abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76207051
quote:
Op woensdag 30 december 2009 01:08 schreef Cahir het volgende:

[..]

M.a.w. je studeert levenslang?
pi_76207123
quote:
Op woensdag 30 december 2009 01:04 schreef Cahir het volgende:

[..]

Kleren kopen zou ik niet echt onder het kopje 'studeren' scharen.
Studeren en levensonderhoud, is het dan wel te begrijpen? Een aantal mogelijke kosten;

• collegegeld
  • huur
  • zorgverzekering
  • eten/drinken
  • kleding
  • boeken
  • uitgaan

Zelf ga ik de 20.000 niet halen, maar het is niet absurd hoog vergeleken met het gemiddelde. Van een basisbeurs en eventuele aanvullende beurs kom je niet rond.
  • Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
    Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
    pi_76207254
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 01:11 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Studeren en levensonderhoud, is het dan wel te begrijpen? Een aantal mogelijke kosten;

• collegegeld
  • huur
  • zorgverzekering
  • eten/drinken
  • kleding
  • boeken
  • uitgaan

Zelf ga ik de 20.000 niet halen, maar het is niet absurd hoog vergeleken met het gemiddelde. Van een basisbeurs en eventuele aanvullende beurs kom je niet rond.
  • ga naast je prestatiebeurs een dagje in de week werken en het lukt makkelijk heb je dat hele lenen niet nodig...
    pi_76207278
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 01:16 schreef Hugo__Boss het volgende:

[..]

ga naast je prestatiebeurs een dagje in de week werken en het lukt makkelijk heb je dat hele lenen niet nodig...
    Ja als je thuiswoont of je pappie en mammie bijdragen, anders wordt het toch wel krap.
    pi_76207298
    quote:

[..]

ga naast je prestatiebeurs een dagje in de week werken en het lukt makkelijk heb je dat hele lenen niet nodig...
    Ik verdien best aardig, maar echt niet genoeg om alle kosten te kunnen dekken hoor. Dan is het of lenen, of pappie.
    pi_76207305
    quote:

[..]

Als je ouders niet kunnen/willen bijdragen? En tijdens stages?

Ik werk er gewoon naast hoor
    Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
    pi_76207308
    Ik vind het vrij matig om op te scheppend dat je een eigen huis hebt, leasauto dit en bonus dat, maar wel een gigantische schuld hebt. Sowieso krijg je wel vrij gemakkelijk een leasauto met zo'n relatief laag inkomen.
    That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
    pi_76207320
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 01:19 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Als je ouders niet veel kunnen bijdragen? En tijdens stages?

Ik werk er gewoon naast hoor
    Mijn stage leverde zowat meer op dan mijn bijbaan. Maar je punt is duidelijk
    pi_76207330
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 00:59 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ben je achterlijk ofzo? Huur, eten, verzekeringen, kleren, noem maar op...
    Wel raar, er zijn zat mensen die met 1 a 2 dagen per week alles kunnen betalen. Dan maar 1x in de week uit in plaats van 3x.
    That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
    pi_76207339
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 01:19 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Mijn stage leverde zowat meer op dan mijn bijbaan. Maar je punt is duidelijk
    Hebbe

Volgende stageplaats krijg ik gelukkig wel een vergoeding.
    Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
    pi_76207352
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 01:20 schreef Panzerknacker666 het volgende:

[..]

Wel raar, er zijn zat mensen die met 1 a 2 dagen per week alles kunnen betalen. Dan maar 1x in de week uit in plaats van 3x.
    Mwah, dat wil ik wel eens zien allemaal...
      woensdag 30 december 2009 @ 01:29:45 #37
    229849 klusfoobje
    Fokke & Sukke zeggen;
    pi_76207556
    Ts geeft aan dat hij vanaf 1 jan. de lease wagen niet meer prive gaat rijden. Dan stijgt je besteedbaar inkomen toch.. Je hebt dan immers geen bijtelling meer.
    We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
    pi_76211288
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 00:41 schreef Cahir het volgende:

[..]

Collegegeld is maximaal 1600 euro per jaar geweest tot nu toe.

1600 x 5 = 8000 euro.. mij maak je niet wijs dat je 12.000 euro nodig had voor je boeken

En dan niet eens over de basisbeurs + aanvullende beurs te beginnen.
    Mijn vriendin was slecht mobiel, en moest om naar school te kunnen een auto met automaat hebben, aangezien het OV geen optie was. Zelfs met alle tegemoetkomingen etc moest ze hiervoor geld bijlenen, en deed ze 7 jaar over haar HBO opleiding tussen alle revalidatie en ziekenhuisopnames door, dan is 15k aan studieschuld nog niet eens zo heel veel hoor.. Moraal van dit verhaaltje, je kan niet zomaar je eigen situatie projecteren op een ander..
    Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
    pi_76211643
    Ik zal ws 15.000 halen Ik vind het niet fijn, maar echt andere keuze heb ik niet. Mijn ouders betalen wel mijn opleiding godzijdank, maar aangezien ik op mezelf woon, niet betaald wordt voor stages en ik de studie niet met 10 vingers in mijn neus kan afronden (dus niet altijd een baantje kan onderhouden) kom ik ook wel op een leenbedrag van +- 400 Euro naast mijn gewone uitwonende beurs van 255 Euro. Daarnaast doe ik ook nog eens langer over de studie en heb ik hiervoor nog iets anders gedaan. Dat tikt flink aan
    SPACE AND TIME ARE NO OBSTACLE TO CAT_TANK
    Cat_Tank is strong
    pi_76218324
    585 per maand aan IB-groep betalen?? Dat is wel heel belachelijk veel. De terugbetaal-periode is 15 jaar. De rente is relatief laag. Zeg dat van het bedrag wat je moet terugbetalen gemiddeld 1/4 uit rente bestaat en 3/4 afbetaling. Dan zou je dus een studieschuld hebben van ¤78975. In dat bedrag zit natuurlijk al wel wat rente van de afgelopen jaren verwerkt, maar met 7 jaar studeren heb je dan toch zo'n ¤10.000 per jaar geleend. Dan heb je dus zo'n beetje 7 jaar lang een maximale lening + OV-kaart gehad.

En dan nu gaan miepen dat je het niet kunt betalen? Tja, best lastig als je besteedbaar inkomen na je studententijd ineens lager is als tijdens je studie. Maar misschien had je daar vooraf over moeten nadenken.
    nu netto ¤1700 te besteden, maar leaseauto gaat weg dus volgend jaar pakweg netto ¤1900 tot ¤1950 te besteden (tenzij je een prius of aygo rijder bent).

Dus als je braaf betaald nog een ¤1350 netto te besteden. Tja... Is best van rond te komen hoor, alleen geen vetpot. Maar je hebt om te beginnen al geen reiskosten voor woon-werk verkeer. In elk geval heb je nog ruim boven het minimum te besteden, dus ik denk niet dat ze zomaar akkoord gaan met een herziening van je termijnbedrag
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')