abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76021517
quote:
Op donderdag 24 december 2009 12:31 schreef fris het volgende:
Verhuurder heeft het pand met BTW gekocht of laten bouwen. Dan start er een termijn van 12 jaar, geloof ik, waarover hij die BTW moet uitsmeren. Als hij 7 jaar BTW belast verhuurt/gebruikt en 5 jaar aan een particulier (of BTW vrijgesteld ondernemer) verhuurt (onbelast) dan mag hij 5/12 van de teruggekregen BTW terugbetalen aan de belastingdienst. (andere getalletjes kan je zelf invullen in de breuk).

Hij heeft dus bij aanschaf/bouw van het pand BTW teruggekregen en moet een deel van de teruggekregen BTW de eerste 12 jaar terugbetalen wanneer het niet gebruikt wordt voor BTW belaste activiteiten, daarom wil hij het alleen zakelijk verhuren. Het moet dan volgens mij ook wel daadwerkelijk zakelijk gebruikt worden, dus ik denk dat het daar spaak loopt.
Zoals al eerder is aangegeven gaat in dit geval helemaal niet op omdat er bij verhuur in beginsel vrijwel nooit sprake is van BTW belaste verhuur, behalve als er voor wordt geopteerd en dat kan in deze niet.

Overigens is het een termijn van 10 jaar .
pi_76030772
Nou; ben er geweest. Hij heeft het pand pas 3 jaar, en als hij het particulier wil verhuren moet hij inderdaad de btw alsnog betalen.
pi_76030846
quote:
Op donderdag 24 december 2009 20:37 schreef erikkll het volgende:
Nou; ben er geweest. Hij heeft het pand pas 3 jaar, en als hij het particulier wil verhuren moet hij inderdaad de btw alsnog betalen.
Het kon ook weinig anders zijn inderdaad. Heb je hem ook duidelijk gemaakt dat verhuur onbelast is tenzij je ervoor opteert? Aangezien jij geen aftrek van BTW hebt (en het om woonruimte gaat) kun je ook niet opteren voor een belaste verhuur, en zit hij alsnog met zijn "probleem".

Hij zal dus sowieso de woonruimte niet met BTW kunnen verhuren, aan wie dan ook.

[ Bericht 4% gewijzigd door Maharbal op 24-12-2009 20:44:55 ]
pi_76031067
quote:
Op woensdag 23 december 2009 23:54 schreef erikkll het volgende:
Ik vind de reacties duidelijk, en als zakelijke huur idd is vrijgesteld van btw ga ik het doen. Achterstallig onderhoud ben ik niet bang voor, en dat hij me er uit gooit ook niet, ken de verhuurder goed, en hij is zeker niet iemand die de boel bedriegt.

Huursubsidie is overigens mijn inkomen te hoog voor, dus dat speelt niet.

Ik zal nog eens wat googlen over die vrijstelling van btw! (Meer reacties natuurlijk wel gewoon welkom :p)
vrienden en zaken moet je scheiden. er was ook onlangs een topic over een iemand die weg wilde uit een kantoorpand en zijn "vriend" probeerde hem te intimideren. Denk er goed over na, als je huurbaas en huurder wordt dan creëert dat een machtspositie voor de één of de ander.
pi_76031876
quote:
Op donderdag 24 december 2009 20:44 schreef jongegast het volgende:

[..]

vrienden en zaken moet je scheiden. er was ook onlangs een topic over een iemand die weg wilde uit een kantoorpand en zijn "vriend" probeerde hem te intimideren.
Ja, dat zei ik twee posts hierboven al.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2009 21:07:26 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')