abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76098817
Sinds september huur ik samen met mijn vriend een 3-kamerappartement van zo'n 75m2 + parkeerplaats + berging (bouwjaar 2005). Het huurcontract heeft een minimale looptijd van een jaar en is voor onbepaalde tijd geldig. Mijn huurbaas bezit twee van deze appartementen en verhuurt deze dus particulier.

Onlangs kreeg ik een telefoontje van mijn huurbaas, dat hij het appartement wil verkopen. Reden: hij wil ergens anders in investeren.

Nu ben ik redelijk op de hoogte van mijn rechten en kan ik niet zomaar uit onze huurwoning worden gezet.

Mijn vriend en ik zijn eraan gaan denken om het appartement zelf te kopen (huurbaas heeft dit immers aangeboden en wil ons hier voorrang in geven, waarbij hij aangaf dan wat aan de prijs te kunnen doen) en daar hebben we wat vraagjes over.

De vraagprijs is me nog onbekend, maar in vrije staat zal deze rond de 185K k.k. liggen.
Nu heb ik begrepen dat de vraagprijs in bewoonde staat 40% lager ligt. Klopt dit, of is dit puur theoretisch en heeft het niet met de vraag-/verkoopprijs te maken?

Uit dit appartementencomplex zijn er nog drie andere appartementen te koop (in vrije staat). Heeft dit invloed op de prijs van 'mijn' appartement?

Hebben jullie nog bepaalde tips? Zoals een aankoopmakelaar inschakelen, ja/nee?
pi_76098946
- Vraag bij 't kadaster de laatste verkoopprijzen op van dezelfde soort appartementen.
- Kijk naar de vraagprijs van dezelfde soort appartementen die nu te koop staan.
- Laat een eigen makelaar een taxatie doen.

Dat van die 40% lijkt me een fabeltje .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_76099009
quote:
Op zondag 27 december 2009 12:48 schreef Mr.Mojito het volgende:
Nu heb ik begrepen dat de vraagprijs in bewoonde staat 40% lager ligt.
Zelfs al..je woont er ZELF in toch..?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_76099039
quote:
Op zondag 27 december 2009 12:52 schreef PietjePuk007 het volgende:
- Vraag bij 't kadaster de laatste verkoopprijzen op van dezelfde soort appartementen.
- Kijk naar de vraagprijs van dezelfde soort appartementen die nu te koop staan.
- Laat een eigen makelaar een taxatie doen.

Dat van die 40% lijkt me een fabeltje .
40% leek me ook wel erg veel. Maar als je zoekt op 'bewoonde staat' kom je dat wel steeds tegen.

Iemand die misschien weet wat het wel met de prijs doet, een appartement in bewoonde staat?
pi_76099079
quote:
Op zondag 27 december 2009 12:53 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Zelfs al..je woont er ZELF in toch..?
Maar het gaat om de marktwaarde van de woning. Dan doet het er niet toe of ik het zelf koop.
  zondag 27 december 2009 @ 12:59:43 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_76099270
Ik denk dat als je het zelf wilt kopen, die 40% niet opgaat. Het is puur voor als derden het willen kopen, dat ze dan een huis kopen waar al iemand woont en ze dus niet de huur kunnen vragen die ze willen. Maar aangezien je er zelf woont, komt dat niet im frage en zul je dus best redelijk marktconform moeten dokken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_76099303
quote:
Op zondag 27 december 2009 12:55 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Maar het gaat om de marktwaarde van de woning. Dan doet het er niet toe of ik het zelf koop.
In bewoonde staat is er een zekere afbreuk aan het eigendomsrecht. Je moet het huurrecht van iemand anders immers dulden.

Maar nu huurder en (toekomstig) eigenaar hetzelfde zijn...

zo duidelijker?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_76099445
Ik snap waar jullie op doelen inderdaad.

