graag
pi_76158117
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:28 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Heb zelf via mijn werk ook met de WFT te maken en kan inderdaad bevestigen wat jij nu vertelt. Doelde eigenlijk meer op het feit dat producten nu wat transparanter geworden zijn nu je financiële bijsluiters hebt. Ook moeten provisies bijvoorbeeld kenbaar worden gemaakt bij complexe producten.

Natuurlijk zijn de waarderingen persoonlijk maar goede ervaringen hoor ik graag
Transparanter? Die financiële bijsluiter waarbij gebruik wordt gemaakt van de 'maatmens'? Hij zou pas transparant zijn als 'ie op je eigen situatie gebaseerd zou zijn. Een hybride product wordt per definitie als houder van het label 'zeer groot risico' gemarkeerd (wat vreemd is, aangezien je natuurlijk volledig kan sparen).

Maar goed: ik zal je niet van ervaringen afhouden
  maandag 28 december 2009 @ 21:42:11 #5
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_76158617
Weer een illusie armer Vertrouwen is weer aan het zakken
pi_76160739
Mijn eerste instinctieve reactie zou zijn 'kies in ieder geval een adviseur die op basis van uurtarief voor je werkt', maar uit de post van F_H blijkt alweer dat dat eigenlijk ook geen garantie is (nahja, je hebt in ieder geval iets meer zekerheid dat die adviseur niet bezig is met z'n eigen bottom line, maar als hij vervolgens de kennis ontbeert die jij nodig hebt, schiet je daar nog niet veel mee op).

Ik ben bang dat de enige echt zekere manier is om je zelf in ieder geval iets te verdiepen in de materie, zodat je op z'n minst kunt herkennen als je adviseur poep praat (waar ik bij het shoppen voor m'n hypotheek drie van de drie adviseurs op heb kunnen betrappen).

@F_H: beide linkjes in je sig komen terecht op 'n login portal, ik gok van je hosting provider
pi_76162505
word je eigen financieel adviseur!

Dus goed inlezen in de diverse verschillende financiële (spaar/beleggings) producten eventueel zelf de zaken wat narekenen en dan met gezond verstand een keuze maken Zo moeilijk is het allemaal niet.
pi_76178485
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:00 schreef Leonidas82 het volgende:
word je eigen financieel adviseur!

Dus goed inlezen in de diverse verschillende financiële (spaar/beleggings) producten eventueel zelf de zaken wat narekenen en dan met gezond verstand een keuze maken Zo moeilijk is het allemaal niet.
En als je bedenkt wat je ermee kunt besparen dan verdien je in die uren meer dan gewoon op je werk.
Maar shoppen is voor alle producten een goed begin. Dus maak met 3+ financieel adviseurs een afspraak en kijk wat voor producten ze tekoop hebben.

Verder is er niks mis met sparen. De beste manier om veel rendement te behalen op je vermogen is door te beginnen met een miljoen. Voor het plebs is werken en rustig sparen toch nogsteeds het voordeligste.
pi_76196489
Stel dat ik zelf een financieel adviseur nodig heb, dan kies ik waarschijnlijk een onafhankelijk, zelfstandige adviseur. Eentje dus die niet voor een bureau werkt en geen financieele producten verkoopt (want daar zou die eigenbelang mee kunnen hebben).
Bijv eentje via http://www.vofp.nl/

Als het goed is zijn deze dus 100% onafhankelijk en willen je geen product verkopen.
Via de site kun je er zo eentje uitzoeken die jou bevalt. En door een gesprek met hem/haar te hebben leer je wat voor achtergrond hij/zij heeft en wat voor ervaring die meebrengt die voor jou nuttig is.

Nu heb ik op dit moment daar geen behoefte aan, aangezien ik mij zelf prima kan redden. Door het lezen van consumentenbladen kun je ook zelf al een stuk wijzer worden. Ik ontvang en lees bijv.

Bladen:
Wegwijs http://www.wegwijs.nl
Consumentenbond Geldgids http://www.consumentenbond.nl/webshop/abonnementen/geldgids/

Internet:
www.wegwijs.nl
www.geldenrecht.nl
http://www.belegger.nl/achtergrond.php?page=actueleartikelen (de columns zijn soms leerzaam)
www.spaarinformatie.nl
http://www.telegraaf.nl/overgeld/

[ Bericht 3% gewijzigd door dyna18 op 29-12-2009 21:26:29 ]
  dinsdag 29 december 2009 @ 21:48:26 #10
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_76197705
Zo lang je vermogen niet boven de, zeg, 50k gaat heb je zo'n gast echt niet nodig. Sterker nog: hij zal roepen: flikker het in een beleggingsfonds.
pi_76230361
Je geeft aan dat je wilt sparen voor je pensioen. Het beleggingsrisico dat je dan kan nemen is afhankelijk van je leeftijd. Als je nog jong bent dan kan je meer risico nemen dan wanneer je al bijna de pensioenleeftijd hebt bereikt, omdat het rendement op aandelen op korte termijn flink negatief kan zijn.

Ik raad je aan om is naar banksparen te kijken. Met banksparen bespaar je 1,2% vermogensbelasting per jaar ten opzichte van een normale spaarrekening (indien je boven de vrijstelling van box 3 komt). Zodra je met pensioen gaat moet je een bankspaarrekening omzetten in een lijfrente.
pi_76230570
quote:
Op woensdag 30 december 2009 18:30 schreef zzzzzzz het volgende:
Je geeft aan dat je wilt sparen voor je pensioen. Het beleggingsrisico dat je dan kan nemen is afhankelijk van je leeftijd. Als je nog jong bent dan kan je meer risico nemen dan wanneer je al bijna de pensioenleeftijd hebt bereikt, omdat het rendement op aandelen op korte termijn flink negatief kan zijn.

Ik raad je aan om is eens naar banksparen te kijken.
Hou wel even rekening met de nadelen van banksparen in de erfrechtelijke sfeer? (zeker bij sparen voor pensioen (nabestaanden!) een belangrijk verhaal)

[ Bericht 4% gewijzigd door Five_Horizons op 30-12-2009 18:42:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')