abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75971397
Ik vroeg me af in hoeverre mensen het zelfstandig ondernemerschap combineren met een vaste baan of überhaupt met een baan. Van een vaste baan naar direct zelfstandig ondernemerschap brengt risico's met zich mee of mijn eigen doel is om vanuit een werksituatie geleidelijk aan onafhankelijk te worden d.m.v. ondernemerschap.

Wie heeft hier ervaring mee en hoe loopt het? In welke vorm heb je het? (internetwinkel, handel, import/export etc).
  woensdag 23 december 2009 @ 15:06:24 #2
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_75971471
Zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat het niet echt haalbaar is. Vind maar eens een serieuze parttime baan die je de ruimte biedt om ondernemer uit te hangen.
  woensdag 23 december 2009 @ 15:06:40 #3
151520 1DIOOT
Koekoek 3 uur
pi_75971481
weet je wat jij zou moeten doen...
DUCK MY SICK OR SOMETHING LIKE THAT!
WHAT? ARE YOU NUCKING FUTS???!!!
opzoute ! Ik denk niet zoals jij bent :(
IK BEN HOOGBEVAAGD!
  woensdag 23 december 2009 @ 15:09:49 #4
284476 yodamimi
Quod erat demonstrandum!
pi_75971630
Het is mogelijk om een vaste (zij het part-time) baan te combineren met ondernemerschap. Let wel op dat er voor de belastingdienst wordt verwacht dat er minimaal 1225 uur per kalenderjaar ten behoeven van de onderneming wordt gewerkt (in het geval van een eenmanszaak) en dat in jurisprudentie is bepaald dat mensen die in een vast dienstverband werken (meer dan 20 uur in de week) per definitie niet kunnen voldoen aan dit criterium,
Verder is het verstandig de werkzaamheden als ondernemer te melden bij je werkgever, in sommige gevallen is het vermelden van neven-werkzaamheden zelfs verplicht, om te voorkomen dat je mogelijk in conflict met je arbeidscontract handelt (denk aan een mogelijk non-concurrentie beding)

Ikzelf heb naast mijn baan ook een eigen eenmanszaak gehad (als belastingadviseur) en dit was prima te combineren, je moet alleen wel bereid zijn 's avonds en in het weekend extra uren te investeren (denk bijvoorbeeld aan je administratie die gedaan moet worden en de afdrachten van belastingen zoals btw.) vergeet ook niet om te controleren of je mogelijk een pensioengat oploopt en of je collectief verzekerd kan blijven bij je werkgever. Soms kan het verstandig zijn een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.
Dit hangt allemaal af van wat voor werkzaamheden je wil gaan verrichten!

Veel succes ermee, ondernemen is namelijk verschrikkelijk leuk!!
Woman might be able to fake orgasms. But man can fake whole relationships.
Semper avarus eget
  woensdag 23 december 2009 @ 15:21:35 #5
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_75972116
quote:
Op woensdag 23 december 2009 15:09 schreef yodamimi het volgende:
Het is mogelijk om een vaste (zij het part-time) baan te combineren met ondernemerschap. Let wel op dat er voor de belastingdienst wordt verwacht dat er minimaal 1225 uur per kalenderjaar ten behoeven van de onderneming wordt gewerkt
Er hoeft alleen voldaan te worden aan die 1.225 uur (art. 3.6, lid 1, IB), wanneer TS gebruik wil maken van bepaalde ondernemingsaftrekken en bijvoorbeeld het vormen van een oudedagsreserve. Wanneer dit niet mogelijk is zou hij nog wel een ondernemer kunnen zijn.. Immers een ondernemer is de belastingplichtige voor rekening van wie een onderneming wordt gedreven en die rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende die onderneming. (art. 3.4, IB)
quote:
Op woensdag 23 december 2009 15:09 schreef yodamimi het volgende:
..en dat in jurisprudentie is bepaald dat mensen die in een vast dienstverband werken (meer dan 20 uur in de week) per definitie niet kunnen voldoen aan dit criterium,
Even een kleine toevoeging: dit geldt niet als de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande jaren geen ondernemer was (art. 3.6, lid 1, sub b, IB)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 23 december 2009 @ 15:33:52 #6
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_75972687
Hier iemand met fulltime baan en tevens freelancer.

Ik streef nog niet naar fulltime zelfstandig zijn. Misschien wel in de toekomst als mijn vrouw een vast inkomen heeft. (Nu nog studente.) Maar de overgangsperiode lijkt me wel zwaar, je zal naast je baan echt veel tijd moeten steken in netwerken en overal een voet tussen de deur proberen te krijgen.

