abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 december 2009 @ 20:17:08 #1
165237 Leef
Sunny side up!
pi_76154600
Ik heb een vriend in Amsterdam van in de zestig. Hij is bijna met prepensioen.
Over een krap jaar moet hij z'n huurhuis uit van de woningcorporatie (renovatie.)
Hij is een Engelsman maar heeft een permanente verblijfsvergunning met alles erop en eraan, en woont en werkt al een jaar of 17 in Amsterdam.

Zijn Nederlands is slecht en z'n maatschappelijke vaardigheden (formulieren invullen en corresponderen ivm verzekeringen, nieuwe woning zoeken, bijstand aanvragen enzovoort enzovoort) zijn zeer beperkt. Hij ziet huizenhoog tegen de gedwongen verhuizing op, en weet niet eens waar hij beginnen moet wat het zoeken van een nieuw huis betreft.

Weet iemand of de gemeente Amsterdam voor mensen in zijn situatie hulp aanbiedt? Maatschappelijk werk of iets dergelijks, al is het alleen maar om hem te helpen met zoeken naar een nieuwe woning, en het aanvragen van Bijstand/AOW?
Ik help hem wel, voor zover ik kan, maar ik ben ook maar beperkt in wat ik kan, in deze stad met ingewikkelde regels en procedures en.. nou ja, Amsterdam..
pi_76154673
In Rotterdam bestaat er voor deze groep mensen het zogenaamde 'formulierenteam' Je zou eens kunnen informeren bij de sociale dienst of iets dergelijks ook in Amsterdam bestaat
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  maandag 28 december 2009 @ 20:22:21 #3
165237 Leef
Sunny side up!
pi_76154852
Ik zal hem sowieso wijzen op de Formulierenbrigade (ik neem aan dat dat het Amsterdamse equivalent is van het "Formulierenteam"..)
pi_76154978
Stichting MEE zal hem ook verder kunnen helpen.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_76156178
As hij er van de woningcoorperatie uit moet omdat zij willen gaan renoveren, moeten ze iets soortgelijks aanbieden.
Tenminste, dat is hier wel zo.
En ik zou ook even informeren naar een oprotpremie.
pi_76156320
Ik vind dit weer zo'n schoolvoorbeeld van migranten die in gebreke blijven : 17 jaar hier en onvoldoende Nederlands spreken.
  maandag 28 december 2009 @ 21:06:29 #7
165237 Leef
Sunny side up!
pi_76156821
Hij heeft jarenlang heel fanatiek alleen Nederlands willen spreken. Zelfs met Engelstalige vrienden.
Nederlandse krant, Nederlandse TV/Radio, en geweigerd nog Engels te spreken.
Dus z'n Nederlands is nu wel zo dat hij zich een beetje kan redden (geen talenknobbel, dus geen vloeiend NL)
Maar kom met een belastingformulier aan dat over heffingskortingen gaat enz. en dan weet hij het niet meer..
pi_76159748
Algemeen maatschappelijk werk is toch overal goed voor? Heeft mogelijk wel een wachtlijst.
pi_76172924
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:06 schreef Leef het volgende:
Hij heeft jarenlang heel fanatiek alleen Nederlands willen spreken. Zelfs met Engelstalige vrienden.
Nederlandse krant, Nederlandse TV/Radio, en geweigerd nog Engels te spreken.
Dus z'n Nederlands is nu wel zo dat hij zich een beetje kan redden (geen talenknobbel, dus geen vloeiend NL)
Maar kom met een belastingformulier aan dat over heffingskortingen gaat enz. en dan weet hij het niet meer..
Ach dat heeft toch niks met talenknobbels te maken 17 jaar hier, kom nou!... ze maken zich er gewoon te makkelijk van af, mijn onderbuurman is ook engels. Hij is 2 jaar hier en spreekt al aardig nederlands, hij zegt wel dat iedereen engels tegen hem praat en dat dat het leren niet bevorderd.
pi_76173550
Sociaal raadsman voor hulp bij papieren en allerlei instanties.

Huurspreekuur (via wijkcentrum meestal in Amsterdam) om te zorgen dat herhuisvesting goed verloopt.

Papieren en reglemententaaltje is voor veel 'native' nederlands sprekenden vaak al te moeilijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')