quote:
Op zaterdag 26 december 2009 16:59 schreef robber57 het volgende:Je zult je wat moeten gaan verdiepen in lichtmeting, hoe en wat het inhoud en hoe je wel overwogen tot een goede combo van isowaarde/sluitertijd/diafragma komt.
Hoe kan ik het diafragma instellen, of stel ik nu een te elementaire vraag?
quote:
Vertrouwen op het automatiek van de camera zal "gemiddeld" ook gemiddelde resultaten opleveren en in extreme situaties zal de camera toch proberen te middelen met doorgaans als resultaat dat de hele foto bagger is ipv alleen een door jouw gekozen gedeelte welke je op offert om de rest van de foto beter te laten uitkomen, wil je boven dat gemiddelde uitstijgen dan zul je de automatiek moeten laten vallen en zelf gaan beslissen....
De automatische functie is inderdaad standaard. Er komen wel aardige foto's uit, maar een beetje meer dan dat moet je uiteraard zelf doen. Het zou mooi zijn als een camera dat kon, maar zo werkt de werld niet helaas.
quote:
Jouw hoofdzakelijke probleem van een helle achtergrond en donker object is een universeel probleem in fotoland en is terug te voeren op de maximale omvang in lichtwaardes(dus het verschil tussen donker en lichte delen in de foto) die een camera kan weergeven.
Als je weet wat de omvang van je camera is en je kunt meten wat de omvang van je scene is kun je beslissingen gaan nemen zoals de juiste diafragma/sluitertijd combo, wel niet flitsen, isowaarde en evt een aanpassing van de contrastwaarde.
Als het een beetje meezit heeft jouw cam "spotmeting" en daarmee heb je uiterst nauwkeurig en preciese lichtmeter waarmee je van ieder object in je scene de lichtwaarde kunt meten en daarmee kunt bepalen of bij de huidige instellingen van je camera het onderwerp nog wel of niet goed word weergegeven.
Goed leren lichtmeten is tricky en voor een hoop mensen niet zo eenvoudig maar het loont; als je ooit goed hebt leren licht meten houd je daar de rest van je leven een fotografisch voordeel aan over welke bij iedere foto van pas komt.
Het stelt je dan ook in staat om van te voren al te kunnen inzien of een foto wat word,of niet.
het meten van die lichtwaarde, gaat dat via de optie 'metering mode' misschien?
quote:
Verder dien je te realiseren dat al die prachtige foto's die je vaak in bladen ed ziet het resultaat zijn van eindeloos wachten,wachten en nog meer wachten.
Jeps, dat is dan ook niet echt mijn streven op dit moment

quote:
Vooral in zonnige gebieden kan dat betekenen dat je wellicht om 5 uur smorgens moet opstaan om een mooie foto van een gebergte te kunnen nemen of juist de hele dag moet wachten tot precies 18:35.
Het ultieme resultaat kan afhangen van tien minuten verschil, vooral rond zonsopgang en neergang kun je een bepaald soort licht letterlijk maar 5 minuten op een hele dag hebben en dan komt het dus op timing aan.
Regel is wel dat de "mooie foto tijd" gemiddelt rond zonsopgang+ 1uur en zonsneergang- 1 uur is, buiten die tijden krijg je ook meer de typische vakantiefoto's zoals mensen op een bus excursie maken als ze om 11:30 op hun bestemming aankomen; knalhard contrast door de felle zon, geen of weinig schaduwwerking( en dus een slechte weergave van relief en structuren) vanwege de hoge zon.
Bedankt voor je uitgebreide schrijven!