Voor nu is het een leuk zakcentje. Mocht je specifieke vragen hebben mag je altijd een PM sturen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 23 december 2009 @ 15:33:55 #7
284476 yodamimi
Quod erat demonstrandum!
pi_75972690
quote:
Op woensdag 23 december 2009 15:21 schreef Maraca het volgende:

[..]

Er hoeft alleen voldaan te worden aan die 1.225 uur (art. 3.6, lid 1, IB), wanneer TS gebruik wil maken van bepaalde ondernemingsaftrekken en bijvoorbeeld het vormen van een oudedagsreserve. Wanneer dit niet mogelijk is zou hij nog wel een ondernemer kunnen zijn.. Immers een ondernemer is de belastingplichtige voor rekening van wie een onderneming wordt gedreven en die rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende die onderneming. (art. 3.4, IB)
[..]

Even een kleine toevoeging: dit geldt niet als de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande jaren geen ondernemer was (art. 3.6, lid 1, sub b, IB)
In principe is ondernemerschap in zuivere zin wel mogelijk (de Belastingdienst bepaald immers niet wie wel of geen ondernemer is), alleen kan geen gebruik worden gemaakt van de faciliteiten die gelden voor de ondernemer "die voldoet aan het uren-criterium" ...althans ik neem aan dat je hier op doelt met bovenstaande artikelen??
Semper avarus eget
  woensdag 23 december 2009 @ 15:34:34 #8
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_75972723
edit: dubbel
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 23 december 2009 @ 15:40:32 #9
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_75973010
quote:
Op woensdag 23 december 2009 15:33 schreef yodamimi het volgende:

[..]

In principe is ondernemerschap in zuivere zin wel mogelijk (de Belastingdienst bepaald immers niet wie wel of geen ondernemer is), alleen kan geen gebruik worden gemaakt van de faciliteiten die gelden voor de ondernemer "die voldoet aan het uren-criterium" ...althans ik neem aan dat je hier op doelt met bovenstaande artikelen??
Klopt, daar doelde ik inderdaad op

Ik vind het alleen vreemd dat de jurisprudentie zegt dat wanneer je meer dan 20 uur per week werkt het niet mogelijk is om aan het criterium te voldoen. Het is toch puur grotendeels + minimaal 1.225 uur? Technisch gezien zou ik toch 25 uur bij BV A kunnen gaan werken en dan 27 uur aan mijn onderneming kunnen besteden? +/- 50 uur per week werken is namelijk (in mijn ogen) niet zoveel als je een eigen onderneming hebt. Ik vind een lat van 30 een stuk 'logischer'. Maar goed, dat ben ik
pi_75973131
|Ondernemerschap rocks..

gewoon in het diepe springen! Wel met beleid..dat wel
  woensdag 23 december 2009 @ 15:45:44 #11
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_75973240
En natuurlijk de website van de KvK doorspitten. Geweldige site Heb ooit eens een fictief bedrijfje (ondernemingsplan) op moeten zetten en dat was mooi gelukt met alle informatie op die website
  woensdag 23 december 2009 @ 16:11:56 #12
284476 yodamimi
Quod erat demonstrandum!
pi_75974346
quote:
Op woensdag 23 december 2009 15:40 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik vind het alleen vreemd dat de jurisprudentie zegt dat wanneer je meer dan 20 uur per week werkt het niet mogelijk is om aan het criterium te voldoen. Het is toch puur grotendeels + minimaal 1.225 uur? Technisch gezien zou ik toch 25 uur bij BV A kunnen gaan werken en dan 27 uur aan mijn onderneming kunnen besteden? +/- 50 uur per week werken is namelijk (in mijn ogen) niet zoveel als je een eigen onderneming hebt. Ik vind een lat van 30 een stuk 'logischer'. Maar goed, dat ben ik
Ik ben het absoluut geheel met je eens. Dit is weer een mooi staaltje werk geweest van onze Hoge Raad, lekker arbitrair....maarja, getuige de ophoging van "nagenoeg" criterium van 70% naar 90% de afgelopen tijd verbaast eigenlijk niets mij meer..hahaha! Ze zijn nu eenmaal een college van oude wijze mannen die niet heel veel meer te maken hebben met de dynamiek van hedendaagse ondernemers ben ik bang....:S
Semper avarus eget
pi_75974690
quote:
Op woensdag 23 december 2009 15:40 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik ben helemaal niet bekend met dat soort jurisprudentie. Voor het begrip urencriterium in 3.6 zijn er twee criteria: het absolute en het relatieve criterium. Zo lang je meer dan 1225 uur en 50% van je werkzame tijd aan je onderneming besteedt, val je onder het urencriterium.

