Stap 1: zoek goeie hosting toko. Ik heb een paar sites draaien bij
www.webreus.nl, en bevalt me prima qua service en dergelijke.
Stap 2: teken/schets/etc hoe je wil dat je site eruit komt te zien. Bedenk wat je ermee wil, hoe vaak je gaat updaten, wat je mensen wil vertellen met je site. Een site met korte shocase en weinig onderhoud is iets anders als een webwinkel van je foto's of een phlog (photo blog)
Stap 3: als je niet handig bent met websites, is het praktishc om hulp in te schakelen om je de eerste stappen van uploaden, emailadres aanmaken, etc te laten zien. Alle kant en klaar scripts zijn leuk, maar om ze jouw ding te maken, moet je toch wat kennis van zaken hebben.
Stap 4: gooi je probeersel online en speel er mee. Laat anderen er naar kijken, en je feedback geven. Zorg ook voor een goeie manier om contact op te nemen met je (responseformulier of emailadres), zodat mensen contact op kunnnen nemen als ze iets van je willen.
Stap 5: richt je site definitief in, en laat het even een tijdje draaien. Niet constant dingen veranderen, maar neem even je rust om het te laten wennen.
Stap 6: evalueer en werk je site bij als je dat graag wil.
In Lightroom kan je een paar galleries makkelijk aanmaken. De simpleviewer galleries en lightroom eigen galleries zijn goed bruikbaar. Je kan in Lightroom ook alles instellen, dus voor een beginner is dat imo de makkelijkste weg om een webgallery te maken.
Heel veel succes, en laat je niet gek maken, het is
jouw site
.
PS
Het voorbeeld uit je OP is gemaakt door een team van doorgewinterde pro's, dus ik zou me daar niet teveel aan ophangen
.