Ik weet niet of ik TS serieus moet nemen met zijn suggestie voor die tupperware BMW maar ik wil je wel wat advies geven.
Allereerst zou ik eerst genoeg geld sparen voor een E36 en daarbij zou ik er één kopen vanaf bouwjaar 1994 dit blok heeft namelijk een distributieketting inplaats van een riem die minder onderhevig is aan onderhoud. Voordeel van een wat oudere auto is dat je een hoop zelf kunt doen denk bv aan lampjes vervangen en dergelijke hier hoef je helemaal niet zo handig voor te zijn.
Ten tweede zou ik gaan voor een 316i inplaats van een 318is dit scheelt toch behoorlijk in wegenbelasting de 316i komt met 1150kg nog net in een goedkopere klasse a 103 euro per 3 maanden bij een 318IS ga je toch al gauw meer betalen
Verzekering zou ik is gaan kijken bij
www.hemaverzekeringen.nl of
www.aon.nl Jammer dat de DSB faillet is want daar kon je vrij goedkoop je auto verzekeren (geld verdiende ze wel ergens anders

)
Maar dat verliep weer via Aon verzekeringen. Je kan het ook via je ouders/verzorgers regelen maar let dan wel op dat je je zelf als eerste bestuurder opgeeft. Wees gewoon eerlijk! Als ik zo rondkijk moet je toch uitgaan van zo 55 euro per maand WA
Goed, als je een 316I koopt moet je er maar van uit gaan dat ze allemaal slecht zijn alleen zo kun je een goed exemplaar vinden en dat is dus niet bij gepimped.nl maar het tegenovergestelde!! Kijk is bij BMW specialisten zoals:
www.scheperkampgroup.comwww.gerritjonkers.nletc etc je zou eventueel ook bij een BMW E36 club kunnen gaan kijken of er nog wat wordt aangeboden dat zijn vaak wel liefhebbers en die zijn zuinig op een hun BMW geweest.
Let op:
-Onderhoudsgeschiedenis compleet
-proefrit neem iemand mee met ervaring rij is in een E36 waarvan je weet dat die goed is zodat je een referentie heb!
-lage km stand ga geen bmw met 225.000km kopen besteed liever wat meer en houd gewoon 150.000km als max aan!
Kijk het blijft natuurlijk altijd een gok met een auto van 15 jaar oud met ik weet niet hoeveel km's maar je kan de risico's altijd beperken natuurlijk.
Ik zag diverse reacties staan over onderhoud bij de BMW dealer, ik weet niet of je daar wel eens geweest bent maar daar staan echt geen auto's van 5 jaar of ouder of je moet een Motorsport hebben en geld te veel. Bij de BMW garage moet je alleen zijn als je nog in de Huisselectie zit anders wordt je gegarandeerd opgelicht. BMW garage is duur maar vind je gek als ze vol synthetisch 0w30 olie er ingooien a 122 euro per 6 liter. Dat is geheel overbodig voor zo simpele auto als een E36 van 2500 euro!
Ik zou zeggen zoek een goede garage in de buurt..kijk eens bij autoweek.nl daar staan diverse reviews over garagebedrijven. Het onderhoud varieert van het aantal km's dat je rijdt en wat de auto gereden heeft maar het zal in de regel wel 250 a 300 euro kosten per beurt zijn met een onderhouds interval van 10.000km naar ik geloof: Olieservice--Inspectie 1---Olieservice---Inspectie 2 etc (corrigeer me als ik het verkeerd zeg!)
Dus misschien dat je oliebeurtje goedkoop uitvalt je inspectie 1 ook maar dat ze bij inspectie 2 wat vinden waardoor je toch wat meer kwijt bent!
Onthoud altijd goedkoop is vaak duurkoop dus ga niet op een paar honderd euro kijken want die betaal je toch wel als blijkt dat de banden aan vervanging toezijn en je niet op Sunny's of Chanshang banden wilt rijden
ter illustratie:
Een op het zicht betrouwbare BMW 316I uit 1997 met 117.00km:
http://www.scheperkampgroup.com/pagina34.htmlEen BMW van dubieuze afkomst:
http://link.marktplaats.nl/299270297