Maar als ik het niet zelf zou kopen, dan zou het in bewoonde staat zijn en dan kan hij het dus niet voor de prijs in vrije staat verkopen. Dat zou toch juist voordelig moeten zijn voor mij?
  zondag 27 december 2009 @ 13:07:09 #9
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_76099577
Ga bij de lege appartementen kijken of ze beter of minder goed zijn dan jullie woning. Bepaal aan de hand van de vraagprijs van die woningen wat jullie woning waard is. Haal daar een fors bedrag vanaf omdat jullie woning bewoond is (hij kan met die lege woningen echt niet concurreren) en beslis of de prijs die hier uitkomt een goede deal voor de woning is.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_76099629
Ik zou het eerst maar eens laten taxeren en vragen wat ie ervoor wil hebben. Onderhandelen doe je daarna wel.
  zondag 27 december 2009 @ 13:10:01 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76099692
Bied de huisbaas gewoon 40% lager dan de marktwaarde als het leeg had gestaan.
Hij krijgt huurders er sowieso niet uit en verhuurd verkopen is lastig zat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 december 2009 @ 13:11:08 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76099737
40% is wel heel veel. Als zittende huurder is een korting van 20% op de marktprijs best gangbaar. En misschien zelfs 30% als je de eventuele verkoopwinst deelt met de oude eigenaar.

Je moet gewoon voor jezelf uitrekenen wat het gunstigste is. Worden je maandlasten lager? Vergeet niet alles mee te rekenen, niet enkel de netto-rentebetaling. Kun je hem onder de marktwaarde kopen? Het kan een buitenkansje zijn om goedkoop in te stappen.
The End Times are wild
  zondag 27 december 2009 @ 13:11:12 #13
45206 Pietverdriet
pi_76099739
quote:
Op zondag 27 december 2009 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik denk dat als je het zelf wilt kopen, die 40% niet opgaat. Het is puur voor als derden het willen kopen, dat ze dan een huis kopen waar al iemand woont en ze dus niet de huur kunnen vragen die ze willen. Maar aangezien je er zelf woont, komt dat niet im frage en zul je dus best redelijk marktconform moeten dokken.
omdat anders de huisverkooppolitie komt? Wat een onzin, gewoon keihard onderhandelen
  zondag 27 december 2009 @ 13:12:42 #14
45206 Pietverdriet
pi_76099811
quote:
Op zondag 27 december 2009 13:11 schreef LXIV het volgende:
40% is wel heel veel. Als zittende huurder is een korting van 20% op de marktprijs best gangbaar. En misschien zelfs 30% als je de eventuele verkoopwinst deelt met de oude eigenaar.

Je moet gewoon voor jezelf uitrekenen wat het gunstigste is. Worden je maandlasten lager? Vergeet niet alles mee te rekenen, niet enkel de netto-rentebetaling. Kun je hem onder de marktwaarde kopen? Het kan een buitenkansje zijn om goedkoop in te stappen.
Huisbaas heeft liquide middelen nodig, anders zou hij het nu niet willen verkopen.
Gewoon hard spelen
  zondag 27 december 2009 @ 13:15:46 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76099916
quote:
Op zondag 27 december 2009 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Huisbaas heeft liquide middelen nodig, anders zou hij het nu niet willen verkopen.
Gewoon hard spelen
Dat zal wel. Of hij heeft weinig vertrouwen in de ontwikkelingen op de OR-markt. Maar voor 20% minder zit je natuurlijk al best wel goed. Het zou op de genoemde woning een prijs van 145K betekenen. Dus iets van 500 euro netto-hypotheek. Laten we zeggen met alle kosten erbij 800 euro. Maar dan profiteer je wel van prijsstijgingen op de OR-markt in de toekomst (+10 jaar, want de eerste 5 jaar wordt dat sowieso niks)
The End Times are wild
  zondag 27 december 2009 @ 13:21:20 #16
45206 Pietverdriet
pi_76100112
quote:
Op zondag 27 december 2009 13:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat zal wel. Of hij heeft weinig vertrouwen in de ontwikkelingen op de OR-markt. Maar voor 20% minder zit je natuurlijk al best wel goed. Het zou op de genoemde woning een prijs van 145K betekenen. Dus iets van 500 euro netto-hypotheek. Laten we zeggen met alle kosten erbij 800 euro. Maar dan profiteer je wel van prijsstijgingen op de OR-markt in de toekomst (+10 jaar, want de eerste 5 jaar wordt dat sowieso niks)
met 20% minder zit je al wel goed, maar als je eerst inzet op 40% kom je hoger uit dan wanneer je nu al uitgaat van 20%
  zondag 27 december 2009 @ 13:24:01 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76100204
quote:
Op zondag 27 december 2009 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

