Zelfs al..je woont er ZELF in toch..?quote:Op zondag 27 december 2009 12:48 schreef Mr.Mojito het volgende:
Nu heb ik begrepen dat de vraagprijs in bewoonde staat 40% lager ligt.
40% leek me ook wel erg veel. Maar als je zoekt op 'bewoonde staat' kom je dat wel steeds tegen.quote:Op zondag 27 december 2009 12:52 schreef PietjePuk007 het volgende:
- Vraag bij 't kadaster de laatste verkoopprijzen op van dezelfde soort appartementen.
- Kijk naar de vraagprijs van dezelfde soort appartementen die nu te koop staan.
- Laat een eigen makelaar een taxatie doen.
Dat van die 40% lijkt me een fabeltje.
Maar het gaat om de marktwaarde van de woning. Dan doet het er niet toe of ik het zelf koop.quote:Op zondag 27 december 2009 12:53 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Zelfs al..je woont er ZELF in toch..?
In bewoonde staat is er een zekere afbreuk aan het eigendomsrecht. Je moet het huurrecht van iemand anders immers dulden.quote:Op zondag 27 december 2009 12:55 schreef Mr.Mojito het volgende:
[..]
Maar het gaat om de marktwaarde van de woning. Dan doet het er niet toe of ik het zelf koop.
omdat anders de huisverkooppolitie komt? Wat een onzin, gewoon keihard onderhandelenquote:Op zondag 27 december 2009 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik denk dat als je het zelf wilt kopen, die 40% niet opgaat. Het is puur voor als derden het willen kopen, dat ze dan een huis kopen waar al iemand woont en ze dus niet de huur kunnen vragen die ze willen. Maar aangezien je er zelf woont, komt dat niet im frage en zul je dus best redelijk marktconform moeten dokken.
Huisbaas heeft liquide middelen nodig, anders zou hij het nu niet willen verkopen.quote:Op zondag 27 december 2009 13:11 schreef LXIV het volgende:
40% is wel heel veel. Als zittende huurder is een korting van 20% op de marktprijs best gangbaar. En misschien zelfs 30% als je de eventuele verkoopwinst deelt met de oude eigenaar.
Je moet gewoon voor jezelf uitrekenen wat het gunstigste is. Worden je maandlasten lager? Vergeet niet alles mee te rekenen, niet enkel de netto-rentebetaling. Kun je hem onder de marktwaarde kopen? Het kan een buitenkansje zijn om goedkoop in te stappen.
Dat zal wel. Of hij heeft weinig vertrouwen in de ontwikkelingen op de OR-markt. Maar voor 20% minder zit je natuurlijk al best wel goed. Het zou op de genoemde woning een prijs van 145K betekenen. Dus iets van 500 euro netto-hypotheek. Laten we zeggen met alle kosten erbij 800 euro. Maar dan profiteer je wel van prijsstijgingen op de OR-markt in de toekomst (+10 jaar, want de eerste 5 jaar wordt dat sowieso niks)quote:Op zondag 27 december 2009 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Huisbaas heeft liquide middelen nodig, anders zou hij het nu niet willen verkopen.
Gewoon hard spelen
met 20% minder zit je al wel goed, maar als je eerst inzet op 40% kom je hoger uit dan wanneer je nu al uitgaat van 20%quote:Op zondag 27 december 2009 13:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal wel. Of hij heeft weinig vertrouwen in de ontwikkelingen op de OR-markt. Maar voor 20% minder zit je natuurlijk al best wel goed. Het zou op de genoemde woning een prijs van 145K betekenen. Dus iets van 500 euro netto-hypotheek. Laten we zeggen met alle kosten erbij 800 euro. Maar dan profiteer je wel van prijsstijgingen op de OR-markt in de toekomst (+10 jaar, want de eerste 5 jaar wordt dat sowieso niks)
Ok. Dat is het onderhandelingsspel. Maar 40% is wel heel erg dol, dan moet je eerder denken aan een niet al te courant pand waarin al 20 jaar dezelfde huurders zitten die nog steeds een hele lage huur betalen en niet van plan zijn om weg te gaan.quote:Op zondag 27 december 2009 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
met 20% minder zit je al wel goed, maar als je eerst inzet op 40% kom je hoger uit dan wanneer je nu al uitgaat van 20%
Het is gewoon meer aan de koperskant. Je koopt een huis maar omdat er iemand in woont kan je er zelf niet in wonen en een huurder heeft veel rechten en je kan er geen HRA op krijgen. Voor iemand die huisbaas wil spelen is dat niet erg want die kan voor het tweede huis sowieso geen HRA krijgen. Maar voor iemand die een eerste huis koopt die kan er niet in wonen en geen HRA dus netto een stuk duurder en dat verrekent zich in de prijs. Maar voor jou is dat nadeel er niet want je woont er zelf in dus je hebt geen last van een huurder en als je het verkoopt ga je er niet zelf blijven wonen als huurder.quote:Op zondag 27 december 2009 12:54 schreef Mr.Mojito het volgende:
[..]
