Heb het ook al in ander topic kort verteld, maar aangezien het een op zichzelf staande vraag is, ook nog maar even apart :
Ik heb met mijn bedrijf de afgelopen 30 maanden een kantoorruimte gehuurd. Hiervan is nooit een contract ondertekend. Nu heb ik een conflict met de verhuurder over de opzegging, aangezien hij beweert dat ik het minimaal voor 36 maanden zou huren. Er staat niks zwart op wit, en dit is ook nooit afgesproken, maar dat beweert hij dus wel. Hij bood aan om uit 'coulance' slechts 2 maanden te berekenen, maar hier ben ik niet mee akkoord gegaan, aangezien ik het tijdig (namelijk 6 weken van te voren) heb opgezegd, naar mijn idee. Indien er geen contract is, geldt : opzegtermijn=betalingstermijn.
Nu we hier niet uit komen, komt hij ineens met het verhaal dat hij al die tijd geen energiekosten heeft doorberekend. En of ik die even in 1 keer wilde voldoen, maar liefst 12000 euro ook nog.
Op de factuur staat al een splitsing in kale huur (2100 euro) en 'voorschot servicekosten' (200 euro). Alleen staat nergens gespecificeerd wat er onder die servicekosten zou vallen. Ik ben er altijd van uitgegaan dat hier de energiekosten mee bedoeld werden, aangezien er voor de rest geen diensten door de verhuurder geregeld zijn (schoonmaak en alarminstallatie betaalden we zelf en de lift heeft het nooit gedaan).
Vraag is nu dus in hoeverre hij zoveel maanden na dato opeens hierover kan beginnen en of ie enig recht van spreken heeft, zonder getekend huurcontract. Of mag je er in zo'n geval van uitgaan dat de maandelijkse huurprijs inclusief energie is, aangezien hier nooit iets over is afgesproken.
Naar mijn idee gebruikt hij dit verhaal over die energiekosten alleen maar om mij onder druk te zetten en alsnog tot een compromis te komen, maar daar ben ik absoluut niet toe bereid. Dan moet de rechter maar een uitspraak erover doen.
Heeft iemand iets zinnigs hierover op te merken?