met 20% minder zit je al wel goed, maar als je eerst inzet op 40% kom je hoger uit dan wanneer je nu al uitgaat van 20%
Ok. Dat is het onderhandelingsspel. Maar 40% is wel heel erg dol, dan moet je eerder denken aan een niet al te courant pand waarin al 20 jaar dezelfde huurders zitten die nog steeds een hele lage huur betalen en niet van plan zijn om weg te gaan.
The End Times are wild
pi_76101620
quote:
Op zondag 27 december 2009 12:54 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

40% leek me ook wel erg veel. Maar als je zoekt op 'bewoonde staat' kom je dat wel steeds tegen.

Iemand die misschien weet wat het wel met de prijs doet, een appartement in bewoonde staat?
Het is gewoon meer aan de koperskant. Je koopt een huis maar omdat er iemand in woont kan je er zelf niet in wonen en een huurder heeft veel rechten en je kan er geen HRA op krijgen. Voor iemand die huisbaas wil spelen is dat niet erg want die kan voor het tweede huis sowieso geen HRA krijgen. Maar voor iemand die een eerste huis koopt die kan er niet in wonen en geen HRA dus netto een stuk duurder en dat verrekent zich in de prijs. Maar voor jou is dat nadeel er niet want je woont er zelf in dus je hebt geen last van een huurder en als je het verkoopt ga je er niet zelf blijven wonen als huurder.
pi_76101817
Huisbaas gaat 40 procent minder niet zomaar accepteren, maar dat lijkt mij logisch. Waar precies die 40 % minder vandaan komt, is mij een fabeltje? Je betaald vaak 10 tot/met 20 keer de netto jaarhuur van een belegginspand.

Je zult het gewoon keihard moeten spelen en blijven zitten en na een jaar nog een keer een lager bod uitbrengen. Of kijken of je 10 of 20 % van de vraagprijs afkrijgt, want de verhuurder wilt jouw natuurlijk zo snel mogelijk eruit.
  zondag 27 december 2009 @ 14:04:53 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76101943
quote:
Op zondag 27 december 2009 14:02 schreef Vincentkemper het volgende:
Huisbaas gaat 40 procent minder niet zomaar accepteren, maar dat lijkt mij logisch. Waar precies die 40 % minder vandaan komt, is mij een fabeltje? Je betaald vaak 10 tot/met 20 keer de netto jaarhuur van een belegginspand.

Je zult het gewoon keihard moeten spelen en blijven zitten en na een jaar nog een keer een lager bod uitbrengen. Of kijken of je 10 of 20 % van de vraagprijs afkrijgt, want de verhuurder wilt jouw natuurlijk zo snel mogelijk eruit.
Die vraagprijs zegt natuurlijk niks. Je moet de marktwaarde als uitgangspunt nemen. En dan zou ik er 20% afdoen. Dan heb je een goede deal gedaan! Het is toch 30K die je virtueel in je zak steekt!
The End Times are wild
pi_76101945
quote:
Op zondag 27 december 2009 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon hard spelen
Dan verkoopt hij wat anders of gaat de nieuwe investering niet door. Als je het hard wilt spelen dan kan je het ook terug verwachten (laat hij de huren de volgende keren maximaal stijgen). Kijk nou maar gewoon of je een redelijk bod je krijgt en of het je bevalt. Ik vind het onsmakelijk en onbeschoft om het van de perspectief van de huisbaas te bekijken. Je woont er zelf in dus je bent zelf de "drol" die de waarde voor een ander verlaagt maar dat betekent niet dat je er zelf last van hebt. Ik zou indien je 40% onder mijn bod gaat het gesprek definitief beëindigen.
pi_76102151
quote:
Op zondag 27 december 2009 14:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die vraagprijs zegt natuurlijk niks. Je moet de marktwaarde als uitgangspunt nemen. En dan zou ik er 20% afdoen. Dan heb je een goede deal gedaan! Het is toch 30K die je virtueel in je zak steekt!
Correctie bedoel inderdaad de martkwaarde. Het hangt van de verhuurder af, waarvoor wil die de liquide middelen gaan gebruiken? Heeft die ze nodig voor een nieuw belegginsproject, heeft die zelf financiele problemen etc? Hoelang bezit die het object al, wat heeft hij er op dat moment voor betaald, etc.