40% leek me ook wel erg veel. Maar als je zoekt op 'bewoonde staat' kom je dat wel steeds tegen.
Iemand die misschien weet wat het wel met de prijs doet, een appartement in bewoonde staat?
Die vraagprijs zegt natuurlijk niks. Je moet de marktwaarde als uitgangspunt nemen. En dan zou ik er 20% afdoen. Dan heb je een goede deal gedaan! Het is toch 30K die je virtueel in je zak steekt!quote:Op zondag 27 december 2009 14:02 schreef Vincentkemper het volgende:
Huisbaas gaat 40 procent minder niet zomaar accepteren, maar dat lijkt mij logisch. Waar precies die 40 % minder vandaan komt, is mij een fabeltje? Je betaald vaak 10 tot/met 20 keer de netto jaarhuur van een belegginspand.
Je zult het gewoon keihard moeten spelen en blijven zitten en na een jaar nog een keer een lager bod uitbrengen. Of kijken of je 10 of 20 % van de vraagprijs afkrijgt, want de verhuurder wilt jouw natuurlijk zo snel mogelijk eruit.
Dan verkoopt hij wat anders of gaat de nieuwe investering niet door. Als je het hard wilt spelen dan kan je het ook terug verwachten (laat hij de huren de volgende keren maximaal stijgen). Kijk nou maar gewoon of je een redelijk bod je krijgt en of het je bevalt. Ik vind het onsmakelijk en onbeschoft om het van de perspectief van de huisbaas te bekijken. Je woont er zelf in dus je bent zelf de "drol" die de waarde voor een ander verlaagt maar dat betekent niet dat je er zelf last van hebt. Ik zou indien je 40% onder mijn bod gaat het gesprek definitief beëindigen.quote:Op zondag 27 december 2009 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Huisbaas heeft liquide middelen nodig, anders zou hij het nu niet willen verkopen.
Gewoon hard spelen
Correctie bedoel inderdaad de martkwaarde. Het hangt van de verhuurder af, waarvoor wil die de liquide middelen gaan gebruiken? Heeft die ze nodig voor een nieuw belegginsproject, heeft die zelf financiele problemen etc? Hoelang bezit die het object al, wat heeft hij er op dat moment voor betaald, etc.quote:Op zondag 27 december 2009 14:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die vraagprijs zegt natuurlijk niks. Je moet de marktwaarde als uitgangspunt nemen. En dan zou ik er 20% afdoen. Dan heb je een goede deal gedaan! Het is toch 30K die je virtueel in je zak steekt!
Ik zou niet zo snel aannemen dat de huisbaas je er zo snel mogelijk uit wil. Ook hij maakt een sommetje in zijn hoofd en als een huurder die fijn woont hem met 60% afscheept dan zal hij zo de huur willen blijven ontvangen en dan liever het huis verkopen tegen die zogenaamde 60% aan een andere investeerder die geïnteresseerd is in de huurinkomsten. Dan heeft de TS het voordeel van 40% niet. Kijk gewoon naar de verkoopprijzen om je heen en kijk dan waar de huisbaas mee komt. Onderhandelen mag maar 40% minder is van de zotte.quote:Op zondag 27 december 2009 14:02 schreef Vincentkemper het volgende:
Huisbaas gaat 40 procent minder niet zomaar accepteren, maar dat lijkt mij logisch. Waar precies die 40 % minder vandaan komt, is mij een fabeltje? Je betaald vaak 10 tot/met 20 keer de netto jaarhuur van een belegginspand.
Je zult het gewoon keihard moeten spelen en blijven zitten en na een jaar nog een keer een lager bod uitbrengen. Of kijken of je 10 of 20 % van de vraagprijs afkrijgt, want de verhuurder wilt jouw natuurlijk zo snel mogelijk eruit.
quote:Op zondag 27 december 2009 14:11 schreef Fokski het volgende:
[..]
Ik zou niet zo snel aannemen dat de huisbaas je er zo snel mogelijk uit wil. Ook hij maakt een sommetje in zijn hoofd en als een huurder die fijn woont hem met 60% afscheept dan zal hij zo de huur willen blijven ontvangen en dan liever het huis verkopen tegen die zogenaamde 60% aan een andere investeerder die geïnteresseerd is in de huurinkomsten. Dan heeft de TS het voordeel van 40% niet. Kijk gewoon naar de verkoopprijzen om je heen en kijk dan waar de huisbaas mee komt. Onderhandelen mag maar 40% minder is van de zotte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |