quote:
In China wordt morgen een Britse man geëxecuteerd. Akmal Shaikh kreeg de doodstraf voor het smokkelen van heroïne. Hoewel zijn familie blijft benadrukken dat de man mentaal ziek is, zal hij morgen toch ter dood gebracht worden. Hij zou daarmee de eerste Europeaan in 50 jaar zijn die in China geëxecuteerd wordt.
Shaikh zal morgenvroeg om 10u30 lokale tijd geëxecuteerd worden. Hij kreeg vandaag nog het bezoek van twee neven. Zijn dochter richtte een smeekbede aan de Chinese overheid om de man te sparen. Volgens zijn familie is Shaikh belazerd door een bende gangsters en heeft hij zo per ongeluk de drugs met zich meegenomen.
Geen tijd
"Ik hou de moed erin, maar ik vrees dat we geen tijd meer hebben", zei dochter Leila Horsnell aan de Telegraph. De man is afkomstig uit het noorden van Londen en werd in november 2008 ter dood veroordeeld. Hij was een jaar eerder gearresteerd met vier kilo heroïne in zijn koffer. Zijn neven mochten vandaag anderhalf uur bij hem blijven in een cel in de ziekenboeg. Ze brachten ook een petitie mee waarmee ze China vragen de zaak opnieuw te bekijken.
Mentaal ziek
Volgens zijn familie lijdt Shaikh aan een mentale stoornis waardoor hij regelmatig van stemming verandert. Ze vragen al een tijd dat een Chinese arts de man zou mogen onderzoeken. Shaikh zou niet in staat geweest zijn om zich te verdedigen op zijn proces. Zo vertoonden zijn uitspraken weinig samenhang, maar Buitenlandse Zaken in China oordeelde dat het een eerlijk proces was.
Kogel
De Britse regering hoopt dat China de doodstraf alsnog zal schrappen. Het zou volgens Groot-Brittannië ook niet de eerste keer zijn dat China zo'n beslissing in de laatste minuten voor een executie neemt. Als de doodstraf wel doorgaat, zal Shaikh waarschijnlijk een kogel door het achterhoofd krijgen. Het zou de eerste keer in 50 jaar zijn dat een burger van Europese Unie in China geëxecuteerd wordt. (gb)
bronDat is altijd het excuus hè? Per ongeluk de drugs hebben meegenomen of een ander heeft ze erin gestopt. Ik geloof er niet zo in. Net zo min als dat deze man mentaal ziek zou zijn aangezien hij deze reis wel kon maken. Je bent gewoon de lul als je drugs gaat smokken naar dat soort landen. Ik heb er niet echt veel medelijden mee.
Wat vinden jullie?