Het is inderdaad gewoon een spel dat je goed moet kunnen spelen, maar 20 % minder dan de huidige marktwaarde is erg netjes en dat kan je prima meenemen als je huis weer eventueel gaat verkopen.

Vanaf afstand kan er niet zomaar gezegt worden, je kan wel 40 % minder bieden maar het gaat om bepaalde voorwaarden die er spelen.
pi_76102259
quote:
Op zondag 27 december 2009 14:02 schreef Vincentkemper het volgende:

Ik zou niet zo snel aannemen dat de huisbaas je er zo snel mogelijk uit wil. Ook hij maakt een sommetje in zijn hoofd en als een huurder die fijn woont hem met 60% afscheept dan zal hij zo de huur willen blijven ontvangen en dan liever het huis verkopen tegen die zogenaamde 60% aan een andere investeerder die geïnteresseerd is in de huurinkomsten. Dan heeft de TS het voordeel van 40% niet. Kijk gewoon naar de verkoopprijzen om je heen en kijk dan waar de huisbaas mee komt. Onderhandelen mag maar 40% minder is van de zotte.
pi_76102306
Je huisbaas gaat je huis in bewoonde staat aan de straatstenen niet kwijt raken. Ja, tegen een prijs die zo'n 40% lager ligt dan de waarde in onbewoonde staat.

Dus de verkoper heeft drie opties:
  • 1. Verkopen in verhuurde staat aan een huisjemelker oid. Krijgt 'ie 60% van de onbewoonde waarde
  • 2. Jullie uitkopen voor enige duizenden euro's, huis verkopen in onbewoonde staat
  • 3. Huis aan jullie verkopen

Optie 1 is zijn vrije keuze, daarvoor heeft 'ie geen medewerking van jullie nodig. Het is wel een heel vervelende markt, met gehaaide (want zakelijke) kopers.

Voor de opties 2 en 3 heeft hij jullie medewerking nodig, jullie zijn immers niks verplicht. Dat betekent dat als je het huis zou willen overkopen, je erop moet sturen dat dat voor de verkoper een voordelige optie is.

Ik zou geen extra geld bieden t.o.v. van wat zijn verwachtte prijs zou zijn bij optie 1. Bij optie 1 moet 'ie namelijk wachten op kopers, kijkdagen regelen met makelaars en z'n huurders, gedoe gedoe en dan ook nog onderhandelen etc. Jullie kunnen het voordeel bieden dat je 'm per direct tegen een redelijke prijs van z'n huis afhelpt.

Oh ja, ik heb zo mijn eigen huis gekocht. Voor een schijntje.
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_76102374
    quote:
    Op zondag 27 december 2009 14:11 schreef Fokski het volgende:

[..]

Ik zou niet zo snel aannemen dat de huisbaas je er zo snel mogelijk uit wil. Ook hij maakt een sommetje in zijn hoofd en als een huurder die fijn woont hem met 60% afscheept dan zal hij zo de huur willen blijven ontvangen en dan liever het huis verkopen tegen die zogenaamde 60% aan een andere investeerder die geïnteresseerd is in de huurinkomsten. Dan heeft de TS het voordeel van 40% niet. Kijk gewoon naar de verkoopprijzen om je heen en kijk dan waar de huisbaas mee komt. Onderhandelen mag maar 40% minder is van de zotte.

Klopt daar ben ik het inderdaad mee eens. Als een huurder bij mij komt aanzetten met een tegenbod van 40 % onder de marktwaarde, zou ik zelf dat appartementsrecht lekker zelf aanhouden. Je kan wel keihard onderhandelen, maar dat hoeft niet altijd een groot succes te zijn.

Anders verkoopt die het totale belegginsobject wel in 1 keer aan een andere zakelijke partij, wat vaak weer tijd en geld bespaart.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')