quote:
Op maandag 28 december 2009 14:34 schreef ceesbos het volgende:Ik ben vrij lang bezig geweest met een huis te kopen. Een duur huis. Twee keer bezichtigd en zelfs tot bieding gekomen. Uiteindelijk was het gat nog redelijk klein, maar ben ik afgehaakt door de crisis: ik ben zelfstandig ondernemer.
Nu (jaar later) wilde ik het huis alsnog kopen, maar het is verkocht onder voorbehoud. Ben je dan kansloos? Wat kun je nog doen? Wachten uiteraard. Maar kun je no iets actief doen? Een bod?
Stel dat je hoger gaat dan de huidige koper ... Kunnen de verkopers nog zo maar aan een ander (aan mij dus) verkopen?
Nee, dat laatste kan/mag de verkopende partij niet doen bij mijn weten, de ontbindingsclausules in het voorlopig koopcontract gelden voor beide partijen. Ze kunnen er dus wel onderuit, maar dan zullen ze de aspirant kopers de overeengekomen boete moeten betalen (meestal 10%) en mogelijk ook nog de al door hen gemaakte kosten moeten vergoedden. Eigenlijk de enige optie is afwachten of de kopende partij de financiering niet rond kan krijgen, dan kan je uiteraard nogmaals een bod doen.
Overigens is een verkopende partij ook niet verplicht het hoogste bod te accepteren, alhoewel dat wel gebruikelijk is..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07
schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.