abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75984351
Heb het ook al in ander topic kort verteld, maar aangezien het een op zichzelf staande vraag is, ook nog maar even apart :

Ik heb met mijn bedrijf de afgelopen 30 maanden een kantoorruimte gehuurd. Hiervan is nooit een contract ondertekend. Nu heb ik een conflict met de verhuurder over de opzegging, aangezien hij beweert dat ik het minimaal voor 36 maanden zou huren. Er staat niks zwart op wit, en dit is ook nooit afgesproken, maar dat beweert hij dus wel. Hij bood aan om uit 'coulance' slechts 2 maanden te berekenen, maar hier ben ik niet mee akkoord gegaan, aangezien ik het tijdig (namelijk 6 weken van te voren) heb opgezegd, naar mijn idee. Indien er geen contract is, geldt : opzegtermijn=betalingstermijn.

Nu we hier niet uit komen, komt hij ineens met het verhaal dat hij al die tijd geen energiekosten heeft doorberekend. En of ik die even in 1 keer wilde voldoen, maar liefst 12000 euro ook nog.

Op de factuur staat al een splitsing in kale huur (2100 euro) en 'voorschot servicekosten' (200 euro). Alleen staat nergens gespecificeerd wat er onder die servicekosten zou vallen. Ik ben er altijd van uitgegaan dat hier de energiekosten mee bedoeld werden, aangezien er voor de rest geen diensten door de verhuurder geregeld zijn (schoonmaak en alarminstallatie betaalden we zelf en de lift heeft het nooit gedaan).

Vraag is nu dus in hoeverre hij zoveel maanden na dato opeens hierover kan beginnen en of ie enig recht van spreken heeft, zonder getekend huurcontract. Of mag je er in zo'n geval van uitgaan dat de maandelijkse huurprijs inclusief energie is, aangezien hier nooit iets over is afgesproken.

Naar mijn idee gebruikt hij dit verhaal over die energiekosten alleen maar om mij onder druk te zetten en alsnog tot een compromis te komen, maar daar ben ik absoluut niet toe bereid. Dan moet de rechter maar een uitspraak erover doen.

Heeft iemand iets zinnigs hierover op te merken?
  woensdag 23 december 2009 @ 20:22:56 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75984440
quote:
Op woensdag 23 december 2009 20:20 schreef Highway61 het volgende:
Heeft iemand iets zinnigs hierover op te merken?
Niets anders dan dat het knap stom is om zoiets te doen zonder contract.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75984529
quote:
Servicekosten zijn kosten die de huurder op grond van de huurovereenkomst boven op de (kale) huurprijs betaalt. Voor dat geld levert de verhuurder bepaalde leveringen en diensten. Hij betaalt bijvoorbeeld voor gas, water en elektriciteit of voor het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten zoals het trappenhuis.

Om welke leveringen en diensten het gaat staat vermeld in het huurcontract. De verhuurder is verplicht om jaarlijks een overzicht van de gemaakte servicekosten te verstrekken. Veel huurders betalen maandelijks een voorschot op de servicekosten. Met het jaarlijks overzicht kan worden vastgesteld welke servicekosten voor rekening van de huurder komen. Deze kosten worden verrekend met de betaalde voorschotten.

Zonodig kan de verhuurder op basis van het overzicht de hoogte van het voorschotbedrag aanpassen.
Onder servicekosten zou in dit geval wel de energiekosten gerekend kunnen worden, maar als dat niet vast staat is dat lastig te bewijzen
  woensdag 23 december 2009 @ 20:27:29 #4
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_75984667
Mijn boerenvestand zegt dat je misschien wel een beetje gelijk hebt.

Wat de opzegtermijn betreft: als er nergens iets papier staat, vind ik 6 weken keurig.

Wat de rest betreft... Vraag eens om (een onderbouwde) specificatie van de servicekosten en de kosten voor energie. ¤ 400 aan energie per maand vind ik vrij veel, dus daar moet ook flink wat voor gebruikt worden.

Wat voor pand is het en wat deed je er?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 23 december 2009 @ 20:28:15 #5
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_75984715
quote:
Op woensdag 23 december 2009 20:24 schreef DABAMaster het volgende:
Onder servicekosten zou in dit geval wel de energiekosten gerekend kunnen worden, maar als dat niet vast staat is dat lastig te bewijzen
Kan van alles zijn. Kan ook voor het zemen van de ramen zijn of de huur van de boiler. Of zoiets
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 23 december 2009 @ 20:31:33 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_75984872
Wat de energiekosten betreft: voorzover ik weet mag hij die alleen maar 1 op 1 aan je doorberekenen. Hij zal dus afrekeningen van het energiebedrijf moeten overleggen aan je. En daarop moeten de kosten staan die jij in dat pand hebt gemaakt, dus van meters die in dat pand aanwezig zijn, of meters waarvan hij kan aantonen dat jij er gebruik van maakt.

Vraag daar dus eerst maar eens om
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_75985022
het was iets van 100 m2 kantoorruimte, verdeeld over 3 kamers met 4 werkplekken/computers.
wel hoge plafonds en enkel glas...
pi_75985202
Over je opzegtermijn: Aangezien er geen sprake is van een huurcontract is het uiteraard lastig te bewijzen voor hoe lang jullie (mondelinge) huurovereenkomst is aangegaan. Je 6 weken opzegtermijn is dan ook redelijk coulant van jou, daar heb je geen problemen mee.

Aangezien het hier ook gaat om huur van overige bedrijfsruimte (niet woonruimte en niet 290 bedrijfsruimte) heb je ook niet te maken met de wettelijke regels van bedrijfsruimte en dergelijke. Ook op dit punt zal je 6 weken opzegtermijn geen tegenstand vinden.

Met betrekking tot je servicekaston kun je inderdaad een specificatie opvragen. Hij zal moeten aantonen waar die servicekosten dan uit bestaan en dergelijk (dit doe je vaak in het huurcontract, maar die hebben jullie niet).
pi_75987336
Een verhuurder mag geen winst maken op servicekosten. Hij moet dus een specificatie (kunnen) overleggen met daarin de precieze kosten. Als die meer waren dan de servicekosten, heeft hij het recht het tekort van jou te vragen en andersom, als die minder waren, heb jij het recht op teruggave.
Dus vragen om een specificatie. Ik heb het vermoeden dat hij geen donder kan overleggen
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_75992232
Spec opvragen van de servicekosten is idd een goed idee.
Facturen van de energie opvragen is een minder goed idee omdat je daarmee toegeeft dat de energie een aparte post is die inderdaad nog verrekend moet worden en dat alleen de hoogte ter discussie staat.

Verder: Gewoon vertrekken. Wie eist bewijst. Wanneer hij je voor de rechter daagt is het zijn woord tegen het jouwe, en dan kan hij vrij weinig zonder contract.
  donderdag 24 december 2009 @ 20:52:08 #11
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_76031312
dat van die service kosten is idd een mooi puntje.

Zelfde soort gedonder heb ik ook een keer gehad. Daarop de vrhuurder om een specificatie gevraagd van de service kosten. Prompt was opeens alles helemaal in orde....

Overigens, is het niet zo dat er ergens een wettelijke verplichting is voor de verhuurder om jaarlijks af te rekenen? Op die afrekening moet hij idd aantonen wat de kosten zijn geweest ej hoeveel hij nog van je moet vangen, of moet teruggeven.

Dus, zegt mijn boerenverstand, verder dan een jaar terug kan hij sowieso niet....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')