Heb je eventueel een zaaknr. van de jurisprudentie die je bedoelt?

Of is het grotendeels criterium nou weer verhoogd?
  woensdag 23 december 2009 @ 16:27:14 #14
284476 yodamimi
Quod erat demonstrandum!
pi_75975018
Vakstudie Nieuws heeft een mooi dossier over ondernemerschap, daar staan ook de meest recente ontwikkelingen in. Voor jurisrprudentie verwijs ik je even door naar BNB die zijn wat dat betreft weer veeeeeeel up-to-dater dan ik ben, uiteraard
Semper avarus eget
pi_75975055
quote:
Op woensdag 23 december 2009 16:27 schreef yodamimi het volgende:
Vakstudie Nieuws heeft een mooi dossier over ondernemerschap, daar staan ook de meest recente ontwikkelingen in. Voor jurisrprudentie verwijs ik je even door naar BNB die zijn wat dat betreft weer veeeeeeel up-to-dater dan ik ben, uiteraard
Je weet neem ik aan hoe vervelend zoeken in BNB/Vakstudienieuws soms is he, vandaar dat ik om een specifiek nummer vroeg .
  woensdag 23 december 2009 @ 16:28:27 #16
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_75975066
quote:
Op woensdag 23 december 2009 16:19 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik ben helemaal niet bekend met dat soort jurisprudentie. Voor het begrip urencriterium in 3.6 zijn er twee criteria: het absolute en het relatieve criterium. Zo lang je meer dan 1225 uur en 50% van je werkzame tijd aan je onderneming besteedt, val je onder het urencriterium.

Heb je eventueel een zaaknr. van de jurisprudentie die je bedoelt?

Of is het grotendeels criterium nou weer verhoogd?
Zover ik weet is het grotendeels criterium niet verhoogd.. of mijn wettenbundel van 2009 moet alweer verouderd zijn Ik weet niet welke zaaknummer die jurisprudentie heeft, heb de informatie van yodamimi
  woensdag 23 december 2009 @ 16:32:45 #17
284476 yodamimi
Quod erat demonstrandum!
pi_75975260
OK,ok...deze arme oude jurist gaat wel weer eens zoeken voor jullie hoor....luiaards,hahahaha! Schandalig, maar idd ik weet hoe ONGELOFELIJK irritant VSN en BNB zijn
Semper avarus eget
  woensdag 23 december 2009 @ 16:33:37 #18
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_75975290
quote:
Op woensdag 23 december 2009 16:32 schreef yodamimi het volgende:
OK,ok...deze arme oude jurist gaat wel weer eens zoeken voor jullie hoor....luiaards,hahahaha! Schandalig, maar idd ik weet hoe ONGELOFELIJK irritant VSN en BNB zijn
Was jij net niet nog een man?

Enne, mijn excuus is dat ik geen fiscalist ben
  woensdag 23 december 2009 @ 16:41:08 #19
284476 yodamimi
Quod erat demonstrandum!
pi_75975616
quote:
Op woensdag 23 december 2009 16:33 schreef Maraca het volgende:

[..]

Was jij net niet nog een man?

Enne, mijn excuus is dat ik geen fiscalist ben
Ik was een man, totdat ik doorhad dat ik als man geregistreerd stond..terwijl ik toch echt volbloed vrouw ben (en fiscaal jurist ook nog tot overmaat van ramp) dus dat heb ik maar even gefixed!
Semper avarus eget
pi_75975952
Ik kan het in ieder geval niet vinden. Slechts een paar beslissingen / uitspraken m.b.t. het niet meetellen van niet uitbetaalde diensturen voor het grotendeels criterium en het meetellen van woon- en werkverkeer voor het urencriterium.

Weet je zeker dat dergelijke jurisprudentie bestaat?

O, en ik hoop dat dit door de mods als enigszins ontopic wordt beschouwd .
  woensdag 23 december 2009 @ 16:55:00 #21
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_75976207
quote:
Op woensdag 23 december 2009 16:49 schreef Maharbal het volgende:
O, en ik hoop dat dit door de mods als enigszins ontopic wordt beschouwd .
Dit gebeurde ook bij een ander topic Op het moment dat je een paar fiscalisten (of in mijn geval iemand die dit vak toevallig heeft gehad) in één topic hebt wordt het al vrij snel vaktechnisch overleg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')